Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er zijn een aantal websites waar je je kunt opgeven en welke je dan per dag 1 of 2 emails sturen met t verzoek n petitie te tekenen. Je krijgt nooit spam via ze (sta nu al een jaar ingeschreven volgens mij) en t zijn voor zeer goede doelen. Avaaz is een van de bekendere. Je kunt zo iedere dag met n paar seconden je kleine steentje bijdragen als je dat zou willen :)

http://avaaz.org/nl/

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijns inziens moeten politici en beleidsmakers zich niet laten leiden door petities en opiniepeilingen, maar door goede argumenten en doordachte ideeën. In plaats van een petitie, kun je beter een goede lobby organiseren en daarmee proberen de politicus in kwestie te overreden. Als je lobby door voldoende mensen ondersteund wordt en je argumenten reëel zijn, dan zal ze vanzelf meer invloed uitoefenen. En als de nood aan de man is, organiseer dan een massale demonstratie en bied dán een petitie aan, zodat men ook kan zíén dat de petitie echt van harte ondersteund wordt. Het kan dan een dringende aanvulling zijn op de al bestaande lobby. Maar elke dag weer anoniem een petitie ondertekenen en aanbieden ondermijnt mijns inziens de democratie.

Democratie betekent in Nederland immers dat de door ons gekozen volksvertegenwoordiging een regering samenstelt en dat deze in alle rust en vrijheid het land kan regeren. Kijkend naar zowel de korte als de lange termijn, dus naar het grote verhaal. Vanuit een visie, een idee over hoe Nederland eruit behoort te zien, doch gecontroleerd door het parlement. Als de regering, of de plaatselijke politiek, echter alleen maar bezig is met "brandjes blussen" op basis van de zoveelste opiniepeiling, nieuwsbericht of petitie, dan komen we geen steek verder. En dat is ze helaas al, dus ze heeft die petitiemachine daarvoor nog niet eens nodig. Daarom: organiseer een fatsoenlijke lobby of sluit je aan bij een al bestaande en probeer van daaruit minsters en politieke partijen te overtuigen en te bewegen het goede te doen. Vanuit jouw verhaal, met argumenten en werkelijk betrouwbare bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tsja... ik zou zeggen kijk t filmpje... gelukkig maar dat politici zich soms onder druk laten sturen als er duidelijk n noodsituatie is en lobbyen en laat staan wetgeving te traag is. Vaak is t allrrn maar aansturen om zich juist aan de wet te houden. .. lijkt me geheel in lijn net democratie als je dat belangrijk vindt. Ik snap je commentaar wel maar t komt nogal harteloos en kil over in t licht van de leee van dat arme meisje.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is inderdaad erg belangrijk. :#

Meh, is toch zonde (voor jullie christenen letterlijk als ik me niet vergis ;)) om die dieren te offeren?

Ik weet niet of het een zonde is. Om als christen een uil te offeren aan Vishnu lijkt me niet de bedoeling maar of die hindoes er ook door zondigen durf ik te betwijfelen.

Maar dat is vanuit mijn eigen (katholieke) moraaltheologie geredeneerd. ;)

Oké, er zijn belangrijkere dingen in de wereld, maar misschien is het een dominosteentje.
Dat is waar. Iedere geredde uil is mooi meegenomen.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Een Avaaz succesverhaal, waaruit duidelijk wordt dat petities en media-aandacht tezamen n krachtig middel kunnen vormen:

Ingrid, an Avaaz member, has used our site to help save a Norwegian woman from being sent to jail for being raped!

Marte Dalelv was sexually assaulted while visiting Dubai, but when she reported it to the police, she was sentenced to 16 months in prison for "extra-marital sex"! When Ingrid read about Marte's case, she started a petition on Avaaz calling on the Dubai and Norwegian governments to ensure Marte's release. The petition and the Facebook page she created exploded on social media and people from all over the world signed the petition and flooded the two governments with messages at addresses that Ingrid posted on her Avaaz petition page.

Within days, Marte was released, and the Foreign Minister Espen Barth Eide posted a Twitter message saying: "Marte is released! Thanks to everyone who signed up to help."

Ingrid's campaign was covered by major media outlets and clearly ramped up the diplomatic pressure to free Marte and bring her home to her family.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid