Spring naar bijdragen

God heeft Zich een zoon vernomen


Aanbevolen berichten

Vrede zij met jullie,

Ik zit al erg lang met een brandende vraag naar het Christendom toe. Hoe kunnen Christenen nou geloven dat God de Barmhartige een zoon heeft? God is toch de meest Almachtige, hoe kunnen Christenen nou daar een deelgenoot aan toe passen? Ik zelf geloof eerlijk in Jezus, maar niet als de zoon van God. Eerder als een grote boodschapper, met grote krachten gegeven door God om de mensheid te waarschuwen. Er is maar één God, en hoe kan God nou God zijn, als God zich een zoon heeft vernomen? Wat verstaan jullie eigenlijk onder de benoeming 'Zoon van God'? Ik heb ook weleens gehoord dat Christenen zich schapen, of ook wel kinderen van God noemen. Hoe kunnen jullie jezelf nou kinderen van God zien als God groter is dan de mensen? Ik bedoel niks om Christenen of het Christendom voor gek te zetten, ik hoop alleen op groter inzicht.

Vrede zij met jullie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vrede zij met jullie,

Ik zit al erg lang met een brandende vraag naar het Christendom toe. Hoe kunnen Christenen nou geloven dat God de Barmhartige een zoon heeft? God is toch de meest Almachtige, hoe kunnen Christenen nou daar een deelgenoot aan toe passen? Ik zelf geloof eerlijk in Jezus, maar niet als de zoon van God. Eerder als een grote boodschapper, met grote krachten gegeven door God om de mensheid te waarschuwen. Er is maar één God, en hoe kan God nou God zijn, als God zich een zoon heeft vernomen? Wat verstaan jullie eigenlijk onder de benoeming 'Zoon van God'? Ik heb ook weleens gehoord dat Christenen zich schapen, of ook wel kinderen van God noemen. Hoe kunnen jullie jezelf nou kinderen van God zien als God groter is dan de mensen? Ik bedoel niks om Christenen of het Christendom voor gek te zetten, ik hoop alleen op groter inzicht.

Vrede zij met jullie.

Ik geloof dat met 'Jezus is Gods Zoon' alleen bedoeld wordt dat Hijzelf mens is geworden (Eniggeboren Zoon: Hij heeft meer zonen (al zijn kinderen), maar Jezus is God die mens is geworden) en dat Jezus de Verschijning van de Vader is, maar Hij wordt Zelf ook Eeuwige Vader genoemd. Hij wordt ook wel de arm van God genoemd en De Deur: door Hem heeft God, die je niet kunt zien, Zich aan ons geopenbaard. Immanuel: God met ons. Jezus zei: Wie Mij gezien heeft, heeft de Vader gezien. Jeremia 23:6-7 Ziet de dagen komen, spreekt de Heere, dat Ik aan David een rechtvaardige spruit zal verwekken... en dit zal zijn naam zijn, waarmede men Hem noemen zal JHWH de Heere onze gerechtigheid.

Jesaja 43:11: Ik ben de Heere JHWH en er is geen Heiland (of Messias) behalve Mij

Hosea 13:4. Ik ben toch de Heere uw God... want er is geen Heiland (Verlosser) dan Ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De term "Zoon van God" moet niet biologisch worden verstaan, zoals mensen ook zonen en dochters hebben. Het is een mystieke term om de diepe verbondenheid, de eenheid tussen de Vader en de Zoon aan te geven. Wij geloven in één God in drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Het zijn dus niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar ze zijn één God, net zo één zoals de islam de eenheid van God belijdt, eeuwig en ongeschapen, doch dus wel drie aparte Personen.

Het goddelijk kindschap van de gelovige impliceert dan ook niet dat de mens uit God geboren zou zijn; hij is immers door Hem geschapen. Het geeft alleen de unieke, vertrouwelijke en liefdevolle band aan die de mens met God de Vader mag hebben, zoals een zoon met zijn vader of moeder. Het gaat zelfs nog verder als we met Christus, dus God de Zoon, een band mogen hebben zoals een man met zijn vrouw, maar dat is weer een ander onderwerp. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vrede zij met jullie,

Ik zit al erg lang met een brandende vraag naar het Christendom toe. Hoe kunnen Christenen nou geloven dat God de Barmhartige een zoon heeft? God is toch de meest Almachtige, hoe kunnen Christenen nou daar een deelgenoot aan toe passen? Ik zelf geloof eerlijk in Jezus, maar niet als de zoon van God. Eerder als een grote boodschapper, met grote krachten gegeven door God om de mensheid te waarschuwen. Er is maar één God, en hoe kan God nou God zijn, als God zich een zoon heeft vernomen? Wat verstaan jullie eigenlijk onder de benoeming 'Zoon van God'? Ik heb ook weleens gehoord dat Christenen zich schapen, of ook wel kinderen van God noemen. Hoe kunnen jullie jezelf nou kinderen van God zien als God groter is dan de mensen? Ik bedoel niks om Christenen of het Christendom voor gek te zetten, ik hoop alleen op groter inzicht.

Vrede zij met jullie.[/quote

Het evangelie volgens Matteüs 23:9

En noem niemand op aarde vader, want jullie hebben maar één vader, de Vader in de hemel.

Ezechiël 34:31

Jullie zijn mijn schapen, de schapen die ik weid; jullie zijn mensen en ik ben jullie God – zo spreekt God, de HEER .â€â€™

Link naar bericht
Deel via andere websites
De term "Zoon van God" moet niet biologisch worden verstaan, zoals mensen ook zonen en dochters hebben. Het is een mystieke term om de diepe verbondenheid, de eenheid tussen de Vader en de Zoon aan te geven. Wij geloven in één God in drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Het zijn dus niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar ze zijn één God, net zo één zoals de islam de eenheid van God belijdt, eeuwig en ongeschapen, doch dus wel drie aparte Personen.

Het goddelijk kindschap van de gelovige impliceert dan ook niet dat de mens uit God geboren zou zijn; hij is immers door Hem geschapen. Het geeft alleen de unieke, vertrouwelijke en liefdevolle band aan die de mens met God de Vader mag hebben, zoals een zoon met zijn vader of moeder. Het gaat zelfs nog verder als we met Christus, dus God de Zoon, een band mogen hebben zoals een man met zijn vrouw, maar dat is weer een ander onderwerp. :)

Hallo, bedankt voor uw reactie en uw korte uitleg. Ik snap niet zo goed wat u bedoelt met dat laatste over de islam, maar ik wil u alleen even zeggen dat Allah zegt in de Koran om op te houden met het uit spreken van een drie-eenheid. Er bestaat geen drie-eenheid in de islam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De term "Zoon van God" moet niet biologisch worden verstaan, zoals mensen ook zonen en dochters hebben. Het is een mystieke term om de diepe verbondenheid, de eenheid tussen de Vader en de Zoon aan te geven. Wij geloven in één God in drie Personen: de Vader, de Zoon en de heilige Geest. Het zijn dus niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar ze zijn één God, net zo één zoals de islam de eenheid van God belijdt, eeuwig en ongeschapen, doch dus wel drie aparte Personen.

Het goddelijk kindschap van de gelovige impliceert dan ook niet dat de mens uit God geboren zou zijn; hij is immers door Hem geschapen. Het geeft alleen de unieke, vertrouwelijke en liefdevolle band aan die de mens met God de Vader mag hebben, zoals een zoon met zijn vader of moeder. Het gaat zelfs nog verder als we met Christus, dus God de Zoon, een band mogen hebben zoals een man met zijn vrouw, maar dat is weer een ander onderwerp. :)

Hallo, bedankt voor uw reactie en uw korte uitleg. Ik snap niet zo goed wat u bedoelt met dat laatste over de islam, maar ik wil u alleen even zeggen dat Allah zegt in de Koran om op te houden met het uit spreken van een drie-eenheid. Er bestaat geen drie-eenheid in de islam.

Ook in de Bijbel is er nergens sprake van drie -enheid

Dit is een gedachte die ontsproten is in het heidendom en later overgenomen is in de RKK

De Bijbel kent wel een Godheid bestaande uit drie personen: God de Vader , de Zoon van God en de H.Geest die één zijn van gedachten ,werken , uitvoering enz.

Ook duidt het woord "God "op zich nooit op een bepaald persoon aan. Het is een naamwoord dat de functie van de persoon aangeeft en niet de persoon zelf bepaald.

Het woord "God" in de Bijbel heeft steeds de betekenis van soeverein zijn over iets of iemand. daarom staat er steeds " de God van .... " of met andere woorden "de soeverein van..."

Als er dus staat God de Vader heeft dit de betekenis van de Soeverein de Vader

En de God van Israël betekent de soeverein van Israël en dan moet men verder uitzoeken wie of welke persoon van de Godheid hiermede bedoeld wordt, want de uitdrukking de God van Israël op zich geeft dat niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geïnspireerd door Gods Heilige Geest schreef de wijze Salomo over Jezus........

(Spreuken 8:22-27) 22 Jehovah (JHWH) zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde. 24 Toen er geen waterdiepten waren, werd ik als met barensweeën voortgebracht, .... 26 toen hij de aarde nog niet had gemaakt, ... 27 Toen hij de hemelen bereidde, was ik daar; . . .

Zou de almachtige God die de mens heeft uitgerust met het middel te kunnen communiceren en zich uit te drukken, zelf niet kunnen spreken, kom op mensen!

Als Hij zegt dat Jezus zijn zoon is is dat gewoon zo...

(Mattheüs 3:16, 17) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 17 Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.â€

Hij zegt toch ook dat hij mensen wil aannemen als zonen en dochters......

(2 Korinthiërs 6:17, 18) 17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’â€; „’en ik wil U aannemen.’â€â€ƒ18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jehovah, de Almachtige.â€

Have a happy day.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo, bedankt voor uw reactie en uw korte uitleg. Ik snap niet zo goed wat u bedoelt met dat laatste over de islam, maar ik wil u alleen even zeggen dat Allah zegt in de Koran om op te houden met het uit spreken van een drie-eenheid. Er bestaat geen drie-eenheid in de islam.
Weet ik. :) Ik bedoelde alleen te zeggen dat wij net zo volledig de eenheid van God belijden als dat de islam doet. Voor ons is God dus net zo één, ondeelbaar, eeuwig en ongeschapen. We hoeven daar geen titel of jota aan af te doen, dit is iets wat wij samen met de moslims zonder enig probleem kunnen belijden. Het christendom is een monotheïstische godsdienst. Alleen geloven wij dus wel dat God uit drie Personen bestaat. Niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar drie Personen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo, bedankt voor uw reactie en uw korte uitleg. Ik snap niet zo goed wat u bedoelt met dat laatste over de islam, maar ik wil u alleen even zeggen dat Allah zegt in de Koran om op te houden met het uit spreken van een drie-eenheid. Er bestaat geen drie-eenheid in de islam.
Weet ik. :) Ik bedoelde alleen te zeggen dat wij net zo volledig de eenheid van God belijden als dat de islam doet. Voor ons is God dus net zo één, ondeelbaar, eeuwig en ongeschapen. We hoeven daar geen titel of jota aan af te doen, dit is iets wat wij samen met de moslims zonder enig probleem kunnen belijden. Het christendom is een monotheïstische godsdienst. Alleen geloven wij dus wel dat God uit drie Personen bestaat. Niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar drie Personen.

Het lijkt mij niet zo dat God in het Christendom echt één god is als Christenen steeds zeggen dat God uit drie personen bestaat. Drie is niet 1. En er is een erg groot verschil tussen het Christendom en Islam. Want het Christendom zegt dat God uit drie personen bestaat, en islam zegt dat Allah één Allah is met maar één Allah (God). Misschien neem ik 'drie personen' iets te letterlijk op.. Het is ook erg verwarrend om te kunnen geloven dat God uit drie personen bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geïnspireerd door Gods Heilige Geest schreef de wijze Salomo over Jezus........

(Spreuken 8:22-27) 22 Jehovah (JHWH) zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde. 24 Toen er geen waterdiepten waren, werd ik als met barensweeën voortgebracht, .... 26 toen hij de aarde nog niet had gemaakt, ... 27 Toen hij de hemelen bereidde, was ik daar; . . .

Zou de almachtige God die de mens heeft uitgerust met het middel te kunnen communiceren en zich uit te drukken, zelf niet kunnen spreken, kom op mensen!

Als Hij zegt dat Jezus zijn zoon is is dat gewoon zo...(Mattheüs 3:16, 17) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 17 Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.â€

Hij zegt toch ook dat hij mensen wil aannemen als zonen en dochters......

(2 Korinthiërs 6:17, 18) 17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’â€; „’en ik wil U aannemen.’â€â€ƒ18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jehovah, de Almachtige.â€

Have a happy day.

Ed

Dit is wat mij stoort. God in het Christendom noemt ons allen zijn zonen, dochters, schapen en ook noemt Hij Jezus zijn Zoon. Hoe kan God dan zo Almachtig zijn in het Christendom als hij iedereen zoon of dochter noemt, en daarbij ook Jezus? Het lijkt net dan alsof we allemaal gelijk staan aan Jezus en God. Tenminste, zo vat ik het op. Dat hoort toch niet? God is meest Almachtige en niemand is gelijk aan Hem en of Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Geïnspireerd door Gods Heilige Geest schreef de wijze Salomo over Jezus........

(Spreuken 8:22-27) 22 Jehovah (JHWH) zelf heeft mij voortgebracht als het begin van zijn weg, als het vroegste van zijn werken van oudsher. 23 Vanaf onbepaalde tijd was ik aangesteld, van de aanvang af, vanaf tijden vroeger dan de aarde. 24 Toen er geen waterdiepten waren, werd ik als met barensweeën voortgebracht, .... 26 toen hij de aarde nog niet had gemaakt, ... 27 Toen hij de hemelen bereidde, was ik daar; . . .

Zou de almachtige God die de mens heeft uitgerust met het middel te kunnen communiceren en zich uit te drukken, zelf niet kunnen spreken, kom op mensen!

Als Hij zegt dat Jezus zijn zoon is is dat gewoon zo...(Mattheüs 3:16, 17) . . .Nadat Jezus was gedoopt, kwam hij onmiddellijk omhoog uit het water; en zie! de hemelen werden geopend, en hij zag Gods geest gelijk een duif neerdalen en op hem komen. 17 Zie! Ook kwam er een stem uit de hemelen, die zei: „Dit is mijn Zoon, de geliefde, die ik heb goedgekeurd.â€

Hij zegt toch ook dat hij mensen wil aannemen als zonen en dochters......

(2 Korinthiërs 6:17, 18) 17 „’Gaat daarom uit hun midden vandaan en scheidt U af’, zegt Jehovah, ’en raakt het onreine niet langer aan’â€; „’en ik wil U aannemen.’â€â€ƒ18 „’En ik zal U tot een vader zijn en GIJ zult mij tot zonen en dochters zijn’, zegt Jehovah, de Almachtige.â€

Have a happy day.

Ed

Dit is wat mij stoort. God in het Christendom noemt ons allen zijn zonen, dochters, schapen en ook noemt Hij Jezus zijn Zoon. Hoe kan God dan zo Almachtig zijn in het Christendom als hij iedereen zoon of dochter noemt, en daarbij ook Jezus? Het lijkt net dan alsof we allemaal gelijk staan aan Jezus en God. Tenminste, zo vat ik het op. Dat hoort toch niet? God is meest Almachtige en niemand is gelijk aan Hem en of Jezus.

Klopt.

Ook christenen kennen die hiërarchie.

Toen Jezus als Mens op aarde was, zag Hij God als Zijn Meerdere. Christenen zien Jezus ook als hun Meerdere en ze zien God de Vader ook als Meerdere. Ik zie de leiders van mijn kerk ook als meerdere dan ikzelf. Er zijn veel gradaties. Kinderen horen hun ouders ook te zien als hun meerdere en horen ook hun onderwijzers te zien als meerdere. Werknemers horen hun werkgever ook te zien als meerdere. Er zijn veel gradaties, maar niemand is zo groot als God. Niemand is aan Hem gelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hallo, bedankt voor uw reactie en uw korte uitleg. Ik snap niet zo goed wat u bedoelt met dat laatste over de islam, maar ik wil u alleen even zeggen dat Allah zegt in de Koran om op te houden met het uit spreken van een drie-eenheid. Er bestaat geen drie-eenheid in de islam.
Weet ik. :) Ik bedoelde alleen te zeggen dat wij net zo volledig de eenheid van God belijden als dat de islam doet. Voor ons is God dus net zo één, ondeelbaar, eeuwig en ongeschapen. We hoeven daar geen titel of jota aan af te doen, dit is iets wat wij samen met de moslims zonder enig probleem kunnen belijden. Het christendom is een monotheïstische godsdienst. Alleen geloven wij dus wel dat God uit drie Personen bestaat. Niet drie goden, of één god met twee deelgenoten, maar drie Personen.

Het lijkt mij niet zo dat God in het Christendom echt één god is als Christenen steeds zeggen dat God uit drie personen bestaat. Drie is niet 1. En er is een erg groot verschil tussen het Christendom en Islam. Want het Christendom zegt dat God uit drie personen bestaat, en islam zegt dat Allah één Allah is met maar één Allah (God). Misschien neem ik 'drie personen' iets te letterlijk op.. Het is ook erg verwarrend om te kunnen geloven dat God uit drie personen bestaat.

Zoals ik je reeds schreef is het niet de RKK of anderen die zich Christenen noemen die normatief zijn voor het Christendom

Gods Woord zegt duidelijk dat de GODHEID uit drie personen bestaat die een eenheid vormen in alles en zo één van zin ,denken en handelen zijn

Het is dus niet God die uit drie personen bestaat daar GOD een titel of naamwoord is, maar de Godheid die uit drie evenwaardige personen bestaat die alle drie entiteiten zijn met éénzelfde natuur en streven .

En wat nu het monotheïsme betreft daar is de Bijbel ook duidelijk in er staat

ER IS MAAR ÉÉN GOD DE VADER of om beter te begrijpen ER IS MAAR ÉÉN SOEVEREIN NAMELIJK DE VADER die de soeverein der soevereinen is en dus ook soeverein is van Christus en de H.Geest

De Bijbel benadrukt echter ook dat drie personen (entiteiten) van de Godheid een gelijke en gelijkaardige en evenwaardige natuur bezitten.

Net zoals bij de mensheid ( het beeld van de Godheid)waar er ook drie personen zijn namelijk de Man , de Vrouw en het kind die ook alle drie een gelijke en evenwaardige natuur bezitten.

En net zoals De Vader het hoofd van de Godheid is zo stelt Gods Woord de man als hoofd van het gezin

En net zoals de Zoon dezelfde natuur van de Vader heeft maar boven de mens staat die een andere (lagere) natuur heeft.

Zo staat ook een kind van een menselijke vader die ook dezelfde natuur van de menselijke vader heeft boven het dier die een andere (lagere) natuur dan de mensheid heeft

Zoals de menselijke vader soeverein is over het kind en het kind soeverein is over het dier Zo is DE VADER soeverein over De Zoon en is DE Zoon soeverein over de schepsels

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knip]

Wat mij enigszins doet verwonderen is de topictitel. God heeft Zich een zoon vernomen? Hoe moet ik dat lezen? Eerst wist Hij nog niet dat Hij een zoon had, en heeft Hij het pas later vernomen? Of is het iets anders?

Jezus, de Zoon, is God in alle eeuwigheid. Hij was er voor het begin, en zal er na het einde zijn. 'Ik ben de Alpha en de Omega' zegt Hij. Door Hem worden wij tot kinderen van God aangenomen. Wij mogen God 'Vader' noemen omdat Jezus Zijn leven heeft gegeven om dat te bereiken.

[knip]

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij niet zo dat God in het Christendom echt één god is als Christenen steeds zeggen dat God uit drie personen bestaat. Drie is niet 1. En er is een erg groot verschil tussen het Christendom en Islam. Want het Christendom zegt dat God uit drie personen bestaat, en islam zegt dat Allah één Allah is met maar één Allah (God). Misschien neem ik 'drie personen' iets te letterlijk op.. Het is ook erg verwarrend om te kunnen geloven dat God uit drie personen bestaat.

Toch is dat precies wat het christendom leert. Het is inderdaad een mysterieus dogma, maar dat kan ook niet anders daar we met God te maken hebben, het grootste Mysterie. Want al kunnen wij Hem leren kennen en kunnen we weten wat Hij wil, toch blijft er altijd oneindig veel van wat wij niet weten. Onze uitdrukkingen zijn slechts povere pogingen om het Mysterie toch enigszins te duiden.

Wij belijden een God die uit drie Personen bestaat, die kan lijden en sterven, die Mens kan worden en zichzelf volledig kan ontleden en overgeven aan zoiets onvoorstelbaar nietigs als de mens. Allemaal dingen die niet in de door mensen opgestelde God-etiquêtte passen. God wil niet zozeer herkend worden in grote, machtige koningen en krijgsheren, of in beroemdheden en succesvolle zakenlieden, maar vooral in nederige, arme, zwakke, zieke en onaanzienlijke mensen. Mensen die wij te soft, te goedgelovig, te naïef en te braaf vinden, of die wij niet geslaagd vinden in onze samenleving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het moge duidelijk zijn dat de polytheïstische manier waarop bernard3 de Bijbel uitlegt, niet gedeeld wordt door (andere) christenen. Zet je dat er wel even bij, Bernard?

Wat mij enigszins doet verwonderen is de topictitel. God heeft Zich een zoon vernomen? Hoe moet ik dat lezen? Eerst wist Hij nog niet dat Hij een zoon had, en heeft Hij het pas later vernomen? Of is het iets anders?

Jezus, de Zoon, is God in alle eeuwigheid. Hij was er voor het begin, en zal er na het einde zijn. 'Ik ben de Alpha en de Omega' zegt Hij. Door Hem worden wij tot kinderen van God aangenomen. Wij mogen God 'Vader' noemen omdat Jezus Zijn leven heeft gegeven om dat te bereiken.

Overigens gaat Spreuken 8 niet over Jezus.

Dank je Ursa om het duidelijk stellen dat ik Steeds de Bijbelse voorstelling en lessen boven menselijke uitvindingen, tradities en leerstellingen plaats.

Ook al worden deze menselijke leerstellingen door nog zo veel en nog zo grote menselijke instituten onderwezen.

En dit betreft niet enkel de menselijke leerstellingen betreffende de Godheid maar ook de veranderingen die aangebracht werden aan Gods basisgeboden ( De Tien Geboden) en de verdraaide leerstellingen betreffende het aanroepen en de toestand der doden.

Heb ik mij nu voldoende duidelijk gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ellalouise,

Allereerst neem ik de Bijbel aan als "waar", het hele Woord van God is wat mij betreft de waarheid, voor jou toch ook. Dus als er iets in staat twijfel ik hier geen moment aan.

Eigenlijk is het heel logisch!

De almachtige schepper wordt door mensen als Hemelse Vader aangesproken niet waar, volgt daar dan niet uit dat wij Zijn kinderen zijn.

God heeft een universele familie van met verstand begiftigde schepselen (engelen, mensen),hij is de bron (=vader) van al het leven.

Jezus wordt de enig geboren zoon van god genoemd omdat hij rechtstreeks door God werd geschapen en alle andere dingen inclusief de mensen werden door bemiddeling van Jezus geschapen. Lees Joh.1 maar....

(Johannes 1:3, 4) 3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem (Jezus) ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan. Wat is ontstaan 4 door bemiddeling van hem, was leven, en het leven was het licht der mensen. 

Christenen zijn als het ware adoptieve kinderen van God als zij het offer van Christus aanvaarden en ernaar leven.

groetjes,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knip]

Het concept man, vrouw, kind is overgenomen uit heidense polytheistische godsdiensten en dat was al bij Nimrod, die religie.

Jezus wordt in het O.T. genoemd Eeuwige Vader. Hij is de mensenzoon en Gods Zoon. Als mens had hij een zondenatuur (hetzelfde vlees als de rest die wel zondigde) en een vrije wil. Hij had ook kunnen kiezen om niet te zondigen, maar te doen wat Hij zelf als mens wilde: niet sterven aan het kruis.

Maar Hij heeft juist Zijn menselijke wil overgegeven en is daarom weer gelijk geworden aan de Vader. Die het Gode gelijk zijn niet als een roof heet geacht (niet aan God gelijk worden door naar de satan te luisteren zoals Adam deed). Zijn vleselijke wil, Zijn eigen ik is gestorven. De wil van het vlees is in het bloed en Hij heeft Zijn Bloed gegeven.

Fillipenzen 3:10 (Dit alles) om Hem te kennen en de kracht zijner opstanding en de gemeenschap aan zijn lijden, of ik, aan zijn dood gelijkvormig wordende, 11 zou mogen komen tot de opstanding uit de doden.

Hoe wordt Paulus gelijkvormig aan Zijn dood? Door te sterven aan zijn eigen ik, zijn eigen vleselijke wil, zijn eigen verlangens.

Dit geloof ik (het bovenste stuk: gedeelte over de Drieeenheid):

https://sites.google.com/site/messiaansestudies/visie

Link naar bericht
Deel via andere websites

[knip]

Johannes spreekt over "het scheppende Woord" als over God. En sluit hiermee aan bij Genesis 1: God sprak en het was er...

Gods spreken kan men niet los zien van God: het is God die spreekt, ook tot ons, zijn schepselen. Ik zou bijna zeggen juist tot zijn schepselen - en daar ligt de band tussen Schepper en schepsel: in het spreken van God - het is een relationeel spreken: God spreekt en dat Woord keert niet vruchteloos tot Hem terug zonder te volbrengen wat Hij wil (Jes 55:10-11)...

En in die zin spreekt de Schrift m.i. over Vader en Zoon: de Zoon brengt tot uiting al hetgeen in de Vader omgaat. Maar dit alles is tegelijk een menselijk spreken over God - nee: een in mensentaal spreken over God: God toont Zich op die manier aan zijn schepping. En dat kan alleen maar via de Zoon - via het spreken tot de schepping. Want God is onkenbaar - tenzij Hij Zichzelf toont...

En zo mogen wij de Zoon zien: als Gods volmaakte spreken over de schepping. Zoals God die schepping voor ogen heeft - zou moeten zijn (zal zijn) als die schepping volkomen zou (zal) luisteren naar zijn Stem...

Maar slechts spreken over de Zoon als "instrument" van de Vader (dat Griekse woordje "dia" in Johannes 1 opvatten als "instrumenteel"), dat doet de Zoon tekort. Dan onteren we God... Want in dat Spreken Gods ontmoeten we geen schepsel, maar onze Schepper Zelf!! In Hem is het leven (Joh 1:4)...

Link naar bericht
Deel via andere websites
warningM.pngAdmod note:
Topic opgeruimd. EllaLouise stelt een duidelijke vraag naar het Christendom toe. Posts die daar niet mee stroken en reacties aangepast of verwijderd. Aangezien de TS behoefte heeft aan een helder christelijk antwoord, worden afwijkende visies verwijderd. Wil je toch een punt aansnijden, dan kun je in dit subforum een topic aanmaken om met christenen in gesprek te gaan of reageren op een bestaand topic.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is inderdaad een mysterieus dogma, maar dat kan ook niet anders daar we met God te maken hebben, het grootste Mysterie. Want al kunnen wij Hem leren kennen en kunnen we weten wat Hij wil, toch blijft er altijd oneindig veel van wat wij niet weten. Onze uitdrukkingen zijn slechts povere pogingen om het Mysterie toch enigszins te duiden.

Amen! En als alle monotheisten dat nou eens zouden beseffen en nederig hun hoofd zouden buigen voor deze ene God, zouden we al een heel stap dichterbij zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid