Spring naar bijdragen

Waarom déze God


Aanbevolen berichten

"Waarom déze God?"

Niet lang geleden was er een gebruiker met een vergelijkbare vraag. Maar zowel de gebruiker als z'n topic waren plots verdwenen voordat ik kon reageren. Het betreft echter een issue dat me eigenlijk altijd heeft beziggehouden en ben erg benieuwd naar jullie insteek.

Toevallig werd ik geboren in een Joodse familie, iemand anders in een Hindoe familie. Hoe kunnen ouders beslissen welke godsdienst de beste is? Hoe kan ik beslissen welke god de ware is? Toch neem ik een beslissing. Maar waarom déze God, déze religie? ...

Om de vraag gestalte te geven, stel: in een kraamkliniek in Israel werd een baby van Israelische ouders in een wieg naast een baby van Palestijnse ouders gelegd. Diezelfde dag werd het naamkaartje op hun wieg per ongeluk verwisseld. Het Palestijnse kind groeide op als goede Israeli en gelovige jood. Het leerde dat het z'n geboorterecht was in Israel te wonen en dat Palestijnen proberen zijn vaderland in te pikken. Een deel van zijn leven heeft hij een uniform gedragen en was bereid eventueel voor zijn geboorterecht te sterven. Intussen kon hij verwachten door de Palestijnen als vijand behandeld te worden, want zij zagen hem als bezetter van een land dat traditioneel van hen was.

Het Israelische kind werd opgevoed tot een goede moslim en een goede Arabier. Hij leerde dat het zijn geboorterecht was om in Palestina te wonen en dat de Israeli’s proberen dat te verhinderen. Hij werd bereid gevonden voor zijn geboorterecht te vechten en te doden. Intussen kon hij verwachten door de Israeli's als vijand bejegend te worden. Aan de oprechtheid van de twee viel geen moment te twijfelen -- ze waren moedig gestorven voor hun geboorterecht, hun geloof en hun land. Maar wat hiermee doorzichtig wordt, is dat deze diepgewortelde identificaties, waar mensen al zo vaak voor zijn gestorven, voornamelijk de naamkaartjes lijken te zijn.

Ik stel me daarom heel vaak de vraag hoe ik feitelijk en objectief zou kunnen oordelen over het niveau van de integriteit van de Bijbel, van Boeddha’s Soetra's, de Koran, of de Torah. Waarom zou ik de Tanach een betere beoordeling geven dan de Bhagavad-Gita? Ik weet eigenlijk niets zeker, al houdt ik me vast aan de Torah.

Wat is jullie insteek? Waarom déze God, déze religie?

Vrede!

Moshe

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 124
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Omdat Hij me prima bevalt en ik geen enkele noodzaak zie naar een ander over te stappen. Omdat ik merk dat Hij van me houdt en ik houd van Hem.

Het is voor mij net zo'n vraag als, ik heb er geen, maar stel dat ik een geweldig huwelijk zou hebben: Waarom geen andere partner? Nou deze bevalt prima.

En van God heb ik voor mezelf bewijs in overvloed. Eerst had ik geen God, Hij hielp me al toen ik nog niet eens geloofde en zo onbeschaamd was uit te testen of Hij bestond en Hij antwoordde gelijk en heeft me sindsdien overal mee geholpen. Voor mij is er geen enkele reden andere goden of godsdiensten uit te proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Waarom déze God?"

Niet lang geleden was er een gebruiker met een vergelijkbare vraag. Maar zowel de gebruiker als z'n topic waren plots verdwenen voordat ik kon reageren. Het betreft echter een issue dat me eigenlijk altijd heeft beziggehouden en ben erg benieuwd naar jullie insteek.

Toevallig werd ik geboren in een Joodse familie, iemand anders in een Hindoe familie. Hoe kunnen ouders beslissen welke godsdienst de beste is? Hoe kan ik beslissen welke god de ware is? Toch neem ik een beslissing. Maar waarom déze God, déze religie? ...

Om de vraag gestalte te geven, stel: in een kraamkliniek in Israel werd een baby van Israelische ouders in een wieg naast een baby van Palestijnse ouders gelegd. Diezelfde dag werd het naamkaartje op hun wieg per ongeluk verwisseld. Het Palestijnse kind groeide op als goede Israeli en gelovige jood. Het leerde dat het z'n geboorterecht was in Israel te wonen en dat Palestijnen proberen zijn vaderland in te pikken. Een deel van zijn leven heeft hij een uniform gedragen en was bereid eventueel voor zijn geboorterecht te sterven. Intussen kon hij verwachten door de Palestijnen als vijand behandeld te worden, want zij zagen hem als bezetter van een land dat traditioneel van hen was.

Het Israelische kind werd opgevoed tot een goede moslim en een goede Arabier. Hij leerde dat het zijn geboorterecht was om in Palestina te wonen en dat de Israeli’s proberen dat te verhinderen. Hij werd bereid gevonden voor zijn geboorterecht te vechten en te doden. Intussen kon hij verwachten door de Israeli's als vijand bejegend te worden. Aan de oprechtheid van de twee viel geen moment te twijfelen -- ze waren moedig gestorven voor hun geboorterecht, hun geloof en hun land. Maar wat hiermee doorzichtig wordt, is dat deze diepgewortelde identificaties, waar mensen al zo vaak voor zijn gestorven, voornamelijk de naamkaartjes lijken te zijn.

Ik stel me daarom heel vaak de vraag hoe ik feitelijk en objectief zou kunnen oordelen over het niveau van de integriteit van de Bijbel, van Boeddha’s Soetra's, de Koran, of de Torah. Waarom zou ik de Tanach een betere beoordeling geven dan de Bhagavad-Gita? Ik weet eigenlijk niets zeker, al houdt ik me vast aan de Torah.

Wat is jullie insteek? Waarom déze God, déze religie?

Vrede!

Moshe

Omdat de God van de Christenen (Jezus christus) de ENIGE GOD is die bereidt was om af te dalen, zelf schepsel te worden en zodoende in de plaats van de schuldige (opstandige)schepsels te lijden en te sterven om het mogelijk te maken hen de kans op het eeuwig leven aan te bieden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat de God van de Christenen (Jezus christus) de ENIGE GOD is die bereidt was om af te dalen, zelf schepsel te worden en zodoende in de plaats van de schuldige (opstandige)schepsels te lijden en te sterven om het mogelijk te maken hen de kans op het eeuwig leven aan te bieden.

Dat is de God van de joden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Omdat de God van de Christenen (Jezus christus) de ENIGE GOD is die bereidt was om af te dalen, zelf schepsel te worden en zodoende in de plaats van de schuldige (opstandige)schepsels te lijden en te sterven om het mogelijk te maken hen de kans op het eeuwig leven aan te bieden.

Dat is de God van de joden.

Als dit de hun God is zoals u beweert; Waarom aanvaarden zij Hem dan niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is de God van de joden.

Als dit de hun God is zoals u beweert; Waarom aanvaarden zij Hem dan niet?

Niet allemaal, jewish objections to Jesus, maar sommigen aanvaarden hem wel omdat ze zelf de Torah gingen bestuderen en erachter kwamen dat het er al instaat en geen genoegen nemen met de uitlegging van Rabbijnen. Siloh zal komen, Rustaanbrenger. Ik heb er nog een boekje van. Een voorouder van mij, Bromet heeft geconstateerd door de Torah zelf te bestuderen dat Jezus hun Messias moest zijn en hij is niet de enige.

De God van het O.T. is de God van Abraham, Isaak en Jacob en Jacob werd Israel, dus het is in eerste instantie hun God en ik geloof dat Die mens is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toen Jezus op aarde kwam ging hij tot een groep mensen wiens wiegen allen hadden bepaald dat zij joden waren en zo leefden zij eveneens. Tegen hen zei Jezus dat als ze huis en haard zouden verlaten om zijn Naams wil, ze honderdvoud ontvangen zouden, en het eeuwige leven beërven. Feitelijk vroeg Jezus hen de plaats te verloochenen waar hun wieg had gestaan. Pas dan zouden ze zijn discipel waardig zijn.

Dat is andere koek als wat evangelische christenen de terloopse voorbijgangers tegenwoordig voorhouden. Waarom déze God? Niet omdat mijn wieg hier of daar stond, want dat station ben ik gepasseerd. Waarom dan wél? Sta me te te antwoorden met een citaat van mijn Heere en mijn God wat hij door de profeet gesproken heeft:

'Maak bekend en breng naar voren, ja, beraadslaag samen: Wie heeft dit van oudsher doen horen? Wie heeft dat van toen af bekendgemaakt? Ben Ik het niet, de HEERE? Buiten Mij is er geen andere God, een rechtvaardig God, een Heiland; er is niemand behalve Ik.' (Jes 45,21)

Dit is een duidelijk claim die ik geloof en ook geloof ik dat het gezond is om te geloven dat God Eén is en dat alles bij Dezelfde vandaan komt. Vele religies claimen dat ze monotheïstisch zijn, terwijl hun volgelingen sidderen van angst voor allerlei bijgeloof. Dat kan ik niet rijmen met de wetenschap dat God een Enige Heere is, want wie dat echt gelooft sluit daarmee alle afgoderij uit.

'Wat dus het eten van afgodenoffers betreft: wij weten dat een afgod niets is in de wereld en dat er geen andere God is dan Eén.' (1 Kor 8,4)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is de God van de joden.

Als dit de hun God is zoals u beweert; Waarom aanvaarden zij Hem dan niet?

Niet allemaal, jewish objections to Jesus, maar sommigen aanvaarden hem wel omdat ze zelf de Torah gingen bestuderen en erachter kwamen dat het er al instaat en geen genoegen nemen met de uitlegging van Rabbijnen. Siloh zal komen, Rustaanbrenger. Ik heb er nog een boekje van. Een voorouder van mij, Bromet heeft geconstateerd door de Torah zelf te bestuderen dat Jezus hun Messias moest zijn en hij is niet de enige.

De God van het O.T. is de God van Abraham, Isaak en Jacob en Jacob werd Israel, dus het is in eerste instantie hun God en ik geloof dat Die mens is geworden.

Dergelijke joden gaan voorbij aan de apostelen en ze moeten inzien dat de apostelen de pilaren van het nieuwe verbond zijn. Er is niemand, maar dan ook niemand die de twaalf pilaren kan vervangen of verwijderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is slechts 1 God. Vandaar dat we die aanbidden, een optie op een ander is er niet.

Er van uitgaande dat er inderdaad een God is, over welke God hebben we het? De God van mijn traditie – een absolute eenheid, die in de Talmoediem wordt gecontrasteerd met de God van de miemiem (o.a. de Christenen), een traditie die tevens de autoriteit, het offer en goddelijkheid van Jezus afwijst? Of de God van een andere traditie of andere religie?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat we allen in dezelfde God geloven, maar hem binnen elk geloof/traditie een andere naam geven (of zelfs meerdere namen).

Is het essentiële verschil in kwaliteiten tussen de betreffende Goden niet per definitie incompatibel met hun gelijkheid? (Een God kan geen absolute eenheid vertegenwoordigen EN een triniteit zijn, enz).

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is echter én een absolute eenheid én bestaande uit drie Personen. Dat is althans de leer van de Drie-eenheid. Ik geloof ook dat er slechts één God is, dat men dus weinig te kiezen heeft als men een god wil aanbidden, maar dat er wel verschillende godsbeelden, verschillende geloofstalen zijn waarin we over God en over onze ervaringen met Hem spreken. En de ene taal is daar vollediger in dan de andere taal.

De vraag zou daarom beter kunnen zijn waarom je liever de taal van het christendom/jodendom/islam/hindoeïsme/etc. verkiest boven andere talen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dergelijke joden gaan voorbij aan de apostelen en ze moeten inzien dat de apostelen de pilaren van het nieuwe verbond zijn. Er is niemand, maar dan ook niemand die de twaalf pilaren kan vervangen of verwijderen.

Uit een verklaring omtrent jouw geloofsleer kan niet feitlijk worden afgeleid dat jouw God de ware is en de mijne niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God is echter én een absolute eenheid én bestaande uit drie Personen.

Een drie-eenheid is als eenheid niet absoluut. Onze traditie zegt dat God absoluut één is -- ondeelbaar, niet bestaand uit meerdere elementen (Personen). We wijzen eveneens de geldigheid af van het offer, Jezus' messiasschap, Jezus' goddelijkheid, enz. De inherente incompatibiliteit tussen beide fenomenen is naar mijn mening eenvoudig aantoonbaar. Vandaar vraag: welke God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
"Waarom déze God?"

Er is slechts 1 God. Vandaar dat we die aanbidden, een optie op een ander is er niet.

dank voor bovenstaande

Ik wil er nog aan toevoegen...

Er is slechts 1 ( De Levende) (God) die we aanbidden dat is belangrijk,andere goden zijn nutteloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de ene persoon zegt dat ik een man ben die bloemkool absoluut niet lekker vindt, en de andere persoon zegt dat ik een vrouw ben die bloemkool heerlijk vindt, spreken ze dan ook over twee personen, of is het dan niet gewoon heel duidelijk dat de ene mij wél juist kent en de andere bepaald niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

IK GELOOF DAT!!!

sorry ik weet niet in wat voor god jij geloofd

is niet erg hoor,ik laat je vrij...!!!!!!!!

Ieder is vrij om te geloven in Nederland,en in vele andere landen.

dat is mijn geloof,mijn overtuiging,mijn beleving

Ik Geloof in Mijn (levende) God,Die de Hemel EN Aarde heeft geschapen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het meest valide antwoord voor een christen is: Jezus Christus. Wij geloven immers in Jezus en de woorden die Hij over God gesproken heeft, en dat Hij zelf God is. Zoals de evangelist Johannes zegt:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:17 De wet is door Mozes gegeven, maar goedheid en waarheid zijn met Jezus Christus gekomen. 18 Niemand heeft ooit God gezien, maar de enige Zoon, die zelf God is, die aan het hart van de Vader rust, heeft hem doen kennen.

Dat is wat het christendom belijdt over Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
IK GELOOF DAT!!!

sorry ik weet niet in wat voor god jij geloofd

is niet erg hoor,ik laat je vrij...!!!!!!!!

Ieder is vrij om te geloven in Nederland,en in vele andere landen.

dat is mijn geloof,mijn overtuiging,mijn beleving

Ik Geloof in Mijn (levende) God,Die de Hemel EN Aarde heeft geschapen.

Uit het nieuwe testament:

Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€â€™ (Matteüs 4:10)

…wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere God dan hij (Marcus 12:32)

U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. (Jacobus 2:19)

Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. (Galaten 3:20)

Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus (1 Timoteüs 2:5)

Link naar bericht
Deel via andere websites
IK GELOOF DAT!!!

sorry ik weet niet in wat voor god jij geloofd

is niet erg hoor,ik laat je vrij...!!!!!!!!

Ieder is vrij om te geloven in Nederland,en in vele andere landen.

dat is mijn geloof,mijn overtuiging,mijn beleving

Ik Geloof in Mijn (levende) God,Die de Hemel EN Aarde heeft geschapen.

Uit het oude testament:

Wees u er daarom van bewust en laat goed tot u doordringen dat de HEER de enige God is, boven in de hemel en hier beneden op de aarde; een ander is er niet. (Deuteronomium. 4: 39)

Ik ben de HEER, er is geen ander,

buiten mij is er geen god. (Jesaja 45: 5)

Hebben wij niet allemaal dezelfde vader, heeft niet een en dezelfde God ons geschapen? (Maleachi 2: 10)

4 Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! 5 Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. (Deuteronomium. 6: 4-5)

Uit het nieuwe testament:

Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.â€â€™ (Matteüs 4:10)

…wat u zegt is waar: hij alleen is God en er is geen andere God dan hij (Marcus 12:32)

U gelooft dat God de enige is? Daar doet u goed aan. (Jacobus 2:19)

Maar bemiddeling is niet nodig wanneer er maar één is die handelt, en God handelt alleen. (Galaten 3:20)

Want er is maar één God, en maar één bemiddelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus (1 Timoteüs 2:5)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid