Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

..een aanval met zenuwgas op de eigen burgers ...

@ aanval: is een aanval in een oorlog geoorloofd?

@ zenuwgas: Waren de Europeanen blij met het afdwingen van de vrede door de Amerikanen met gifgasbommen op Hiroshima en Nagasaki? Mag dat?

@ eigen: is een aanval door een vreemd regime op de burgers van een ander land, legitiemer dan de aanval van een regime tegen de eigen burgers in revolt tegen dat regime? Waarom niet?

Is een aanval op de eigen burgers minder legitiem dan een aanval op de burgers van een ander?

@ burgers: Wat is een burger? Als de palestijnen bewust hebben gekozen voor een regering die oorlog voert, kwalificeren zij dan als vreedzame burgers, of als rebellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

...en de Amerikanen, Canadezen en Engelsen nog altijd dankbaar zijn voor hun inzet tijdens de bevrijding van Europa...

En terecht, ook al schijnen zij ook destijds niet geheel smetteloos te hebben gehandeld tijdens de oorlog. Het duurde dan ook heel lang voordat het land weer opgebouwd was en men de Duitsers weer redelijk in de ogen konden kijken. Vooral dat goed-foutdenken heeft onnoemlijk veel schade aangericht en doet dat hier en daar nog steeds. Maar goed, ik wilde enkel aangeven dat zelfs een oorlog die relatief rechtvaardig verlopen is, niet zomaar echte vrede brengt. Laat staan oorlogen die heel omstreden zijn en worden gevoerd in kruidvaten als het Midden-Oosten. Oorlog is soms een noodzakelijk kwaad, maar ik geloof dus wel dat het uiteindelijk geen echte oplossing biedt, of slechts voor een deel. En dat Jezus' woorden dus niet zomaar wat woorden zijn die je kunt negeren, alleen omdat je oorlog voert. Net zoals je niet vegetariër kunt zijn, behalve tijdens het eten. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het helemaal met je eens, hoor!

Vanaf de Sion klinkt zijn onderricht,

vanuit Jeruzalem spreekt de HEER.

Hij zal rechtspreken tussen de volken,

over machtige naties een oordeel vellen.

Zij zullen hun zwaarden omsmeden tot ploegijzers

en hun speren tot snoeimessen.

Geen volk zal nog het zwaard trekken tegen een ander volk,

geen mens zal meer weten wat oorlog is.

Ik vind deze belofte extra mooi omdat hij is uitgesproken over een gebied dat al in de Oudheid een kruitvat was...

Ooit!!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ik heb wel het idee dat Jezus het echt meende toen Hij zei dat we onze vijand moeten liefhebben en voor hem moeten bidden.

Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk, dat gedachtegoed aan te hangen nadat je zojuist familie hebt verloren omdat ze door een gifgasaanval zijn omgekomen.

Misschien is dat een wat naïeve en wereldvreemde gedachte, maar volgens mij gebeurt het maar heel zelden dat een oorlog werkelijk vrede en stabiliteit brengt. De Amerikaanse oorlogen in de laatste decennia hebben dat in elk geval zeker niet gedaan. Zelfs de Tweede Wereldoorlog hier laat nog diepe sporen na bij vooral oudere mensen, waarvan een aantal nog altijd een hekel hebben aan Duitsers.
Ik vind het gewoon te makkelijk om oorlogen waar Amerika inmenging heeft gehad op die manier weg te zetten. Het is te simpel gedacht. Het klinkt heel positief in de oren hoor, maar iedereen kan wel roepen dat dialoog beter is dan oorlog. Dat strijdende partijen met elkaar om tafel moeten gaan ipv elkaar te bevechten. Dat er gebeden moet worden om vrede. Maar soms is de situatie daar gewoon niet geschikt voor. Soms is militair ingrijpen noodzakelijk voordat er met elkaar gesproken kan worden op een redelijke manier. De Tweede Wereldoorlog die je noemt is daar een goed voorbeeld van. Het stadium dialoog is simpelweg voorbij. Niet ingrijpen maakt de situatie alleen maar erger. Wel ingrijpen maakt de situatie ook tijdelijk erger, omdat de ziekte zich als het ware verspreid.
De paus heeft in elk geval opgeroepen om aankomende zaterdag speciaal voor Syrie te bidden en eventueel te vasten.
En wat voor concreet effect zal dat hebben op deze burgeroorlog denk je?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het lijkt mij lastig, zo niet onmogelijk, dat gedachtegoed aan te hangen nadat je zojuist familie hebt verloren omdat ze door een gifgasaanval zijn omgekomen.
Klopt. Men moet altijd streven naar rechtvaardigheid. Maar deze rechtvaardigheid wordt niet gevonden door een aanval op Syrië. Het resultaat zal zijn dat er nog veel meer burgerdoden vallen en dat oneindige burgeroorlog het gevolg is. Het zal resulteren in blijvende anarchie en moorden (zoals Irak en Libië) of de macht van wahabi extremisten en alle gevolgen van dien (zoals Egypte of erger).

Daarbij geloof ik zelf niet dat het zo zeker is dat Assad inderdaad schuldig is aan het plegen van deze aanvallen.

Ik vind het gewoon te makkelijk om oorlogen waar Amerika inmenging heeft gehad op die manier weg te zetten. Het is te simpel gedacht. Het klinkt heel positief in de oren hoor, maar iedereen kan wel roepen dat dialoog beter is dan oorlog. Dat strijdende partijen met elkaar om tafel moeten gaan ipv elkaar te bevechten. Dat er gebeden moet worden om vrede. Maar soms is de situatie daar gewoon niet geschikt voor.
Zoals in Afghanistan waar een soevereine staat die geen conflict had met Amerika werd aangevallen om één enkele man te arresteren? Waar honderdduizenden levens zijn geofferd om een crimineel te vangen? Waar een regime omver werd geworpen dat er door Amerikaanse steun is gekomen en nu weer opnieuw de macht krijgt?

Of Irak? Een aanval op een soevereine staat op basis van "bewijzen" die achteraf niet bestonden? Om wapens te vinden die niet bleken te bestaan? Waar een land in oneindige burgeroorlog is gestoord en waar honderdduizenden zijn gedood op basis van een leugen?

Of Libië? Waar de oorlog tussen twee stammen werd afgeschilderd als een soort studentenopstand en die heeft geresulteerd in de islamisering van Libië. En niet alleen de islamisering: de afschaffing van vrouwenrechten, de afschaffing van rechten voor niet-Arabieren (met name negers).

Nee, het is helemaal niet te makkelijk gedacht daar kritisch over te zijn. Want over een paar maanden staat Syrië ook in dit rijtje. Wellicht zelfs bovenaan.

Soms is militair ingrijpen noodzakelijk voordat er met elkaar gesproken kan worden op een redelijke manier. De Tweede Wereldoorlog die je noemt is daar een goed voorbeeld van. Het stadium dialoog is simpelweg voorbij. Niet ingrijpen maakt de situatie alleen maar erger. Wel ingrijpen maakt de situatie ook tijdelijk erger, omdat de ziekte zich als het ware verspreid.
Dit is volstrekt onvergelijkbaar met de Tweede Wereldoorlog. De Tweede Oorlog was een situatie waarin een aantal landen bezig waren te proberen de rest van de wereld te veroveren en de oorlog verklaarde aan andere landen. Amerika heeft toen uiteindelijk gereageerd nadat ze zelf slachtoffer werden van een Japanse aanval.

Dat is compleet onvergelijkbaar met een burgeroorlog binnen een bepaald land waarin Amerika besluit in te grijpen binnen dat land om met geweld een door hen gewilde toekomst af te dwingen.

En wat voor concreet effect zal dat hebben op deze burgeroorlog denk je?
Hopelijk dat het de aandacht trekt van mensen en ze tot nadenken zet. Hopelijk ook dat het een gevoel van solidariteit geeft met de vluchtelingen die, slachtoffer van Assad en van de rebellen, geen vrede zullen vinden door een internationaal conflict in hun land.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Vaticaan ontbiedt ambassadeurs vanwege Syrië

Kardinaal-staatssecretaris Tarcisio Bertone heeft alle ambassadeurs die bij de Heilige Stoel zijn geaccrediteerd opgeroepen om morgenochtend aanwezig te zijn bij een bijeenkomst waarin uitleg wordt geboden aan de Dag van Gebed en Vasten voor vrede in Syrië op 7 september. Deze dag werd afgelopen zondag door paus Franciscus afgekondigd.

Bisschoppenconferenties

Het Vaticaanse persbureau liet vanmiddag weten dat het Staatssecretariaat contact heeft opgenomen met alle bisschoppenconferenties van de wereld zodat alle katholieke leiders worden geïnformeerd over de instructies met betrekking tot dit pauselijk initiatief.

Gebedswake op Sint-Pietersplein

In Rome krijgt de Dag van Gebed en Vasten onder meer vorm door een wake op het Sint-Pietersplein. Die begint zaterdagavond om 19.00 uur en eindigt middernacht. Omroep RKK zal de tv-registratie van deze bijeenkomst rechtstreeks uitzenden op zijn website.

Obama

Gisteren riep de Amerikaanse Bisschoppenconferentie (USCCB) de katholieken in de VS op het Congres ertoe te bewegen tegen militaire interventie in Syrië te stemmen. President Obama besloot zijn plan om Syrië aan te vallen voor te leggen aan de federale volksvertegenwoordiging. Volgens de Amerikaanse regering is het Syrische bewind van president Assad verantwoordelijk voor het gebruik van chemische wapens. Obama wil het bewind daarvoor straffen.

Klooster in Qatar

Afgelopen week is er in het oecumenische Sint-Jakobusklooster in Qatar (Syrië) een eucharistische aanbidding opgestart “tegen het kwaad van de oorlog en het terrorismeâ€, zo laat deze religieuze communiteit weten. De Vlaamse norbertijn Daniël Maes, prior van het klooster, zegt dat “gebed en aanbidding van het Allerheiligste krachtige wapens zijnâ€.

Nachtwake in Amsterdam

De kerk van Onze Lieve Vrouw aan de Amsterdamse Keizergracht wil zich bij het initiatief van pater Maes aansluiten. Bij aanvang van de Dag van Gebed en Vasten (van vrijdagavond tot zaterdagochtend) vindt daar een eucharistische nachtwake voor Syrië plaats. RKK Kruispunt Radio zal daar verslag van doen.

bron: katholieknederland.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Conflict Syrië leidt desnoods tot Derde Wereldoorlog'

Het regime van de Syrische president Bashar-al Assad zal de handdoek in een internationaal conflict niet in de ring gooien, zelfs niet als dat leidt tot een 'Derde Wereldoorlog'.

ShowImage.ashx?ID=199001

Dat zei de Syrische onderminister van Buitenlandse Zaken, Faisal Moqdad, woensdag in gesprek met persbureau AFP.

"De Syrische regering zal haar positie niet veranderen. Ook niet als dat leidt tot een Derde Wereldoorlog", aldus Moqdad. "Geen Syriër kan de onafhankelijkheid van zijn land opofferen."

De Amerikaanse president Barack Obama zei woensdag op een persconferentie in Zweden dat het uitblijven van een reactie op de gifgasaanval in de Syrische hoofdstad Damascus de kans op nieuwe aanvallen van die aard vergroot.

Obama heeft er vertrouwen in dat het Amerikaanse Congres instemt met een militaire aanval en roept op tot een effectieve reactie. "Mijn geloofwaardigheid staat hier niet op het spel. De geloofwaardigheid van de internationale gemeenschap staat op het spel."

Dat zei de Syrische onderminister van Buitenlandse Zaken, Faisal Moqdad, woensdag in gesprek met persbureau AFP.

"De Syrische regering zal haar positie niet veranderen. Ook niet als dat leidt tot een Derde Wereldoorlog", aldus Moqdad. "Geen Syriër kan de onafhankelijkheid van zijn land opofferen."

De Amerikaanse president Barack Obama zei woensdag op een persconferentie in Zweden dat het uitblijven van een reactie op de gifgasaanval in de Syrische hoofdstad Damascus de kans op nieuwe aanvallen van die aard vergroot.

Obama heeft er vertrouwen in dat het Amerikaanse Congres instemt met een militaire aanval en roept op tot een effectieve reactie. "Mijn geloofwaardigheid staat hier niet op het spel. De geloofwaardigheid van de internationale gemeenschap staat op het spel."

bron: NU.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rebellen Syrië vallen christenen aan

Syrische rebellen hebben in een gebied dat in handen is van de regering een christelijk dorp aangevallen, zeggen Syrische activisten en een non uit het dorp.

De rebellen zouden een hotel op de top van een berg hebben ingenomen en van daaruit beschietingen uitvoeren op het dorp.

Volgens de non begon de aanval vanochtend met een zelfmoordterrorist die zijn bom opblies bij een controlepost bij het dorp Maaloula. Ze zei aan de telefoon tegen persbureau AP dat ze vanuit het klooster vuurgevechten hoorde en daarna luchtaanvallen van het Syrische leger.

Syrische mensenrechtenactivisten zeggen dat de rebellen van al-Nusra zijn, een zusterorganisatie van al-Qaida.

bron: NOS.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

juist, maar niet écht een atnwoord..

Maar laten we eens naar die militaire interventie kijken. Dit is alleen toegestaan is als dit voldoet aan de Just War principes... slaat ook weer een beetje terug op het R2P wat ik eerder noemde. Een duidelijk voorbeeld van een onterechte oorlog in die zin was de interventie in Libië. De principes waar aan voldaan moet worden vóórdat de oorlog begint. Ten eerste moet het ultieme doel zijn een staat van vrede te bereiken. Verder hebben we drie principes:

1) er moet een 'just cause' zijn, waarin weer 3 categoriën zijn:

-verdediging tegen aanvallen (als in: Nederland valt België aan, het is daarom moreel juist voor België om zich te verdedigen door terug te schieten).

-Herinnemen wat een ander zich onwettig heeft toegeeigend.

- Een afstraffing van misdaden. Hierin gaat het om het straffen van diegene(n) die de populatie schade toe brengen.

2) de interventie mag énkel gemotiveerd zijn door een 'just cause'. Bescherming van burgers tov een gewelddadige overheid kan bijvoorbeeld een just cause zijn.

3) Het derde principe is wat ingewikkelder, maar komt er technisch gezien op neer dat de interventie geen erger leed mag veroorzaken dan de status quo doet.

Dus, aan de hand van de internationale gewoonte, hoe terecht is een militaire interventie?

Terzijde: ik ben op vakantie dus ik heb ongetwijfeld een hoop gemist, maar ben ik de enige die het frappant vind dat er al gestemd wordt over een interventie en gesproken wordt van bewijs dat Assad de chemmische wapens heeft ingezet, terwijl, voor zover ik weet, alle monsters nog in de onderzoeksinstituten liggen, en er dus nog geen hard bewijs voor het gebruik van die wapens is?

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Amerikaanse verklaring over het gebruik van chemische wapens door Assad wordt door tien landen gesteund.

"We roepen op tot een krachtig internationaal antwoord op deze ernstige schending van de internationale regelgeving", zo luidt het Amerikaanse statement. De steun komt uit Australië, Canada, Frankrijk, Groot-Brittannië, Italië, Japan, Saoedi-Arabië, Spanje, Turkije en Zuid-Korea.

De elf landen bij elkaar vinden dat "zij die deze misdaden begaan hebben ter verantwoording geroepen moeten worden", meldt de Volkskrant. Hoewel er niets wordt gezegd over hulp bij militaire interventie, wordt er wel vermeld dat "pogingen van de Verenigde Staten en andere landen om een verbod op het gebruik van chemische wapens in te voeren, gesteund zullen worden".

http://www.powned.tv/nieuws/buitenland/ ... en_vs.html

Kan daaruit geconcludeerd worden dat 180+ landen de verklaring van de VS niet ondersteunen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Amerikaanse verklaring over het gebruik van chemische wapens door Assad wordt door tien landen gesteund.

Kan daaruit geconcludeerd worden dat 180+ landen de verklaring van de VS niet ondersteunen?

Volgens mij ging het om een verklaring van landen bij de G20, dus sowieso maximaal 20 landen. En voor de rest willen veel landen nog wel eens geen mening hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Generaal-overste Jezuïeten veroordeelt interventie VS in Syrië

Een eventuele militaire interventie door de Verenigde Staten in Syrië is “machtsmisbruik†dat zou moeten worden “veroordeeld en verworpenâ€. Dat zegt pater Adolfo Nicolás, generaal-overste van de jezuïetenorde, in een gisteren gepubliceerd interview in een internetnieuwsbrief van het generalaat van de Sociëteit van Jezus in Rome.

nicolas.jpg

Kerry

“Amerika moet ermee stoppen om te handelen en te reageren als ware hij de grote jongen van de wereldbuurt. Onvermijdelijk leidt dat tot misbruik, treiteringen en pesterijen van de zwakkere leden van de gemeenschapâ€, aldus de Spaanse pater die aan het hoofd staat van zo’n 17.000 jezuïeten. Ook paus Franciscus is lid van de orde. De jezuïeten hebben in Amerika tal van instituten van hoger onderwijs. Zo is de huidige minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, een alumnus van de door de jezuïeten geleide Boston College Law School. Ook meer dan 50 leden van het Congres werden aan jezuïetenscholen opgeleid.

Vasten en gebed

Volgens pater Nicolás is het kwaad in Syrië van dien aard dat het niet door militair ingrijpen kan worden bestreden. "In het Evangelie staat het verhaal over de leerlingen van Jezus die een jonge man niet van een kwade geest hadden kunnen bevrijden. Jezus zei daarop: ‘Dergelijke geesten kunnen niet uitgedreven worden, tenzij door gebed en vasten.†Dat is precies wat paus Franciscus beoogt, door 7 september uit te roepen tot Dag van Vasten en Gebed voor de vrede in Syrië.

Congres

President Barack Obama zei gisteren in Stockholm dat hij ook zonder de toestemming van de VN luchtaanvallen op Syrië wil uitvoeren. De regering van dat land is volgens Obama verantwoordelijk voor aanvallen met gifgas op 21 augustus rond Damascus en moet daarom worden gestraft. President Bashar al-Assad van Syrië ontkent de beschuldiging ten stelligste. Obama heeft zijn plan voorgelegd aan het Amerikaanse Congres. Gisteren stemde een speciale Senaatscommissie al voor de militaire interventie.

Wet van de jungle

Nicolás: “Ik vind het uitermate storend dat een land dat zichzelf, tenminste in naam, als christelijk beschouwt, zich niet kan voorstellen dat er ook niet-militaire manieren van handelen zijn, die de mensheid wel bevrijden van de wet van de jungle.â€

Verschrikkelijke fout

“Wat me nu het meeste stoort is dat uitgerekend Amerika, dat ik zo respecteer, op het punt staat om een verschrikkelijke fout te maken. Hetzelfde geldt voor Frankrijkâ€, zegt de jezuïetengeneraal. “Ik moet bekennen dat ik niet begrijp wie de Verenigde Staten of Frankrijk het recht gaf om op te treden tegen een ander land op een wijze die het leed van de burgers van dat land zeker zal vermeerderen, deze burgers die trouwens al zoveel hebben geleden.â€

Ongerechtvaardigd

“Geweld en gewelddadige acties zoals die zijn voorgenomen, moeten altijd het laatste middel zijn en zodanig worden toegepast dat alleen de schuldigen worden getroffen. Als het om een ander land gaat, is het uiteraard onmogelijk om dit te garanderen. Daarom meen ik dat de geplande actie absoluut ongerechtvaardigd isâ€, zegt pater Nicolás.

Rode lijn

Volgens president Obama is actie wel degelijk gerechtvaardigd omdat de wereldgemeenschap ‘een rode lijn’ heeft getrokken. Het gebruik van chemische wapens is immers een schending van het internationaal recht. “Ik heb die rode lijn niet getrokken'', zei Obama gisteren in Stockholm. Volgens Obama staat niet “zijn eigen geloofwaardigheid, maar die van de hele wereldgemeenschap op het spel†als er niet kordaat wordt opgetreden tegen het gebruik van gifgas.

Barbarij

Nicolás vindt het onbegrijpelijk dat Amerika zich zo opstelt. “Een land dat zich een ware leider heeft getoond in esprit en intelligentie, en dat gigantisch veel heeft bijgedragen tot beschaving en cultuur, wordt nu in verleiding gebracht om ons terug naar de barbarij de voeren. Dat staat haaks op datgene waar Frankrijk de afgelopen generaties symbool voor heeft gestaan. Dat deze twee landen zich nu verenigen voor deze schandalige maatregel, verklaart de woede van de wereldâ€, aldus de generaal-overste in Rome. “Wij zijn niet bang voor de aanval. Wij zijn bang voor de barbarij waar we naartoe worden geleid.â€

bron: katholieknederland.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ongepast? Nee. Informatief, dat wel ja.

edit: ik zie dat Annatar er een, inmiddels gesloten, topic voor had aangemaakt. Misschien heeft ze het filmpje niet afgekeken. Er kwam geen naakt in voor, het was geen sextape.

(een) Bijbehorend artikeltje:

Add Alyssa Milano’s name to the list of celebrities whose boudoir exploits have been exposed in a torrid sex tape. But not really.

The former Who’s the Boss star has released her own version of a sex tape to the website Funny or Die. In reality, the footage is Milano’s way of drawing attention to the developing situation in Syria.

Released on Wednesday, the tape shows the 40-year-old actress stripping down to her undies in order to film her own version of a scandalous sex tape with an unnamed male.

The couple ready the camera and crawl into a bed sprinkled with rose petals, but right before they get busy, the camera abruptly shifts around to focus on a special news report on the crisis in Syria.

In recent weeks, Milano, currently starring in the ABC series Mistresses, has been trying to draw public attention to Syria via her Twitter account (@Alyssa_Milano).

Last week, Milano tweeted: “I want my son to live in a world without war.†Milano has also employed Twitter to share information on how people can donate funds to help the children of Syria through UNICEF.

And while there’s no actual carnal activity on display in the video, Milano is now cheekily trying to get her 2.5-million followers to become informed on Syria by viewing her “sex tape.â€

On Wednesday, Milano tweeted: “Oh no! I’m not sure how it got out,†followed by, “My sex tape was leaked. Not sure what to say. Going to post the link myself to try to control the situation.â€

So far, Milano is in complete control.

........

Ik denk dat de kous hiermee wel af is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het filmpje zegt niets dat in dit topic niet ook al te vinden is en heeft daar ook nog eens de suggestie van een sex-tape voor nodig.

Het is een goed filmpje voor mensen die normaal gesproken vooral geïnteresseerd zijn in sex-tapes, maar laten sex-tapes nu niet één van de meest besproken onderwerpen zijn op credible. Dus ja, ongepast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De rebellen hebben de eeuwenoude christelijke enclave Maalula aangevallen en ingenomen. Ze dwingen christenen met geweld om zich tot de islam te bekeren.

Maalula van de buitenwereld afgesloten

Een aanval van radicale moslims woensdag op het Syrische Maalula heeft het stadje van de buitenwereld afgesloten.

Maalula, bij de grens met Jordanië, ligt zo’n 50 kilometer ten noorden van Damascus. De geschiedenis van het stadje gaat terug tot het begin van het christendom. Wereldberoemd is het klooster van de heilige Tecla, wier lichaam in Maalula wordt bewaard. Zij was volgens de overlevering een directe leerlinge van Paulus.

Het stadje is aan drie zijden omgeven door rotsen en bergen, waarin in de loop der eeuwen kloosters en kerken werden uitgehouwen. Als gevolg van deze ligging 
is Maalula slechts via één kant 
te bereiken. Deze route wordt sinds bijna twee jaar bewaakt 
door het Syrische leger en door 
zogeheten volkscomités, om Maa­lula en zijn inwoners te beschermen.

Dat kon echter niet verhinderen dat de christenen in Maalula zich al geruime tijd ongerust voelden, omdat allerlei gewapende radicale milities zich sinds maanden schuilhielden in de omringende bergen.

Woensdag begon in de vroege ochtend de aanval op Maalula. Allereerst blies een zelfmoordenaar met de Jordaanse nationaliteit zichzelf op bij een controlepost van het Syrische leger, waarbij acht doden vielen. Hiermee werd de weg vrijgemaakt voor wat een gecoördineerde en zorgvuldig geplande actie leek.

Raketten

Honderden jihadisten trokken Maalula binnen. Ze behoorden tot allerlei jihadistische bewegingen, waaronder de Ahrar al-Sham en de aan al-Qaida gelieerde Islamitische Staat van Irak en Sham, die onmiddellijk de verantwoordelijkheid opeiste voor de zelfmoordaanslag.

Er volgde een dag van hevige gevechten tussen de milities en het leger. De jihadisten schoten raketten af op de kerk van de heilige Elias en de kerk van Sint-George. Er zijn berichten dat deze kerken hierdoor zwaar beschadigd raakten, net als de kerk van de Armeniërs.

Geruchten verspreidden zich dat aanhangers van de al-Nusra­beweging de christenen van Maa­lula hebben opgeroepen om zich tot de islam te bekeren. De krant al-Safir haalde uitspraken aan van een commandant van deze islamitische milities die sprak over de „bevrijding van Maalulaâ€, dat door hem „de hoofdstad van de kruisvaarders†werd genoemd.

In de loop van de dag werden de gevechten in Maalula heviger en er verscheen een video waarop te zien was hoe leden van gewapende milities het centrale plein van Maalula bezetten. Op de video zegt een militielid dat ze de „shabihah van die hond al-Assad hebben afgeslacht.†Deze â€shabihah†zijn de genoemde volkscomités.

Sluipschutters

Deze woensdag werd een bizarre dag. Leden van een christelijke familie in het noorden van Jordanië bij wie ik te gast was, telefoneerden continu met hun verwanten in Maalula. Deze christenen in Maalula stonden doodsangsten uit en vertelden dat de jihadisten in zwaar bewapende trucks kriskras door de stad reden. Ze hadden sluipschutters opgesteld op de daken van huizen die schoten op alles wat zich bewoog. De inwoners van Maalula handen hun toevlucht gezocht in de kelders van hun huizen.

In de loop van de avond stuurde het Syrische leger versterkingen, maar het leger moest uiterst omzichtig handelen. Een gedeelte van de honderden jihadisten had zich namelijk in hooggelegen woningen verschanst tussen de bevolking. Een tweede groep jihadisten trok zich in de nacht van woensdag op donderdag terug in de omringende bergen. Gevreesd wordt dat ze vanuit deze positie verwoestende aanvallen kunnen uitvoeren op Maalula, dat woensdag onbereikbaar was.

Dreigementen

Er verschenen berichten van kerkelijke leiders die anoniem wensten te blijven. Zij lieten weten dat de kerken in Maalula sinds een aantal weken al dreigementen ontvingen.

In de stad vinden jaarlijks in september een aantal grote religieuze plechtigheden plaats, die voorheen altijd tienduizenden pelgrims uit de hele wereld trokken. Zo wordt op 14 september het feest van het heilig kruis gevierd, gevolgd door de gedachtenis van de heilige Tecla op 22 september. De aanval op dit historische stadje op dit moment lijkt hierdoor niet toevallig.

bron: Reformatorisch Dagblad

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid