Spring naar bijdragen

Wat gebeurt er na de dood?


Aanbevolen berichten

Ik denk dat het weinig nut heeft om elkaars levenshouding af te wijzen. Iets meer respect en begrip mag er zijn. Wederzijds stereotypen uitwisselen helpt ons niet heel veel verder (ook al is het interessant). Als ik het voor mezelf bekijk betekent geloven echt niet dat ik me afsluit van deze wereld of het leven geen waarde toeken. Integendeel: de wereld om me heen is al prachtig, en zal alleen maar beter worden. Tegelijk verlang ik naar een betere wereld, waar alle ellende en kwaad van deze wereld verleden tijd is. Wederom houdt dat me niet tegen om me in te zetten voor anderen hier en nu. Juist omdat mijn geloof me daar ook weer toe aanspoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 186
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik denk dat het weinig nut heeft om elkaars levenshouding af te wijzen. Iets meer respect en begrip mag er zijn. Wederzijds stereotypen uitwisselen helpt ons niet heel veel verder (ook al is het interessant). Als ik het voor mezelf bekijk betekent geloven echt niet dat ik me afsluit van deze wereld of het leven geen waarde toeken. Integendeel: de wereld om me heen is al prachtig, en zal alleen maar beter worden. Tegelijk verlang ik naar een betere wereld, waar alle ellende en kwaad van deze wereld verleden tijd is. Wederom houdt dat me niet tegen om me in te zetten voor anderen hier en nu. Juist omdat mijn geloof me daar ook weer toe aanspoort.
Jezus zei:

„Uw woord is waarheid.†— JOHANNES 17:17.

Openbaring 21:

3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.

4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.â€

Psalm 37:

11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uh... ik mis a) de relevantie en uitleg van deze teksten in dit topic en B) waarin dit een antwoord is op mijn post.
Ik was in de veronderstelling, dat deze teksten op zichzelf duidelijk waren.

#1 . Jezus zei dat de Bijbel waar is, dus hoef je niet aan de betrouwbaarheid van de Bijbel te twijfelen, zoals velen doen.

#2. Wanneer na Gods ingrijpen de regering vanuit de hemel een feit is, zullen er geen problemen meer zijn. Die worden weggedaan. Door Gods ingrijpen krijgen we dus een betere wereld.

Wanneer je Jezus volgt, zijn de Bijbelse normen en waarden vanzelfsprekend en zet je je dus per definitie voor anderen in. Jezus gaf daarbij het voorbeeld, hij gaf iedereen die dat wilde onderwijs.

#3. Deze tekst laat zien welke mensen voor altijd op aarde mogen wonen.

Zo duidelijker?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uh... ik mis a) de relevantie en uitleg van deze teksten in dit topic en B) waarin dit een antwoord is op mijn post.
Ik was in de veronderstelling, dat deze teksten op zichzelf duidelijk waren.

Het is op dit forum gebruikelijk niet zo maar teksten neer te plempen maar uit te leggen waarom je een Bijbelcitaat aanhaalt. Iedereen kan met verzen strooien en er vanalles mee bedoelen. Bedankt voor je uitleg. Overigens is het mij nog niet duidelijk hoe je antwoord linkt aan mijn post.

#1 . Jezus zei dat de Bijbel waar is, dus hoef je niet aan de betrouwbaarheid van de Bijbel te twijfelen, zoals velen doen.

Jezus had het over Gods woord. Alle woorden van God dus, niet alleen de Tenach. Ik vraag me nu af waar de term 'woord van God' als verwijzend naar de Bijbel vandaan komt. Want die sticht alleen maar verwarring.

#2. Wanneer na Gods ingrijpen de regering vanuit de hemel een feit is, zullen er geen problemen meer zijn. Die worden weggedaan. Door Gods ingrijpen krijgen we dus een betere wereld.

Bedoel je dan dat deze aarde hervormd wordt?

Wanneer je Jezus volgt, zijn de Bijbelse normen en waarden vanzelfsprekend en zet je je dus per definitie voor anderen in. Jezus gaf daarbij het voorbeeld, hij gaf iedereen die dat wilde onderwijs.

OK. Volgens mij zeg ik hetzelfde.

#3. Deze tekst laat zien welke mensen voor altijd op aarde mogen wonen.

Zo duidelijker?

Ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uh... ik mis a) de relevantie en uitleg van deze teksten in dit topic en B) waarin dit een antwoord is op mijn post.
Ik was in de veronderstelling, dat deze teksten op zichzelf duidelijk waren.

Het is op dit forum gebruikelijk niet zo maar teksten neer te plempen maar uit te leggen waarom je een Bijbelcitaat aanhaalt. Iedereen kan met verzen strooien en er vanalles mee bedoelen. Bedankt voor je uitleg. Overigens is het mij nog niet duidelijk hoe je antwoord linkt aan mijn post.

#1 . Jezus zei dat de Bijbel waar is, dus hoef je niet aan de betrouwbaarheid van de Bijbel te twijfelen, zoals velen doen.

Jezus had het over Gods woord. Alle woorden van God dus, niet alleen de Tenach. Ik vraag me nu af waar de term 'woord van God' als verwijzend naar de Bijbel vandaan komt. Want die sticht alleen maar verwarring.

#2. Wanneer na Gods ingrijpen de regering vanuit de hemel een feit is, zullen er geen problemen meer zijn. Die worden weggedaan. Door Gods ingrijpen krijgen we dus een betere wereld.

Bedoel je dan dat deze aarde hervormd wordt?

Wanneer je Jezus volgt, zijn de Bijbelse normen en waarden vanzelfsprekend en zet je je dus per definitie voor anderen in. Jezus gaf daarbij het voorbeeld, hij gaf iedereen die dat wilde onderwijs.
OK. Volgens mij zeg ik hetzelfde.
#3. Deze tekst laat zien welke mensen voor altijd op aarde mogen wonen.

Zo duidelijker?

Ja.

Ik plemp niet, ik ging er van uit, dat je duidelijke teksten begrijpt.

Ik ga uit van de gehele Bijbel, niet alleen van de Tenach.

„Het woord van Jehovah†is een uitdrukking die, met geringe variaties, honderden keren in de Schrift voorkomt. Door „het woord van Jehovah†werden de hemelen geschapen. God sprak het woord en het werd volbracht.

Deuteronomium 12:32 Elk woord dat ik U gebied, dient GIJ zorgvuldig te volbrengen. GIJ moogt er niets aan toevoegen, noch er iets van afnemen.

De context laat zien dat het van God afkomstig is. Een ander voorbeeld:

(Lukas 11:28 Maar hij zei: „Neen, gelukkig zijn veeleer zij die het woord van God horen en het onderhouden!â€

Na Gods ingrijpen komen er grote veranderingen. Een tekst die dat zegt en meestal niet begrepen wordt is deze:

Openbaring 21:

1En ik zag een nieuwe hemel en een nieuwe aarde; want de vroegere hemel en de vroegere aarde waren voorbijgegaan, en de zee is niet meer.

2 Ik zag ook de heilige stad, het Nieuwe Jeruzalem, van God uit de hemel neerdalen, toebereid als een bruid die zich voor haar man versierd heeft.

3 Toen hoorde ik een luide stem, afkomstig van de troon, zeggen: „Zie! De tent van God is bij de mensen, en hij zal bij hen verblijven, en zij zullen zijn volken zijn. En God zelf zal bij hen zijn.

4 En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.â€

De nieuwe hemel staat voor Gods regering.

De nieuwe aarde staat voor een theocratische maatschappij.

De zee die er niet meer zal zijn staat voor opstandige mensen.

Het nieuwe Jeruzalem adt uit de hemel neerdaalt staat voor de hemelse regering, Jezus en de kleine kudde.

Het gevolg is, dat de huidige dingen zoals oorlog, misdaad, honger, ziekte ect. er niet meer zullen zijn.

Men hoeft dan niet meer te rouwen over het verlies van een geliefde.

Ik probeerde met de volgende uitleg, de link te leggen:

Wanneer je Jezus volgt, zijn de Bijbelse normen en waarden vanzelfsprekend en zet je je dus per definitie voor anderen in. Jezus gaf daarbij het voorbeeld, hij gaf iedereen die dat wilde onderwijs.

Jezus stond als onderwijzer bekend, dat was zijn hoofddoel. Mensen die werkelijk de Bijbel kennen en daar achter staan, voeren geen oorlog en plegen geen misdaden.

Wanneer iedereen de Bijbelse normen en waarden zou hanteren, dan zag de wereld er heel anders uit. Dan zou iedereen schatten in de hemel vergaren en niet op aarde. Dan hadden we nu geen crisis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

even terugkomend op mijn vorige post, ik geloof natuurlijk niet dat iedereen in de hemel zal zijn.

ik geloof wel degelijk dat bepaalde mensen niet in de hemel zullen zijn en zelfs naar de hel zullen gaan.

maar waar mijn wachtkamer theorie omdraait is ...

oke ik ga het neerzetten en als je het snapt snap je het, snap je het niet... is dat niet erg want het is een super rare gedachtengang.

ik geloof dat omdat er in de hemel geen tijd zal zijn, er dus ook geen verleden en toekomst zal zijn alleen het heden.

en van uit die theorie zijn wij nu in theorie al in de hemel. uiteraard zijn we op de aarde maar aangezien 1 minuut als duizend jaar zal zijn en duizend jaar als 1 minuut (en ik geloof dat dat niet letterlijk genomen moet worden maar dus staat voor, tijd zal niet het zelfde zijn als hier op aarde. geloof ik dat we misschien.. allemaal, de mensen die over duizenden jaren dood zijn gegaan wel... tegelijk in de hemel komen en daar in feite dus nu al zijn.

en wij... ook.

(ja daar kan ik nachten van wakker liggen.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik denk dat als iedereen een nieuw lichaam zal krijgen ... God geen waarde hecht aan leeftijd :)

maar dit is trouwens ook de enige manier waar op ik een klein beetje zou kunnen snappen of iig nut in kan zien van het "de doden zullen opstaan" stukje.

dat is namelijk compleet nutteloos en tijdverspilling naar mijn mening en... dat zal gigantisch stinken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat als iedereen een nieuw lichaam zal krijgen ... God geen waarde hecht aan leeftijd :)

Maar dat is niet echt een antwoord op mijn vragen. Concreet: hoe ziet iemand eruit in de hemel. Of, als je uitgaat van alleen een ziel, in welk stadium is die ziel dan. Als men zegt, je gaat na de dood naar de hemel, dan zijn er dus baby's, bejaarden, pubers, kortom mensen van elke levensfase. En als je dan vervolgens voor eeuwig daar blijft, dan vraag ik mij af of dat altijd in dezelfde fase en conditie is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
ik denk dat als iedereen een nieuw lichaam zal krijgen ... God geen waarde hecht aan leeftijd :)

Maar dat is niet echt een antwoord op mijn vragen. Concreet: hoe ziet iemand eruit in de hemel. Of, als je uitgaat van alleen een ziel, in welk stadium is die ziel dan. Als men zegt, je gaat na de dood naar de hemel, dan zijn er dus baby's, bejaarden, pubers, kortom mensen van elke levensfase. En als je dan vervolgens voor eeuwig daar blijft, dan vraag ik mij af of dat altijd in dezelfde fase en conditie is.

Ook Paulus praat in dit verband in kind/volwassene-termen. Maar geeft er een bijzonder draai aan:

1 Kor 13:10 Wanneer het volmaakte komt zal wat beperkt is verdwijnen. 11 Toen ik nog een kind was sprak ik als een kind, dacht ik als een kind, redeneerde ik als een kind. Nu ik volwassen ben heb ik al het kinderlijke achter me gelaten. 12 Nu kijken we nog in een wazige spiegel, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben.

Hij herkent in zichzelf een zekere "geestelijke groei" (toen ik nog een kind was... maar nu ik volwassen ben...)

En toch zegt hij van zichzelf dat hij ook nu nog "in de kinderschoenen staat", als het om kennis gaat: "Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen..."

Als we straks oog in oog staan met onze Schepper, dan is blijkbaar onze beperkte menselijke levenservaring niet meer zo heel erg doorslaggevend, als het gaat om het hanteren van die "volmaakte kennis"...

Ergo: we zullen wel zien hoe het er straks uitziet...!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel. Dat is een heel sprekend beeld. Net zoals je een bekende op straat tegenkomt. Echter de hemel wordt vaak voorgesteld als iets eeuwigs. Als je er dan vanuit gaat dat je bijvoorbeeld oma weer tegenkomt, is dat dan dezelfde oma als het moment dat ze overleed? Heeft ze inmiddels een ontwikkeling doorgemaakt? Of haar ziel? De verhoudingen oma staat tot kleinzoon zal in de hemel anders zijn omdat kleinzoon waarschijnlijk ook bejaard is bij overlijden. Of zijn aardse verhoudingen niet van toepassing op de ziel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel. Dat is een heel sprekend beeld. Net zoals je een bekende op straat tegenkomt. Echter de hemel wordt vaak voorgesteld als iets eeuwigs. Als je er dan vanuit gaat dat je bijvoorbeeld oma weer tegenkomt, is dat dan dezelfde oma als het moment dat ze overleed? Heeft ze inmiddels een ontwikkeling doorgemaakt? Of haar ziel? De verhoudingen oma staat tot kleinzoon zal in de hemel anders zijn omdat kleinzoon waarschijnlijk ook bejaard is bij overlijden. Of zijn aardse verhoudingen niet van toepassing op de ziel?
De mens in niet geschapen om in de hemel te leven, maar op aarde.

De aarde is door JHWH niet voor niets geschapen. Dit staat in psalmen:

Psalm 37:

11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er eeuwig op verblijven.

Jezus wekte mensen op aarde op, niet in de hemel. Ook zei hij dit:

„Geen mens is tot in de hemel opgestegen, dan hij die uit de hemel is neergedaald, de Zoon des mensen� — Johannes 3:13.

Gestorven familieleden zijn gestorven en “slapen†in het graf (hades cq sjeool). Kijk wat Jezus zei over Lazarus:

Toen Lazarus net gestorven was, zei Jezus Christus over zijn vriend: „Lazarus, onze vriend, slaapt, maar Ik ga naar hem toe om hem uit de slaap op te wekken. Zijn discipelen dan zeiden: Heere, als hij slaapt, zal hij gezond worden!. Toen zei Jezus dan openlijk tegen hen: Lazarus is gestorven†Johannes 11:11-14.

De in de oorspronkelijke talen gebruikte woorden voor „ziel†(Hebr.: nefesj ; Gr.: psuche ) blijken in de Schrift betrekking te hebben op een persoon, een dier, of het leven dat een persoon of een dier bezit.

Ez 18: 4 Ziet! Alle zielen — mij behoren ze toe. Zoals de ziel van de vader zo eveneens de ziel van de zoon — mij behoren ze toe. De ziel die zondigt, díé zal sterven.

„Het loon dat de zonde betaalt, is de dood†Ro 6:23.

De zonde is een erfenis van A&E.

In het aardse paradijs zal er geen veroudering zijn. Opgestane personen zullen jong worden, gebreken zijn weggedaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel. Dat is een heel sprekend beeld. Net zoals je een bekende op straat tegenkomt. Echter de hemel wordt vaak voorgesteld als iets eeuwigs. Als je er dan vanuit gaat dat je bijvoorbeeld oma weer tegenkomt, is dat dan dezelfde oma als het moment dat ze overleed? Heeft ze inmiddels een ontwikkeling doorgemaakt? Of haar ziel? De verhoudingen oma staat tot kleinzoon zal in de hemel anders zijn omdat kleinzoon waarschijnlijk ook bejaard is bij overlijden. Of zijn aardse verhoudingen niet van toepassing op de ziel?

Tja... Hoe zullen relaties/verhoudingen zijn zonder alle "aardse vluchtigheid"? Wat maakt een grootmoeder tot wie/wat ze is? Haar "persoonlijkheid" (wie ze is/was als mens - maar dan: kijken we dan naar haar innerlijke leven, of hoe ze is/was in relatie tot haar naaste omgeving?)? Of het beeld dat een kleinkind van haar heeft, levenslang gekoesterd en daarbij vertekend geraakt tot allerlei details die zijn losgeraakt van de persoon??

Een jong kind kijkt anders naar een grootmoeder dan een volwassene. Een deel van onze "afhankelijkheid" ontgroeien we. We maken zelf ook persoonlijke ontwikkelingen door...

En al dat aardse, tijdelijke, is er straks af als "tijd" er niet meer toe doet... Ik kijk er eigenlijk wel naar uit om mijn grootouders, ouders, vrienden echt te leren kennen... Zonder al die ingewikkelde bijzaken die soms hoofdzaken lijken in dit leven...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

We begrijpen uit de Bijbel dat de dood niet het einde is van alles.

Jezus zegt in Johannes 5;28-29 dat er een opstanding zal zijn van rechtvaardigen en onrechtvaardigen en Psalm 37 spreekt over eeuwig leven voor zachtmoedige en rechtvaardige mensen op een paradijs aarde.

Dus de ware God geeft ons hoop voor de toekomst en dat allemaal op basis van het kostbare bloed van Zijn zoon Jezus. Christus.

Don't worry be happy.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel. Dat is een heel sprekend beeld. Net zoals je een bekende op straat tegenkomt. Echter de hemel wordt vaak voorgesteld als iets eeuwigs. Als je er dan vanuit gaat dat je bijvoorbeeld oma weer tegenkomt, is dat dan dezelfde oma als het moment dat ze overleed? Heeft ze inmiddels een ontwikkeling doorgemaakt? Of haar ziel? De verhoudingen oma staat tot kleinzoon zal in de hemel anders zijn omdat kleinzoon waarschijnlijk ook bejaard is bij overlijden. Of zijn aardse verhoudingen niet van toepassing op de ziel?

Er is een interessant voorbeeld van Mozes en Elia die in hun verheerlijkte lichamen spreken met Jezus. Petrus is daarbij en heeft kennelijk geen introductie nodig om te weten over wie het gaat, hij weet dat dit Mozes en Elia zijn.

Wat ik nog wel eens denk bij de Hemel is dat we niet alleen maar elkaars lichaam zien, zoals we dat nu doen, maar dat we ook elkaars persoonlijkheid zullen zien. Zodat als je iemand ziet, je op een veel sterkere manier als nu, meteen weet wie je voor je hebt staan. Je ziet namelijk ook de ziel van een persoon, op eenzelfde manier zoals ook God naar ons kijkt. Dit kan ik trouwens niet hard maken oid, ik kan het me iig goed voorstellen.

De verhoudingen tussen mensen zullen in de Hemel sowieso anders zijn. Zo zegt Jezus dat we in de Hemel niet meer zullen trouwen, maar daarin zullen zijn als de engelen. In de Hemel heb je dus geen vrouw meer, of een vriendinnetje. Ook vaders, moeders, kinderen en grootouders zullen een andere rol krijgen, in de Hemel zullen er namelijk geen kinderen meer geboren worden en iedereen is er volwassen. Maar wat is geweest zal nooit verdwijnen. Dat iemand eens je moeder was, zal altijd zo blijven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel.

Na 2 dagen met mijn familie op een familiereünie ben ik al moe van alle zeurende tante's en ooms, maarja, ik ga d'r toch heen want dat is wel zo beleefd. Maar een eeuwigheid met mijn familie in de hemel zitten....pfoe, dat zou een regelrechte hel zijn _O-

Daarnaast snap ik de aantrekking niet echt van een eeuwig leven. Ik begrijp de aantrekking van 'niet dood willen gaan', maar hoe is een eeuwig leven een beter alternatief? Als je je goed gedraagt op aarde mag je eeuwig leven in de hemel...niet echt een goeie deal... Als iets mij voor eeuwig zou interesseren dan zou er iets mis met me moeten zijn. Alleen een willoze robot zou iets voor eeuwig kunnen blijven doen zonder te klagen. Wat we daar boven ook zullen zijn, we zijn geen mensen meer. Deels van wat ons mens maakt zijn onze emoties, daar hoort ook verdriet bij, en als er in de Bijbel staat dat we geen verdriet meer zullen kennen in de hemel dan is er echt iets goed mis. Of we zullen boven geen emoties meer hebben, of alleen nog blije emoties, en hoe verschillen we dan van een robot in de winkel die geprogrammeerd is om de klanten altijd op een vrolijke toon te begroeten?

Als je nou 100 jaar extra op aarde kreeg, maar dan met superkrachten, kijk, dat zou pas goeie motivatie zijn om je goed te gedragen op aarde :+ En na ongeveer 200 jaar op aarde zou ik er echt wel genoeg van hebben en de dood met open armen tegemoet zien. Maar de hemel..nee..dat klinkt als alles behalve een paradijs.

Laat mij dan maar lekker in de grond rotten, ik zal er toch weinig van merken. Ik denk dat ik mij na mijn dood net zo voel als voor mijn geboorte. Niet. Ik voel helemaal niets. Ik denk helemaal niets. Ik ben er dan gewoon niet. Voor mijn geboorte had ik daar weinig last van, en het zal net zo zijn als na mijn dood. Het enige wat ik kan hopen is dat ik voortleef in de gedachten van mijn kinderen die hun kinderen weer zullen leren om goede dingen te doen, die dat dan weer doorgeven aan hun kinderen, etc, tot de wereld een mooie plek is waar iedereen heeft wat hij/zij nodig heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat ik mij na mijn dood net zo voel als voor mijn geboorte. Niet. Ik voel helemaal niets. Ik denk helemaal niets. Ik ben er dan gewoon niet. Voor mijn geboorte had ik daar weinig last van, en het zal net zo zijn als na mijn dood.

Wat op zich een vrij accurate omschrijving is van het "verblijf" in de hemel of in de hel. Want beiden zijn uitsluitend bovennatuurlijk, het zijn wat men noemt geestestoestanden. Je kunt er dus niet denken of voelen, want daarvoor heb je een natuurlijk lichaam nodig en dat is er dus niet meer. Het geluk (of de ellende) is dus ook uitsluitend bovennatuurlijk, zonder natuurlijke filters. Het aanschouwen van God en dus de eeuwige zaligheid is ons daarom niet voor te stellen, zodat we uitsluitend kunnen spreken in aardse beelden. Vandaar al die kunst en cultuur. Het is in elk geval oneindig meer werkelijkheid dan het leven hier.

Pas bij de wederkomst worden we weer verenigd met het lichaam. Maar deze is dan in zodanig verheerlijke, vervolmaakte toestand, dat bovennatuur en natuur weer één zijn en we ons dus alsnog er geen voorstelling van kunnen maken. Eén ding staat wel vast: ons beeld van de bovennatuurlijke eeuwigheid als een eindeloze tijdslijn voldoet in elk geval totaal niet. Zie het dan eerder als een soort van eeuwig heden, als het gevoel dat er geen tijd ís, zoals je soms een beetje kan hebben als je je door muziek laat meevoeren. Geen gisteren, geen morgen (die er sowieso nooit zijn geweest, want dat zijn enkel menselijke illusies door ons tijdsbesef), enkel heden. En zelfs dat beeld schiet tekort in het omschrijven wat die eeuwigheid is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar dat is nog steeds niet helemaal wat ik bedoel. Men zegt vaak dat men overleden familieleden weer zal ontmoeten in de hemel.

Na 2 dagen met mijn familie op een familiereünie ben ik al moe van alle zeurende tante's en ooms, maarja, ik ga d'r toch heen want dat is wel zo beleefd. Maar een eeuwigheid met mijn familie in de hemel zitten....pfoe, dat zou een regelrechte hel zijn _O-

Als je er niet heen wilt, zal niemand je dwingen hoor.

Daarnaast snap ik de aantrekking niet echt van een eeuwig leven. Ik begrijp de aantrekking van 'niet dood willen gaan', maar hoe is een eeuwig leven een beter alternatief? Als je je goed gedraagt op aarde mag je eeuwig leven in de hemel...niet echt een goeie deal... Als iets mij voor eeuwig zou interesseren dan zou er iets mis met me moeten zijn. Alleen een willoze robot zou iets voor eeuwig kunnen blijven doen zonder te klagen. Wat we daar boven ook zullen zijn, we zijn geen mensen meer. Deels van wat ons mens maakt zijn onze emoties, daar hoort ook verdriet bij, en als er in de Bijbel staat dat we geen verdriet meer zullen kennen in de hemel dan is er echt iets goed mis. Of we zullen boven geen emoties meer hebben, of alleen nog blije emoties, en hoe verschillen we dan van een robot in de winkel die geprogrammeerd is om de klanten altijd op een vrolijke toon te begroeten?

In de Hemel zullen zeer veel emoties zijn. Kijk alleen maar naar hoe God zichzelf presenteert in de Bijbel. De ene keer vol vreugde, de andere keer woedend, vol verdriet, liefdevol, vertederd, teleurgesteld, etc. Interessant is bijvoorbeeld dat Openbaring zegt dat God alle tranen van onze ogen zal wissen. Dat betekent dus niet dat er geen verdriet is, maar vooral dat de troost volmaakt zal zijn.

Wat de Hemel mooi maakt is niet dat je daar een permanent shot aan partydrugs krijgt, maar dat de liefde er volmaakt is. Liefde is iets waar je tot in eeuwigheid mee door kunt gaan. Een high gevoel gaat op den duur inderdaad mateloos vervelen.

Als je nou 100 jaar extra op aarde kreeg, maar dan met superkrachten, kijk, dat zou pas goeie motivatie zijn om je goed te gedragen op aarde :+ En na ongeveer 200 jaar op aarde zou ik er echt wel genoeg van hebben en de dood met open armen tegemoet zien. Maar de hemel..nee..dat klinkt als alles behalve een paradijs.

Als je er een beetje je best voor doet, zul je er ook echt niet komen.

Laat mij dan maar lekker in de grond rotten, ik zal er toch weinig van merken. Ik denk dat ik mij na mijn dood net zo voel als voor mijn geboorte. Niet. Ik voel helemaal niets. Ik denk helemaal niets. Ik ben er dan gewoon niet. Voor mijn geboorte had ik daar weinig last van, en het zal net zo zijn als na mijn dood. Het enige wat ik kan hopen is dat ik voortleef in de gedachten van mijn kinderen die hun kinderen weer zullen leren om goede dingen te doen, die dat dan weer doorgeven aan hun kinderen, etc, tot de wereld een mooie plek is waar iedereen heeft wat hij/zij nodig heeft.

Rotten in de grond, waar de wormen je lichaam aanvreten. Klinkt als een beschrijving van de hel. :P En je zult dood zijn inderdaad, doder dan dood. Alles wat er van je over is, is alleen nog maar geschikt om verbrandt te worden, of om verwerkt te worden tot compost.

Toch wens ik je die hel niet toe hoor. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Hemel zullen zeer veel emoties zijn. Kijk alleen maar naar hoe God zichzelf presenteert in de Bijbel. De ene keer vol vreugde, de andere keer woedend, vol verdriet, liefdevol, vertederd, teleurgesteld, etc. Interessant is bijvoorbeeld dat Openbaring zegt dat God alle tranen van onze ogen zal wissen. Dat betekent dus niet dat er geen verdriet is, maar vooral dat de troost volmaakt zal zijn.

Troost is iemand zo ondersteunen dat ze hun verdriet vergeten en/of achter zich kunnen laten. Wat moet ik me dan voorstellen bij 'volmaakte troost'? Is dat zoiets als een emotionele lobotomie dat in 1 keer het verdriet wegneemt?

]Rotten in de grond, waar de wormen je lichaam aanvreten. Klinkt als een beschrijving van de hel. :P En je zult dood zijn inderdaad, doder dan dood. Alles wat er van je over is, is alleen nog maar geschikt om verbrandt te worden, of om verwerkt te worden tot compost.

Tja, de cirkel van het leven ;) Als die wormen mijn lichaam zouden aanvreten terwijl ik nog leefde zou dat inderdaad een hel zijn. Maar ik ben dood. Doder dan dood. Ik voel helemaal niks meer. Ik denk niks meer. Het is dezelfde 'ervaring' die je had voordat je werd geboren. Had je last van die 'ervaring'? Ik neem aan van niet :P Ik zal evenveel last hebben van 'niet-bestaan' na mijn dood. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Hemel zullen zeer veel emoties zijn. Kijk alleen maar naar hoe God zichzelf presenteert in de Bijbel. De ene keer vol vreugde, de andere keer woedend, vol verdriet, liefdevol, vertederd, teleurgesteld, etc. Interessant is bijvoorbeeld dat Openbaring zegt dat God alle tranen van onze ogen zal wissen. Dat betekent dus niet dat er geen verdriet is, maar vooral dat de troost volmaakt zal zijn.

Troost is iemand zo ondersteunen dat ze hun verdriet vergeten en/of achter zich kunnen laten. Wat moet ik me dan voorstellen bij 'volmaakte troost'? Is dat zoiets als een emotionele lobotomie dat in 1 keer het verdriet wegneemt?

Ik heb geen flauw idee. :# Ik weet wat troost is en dat kun je op verschillende manieren extrapoleren naar een volmaakte troost. Volmaakte troost is in ieder geval beter dan de troost die we tot nu toe kennen. Maar voor hoe het precies zit, zul je denk ik tot in de Hemel moeten wachten.

]Rotten in de grond, waar de wormen je lichaam aanvreten. Klinkt als een beschrijving van de hel. :P En je zult dood zijn inderdaad, doder dan dood. Alles wat er van je over is, is alleen nog maar geschikt om verbrandt te worden, of om verwerkt te worden tot compost.

Tja, de cirkel van het leven ;) Als die wormen mijn lichaam zouden aanvreten terwijl ik nog leefde zou dat inderdaad een hel zijn. Maar ik ben dood. Doder dan dood. Ik voel helemaal niks meer. Ik denk niks meer. Het is dezelfde 'ervaring' die je had voordat je werd geboren. Had je last van die 'ervaring'? Ik neem aan van niet :P Ik zal evenveel last hebben van 'niet-bestaan' na mijn dood. ;)

Dat mag je aannemen, het is alleen niet de orthodoxe christelijke leer. *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid