Spring naar bijdragen

sluiting 100 kerken Kameroen


Aanbevolen berichten

Ik kon eigenlijk geen algemeen nieuws topic vinden. Een eigen topic is het misschien ook niet waard, dus als de mod een beter plaatsje weet verplaatst het dan maar. Ik vond het item iig interessant genoeg om te delen.

President Kameroen sluit 100 kerken

President Paul Biya van het Afrikaanse land Kameroen, ten zuidoosten van Nigeria, heeft opgedragen honderd pinksterkerken in de grote steden te sluiten. Volgens hem vormen duistere praktijken van pinkstervoorgangers een gevaar voor de rust in het land.

Biya gebruikt het leger om alle pinksterkerken in de hoofdstad Yaoundé en in de stad Bamenda te sluiten. In deze steden wonen de meeste christenen in Kameroen.

„We zullen ons ontdoen van al die zogenaamd christelijke pinkstervoorgangers die de naam van Jezus Christus misbruiken om nepwonderen te doen en burgers in hun kerken te dodenâ€, zei overheidsambtenaar Mbu Anthony Lang uit Bamenda. „Ze hebben hun vrijheid overschat.â€

Kritiek

De pinkstervoorgangers denken echter dat Biya actie onderneemt tegen pinksterkerken omdat die kritiek hebben op het regeringsbeleid. Inmiddels hebben in Bamenda een aantal voorgangers van verzegelde kerkgebouwen hun eigen huizen ingericht als kerk. Dat maakte de Amerikaanse omroep CNN donderdag bekend.

In de afgelopen tijd zijn meer dan vijftig kerken gedwongen de deuren te sluiten. Kameroen telt ongeveer 500 pinksterkerken. Minder dan vijftig van die kerken zijn illegaal.

Demonen

CNN sprak een aantal inwoners van Kameroen die negatieve ervaringen opdeden met pinksterkerken in het land. Zo verloor Mih Theresa haar negenjarige dochtertje tijdens een gebedssessie in een kerk.

Haar kind zou worden bevrijd van demonen, maar stierf tijdens de bijeenkomst. „Ik wil dat de regering de voorgangers tegenhoudt die gebruikmaken van mysterieuze krachten om christenen te trekken en te doden om meer macht te krijgen. Al mijn kinderen zijn weggelopen uit de Rooms-Katholieke Kerk op zoek naar wonderen, tekenen en verrassingen.â€

Een andere christen, Mveng Thomas, raakte zijn vrouw kwijt. Een pinkstervoorganger beval zijn vrouw om het huwelijk met Thomas te ontbinden.

Ook zijn er verhalen bekend van kerkleden die op advies van de pastor weigerden een dokter te roepen voor hun ziekte en vervolgens stierven.

http://www.hetgoedeleven.com/Geloven/Ge ... fault.aspx

Enerzijds kan ik mij voorstellend at als de praktijk uit de hand loopt en mensenlevens kost dat het ingedamd wordt maar aan de andere kant heb je ook godsdienstvrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zal vast ook wel meer aan de hand zijn dan enkel sluiten om de rust in het land te bewaren. Ze zouden beter iets aan de corruptie doen daar, denk dat dat meer rust zou geven.

Mijn halve familie komt uit Kameroen, als je hoort hoe het daar aan toe gaat... Aan de ene kant is het een vrij modern land, maar anderzijds vinden er echt nog prehistorische praktijken plaats.

Link naar bericht
Deel via andere websites

100 van de 500 worden dus gesloten. Aan de ene kant hoort (ik weet echter niet hoe de situatie daar is) een overheid zich niet bezig te houden met geloof/verenigingen. Aan de andere kant is ingrijpen nodig als er zaken gebeuren die niet door de beugel kunnen. Als bijvoorbeeld hier in een Moskee openlijk haat gepredikt wordt dan heb ik ook liever dat de imam uitgezet wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uitwassen zullen er allicht zijn bij die pinksterkerken, maar om dan maar alle pinksterkerken tegelijk te sluiten lijkt me een beetje overdreven...

Inderdaad, waarom moeten de goede pinksterkerken leiden onder de sekten/uitwassen?

Het artikel is er niet duidelijk over, maar wie zegt dat deze 100 die gesloten gaan worden niet onder de uitwassen vallen en de 400 die open blijven onder de goede?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uitwassen zullen er allicht zijn bij die pinksterkerken, maar om dan maar alle pinksterkerken tegelijk te sluiten lijkt me een beetje overdreven...

Inderdaad, waarom moeten de goede pinksterkerken leiden onder de sekten/uitwassen?

Het artikel is er niet duidelijk over, maar wie zegt dat deze 100 die gesloten gaan worden niet onder de uitwassen vallen en de 400 die open blijven onder de goede?

Het zou kunnen, maar het lijkt me sterk dat precies alle kerken in twee steden de uitwassen vormen en de rest onder de goede kerken zou vallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Uitwassen zullen er allicht zijn bij die pinksterkerken, maar om dan maar alle pinksterkerken tegelijk te sluiten lijkt me een beetje overdreven...

Inderdaad, waarom moeten de goede pinksterkerken leiden onder de sekten/uitwassen?

Het artikel is er niet duidelijk over, maar wie zegt dat deze 100 die gesloten gaan worden niet onder de uitwassen vallen en de 400 die open blijven onder de goede?

Ik verwacht eerder dat in vijf tot tien van die kerken uitwassen zijn en dat 490 tot 495 kerken een gezonder leer hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ga er vanuit dat er een juiste drijfveer achter deze beslissing zit en geen simpel machtsvertoon van een leider om te laten zien dat zijn wil, wet is.

In Afrikaanse kerken gebeurd het vaker dat dergelijke christelijke groeperingen ontsporen. Het verzetsleger van de heer is ook begonnen met een christelijke achtergrond, verder zijn er vele in Afrika opgerichte kerken. Deze kerken hebben soms een eigen profeet die beweerd Jezus te zijn en zegt AIDS te kunnen genezen etc.

Bij katholieke kerken zie ik deze ontsporing niet snel gebeuren. Vooral omdat er een vaste leer is en een hiërarchie van capabele mensen aan de top. Die een dergelijke priester op het matje zullen roepen. Toegegeven het gebeurd wel ooit. Zo meen ik me iets te herinneren over een Zuid-Amerikaanse priester die naar eigen zeggen de lichaamssappen van Jezus in zich had en verschillende parochianen zover kreeg om de 'lichaamssappen van Jezus' tot zich te nemen.

Vaak vinden dit soort excessen plaats in gebieden waar geen voldoende onderwijs is en een geestelijk leider wel erg makkelijk heel invloedrijk is geworden.

Het zou dus eigenlijk beter zijn om eerst het onderwijs in die gebieden op te krikken, dat ze niet meer zulke 'leiders' volgen. Voorkomen is beter dan genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en zegt AIDS te kunnen genezen etc.
Als Paulus nu als mens op aarde zou zijn, neem ik aan dat hij ook zou beweren dat hij HIV/Aids kan genezen.

Bij katholieke kerken zie ik deze ontsporing niet snel gebeuren. Vooral omdat er een vaste leer is en een hiërarchie van capabele mensen aan de top. Die een dergelijke priester op het matje zullen roepen. Toegegeven het gebeurd wel ooit. Zo meen ik me iets te herinneren over een Zuid-Amerikaanse priester die naar eigen zeggen de lichaamssappen van Jezus in zich had en verschillende parochianen zover kreeg om de 'lichaamssappen van Jezus' tot zich te nemen.

Volgens mij zijn dergelijke dingen ook vaak genoeg gebeurd in het katholicisme. Leiders meenden een relikwie te hebben aan de hand waarvan gelovigen zouden kunnen genezen.

De vraag is alleen: pak je het exces aan, of sluit je gelijk alle kerken? In Europa sluiten we ook niet gelijk alle kerken waar kindermisbruik heeft plaatsgevonden, maar blijven de kerken bestaan, wordt het kindermisbruik aangepakt en worden de daders vervolgd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Paulus nu als mens op aarde zou zijn, neem ik aan dat hij ook zou beweren dat hij HIV/Aids kan genezen.

De manier waarop kan behoorlijk verschillen. Ik geloof werkelijk dat er veel zijn met juiste intenties, maar er zijn er ook bij die beweren AIDS te kunnen genezen door seks met hem te hebben of die denken dat seks met een maagd ervoor zorgt dat AIDS verdwijnt. Heeft weinig met het geloof te maken. Maar meer van lokale leiders die hun macht misbruiken en bijgeloof.

Volgens mij zijn dergelijke dingen ook vaak genoeg gebeurd in het katholicisme. Leiders meenden een relikwie te hebben aan de hand waarvan gelovigen zouden kunnen genezen.

De vraag is alleen: pak je het exces aan, of sluit je gelijk alle kerken? In Europa sluiten we ook niet gelijk alle kerken waar kindermisbruik heeft plaatsgevonden, maar blijven de kerken bestaan, wordt het kindermisbruik aangepakt en worden de daders vervolgd.

Ik zei al dat het ideaal was om beter onderwijs te hebben. Daar wordt heel de samenleving op termijn beter van. Kindermisbruik is een probleem dat redelijk makkelijk op te lossen is als je er simplistisch naar kijkt. Onthef de priester uit zijn functie, zet hem in de gevangenis en zet er een andere priester neer. Dat kan zo omdat er een hiërarchie is. Deze ontbreekt bij deze kerken. De predikant oppakken zal niet voor veel verandering zorgen, maar waarschijnlijker is een zoon van de vorige predikant/familielid of ander vooraanstaand lid die de nieuwe predikant wordt en er zal weinig veranderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De manier waarop kan behoorlijk verschillen. Ik geloof werkelijk dat er veel zijn met juiste intenties, maar er zijn er ook bij die beweren AIDS te kunnen genezen door seks met hem te hebben of die denken dat seks met een maagd ervoor zorgt dat AIDS verdwijnt. Heeft weinig met het geloof te maken. Maar meer van lokale leiders die hun macht misbruiken en bijgeloof.

Waarom denk je dat dat hierbij het geval zou zijn?

Ik zei al dat het ideaal was om beter onderwijs te hebben. Daar wordt heel de samenleving op termijn beter van. Kindermisbruik is een probleem dat redelijk makkelijk op te lossen is als je er simplistisch naar kijkt. Onthef de priester uit zijn functie, zet hem in de gevangenis en zet er een andere priester neer. Dat kan zo omdat er een hiërarchie is. Deze ontbreekt bij deze kerken. De predikant oppakken zal niet voor veel verandering zorgen, maar waarschijnlijker is een zoon van de vorige predikant/familielid of ander vooraanstaand lid die de nieuwe predikant wordt en er zal weinig veranderen.

Waarom denk je dat een hiërarchie ontbreekt? Misschien zijn er oudsten of andere overzieners die verkeerde leiders uit het ambt kunnen zetten en deze kunnen vervangen door een leider met een gezonde leer.

Nee. Je weet niet wat je zegt.

In welk opzicht?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom denk je dat dat hierbij het geval zou zijn?

Dergelijke misstanden zijn een bekend verhaal over de gang van zaken in midden en zuid-Afrika. Daardoor is mijn beeld beïnvloed en ga ik er vanuit dat de 100 van de 500 pinksterkerken onder de kerken vallen waar dergelijke misstanden plaatsvinden.

Waarom denk je dat een hiërarchie ontbreekt? Misschien zijn er oudsten of andere overzieners die verkeerde leiders uit het ambt kunnen zetten en deze kunnen vervangen door een leider met een gezonde leer.

Vergelijk een hiërarchie zoals bij het RK, Oosters Orthodoxe, LDS met pinksterkerken en je weet eigenlijk al genoeg. Natuurlijk is er een hiërarchie. Maar je zegt zelf ook al ''misschien zijn er..''. Misschien ook niet? Als dergelijke uitwassen zodanige vormen aannemen dat ze kerken willen sluiten zouden de oudsten/overzieners in vele gevallen hard gefaald hebben.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom denk je dat dat hierbij het geval zou zijn?

Dergelijke misstanden zijn een bekend verhaal over de gang van zaken in midden en zuid-Afrika. Daardoor is mijn beeld beïnvloed en ga ik er vanuit dat de 100 van de 500 pinksterkerken onder de kerken vallen waar dergelijke misstanden plaatsvinden.

Waarom denk je dat een hiërarchie ontbreekt? Misschien zijn er oudsten of andere overzieners die verkeerde leiders uit het ambt kunnen zetten en deze kunnen vervangen door een leider met een gezonde leer.

Vergelijk een hiërarchie zoals bij het RK, Oosters Orthodoxe, LDS met pinksterkerken en je weet eigenlijk al genoeg. Natuurlijk is er een hiërarchie. Maar je zegt zelf ook al ''misschien zijn er..''. Misschien ook niet? Als dergelijke uitwassen zodanige vormen aannemen dat ze kerken willen sluiten zouden de oudsten/overzieners in vele gevallen hard gefaald hebben.

Dergelijke misstanden hoeven niet alleen in die werelddelen voor te komen, maar kunnen ook in andere werelddelen voor. Dat wil niet zeggen dat de minderheid aan misstanden iets hoeft te zeggen over de zuiverheid van de meerderheid. Zo hoeven de excessen in de RKK niet iets te zeggen over de meerderheid in de RKK.

Ik ga zelf naar een Nederlandse "Pinksterkerk" waar eenzelfde hiërarchie is als in de RKK en er zijn bij ons ook nog oudere zeer ervaren externe mentors die weer de leiders van onze gemeente corrigeren, als dat nodig zou zijn. Dit model kan net zo goed in Afrika en Zuid-Amerika worden toegepast.

Nee. Je weet niet wat je zegt.

In welk opzicht?

Excuus, ik las niet helemaal goed. Ik dacht dat je zei dat Paulus de hele ziekte AIDS zou genezen.

Ik geloof dat Paulus de hele ziekte AIDS had kunnen genezen. Ik ken daarvan alleen geen voorbeeld in de Bijbel. Wel weet ik dat hij mensen van heel veel soorten kwalen genas. Het zou mij verbazen als hij dat niet zou hebben gedaan, weliswaar niet onder de naam 'AIDS', maar als variant of voorloper van AIDS, alsmede allerlei (andere) soorten aandoeningen die onder meer door bloed, speeksel, seksuele activiteiten enz. zouden zijn overgedragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid