Spring naar bijdragen

Wat is de toekomst van de mensheid?


Aanbevolen berichten

Hoe denken jullie op het forum over de toekomst? Wat is jullie (vanuit de Bijbel) geleerd over de toekomst?

Er worden heel wat discussies gevoerd over Bijbelse zaken, vaak over leerstellige zaken, maar zou “redeneren aan de hand van de Schrift†over onze toekomst (en de hele mensheid) niet interessant zijn.

Heeft de politiek wereldvrede kunnen brengen of armoede, voedseltekorten kunnen oplossen of ziekte kunnen uitbannen of de enorme kindersterfte, hebben ze misdaad aan banden kunnen leggen zodat we ons veilig op straat kunnen begeven!

Ik ben benieuwd naar jullie (religieuze) standpunt/mening!

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 123
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Hoe denken jullie op het forum over de toekomst? Wat is jullie (vanuit de Bijbel) geleerd over de toekomst?

Er worden heel wat discussies gevoerd over Bijbelse zaken, vaak over leerstellige zaken, maar zou “redeneren aan de hand van de Schrift†over onze toekomst (en de hele mensheid) niet interessant zijn.

Heeft de politiek wereldvrede kunnen brengen of armoede, voedseltekorten kunnen oplossen of ziekte kunnen uitbannen of de enorme kindersterfte, hebben ze misdaad aan banden kunnen leggen zodat we ons veilig op straat kunnen begeven!

Ik ben benieuwd naar jullie (religieuze) standpunt/mening!

Ed

Wat ik weet dat is dat als de redding van boven niet snel komt het er niet best voor de mensheid uitziet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vreemd genoeg (ahum) zijn de dingen die jij noemt sinds de secularisatie een stuk verbeterd.. Dit is wel een heel breed topic vind je niet?
Ik snap dit echt niet. Iemand vraagt wat mensen vanuit de Bijbel is geleerd over de toekomst. Vervolgens ga jij reageren, terwijl de vraag overduidelijk niet aan jou is gesteld. En dan kom je met een ongenuanceerde en ongefundeerde sneer naar het christelijk geloof.

Wat wil je hiermee bereiken? Dat er iemand komt die het christelijk geloof gaat verdedigen? Dat het topic gekaapt wordt door een zoveelste discussie met jou, en het onderwerp van dit topic ondergesneeuwd raakt? En dat we allemaal massaal bekeerd worden tot het atheisme vanwege alle "wijsheden" die jij met ons deelt, en waar we als domme naieve christentjes natuurlijk nog nooit over nagedacht hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welke secularisatie, welke dingen zijn verbeterd?!

Bedankt Salomon en Skippy.

Het is zoals Salomon het verwoord dat de wereldsituatie verslechterd indien God niet snel ingrijpt.

"The world is on fire" zei Woodrow Wilson in 1919 tijdens de Vrede van Versailles na de 1ste WO en het is anno 2013 nog steeds zo!

De wereld voor 1914 was er een van vrede, zekerheid en voorspoed maar met het uitbreken van de oorlog is dat allemaal verdwenen.

Een uitspraak van een Duits politicus in die tijd:

Meer dan vijftig jaar na 1914 zei de Duitse staatsman Konrad Adenauer nadenkend: „Er komen mij gedachten en beelden voor de geest, . . . gedachten van vóór het jaar 1914, toen er echte vrede, rust en zekerheid op deze aarde waren — een tijd waarin wij geen vrees kenden. . . . Zekerheid en rust zijn sinds 1914 uit het leven der mensen verdwenen.â€

Ik denk dan aan de woorden uit de Bijbel:

(Openbaring 6:3, 4) . . .En toen hij het tweede zegel opende, hoorde ik het tweede levende schepsel zeggen: „Kom!†4 En er kwam een ander te voorschijn, een vuriggekleurd paard; en hem die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, zodat zij elkaar zouden afslachten; en hem werd een groot zwaard gegeven.

…en van Jezus:

(Mattheüs 24:21, 22) . . .want er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er sedert het begin der wereld tot nu toe niet is voorgekomen, neen, en ook niet meer zal voorkomen. 22 Indien die dagen trouwens niet werden verkort, zou geen vlees worden gered; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden verkort.

Hoe denken jullie over deze profetieën?

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Vrede, zekerheid en voorspoed kan alleen Jezus volgens de Bijbel brengen.

Mattheüs 24:23 zegt: Als iemand dan tegen jullie zegt: “Kijk, dit is de messias,†of: “Daar is hij,†geloof dat dan niet.

Jehovah's Getuigen geloven dat Jezus sinds 1914 op de troon zit. Ik geloof niet in mensen die zeggen daar is hij. Als hij regeert dan zal dat merkbaar zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb hier een overzicht sinds Pastor Russel (oprichter JG) begon te prediken dat de wereld in 1914 zou vergaan. Ongetwijfeld zou hij dezelfde teksten hebben aangehaald die jij nu aanhaalt met een dito boodschap.

1877 - 1878: Tiende Russisch-Turkse Oorlog

1878: The Lincoln County War

1878 - 1880: Tweede Anglo-Afghaanse Oorlog

1879: Zoeloe-oorlog

1879 - 1884: Salpeteroorlog (of Oorlog van de Grote Oceaan)

1880 - 1881: Eerste Boerenoorlog

1885: Servisch-Bulgaarse Oorlog

1891: Chileense Burgeroorlog

1891: Engels-Manipurese oorlog

1894 - 1895: Eerste Chinees-Japanse Oorlog

1896: Engels-Zanzibarese Oorlog

1896 - 1898: Filipijnse revolutie

1898: Spaans-Amerikaanse Oorlog

1899 - 1901: Bokseropstand

1899 - 1902: Tweede Boerenoorlog

1899 - 1902: 1000-daagse Oorlog

1899 - 1913: Filipijns-Amerikaanse Oorlog

20e eeuw[bewerken]

1903 - 1904: Britse veldtocht in Tibet

1904 - 1907: Namibische genocide

1904 - 1905: Russisch-Japanse Oorlog

1905: Russische Revolutie (1905)

1906: Varkensoorlog

1910 - 1921: Mexicaanse Revolutie

1911 - 1912: Italiaans-Turkse Oorlog

1911 - 1912: Xinhai-revolutie

1912 - 1913: Eerste Balkanoorlog

1913: Tweede Balkanoorlog

Link naar bericht
Deel via andere websites
Welke secularisatie, welke dingen zijn verbeterd?!

Bedankt Salomon en Skippy.

Het is zoals Salomon het verwoord dat de wereldsituatie verslechterd indien God niet snel ingrijpt.

"The world is on fire" zei Woodrow Wilson in 1919 tijdens de Vrede van Versailles na de 1ste WO en het is anno 2013 nog steeds zo!

De wereld voor 1914 was er een van vrede, zekerheid en voorspoed maar met het uitbreken van de oorlog is dat allemaal verdwenen.

Een uitspraak van een Duits politicus in die tijd:

Meer dan vijftig jaar na 1914 zei de Duitse staatsman Konrad Adenauer nadenkend: „Er komen mij gedachten en beelden voor de geest, . . . gedachten van vóór het jaar 1914, toen er echte vrede, rust en zekerheid op deze aarde waren — een tijd waarin wij geen vrees kenden. . . . Zekerheid en rust zijn sinds 1914 uit het leven der mensen verdwenen.â€

Ik denk dan aan de woorden uit de Bijbel:

(Openbaring 6:3, 4) . . .En toen hij het tweede zegel opende, hoorde ik het tweede levende schepsel zeggen: „Kom!†4 En er kwam een ander te voorschijn, een vuriggekleurd paard; en hem die erop zat, werd gegeven de vrede van de aarde weg te nemen, zodat zij elkaar zouden afslachten; en hem werd een groot zwaard gegeven.

…en van Jezus:

(Mattheüs 24:21, 22) . . .want er zal dan een grote verdrukking zijn zoals er sedert het begin der wereld tot nu toe niet is voorgekomen, neen, en ook niet meer zal voorkomen. 22 Indien die dagen trouwens niet werden verkort, zou geen vlees worden gered; maar ter wille van de uitverkorenen zullen die dagen worden verkort.

Hoe denken jullie over deze profetieën?

Ed

Dat die nog niet vervuld zijn. Het zesde zegel zou de derde wereldoorlog kunnen zijn.

De eerste en tweede wereldoorlog worden in Matteus 24 voorspeld. Ze zijn toch ook weer afgelopen? Nu is er een dreiging van een derde, geruchten. We zitten nog pas in het begin der weeën:

Ook zult gij horen van oorlogen en van geruchten van oorlogen. Ziet toe, weest niet verontrust; want dat moet geschieden, maar het einde is het nog niet. 7 Want volk zal opstaan tegen volk, en koninkrijk tegen koninkrijk, en er zullen nu hier, dan daar, hongersnoden en aardbevingen zijn. 8 Doch dat alles is het begin der weeën. 9 Dan zullen zij u overleveren aan verdrukking en zij zullen u doden, en gij zult door alle volken gehaat worden om mijns naams wil. 10 En dan zullen velen ten val komen en zij zullen elkander overleveren en elkander haten. 11 En vele valse profeten zullen opstaan en velen zullen zij verleiden. 12 En omdat de wetsverachting toeneemt, zal de liefde van de meesten verkillen. 13 Maar wie volhardt tot het einde, die zal behouden worden. 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in de gehele wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde gekomen zijn.

Het evangelie is nog niet gepredikt overal, verdrukking zie ik hier niet, dat iedereen ons haat en doodt.

In het origineel staat in Matteus 24 wereldoorlogen, had ik weleens gehoord. Koninkrijk tegen koninkrijk is niet een oorlog tussen onderlinge landen. Het heet denk ik niet voor niets eerste en tweede, daarvoor zullen er dan geen wereldoorlogen zijn geweest: koninkrijk tegen koninkrijk, denk ik. Sorry, mijn kennis van geschiedenis is erbarmelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vreemd genoeg (ahum) zijn de dingen die jij noemt sinds de secularisatie een stuk verbeterd.. Dit is wel een heel breed topic vind je niet?
Ik snap dit echt niet. Iemand vraagt wat mensen vanuit de Bijbel is geleerd over de toekomst. Vervolgens ga jij reageren, terwijl de vraag overduidelijk niet aan jou is gesteld. En dan kom je met een ongenuanceerde en ongefundeerde sneer naar het christelijk geloof.

Wat wil je hiermee bereiken? Dat er iemand komt die het christelijk geloof gaat verdedigen? Dat het topic gekaapt wordt door een zoveelste discussie met jou, en het onderwerp van dit topic ondergesneeuwd raakt? En dat we allemaal massaal bekeerd worden tot het atheisme vanwege alle "wijsheden" die jij met ons deelt, en waar we als domme naieve christentjes natuurlijk nog nooit over nagedacht hebben?

1. hij zet het in levensbeschouwing

2. hij zet 'in de bijbel' tussen haakjes

3. hij heeft het over politiek

4. hij zet (religieuze) tussen haakjes

5. er had misschien een vraagteken aan het eind van de laatste alinea moeten staan.

Vreemd genoeg (ahum) zijn de dingen die jij noemt sinds de secularisatie een stuk verbeterd.. Dit is wel een heel breed topic vind je niet?

Ik moet echt eens af van t stereotype beeld van de altijd rationele en goed geïnformeerde atheïst zeg :*

'wereldvrede kunnen brengen'

Je hebt gelijk, er is nog flink wat oorlogsgeweld. In Europa en de VS/Canada zelf niet. Dit punt wil ik je wel geven.

of armoede, voedseltekorten kunnen oplossen

Opgelost? Nee. Verbeterd? Check.

of ziekte kunnen uitbannen

Uitgeband? Nee. Verbeterd? Check.

of de enorme kindersterfte,

Opgelost? nee. Verbetered? Check.

hebben ze misdaad aan banden kunnen leggen zodat we ons veilig op straat kunnen begeven!

Aan banden gelegd? Nee. Verbeterd? Geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humanist, je moet misschien een beetje meer thuis zijn in de sociale wetenschappen dan jij om iets zinnigs te zeggen over het verband tussen religie en armoede/oorlog/enzovoorts. Maar je hebt die kennis niet nodig om in te zien dat dit topic daar niet over gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Humanist, sorry maar een "man-made" wereld gaat het gewoon niet worden, dat is het nu al in principe en kijk wat we ervan gemaakt hebben.

Jij gelooft het misschien niet, je gelooft meer in de kracht van de mens, maar heel veel christenen geloven dat onze Schepper menselijke problemen zal oplossen, hier volgen een aantal beloftes van God:....

- (Jesaja 33:24) En geen inwoner zal zeggen: „Ik ben ziek.†Het volk dat in [het land] woont, zal vergiffenis van zijn dwaling hebben ontvangen.

- (Psalm 46:9) . . .Hij doet oorlogen ophouden tot het uiteinde der aarde. De boog verbreekt hij en hij slaat de speer werkelijk aan stukken; De wagens verbrandt hij in het vuur.

- (Psalm 72:16) . . .Er zal volop koren op aarde blijken te zijn; Op de top der bergen zal overvloed zijn. Zijn vrucht zal zijn als op de Libanon, En zij die uit de stad afkomstig zijn, zullen bloeien als de plantengroei van de aarde.

- (Psalm 37:10, 11) . . .En nog maar een korte tijd en de goddeloze zal er niet meer zijn; En gij zult stellig acht geven op zijn plaats, en hij zal er niet zijn. 11 De zachtmoedigen daarentegen zullen de aarde bezitten, En zij zullen inderdaad hun heerlijke verrukking vinden in de overvloed van vrede.

- (Openbaring 21:4) . . .En hij zal elke traan uit hun ogen wegwissen, en de dood zal niet meer zijn, noch rouw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. De vroegere dingen zijn voorbijgegaan.â€

Het moge duidelijk zijn dat geen mens deze zaken zal kunnen bewerkstelligen, noch enige politieke of religieuze stroming.

Maar beste forumleden, wat is jullie Bijbelse visie op de toekomst va de mensheid?

Graag zie ik jullie argumenten tegemoet.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn visie is dat er geen wereldvrede enzovoorts zal komen tot Jezus terugkomt. Ik geloof ook niet dat de mensheid zal uitsterven (en als dat wel gebeurt zal dat het moment zijn dat Jezus terugkomt). Maar het kwaad zit in de mens en niet in het politieke systeem. Zelfs als het al mogelijk is om armoede, oorlog, enzovoorts terug te dringen, zal het kwaad niet verdwijnen. Dat zie je hier in Nederland: we leven in een van de meest vrije, vredige en rijke landen ter wereld, maar nog steeds is er veel ellende, maar dan een ander soort ellende (eenzaamheid, kapotte relaties, pesten, egoisme, enzovoorts. Om nog maar niet te spreken over misdaad, dat ook altijd zal blijven bestaan).

En sowieso ben ik niet zo optimistisch dat ik denk dat in alle landen het zo vredig en rijk kan worden als in Nederland. Wat overigens niet betekent dat we het niet moeten proberen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof trouwens niet dat de wereld steeds slechter wordt. Dat wordt vaak in christelijke kringen beweerd, maar ik zie dat gewoon niet terug in de wereldgeschiedenis. Er zijn nu een heleboel oorlogen, natuurrampen, enzovoorts, maar die waren er in Jezus' tijd ook (en ja, dus ook voor 1914).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof trouwens niet dat de wereld steeds slechter wordt. Dat wordt vaak in christelijke kringen beweerd, maar ik zie dat gewoon niet terug in de wereldgeschiedenis. Er zijn nu een heleboel oorlogen, natuurrampen, enzovoorts, maar die waren er in Jezus' tijd ook (en ja, dus ook voor 1914).

De mens is nog steeds even slechts als zij altijd was. Door de technologische vooruitgang zijn wel alleen in staat om op veel grotere en effectievere schaal gevolg te geven aan die schijnbaar onuitroeibare neiging tot het voeren van oorlog en aanverwante dingen. Het is pas sinds 'kort' dat we met een paar drukken op een paar knoppen in staat zijn om vrijwel al het leven op aarde uit te roeien.

Wat er in de harten van mensen leeft is dan misschien niet zo veranderd. We zijn wel tot veel grotere kwade daden in staat dan de mensheid ooit gekund heeft. Er zijn altijd mensen zo gek om gebruik te maken van dergelijke barbaarse wapens, atoombommen hebben we in ieder geval al gegooid, chemische oorlogsvoering gebeurt ook nog steeds, privacy bestaat niet meer (PRISM). De mens is zelf wellicht niet zoveel kwader geworden, de werktuigen in haar handen wel. En daarmee vind ik de conclusie dat de wereld er in die zin op achteruit is gegaan wel te rechtvaardigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof trouwens niet dat de wereld steeds slechter wordt. Dat wordt vaak in christelijke kringen beweerd, maar ik zie dat gewoon niet terug in de wereldgeschiedenis. Er zijn nu een heleboel oorlogen, natuurrampen, enzovoorts, maar die waren er in Jezus' tijd ook (en ja, dus ook voor 1914).

De mens is nog steeds even slechts als zij altijd was. Door de technologische vooruitgang zijn wel alleen in staat om op veel grotere en effectievere schaal gevolg te geven aan die schijnbaar onuitroeibare neiging tot het voeren van oorlog en aanverwante dingen. Het is pas sinds 'kort' dat we met een paar drukken op een paar knoppen in staat zijn om vrijwel al het leven op aarde uit te roeien.

Wat er in de harten van mensen leeft is dan misschien niet zo veranderd. We zijn wel tot veel grotere kwade daden in staat dan de mensheid ooit gekund heeft. Er zijn altijd mensen zo gek om gebruik te maken van dergelijke barbaarse wapens, atoombommen hebben we in ieder geval al gegooid, chemische oorlogsvoering gebeurt ook nog steeds, privacy bestaat niet meer (PRISM). De mens is zelf wellicht niet zoveel kwader geworden, de werktuigen in haar handen wel. En daarmee vind ik de conclusie dat de wereld er in die zin op achteruit is gegaan wel te rechtvaardigen.

Het is wel zo dat de wapens grote en massaler zijn geworden, maar je zou ook kunnen zeggen dat dit de wereld veiliger heeft gemaakt. De reden dat de koude oorlog nooit een echte massale oorlog is geworden, is misschien wel door de dreiging van kernwapens. Daardoor durfde de VS en de SU nooit aan te vallen, omdat ze wisten dat dat het einde zou betekenen. 100 jaar geleden was het misschien wel een echte oorlog geworden.

En verder zijn er nu dingen die vooruit zijn gegaan. Het meest duidelijke voorbeeld is de medische wetenschap. We hebben nu weliswaar meer middelen om mensen uit te roeien; we hebben ook meer middelen om mensen te redden, of om op zijn minst de gevolgen van ziektes minder erg te maken.

En politiek gezien zijn positieve ontwikkelingen van de laatste tijd bijvoorbeeld de aandacht die er nu is voor mensenrechten, democratie en de komst van de verzorgingsstaat. Het hangt natuurlijk ook af van het land waarin je woont, maar dat ik hier als vrouw kan studeren en mijn leven zelf kan inrichten, dat niemand in Nederland van de honger hoeft op te komen, dat racisme is voor een groot deel is teruggedrongen; dat zijn allemaal enorme verbeteringen.

Nogmaals, ik geloof zeker niet dat de wereld beter is geworden (zelfs de westerse rijkdom en vrijheid heeft negatieve kanten). Maar er zijn ook zoveel dingen die wel beter gaan, dat ik ook niet kan zeggen dat het erger is geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zaken die beter gaan:

Minder criminaliteit.

Er is veel minder criminaliteit dan vroeger, dit wordt door cijfers van alle kanten bevestigd. Doordat er veel meer media aandacht is voor criminaliteit is dit onbekend bij het grote publiek, de beeldvorming is hier erg scheef.

Betere zorg, kindersterfte etc is uiteraard enorm gedaald, daar is geen discussie over.

Betere werkomstandigheden

Betere rechten voor werknemers, vrouwen, kinderen, homoseksuelen.

Minder oorlog. (ook hier weer, de massamedia geven soms een ander beeld doordat er 1000 keer zoveel aandacht aan besteedt wordt in vergelijking met vroeger)

Zaken die slechter gaan:

Roofbouw op de natuur. Door de grote bevolkingsgroei in de 20ste eeuw is het onmogelijk geworden voor de mens om met de huidge methoden duurzaam om te gaan met de natuurlijke hulpbronnen. Dat doen we dus niet en het minuscule beetje vooruitgang dat we in het rijkste deel van de wereld boeken (afhankelijk van hoe je meet kun je ook claimen dat we dat zelfs niet halen) wordt volledig teniet gedaan door de veel grotere massa in ontwikkelingslanden (China, e.a) die in steeds hoger tempo alles opslokken.

NB vroeger deed de mens dit ook al, maar omdat we toen met weinigen waren viel de schade mee. Vergelijk: 100 sprinkhanen op een akker is niet erg, 100,000 is een plaag.

Verlies van identiteit.

Mensen raken hun vastigheid kwijt van het gezin, dorp, de groep waar ze bij horen, door de massale verstedelijking en het gevoel te hebben een nummertje, een radertje te zijn tussen miljoenen anderen.

Om dit goed te beschrijven heb je dikke boeken nodig, maar ik hoop met deze ene zin een beetje aan te stippen wat ik bedoel.

De toekomst voorspellen heeft nog nooit iemand met langdurig succes gedaan, dus ik waag me er ook maar niet aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Skippy,

Denk je werkelijk dat de wapenwedloop zo door kan blijven gaan zonder dat mensen er ook gebruik van gaan maken.

Volgens rapporten kan de aarde verschillende malen worden opgeblazen, macaber vooruitzicht. Maar kunnen we spreken over echte vrede als we denken aan wereld vol met wapentuig. Belangrijker nog de vraag, is dit de wereld die God voorstaat als Hij in zijn Woord erover praat.

Nee stellig niet!

Want de Bijbel zegt onomwonden: (Psalm 46:9) . . .Hij doet oorlogen ophouden tot het uiteinde der aarde. De boog verbreekt hij en hij slaat de speer (wapentuig) werkelijk aan stukken; De wagens verbrandt hij in het vuur.

Jij hebt hier als vrouw de vrijheid om te doen en laten wat je wil, maar elders in de wereld hebben vrouwen geen bestaansrecht en worden ze gediscrimineerd, vernederd, uitgebuit en onderdrukt. Overigens in Nederland en andere westerse (rijke) landen worden (vaak buitenlandse) vrouwen gedwongen tot prostitutie (slavernij in Nederland!).

Er is zo veel onrecht alleen God kan dit allemaal verhelpen.

Maar ik ben benieuwd naar je Bijbelse visie, Skippy en ook van anderen.

Have a good day,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid