Spring naar bijdragen

Wat gebeurt er na de dood?


Aanbevolen berichten

warningM.pngAdmod note:
Topic afgesplitst van het topic over de doop. Hier verder over de vraag wat er gebeurt na de dood.


Als een gedoopte baby naar de hemel gaat, dan heeft die baby daar niet zelf voor gekozen. Als deze baby dus in de hemel terecht komt en z'n nieuwe lichaam krijgt met een stem en een eigen bewustzijn, zou het dan zo kunnen zijn dat zo iemand zoiets heeft van "Ik wil dit helemaal niet, stuur mij maar naar beneden."? Of is die baby nog steeds een baby in de hemel en groeit het eerst op...? :P

Volgens die weeskinderen van Adullam die opgenomen zijn in de hemel, groeien ze daar in de hemel op. Die zagen hun vriendjes die overleden waren er ook weer lopen. De leiders hoopten dat er niet een dood ging, want dan werd de rest jaloers, dus met dat terugwillen zal het wel meevallen denk ik.


Tja, het paradijs is natuurlijk geen slechte plek om op te groeien :P Maar het punt van de hemel is juist dat het vol zit met mensen die bewust voor God gekozen hebben, of bewust een goed leven hebben geleid en daardoor onbewust ook voor God kozen. Baby's hebben geen van beiden gedaan. Een baby kiest niet voor God, en baby heeft nog geen leven kunnen hebben om te laten zien dat hij of zij een goed persoon is. Wat als een baby nou opgroeit tot iemand die een hekel heeft aan glimlachen en liefde en alles wat er in de hemel is? :+


Het Bijbels antwoord op al uw vragen en vooronderstellingen is zeer eenvoudig; iedereen die sterft, of deze nu gedoopt of niet gedoopt is, gaat niet naar de hemel, noch naar de hel, noch naar het vagevuur ,noch naar het voorgeborchte der hel, noch naar de eeuwige jachtvelden, noch wordt gereïncarneerd , noch ...naar zoveel andere menselijke uitvindingen.
Maar als iemand sterft dan bestaat hij volgens Gods woord niet meer en dit tot de opstanding of herschepping van de doden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Volgens die weeskinderen van Adullam die opgenomen zijn in de hemel, groeien ze daar in de hemel op. Die zagen hun vriendjes die overleden waren er ook weer lopen. De leiders hoopten dat er niet een dood ging, want dan werd de rest jaloers, dus met dat terugwillen zal het wel meevallen denk ik.

Tja, het paradijs is natuurlijk geen slechte plek om op te groeien :P Maar het punt van de hemel is juist dat het vol zit met mensen die bewust voor God gekozen hebben, of bewust een goed leven hebben geleid en daardoor onbewust ook voor God kozen. Baby's hebben geen van beiden gedaan. Een baby kiest niet voor God, en baby heeft nog geen leven kunnen hebben om te laten zien dat hij of zij een goed persoon is. Wat als een baby nou opgroeit tot iemand die een hekel heeft aan glimlachen en liefde en alles wat er in de hemel is? :+

Het Bijbels antwoord op al uw vragen en vooronderstellingen is zeer eenvoudig; iedereen die sterft, of deze nu gedoopt of niet gedoopt is, gaat niet naar de hemel, noch naar de hel, noch naar het vagevuur ,noch naar het voorgeborchte der hel, noch naar de eeuwige jachtvelden, noch wordt gereïncarneerd , noch ...naar zoveel andere menselijke uitvindingen.

Maar als iemand sterft dan bestaat hij volgens Gods woord niet meer en dit tot de opstanding of herschepping van de doden.

Bijbels? Het lichaam en de ziel slapen in het stof der aarde en zijn zich van niets bewust, niet de geest.

Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

En toen waren ze er weer niet meer tot aan de opstanding?

Wat nu de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zeide: 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tja, het paradijs is natuurlijk geen slechte plek om op te groeien :P Maar het punt van de hemel is juist dat het vol zit met mensen die bewust voor God gekozen hebben, of bewust een goed leven hebben geleid en daardoor onbewust ook voor God kozen. Baby's hebben geen van beiden gedaan. Een baby kiest niet voor God, en baby heeft nog geen leven kunnen hebben om te laten zien dat hij of zij een goed persoon is. Wat als een baby nou opgroeit tot iemand die een hekel heeft aan glimlachen en liefde en alles wat er in de hemel is? :+

Het Bijbels antwoord op al uw vragen en vooronderstellingen is zeer eenvoudig; iedereen die sterft, of deze nu gedoopt of niet gedoopt is, gaat niet naar de hemel, noch naar de hel, noch naar het vagevuur ,noch naar het voorgeborchte der hel, noch naar de eeuwige jachtvelden, noch wordt gereïncarneerd , noch ...naar zoveel andere menselijke uitvindingen.

Maar als iemand sterft dan bestaat hij volgens Gods woord niet meer en dit tot de opstanding of herschepping van de doden.

Bijbels? Het lichaam en de ziel slapen in het stof der aarde en zijn zich van niets bewust, niet de geest.

Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

En toen waren ze er weer niet meer tot aan de opstanding?

Wat nu de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zeide: 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden.

geef eens meer uitleg betreffende de zinnen die u hier zo maar neerzet zonder ook maar op enerlei wijze rekening te houden met de context waarin ze geschreven zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Bijbels antwoord op al uw vragen en vooronderstellingen is zeer eenvoudig; iedereen die sterft, of deze nu gedoopt of niet gedoopt is, gaat niet naar de hemel, noch naar de hel, noch naar het vagevuur ,noch naar het voorgeborchte der hel, noch naar de eeuwige jachtvelden, noch wordt gereïncarneerd , noch ...naar zoveel andere menselijke uitvindingen.

Maar als iemand sterft dan bestaat hij volgens Gods woord niet meer en dit tot de opstanding of herschepping van de doden.

Bijbels? Het lichaam en de ziel slapen in het stof der aarde en zijn zich van niets bewust, niet de geest.

Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

En toen waren ze er weer niet meer tot aan de opstanding?

Wat nu de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zeide: 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden.

geef eens meer uitleg betreffende de zinnen die u hier zo maar neerzet zonder ook maar op enerlei wijze rekening te houden met de context waarin ze geschreven zijn

De context van die wolk van getuigen: eerst gaat het in Hebreeen 11 over Sarah, Abraham, Noach etc. en dan zegt hij: nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben: dat zijn die getuigen. NBV: Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn Als je Jezus aanneemt, ga je over van de dood in het Leven. Je wordt uit God geboren en je geest leeft eeuwig. We zijn gezeten met Hem in de hemelse gewesten. Als we daar nu al met Christus gezeten zijn (onze wedergeboren geest), dan gaan we daar toch niet ineens uit als we lichamelijk sterven?

Jezus predikte het evangelie aan de geesten in de gevangenis, de mensen die zich niet bekeerden voor de zondvloed. Hun geest was dus in het dodenrijk, anders hadden ze het evangelie niet kunnen horen en daarna werden de heiligen opgewekt en verschenen ze aan velen. Krijgsgevangenen nam Hij mede. Die mensen gingen met Hem mee naar de hemel, is wat ik geloof. Waar waren (de geest van) Mozes en Elia? In de hemel, want die waren samen met Jezus bij de verheerlijking op de berg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Bijbels antwoord op al uw vragen en vooronderstellingen is zeer eenvoudig; iedereen die sterft, of deze nu gedoopt of niet gedoopt is, gaat niet naar de hemel, noch naar de hel, noch naar het vagevuur ,noch naar het voorgeborchte der hel, noch naar de eeuwige jachtvelden, noch wordt gereïncarneerd , noch ...naar zoveel andere menselijke uitvindingen.

Maar als iemand sterft dan bestaat hij volgens Gods woord niet meer en dit tot de opstanding of herschepping van de doden.

Het kan best zijn dat bovenstaande het door jou gevonden antwoord is. Ik denk dat je dan behoorlijk wat gemist hebt in de verschillende teksten.

Maar goed, dat maakt allemaal niet uit. De visie die je hier plaatst kan vanuit jouw visie wel ontzettend Bijbels zijn, het is zwaar onchristelijk. En dit is nog steeds een christelijk forum en je plaatst je bericht in geloof algemeen. Verdere discussie hierover kan je best onder het forumdeel 'levensbeschouwing' voeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbels? Het lichaam en de ziel slapen in het stof der aarde en zijn zich van niets bewust, niet de geest.

Daarom dan, laten ook wij, nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben, afleggen alle last en de zonde, die ons zo licht in de weg staat, en met volharding de wedloop lopen, die vóór ons ligt.

En zie, het voorhangsel van de tempel scheurde van boven tot beneden in tweeën, en de aarde beefde, en de rotsen scheurden, 52 en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. 53 En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad, waar zij aan velen verschenen.

En toen waren ze er weer niet meer tot aan de opstanding?

Wat nu de opstanding der doden betreft, hebt gij niet gelezen, wat door God tot u gesproken is, toen Hij zeide: 32 Ik ben de God van Abraham, en de God van Isaak, en de God van Jakob? 33 Hij is niet een God van doden, maar van levenden.

geef eens meer uitleg betreffende de zinnen die u hier zo maar neerzet zonder ook maar op enerlei wijze rekening te houden met de context waarin ze geschreven zijn

De context van die wolk van getuigen: eerst gaat het in Hebreeen 11 over Sarah, Abraham, Noach etc. en dan zegt hij: nu wij zulk een grote wolk van getuigen rondom ons hebben: dat zijn die getuigen. NBV: Nu wij door zo’n menigte geloofsgetuigen omringd zijn Als je Jezus aanneemt, ga je over van de dood in het Leven. Je wordt uit God geboren en je geest leeft eeuwig. We zijn gezeten met Hem in de hemelse gewesten. Als we daar nu al met Christus gezeten zijn (onze wedergeboren geest), dan gaan we daar toch niet ineens uit als we lichamelijk sterven?

Jezus predikte het evangelie aan de geesten in de gevangenis, de mensen die zich niet bekeerden voor de zondvloed. Hun geest was dus in het dodenrijk, anders hadden ze het evangelie niet kunnen horen en daarna werden de heiligen opgewekt en verschenen ze aan velen. Krijgsgevangenen nam Hij mede. Die mensen gingen met Hem mee naar de hemel, is wat ik geloof. Waar waren (de geest van) Mozes en Elia? In de hemel, want die waren samen met Jezus bij de verheerlijking op de berg.

Ik denk dat we hier wat off topic gaan maar toch wil ik uw reactie niet onbeantwoord laten

In Hoofdstuk elf betreft het in de eerste plaats mensen die in hun leven God geloofd hebben op zijn woord en daardoor aan zijn geboden en opdracht gehoorzaam zijn geweest.

En wat is er dan van hen geworden, zijn zij naar de hemel gegaan ?

Welnu laten wij de Schrift hierbij aan het woord.

In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, ZONDER DE BELOFTEN VERKREGEN TE HEBBEN; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. 14 Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. 15 En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; 16 maar nu verlangen zij naar een beter, dat is EEN HEMELS, VADERLAND

(Hebr11 :13-16)

Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, HEBBEN HET BELOOFDE NIET VERKREGEN, 40 daar God iets beters met ons voor had, ZODAT ZIJ NIET ZONDER ONS TOT DE VOLMAAKTHEID KONDEN KOMEN.

Hebr 11: 39-40)

Deze geloofshelden zijn dus tot op vandaag nog niet in het hemels vaderland (de hemel) en wachten op de opstanding van allen zodat zij samen met hen tot volmaaktheid kunnen komen

Trouwens Petrus zegt zeer duidelijk dat één van hen, namelijk David, tot op de huidige dag nog in het graf (ook het dodenrijk genoemd) is

Nergens is er in Gods woord sprake dat de mens een geest is of dat zijn geest de mens ( een zelfstandig wezen ) is.

In alle voorbeelden die u aanhaalt gaat het om ofwel hen die als mens levend ten hemel zijn opgenomen (Elia) of uit de dood zijn opgewekt zoals Mozes en zij die opgestaan zijn bij de opstanding van Christus,

Ook staat nergens geschreven dat uw geest eeuwig leeft, het eeuwig leven is aan de mens beloofd (die samengesteld is uit meerdere onbewuste componenten)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat we hier wat off topic gaan maar toch wil ik uw reactie niet onbeantwoord laten

In Hoofdstuk elf betreft het in de eerste plaats mensen die in hun leven God geloofd hebben op zijn woord en daardoor aan zijn geboden en opdracht gehoorzaam zijn geweest.

En wat is er dan van hen geworden, zijn zij naar de hemel gegaan ?

Welnu laten wij de Schrift hierbij aan het woord.

In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, ZONDER DE BELOFTEN VERKREGEN TE HEBBEN; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. 14 Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. 15 En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; 16 maar nu verlangen zij naar een beter, dat is EEN HEMELS, VADERLAND

(Hebr11 :13-16)

Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, HEBBEN HET BELOOFDE NIET VERKREGEN, 40 daar God iets beters met ons voor had, ZODAT ZIJ NIET ZONDER ONS TOT DE VOLMAAKTHEID KONDEN KOMEN.

Hebr 11: 39-40)

Deze geloofshelden zijn dus tot op vandaag nog niet in het hemels vaderland (de hemel) en wachten op de opstanding van allen zodat zij samen met hen tot volmaaktheid kunnen komen

Trouwens Petrus zegt zeer duidelijk dat één van hen, namelijk David, tot op de huidige dag nog in het graf (ook het dodenrijk genoemd) is

Nergens is er in Gods woord sprake dat de mens een geest is of dat zijn geest de mens ( een zelfstandig wezen ) is.

In alle voorbeelden die u aanhaalt gaat het om ofwel hen die als mens levend ten hemel zijn opgenomen (Elia) of uit de dood zijn opgewekt zoals Mozes en zij die opgestaan zijn bij de opstanding van Christus,

Ook staat nergens geschreven dat uw geest eeuwig leeft, het eeuwig leven is aan de mens beloofd (die samengesteld is uit meerdere onbewuste componenten)

Prediker 12:5b-7

want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.

Hebreeen 11 gaat er volgens mij over dat de Oudtestamentische heiligen geen nieuwe natuur kregen: ik leef niet meer, Christus leeft in mij en daarom niet tot volmaaktheid konden komen. Tot volmaaktheid (Hem volkomen kennen, Efeze 4:13) komen we pas als kerk (alle gelovigen van alle eeuwen bij elkaar) bij de opstanding. Het kan niet betekenen dat ze niet naar de hemel gingen, want in Hebreeen 12:22 staat:

Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, 23 en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, 24 en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat we hier wat off topic gaan maar toch wil ik uw reactie niet onbeantwoord laten

In Hoofdstuk elf betreft het in de eerste plaats mensen die in hun leven God geloofd hebben op zijn woord en daardoor aan zijn geboden en opdracht gehoorzaam zijn geweest.

En wat is er dan van hen geworden, zijn zij naar de hemel gegaan ?

Welnu laten wij de Schrift hierbij aan het woord.

In (dat) geloof zijn deze allen gestorven, ZONDER DE BELOFTEN VERKREGEN TE HEBBEN; slechts uit de verte hebben zij die gezien en begroet, en zij hebben beleden, dat zij vreemdelingen en bijwoners waren op aarde. 14 Want wie zulke dingen zeggen, geven te kennen, dat zij een vaderland zoeken. 15 En als zij gedachtig geweest waren aan het vaderland, dat zij verlaten hadden, zouden zij gelegenheid gehad hebben terug te keren; 16 maar nu verlangen zij naar een beter, dat is EEN HEMELS, VADERLAND

(Hebr11 :13-16)

Ook deze allen, hoewel door het geloof een getuigenis aan hen gegeven is, HEBBEN HET BELOOFDE NIET VERKREGEN, 40 daar God iets beters met ons voor had, ZODAT ZIJ NIET ZONDER ONS TOT DE VOLMAAKTHEID KONDEN KOMEN.

Hebr 11: 39-40)

Deze geloofshelden zijn dus tot op vandaag nog niet in het hemels vaderland (de hemel) en wachten op de opstanding van allen zodat zij samen met hen tot volmaaktheid kunnen komen

Trouwens Petrus zegt zeer duidelijk dat één van hen, namelijk David, tot op de huidige dag nog in het graf (ook het dodenrijk genoemd) is

Nergens is er in Gods woord sprake dat de mens een geest is of dat zijn geest de mens ( een zelfstandig wezen ) is.

In alle voorbeelden die u aanhaalt gaat het om ofwel hen die als mens levend ten hemel zijn opgenomen (Elia) of uit de dood zijn opgewekt zoals Mozes en zij die opgestaan zijn bij de opstanding van Christus,

Ook staat nergens geschreven dat uw geest eeuwig leeft, het eeuwig leven is aan de mens beloofd (die samengesteld is uit meerdere onbewuste componenten)

Prediker 12:5b-7

want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft.

Hebreeen 11 gaat er volgens mij over dat de Oudtestamentische heiligen geen nieuwe natuur kregen: ik leef niet meer, Christus leeft in mij en daarom niet tot volmaaktheid konden komen. Tot volmaaktheid (Hem volkomen kennen, Efeze 4:13) komen we pas als kerk (alle gelovigen van alle eeuwen bij elkaar) bij de opstanding. Het kan niet betekenen dat ze niet naar de hemel gingen, want in Hebreeen 12:22 staat:

Maar gij zijt genaderd tot de berg Sion, tot de stad van de levende God, het hemelse Jeruzalem, en tot tienduizendtallen van engelen, 23 en tot een feestelijke en plechtige vergadering van eerstgeborenen, die ingeschreven zijn in de hemelen, en tot God, de Rechter over allen, en tot de geesten der rechtvaardigen, die de voleinding bereikt hebben, 24 en tot Jezus, de middelaar van een nieuw verbond, en tot het bloed der besprenging, dat krachtiger spreekt dan Abel.

De verzen die u aanhaalde;

want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat[/b] –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft

verwijzen duidelijk naar de ontbinding van het menselijk wezen (ziel) in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk het stof en de geest (ruah of levensadem)die volgens genesis 2:7 door God samengevoegd werden waardoor het levend wezen (ziel) ontstond

En wat uw interpretatie van hebreeën 22:24 betreft als zou er hier sprake zijn van geesten van de overledenen die in de hemel zijn dan zou Paulus zowel zichzelf als Petrus tegenspreken daar hij in enkele zinnen daarvoor duidelijk het tegenovergestelde beweerd heeft.

Wat hier dan bedoeld wordt met de geesten der rechtvaardigen is mij niet volkomen duidelijk

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lu 23:43 En Jezus zei tegen hem: ‘Ik zeg u: vandaag nog zult u bij mij zijn in het paradijs.’

Jezus was die dag niet in het paradijs want bij zijn opstanding zei Hij tegen Maria van Magdala dat hij nog moest opstijgen (opgaan) naar zijn vader.(joh 20:17)

Wat Christus hier wel beloofde was dat de man gered was en (eens) met hem in het paradijs zou zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lu 23:43 En Jezus zei tegen hem: ‘Ik zeg u: vandaag nog zult u bij mij zijn in het paradijs.’

Jezus was die dag niet in het paradijs want bij zijn opstanding zei Hij tegen Maria van Magdala dat hij nog moest opstijgen (opgaan) naar zijn vader.(joh 20:17)

Wat Christus hier wel beloofde was dat de man gered was en (eens) met hem in het paradijs zou zijn

Het paradijs was voor de hemelvaart nog niet in de hemel. Je kan niet zomaar een woord ('eens') toevoegen. Jezus kon niet liegen. Heden is heden. Voor het gemak citeer ik even iets:

Lazarus was ook in de hades, maar dan in de ‘schoot van Abraham’, het goede gedeelte, het paradijs. Daar kwam dus ook de moordenaar tot wie de Here Jezus zei: ‘Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. En Hij kwam daar zelf ook.

Ook Lazarus was nog in de hades. Maar niet lang meer, want met de hemelvaart van Christus is hij, met alle gestorven gelovigen die in het paradijs waren, mee naar de hemel gegaan (Efeze 4:8-10: ‘Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewest: Hij, Die nedergedaald is, Hij is het ook, Die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen’.

Dit betekent dat nu, sinds de hemelvaart van de Here Jezus, alleen ongelovigen nog naar de hades gaan, terwijl de gelovigen die nu overlijden, direct naar de hemel gaan. Paulus zag uit naar het moment dat hij bij de Here zou zijn. ‘Wij zijn vol goede moed en wij begeren te meer ons verblijf in het lichaam te verlaten en bij de Here onze intrek te nemen’ (2 Korinthe 5:8). En in Filippenzen 1:23 zegt hij het zo: ‘heen te gaan en met Christus te zijn, is mij verreweg het beste.’

Link naar bericht
Deel via andere websites
Lu 23:43 En Jezus zei tegen hem: ‘Ik zeg u: vandaag nog zult u bij mij zijn in het paradijs.’

Jezus was die dag niet in het paradijs want bij zijn opstanding zei Hij tegen Maria van Magdala dat hij nog moest opstijgen (opgaan) naar zijn vader.(joh 20:17)

Wat Christus hier wel beloofde was dat de man gered was en (eens) met hem in het paradijs zou zijn

Het paradijs was voor de hemelvaart nog niet in de hemel. Je kan niet zomaar een woord ('eens') toevoegen. Jezus kon niet liegen. Heden is heden. Voor het gemak citeer ik even iets:

Lazarus was ook in de hades, maar dan in de ‘schoot van Abraham’, het goede gedeelte, het paradijs. Daar kwam dus ook de moordenaar tot wie de Here Jezus zei: ‘Ik zeg u, heden zult gij met Mij in het paradijs zijn. En Hij kwam daar zelf ook.

Ook Lazarus was nog in de hades. Maar niet lang meer, want met de hemelvaart van Christus is hij, met alle gestorven gelovigen die in het paradijs waren, mee naar de hemel gegaan (Efeze 4:8-10: ‘Daarom heet het: opgevaren naar den hoge voerde Hij krijgsgevangenen mede, gaven gaf Hij aan de mensen. Wat betekent dit: Hij is opgevaren, anders dan dat Hij ook nedergedaald is naar de lagere, aardse gewest: Hij, Die nedergedaald is, Hij is het ook, Die is opgevaren ver boven alle hemelen, om alles tot volheid te brengen’.

Dit betekent dat nu, sinds de hemelvaart van de Here Jezus, alleen ongelovigen nog naar de hades gaan, terwijl de gelovigen die nu overlijden, direct naar de hemel gaan. Paulus zag uit naar het moment dat hij bij de Here zou zijn. ‘Wij zijn vol goede moed en wij begeren te meer ons verblijf in het lichaam te verlaten en bij de Here onze intrek te nemen’ (2 Korinthe 5:8). En in Filippenzen 1:23 zegt hij het zo: ‘heen te gaan en met Christus te zijn, is mij verreweg het beste.’

Uw redenering is gebouwd op het feit dat als de mens sterft hij eigenlijk niet dood is maar een levend en bewust overblijfsel (noem het nu ziel of geest) verder leeft.

Welnu deze redenering stamt uit het heidendom en is volledig Bijbelvreemd.

De Bijbel kent geen onsterfelijke ziel of een onsterfelijke geest wel integendeel:

Zie, alle zielen zijn van Mij, zowel de ziel van de vader als die van de zoon zijn van Mij; de ziel die zondigt, die zal sterven. Ezechiel 18:4 / 20)

Gods Woord is duidelijk; dood betekent een toestand van onbewust zijn ook een slaaptoestand genoemd omdat in feite het individu (het wezen, de ziel, zie genesis 2:7) niet meer bestaat zodat dit door een herschepping terug tot leven ( met als gevolg een bewustzijn) dient gewekt te worden.

En wat bij Lucas 16:23 gebeurd is dat Jezus een gelijkenis aan het vertellen is.

Maar als Jezus in gelijkenissen spreekt gebruikt Hij een verhaal met een bepaald doel . En waarom hij soms in gelijkenissen spreekt staat duidelijk vermeld in Matteüs 13.

Het is dus gevaarlijk om een parabel of gelijkenis letterlijk toe te passen want dit is meestal onjuist en komt men in de problemen.

Een gelijkenis of parabel is een geestelijke les waarbij het verhaal enkel een drager van deze geestelijke boodschap is en niets meer.

Als Jezus bijvoorbeeld in Matteüs 13 spreekt over de zaaier dan geeft Hij geen les in zaaitechniek voor boer en tuinder, want geen enkele intelligente boer zou het in zijn hoofd halen om zo maar het kostbare zaad op de weg en tussen de rotsen te gooien

Het onderwerp van de gelijkenis van de zaaier is dus niet de letterlijke zaaitechniek; maar wel een les over de verschillende houding van mensen en de toestand van hun hart ten opzichte van Zijn boodschap.

Zo ook is het onderwerp waarover Christus spreekt in de parabel over de rijke man en de arme Lazarus niet de toestand IN de dood maar juist wel de houding en het gedrag van de nog levende mensen in zijn omgeving, namelijk de hooghartige en eigenwijze Farizeeën

Zij moesten door deze ernstige les leren zien dat zelfs afstammelingen van de Aartsvaders door hun eigen ongeloof buiten geworpen zouden worden en gelovige heidenen samen met Abraham, Izaäk en Jacob erfgenamen zouden worden van Gods rijk.

Daarom geeft Jezus dan ook aan het eind van zijn gelijkenis een korte samenvatting van zijn gedachten:

“ Maar Abraham zeide: Zij hebben Mozes en de profeten, naar hen moeten zij luisteren….. Indien zij naar Mozes en de profeten niet luisteren zullen zij ook, indien iemand uit de doden opstaat, zich niet laten gezeggen.â€( Lucas 16:29,31

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verzen die u aanhaalde;

want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat[/b] –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft

verwijzen duidelijk naar de ontbinding van het menselijk wezen (ziel) in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk het stof en de geest (ruah of levensadem)die volgens genesis 2:7 door God samengevoegd werden waardoor het levend wezen (ziel) ontstond

Die ruah is de geest, geloof ik dan. God blies de levensadem in hem: De Heilige Geest, waardoor hij ook zelf een geest en ziel kreeg.

Als je Jezus aanneemt en wedergeboren wordt, krijg je een nieuwe geest:

Ezechiel 11:19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven, 20 opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden; zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn.

Maar misschien is deze tekst duidelijker:

Handelingen 7

55 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, 56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. 57 Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem los; 58 en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man, Saulus genaamd. 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De verzen die u aanhaalde;

want de mens gaat naar zijn eeuwig huis en de rouwklagers gaan rond op de straat[/b] –; 6 voordat het zilveren koord losgemaakt en de gouden lamp verbroken wordt; voordat de kruik bij de bron verbrijzeld en het scheprad in de put verbroken wordt, 7 en het stof wederkeert tot de aarde, zoals het geweest is, en de geest wederkeert tot God, die hem geschonken heeft

verwijzen duidelijk naar de ontbinding van het menselijk wezen (ziel) in zijn oorspronkelijke onbewuste componenten namelijk het stof en de geest (ruah of levensadem)die volgens genesis 2:7 door God samengevoegd werden waardoor het levend wezen (ziel) ontstond

Die ruah is de geest, geloof ik dan. God blies de levensadem in hem: De Heilige Geest, waardoor hij ook zelf een geest kreeg.

Als je Jezus aanneemt en wedergeboren wordt, krijg je een nieuwe geest:

Ezechiel 11:19 Ik zal hun één hart geven en een nieuwe geest in hun binnenste, en Ik zal het hart van steen uit hun lichaam verwijderen en hun een hart van vlees geven, 20 opdat zij naar mijn inzettingen zullen wandelen en naarstig mijn verordeningen onderhouden; zij zullen Mij tot een volk en Ik zal hun tot een God zijn.

Ezechiel 37 Kom van de vier windstreken Heilige Geest en blaas op deze gedoden. Dat is geestelijke opwekking van het huis Israels.

Maar misschien is deze tekst duidelijker:

Handelingen 7

55 Maar hij, vol van de heilige Geest, sloeg de ogen ten hemel en zag de heerlijkheid Gods en Jezus, staande ter rechterhand Gods, 56 En hij zeide: Zie, ik zie de hemelen geopend en de Zoon des mensen, staande ter rechterhand Gods. 57 Maar zij begonnen luidkeels te schreeuwen, stopten hun oren toe en stormden als één man op hem los; 58 en zij wierpen hem de stad uit en stenigden hem. En de getuigen legden hun mantels af aan de voeten van een jonge man, Saulus genaamd. 59 En zij stenigden Stefanus, die de Here aanriep, zeggende: Here Jezus, ontvang mijn geest.

Nergens in Gods woord kan u vinden dat het woord ruach of levens adem de Heilige Geest betekent. Want de H.Geest is een persoon; de ruach daarentegen staat voor de levensadem of energie en dit is onpersoonlijk

en als stefanus zegt ontvangt mijn geest dan betekent dit niet meer of minder dat de ruach of levenskracht terug naar de Vader gaat wat ook op andere plaatsen zo beschreven of uitgedrukt wordt bij het sterven van iemand en dit heeft niets te maken met de H.Geest

En als men gedoopt wordt komt de H.Geest wel in u wonen maar dit betekent niet dat uzelf de H.Geest wordt, en ook niet dat u letterlijk een nieuw hart krijgt of een nieuwe geest

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, nou, ik neem het gewoon letterlijk. Als Paulus zegt dat de Vader ons mede opgewekt heeft en ons mede gezet heeft in de hemel, dan geloof ik dat ik een nieuwe, uit de dood opgewekte geest heb. En als er staat: ' en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad waar zij aan velen verschenen' dan neem ik dat ook letterlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nergens in Gods woord kan u vinden dat het woord ruach of levens adem de Heilige Geest betekent. Want de H.Geest is een persoon; de ruach daarentegen staat voor de levensadem of energie en dit is onpersoonlijk.

Jes 63:10 Maar zij waren wederspannig en bedroefden zijn heilige Geest(Hebreeuws: ruach).

Link naar bericht
Deel via andere websites
O, nou, ik neem het gewoon letterlijk. Als Paulus zegt dat de Vader ons mede opgewekt heeft en ons mede gezet heeft in de hemel, dan geloof ik dat ik een nieuwe, uit de dood opgewekte geest heb. En als er staat: ' en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad waar zij aan velen verschenen' dan neem ik dat ook letterlijk.

Er zijn veel zaken in Gods Woord die letterlijk kunnen opgevat worden op voorwaarde dat ze op andere plaatsen in de schrift niet tegengesproken of meer uitgelegd worden.

En ik denk niet dat u nu al letterlijk in de hemel gezet bent, maar wel dat u bij de doop een nieuwe ingesteldheid en kracht heeft ontvangen door de inwoning van de H.Geest die u "begeestert" om Gods wil te doen

Link naar bericht
Deel via andere websites
O, nou, ik neem het gewoon letterlijk. Als Paulus zegt dat de Vader ons mede opgewekt heeft en ons mede gezet heeft in de hemel, dan geloof ik dat ik een nieuwe, uit de dood opgewekte geest heb. En als er staat: ' en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad waar zij aan velen verschenen' dan neem ik dat ook letterlijk.

Er zijn veel zaken in Gods Woord die letterlijk kunnen opgevat worden op voorwaarde dat ze op andere plaatsen in de schrift niet tegengesproken of meer uitgelegd worden.

En ik denk niet dat u nu al letterlijk in de hemel gezet bent, maar wel dat u bij de doop een nieuwe ingesteldheid en kracht heeft ontvangen door de inwoning van de H.Geest die u "begeestert" om Gods wil te doen

ik denk dat ik zo 50 verzen bij elkaar heb die zeggen dat een christen een nieuwe geest heeft.

onze geest woont in ons lichaam op aarde, maar is verbonden met de Heilige Geest die tegelijkertijd in Jezus woont en in ons, want Hij is alomtegenwoordig. We zijn letterlijk in Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jes 63:10 Maar zij waren wederspannig en bedroefden zijn heilige Geest(Hebreeuws: ruach).

Het woord Ruach betekent o.a. levensadem en levensenergie maar niet en nooit (de) Heilige Geest

O dus ze bedroefden zijn heilige levensadem. sorry, dat had ik niet begrepen. hopelijk huilde die levensadem niet te hard. ;(

Link naar bericht
Deel via andere websites
O, nou, ik neem het gewoon letterlijk. Als Paulus zegt dat de Vader ons mede opgewekt heeft en ons mede gezet heeft in de hemel, dan geloof ik dat ik een nieuwe, uit de dood opgewekte geest heb. En als er staat: ' en de graven gingen open en vele lichamen der ontslapen heiligen werden opgewekt. En zij gingen uit de graven na zijn opstanding en kwamen in de heilige stad waar zij aan velen verschenen' dan neem ik dat ook letterlijk.
Ja het opengaan van graven en doden die tot leven komen gebeurde in die tijd op grote schaal. Heropstandingen waren heel banaal. De ideale setting voor een nieuwe zombiefilm. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid