Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Paus waarschuwt voor militaire acties Syrië

Paus Franciscus heeft zaterdag de wereldleiders opnieuw opgeroepen militaire acties tegen Syrië te vermijden. 'Geweld en oorlog leiden slechts tot de dood. Geweld en oorlog zijn de taal van de dood', zei hij tot tienduizenden mensen die zich voor een 5 uur durende gebedswake voor Syrië op het St. Pietersplein in Rome hadden verzameld.

De paus had de 1,2 miljard rooms-katholieken opgeroepen zaterdag te bidden en te vasten voor vrede in het Arabische land. Onder meer de kerken in Utrecht gaven aan die oproep gehoor. De paus heeft eerder gewaarschuwd dat het conflict in Syrië 'alle ingrediënten heeft om in een wereldoorlog te ontploffen'.

De wake werd omlijst met muziek. De gelovigen baden de rozenkrans en hielden lange stiltes waarin ze mediteerden over de noodzaak van vrede. Niet alleen rooms-katholieken, maar ook andere christenen, moslims en joden voelden zich door de oproep van de paus aangesproken. Zo nam Yaha Pallavicini, een leider van de moslims in Italië, met geloofsgenoten deel aan de wake op het St. Pietersplein.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2668/Bui ... yrie.dhtml

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als je een opstand in je land hebt die je met de grootste moeite weet te bevechten is het laatste wat je gaat doen de oorlog verklaren aan twee buurlanden die vele malen sterker zijn dan jezelf. :P

Dat snap ik, maar dit is mijn mening om Syrië binnen te vallen of niet. Pas binnenvallen als andere landen worden aangevallen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je een opstand in je land hebt die je met de grootste moeite weet te bevechten is het laatste wat je gaat doen de oorlog verklaren aan twee buurlanden die vele malen sterker zijn dan jezelf. :P

Dat snap ik, maar dit is mijn mening om Syrië binnen te vallen of niet. Pas binnenvallen als andere landen worden aangevallen.

Ok. Mijn mening is pas binnenvallen als Goofy en Micky Mouse echt blijken te bestaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

100.000 bij vredeswake Vaticaan

Er zijn zo'n 100.000 mensen afgekomen op een vredeswake op het Sint-Pietersplein in Rome. Met de vijf uur durende bijeenkomst werd een dag van vasten afgesloten, waarmee paus Franciscus een signaal tegen de oorlog in Syrië wilde afgeven.

274-5BOrI.St.55.jpeg

Franciscus ging de aanwezigen voor in gebed en sprak kort. Hij waarschuwde voor een vicieuze cirkel van geweld. "Vanavond vraag ik God dat alle christenen, onze broeders en zusters van andere religies en mensen van goede wil hardop verkondigen: geweld en oorlog leiden nooit naar vrede."

Terwijl president Obama het Amerikaanse Congres en de internationale gemeenschap probeert te overtuigen dat militair ingrijpen in Syrië nodig is nu er chemische wapens zijn ingezet, is de paus juist een van de felste tegenstanders daarvan. "Oorlog en geweld leiden alleen maar naar de dood", zei Franciscus vanavond.

Op de bijeenkomst waren ook mensen afgekomen met spandoeken tegen de oorlog, maar die werden van het plein weggehouden, om het religieuze karakter van de bijeenkomst te behouden.

Ook op andere plekken in de wereld werd gebeden voor vrede. Zo waren er bijeenkomsten in Jeruzalem, Bagdad en Damascus. Franciscus had in zijn oproep afgelopen zondag expliciet ook niet-katholieken opgeroepen mee te doen aan de dag van vasten.

bron: NOS

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je een opstand in je land hebt die je met de grootste moeite weet te bevechten is het laatste wat je gaat doen de oorlog verklaren aan twee buurlanden die vele malen sterker zijn dan jezelf. :P

Dat snap ik, maar dit is mijn mening om Syrië binnen te vallen of niet. Pas binnenvallen als andere landen worden aangevallen.

Ok. Mijn mening is pas binnenvallen als Goofy en Micky Mouse echt blijken te bestaan.
Gewoon lekker niks doen terwijl de mensenrechten keihard geschonden worden. Je berichtgeving is trouwens wel erg eenzijdig.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat snap ik, maar dit is mijn mening om Syrië binnen te vallen of niet. Pas binnenvallen als andere landen worden aangevallen.

Ok. Mijn mening is pas binnenvallen als Goofy en Micky Mouse echt blijken te bestaan.
Gewoon lekker niks doen terwijl de mensenrechten keihard geschonden worden. Je berichtgeving is trouwens wel erg eenzijdig.
Interessant dat je iedere niet-gewelddadige poging om een conflict op te lossen als "niets" afdoet. In jouw ogen is geweld blijkbaar de enige oplossing. Maar is het een oplossing? Raketten afvuren en uiteindelijk nog duizenden mensen de dood injagen.

En daarna? Anarchie? Burgeroorlog zoals in Libië? Terrorisme zoals in Irak? Je spreekt over een oplossing maar ik zie het niet als een oplossing. Zoals de geschiedenis ons heeft geleerd met Irak, Afghanistan en Libië.

Daarnaast zijn er nog steeds geen bewijzen geleverd. Zoals ook de Nederlandse regering heeft toegegeven: Amerika is nog niet in staat gebleken sluitend bewijs te leveren. Dus dan maar een oorlog beginnen op basis van "geheim bewijs"? Zoals in Irak? Waar toen later bleek dat het allemaal onwaar was en dat het zogenaamde bewijs helemaal niet bestond.

Ook spreek je over mensenrechtenschendingen. Deze vinden plaats. Zoals bijvoorbeeld in het artikel dat ik hier heb geplaatst waarin jihadistische rebellen een christelijk dorp aanvallen, op willekeurige burgers schieten en mensen dwingen zich tot de islam bekeren. In die situatie doet het Syrische leger grote moeite, en vele soldaten offeren hun leven, om deze burgers te beschermen tegen de islamistische rebellen.

Is dat eenzijdig? Ik weet het niet; het zijn feiten. Feiten die genegeerd lijken te worden door de zogenaamde "groten der aarde". Ik kies er inderdaad voor om die andere kant te benadrukken omdat ik dat belangrijk vind ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Onzin. Je kunt wel degelijk een mening hebben over Syrië en wel of niet militair ingrijpen zonder jezelf tot "expert" te verklaren.

Het inschatten van de gevolgen op basis van wat we weten van de situatie en vergelijkbare situaties in het verleden geven een indicatie van de gevolgen van potentiële acties. Dat je niet alle motieven van regeringsleiders kent klopt natuurlijk maar dat je er niets over zou kunnen is nonsens.

Daarbij is wat ik net zei niet zo heel gek: als je van mening bent dat er toch geen zinnig woord over te zeggen valt is het tamelijk vreemd dat je dat zelf wel doet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezuietengeneraal:“Ik moet bekennen dat ik niet begrijp wie de Verenigde Staten of Frankrijk het recht gaf om op te treden tegen een ander land op een wijze die het leed van de burgers van dat land zeker zal vermeerderen, deze burgers die trouwens al zoveel hebben geleden.â€

Ik denk dat dit een heel belangrijk punt is dat deze meneer maakt

(edit, offtopic, maar wat doe je ook al weer als je een naam in de quote wil? quote=naam toch??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onzin. Je kunt wel degelijk een mening hebben over Syrië en wel of niet militair ingrijpen zonder jezelf tot "expert" te verklaren.

Het inschatten van de gevolgen op basis van wat we weten van de situatie en vergelijkbare situaties in het verleden geven een indicatie van de gevolgen van potentiële acties. Dat je niet alle motieven van regeringsleiders kent klopt natuurlijk maar dat je er niets over zou kunnen is nonsens.

Mee eens. Zet de uitspraken van Putin en Obama naast elkaar en beoordeel ze op hun intrinsieke waarde. Dan valt op wie zich baseert en beroept op recht en wie niet.

En als je kijkt naar wat de geschiedenis ons bracht in samenhang met de beloftes aan het Amerikaanse volk, dan is de voorspelling eenvoudig te maken: woensdag worden alle wapendepots gebombardeerd voor de vorm, en Assad wordt vermoord voor het principe. Obama zegt in z'n toespraak van 7 september dat er gereageerd MOET worden omdat anders het risico wordt vergroot dat het opnieuw gebeurt of de wapens in handen komen van rebellen. Dat laatste wordt juist eerder bereikt als Assad wordt aangevallen. Wat hier voor de vorm is omdat het eigenlijke doel het ombrengen van Assad is, dat brengt enorme risico's met zich mee voor de nationale veiligheid van Amerika. Maar Amerika aast al heel lang op een kans om Assad uit te schakelen, en is kennelijk nu ook bereid het risico te nemen dat ze per ongeluk niet alle wapendepots uitschakelen. De kans dat alle wapens worden uitgeschakeld is heel klein. Dus moet er ook al een vervanger klaargestoomd zijn voor Assad. Kijken naar andere landen leert dat dit redelijk kansloos is. Dus ergens moet de overmoed van Amerika vandaan komen. Mijn inschatting: ze hebben lokale mensen gekocht die bereid zijn een kruis op de deur van Assad te zetten. Net als in Ali baba en de veertig rovers.

Als al die onzekerheden net zo mee omgegaan wordt als de zekerheid wie de chemische bom heeft gegooid, dan is er weinig fantasie voor nodig dat Amerika dit spelletje Cluedo in Wereld-editie speelt alsof het russiche roulette is. Hoe dan ook, mijn best-guess is dat Amerika zich uitsluitend zal richten op het in de geschiedenisboeken komen voor het ombrengen van Assad.

1233952_157250291142664_1371025129_n.jpg

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Bewijs gifgasaanval niet waterdicht'

Het bewijs dat de Verenigde Staten zeggen te hebben over een vermeende gifgasaanval in Syrië is niet 100 procent waterdicht.

Dat zei de Amerikaanse stafchef Denis McDonough van het Witte Huis zondag in een interview met CNN.

Volgens McDonough is een gezond verstand voldoende om te weten dat het regime een gifgasaanval in Damascus heeft uitgevoerd.

''Hebben we een foto of onweerlegbaar bewijs nodig als we een redelijke twijfel hebben? Het is geen rechtbank. En zo werken inlichtingen niet'', aldus McDonough. ''Niemand weerlegt de inlichtingen en niemand twijfelt aan de inlichtingen.''

Irak

Als het Congres een militaire actie in Syrië niet steunt, dan moedigt dat volgens de stafchef Syrië en Iran aan om massavernietigingswapens te ontwikkelen. Het ingrijpen zou niet te vergelijken zijn met dat in Irak of Afghanistan, omdat de VS daar ''hun lesje hebben geleerd''.

De stafchef spreekt zondag in talkshows op vijf Amerikaanse zenders om de bevolking achter het Syriëbeleid te krijgen. Maandag geeft president Barack Obama interviews, voordat hij dinsdag een toespraak geeft over mogelijk militair ingrijpen in Syrië.

Assad

De Syrische president Bashar al-Assad heeft zondag in een interview met CBS News ontkend dat hij achter de gifgasaanval zit. Hij stelt niets van de aanval af te weten, zo meldt de zender. De president kan bevestigen noch ontkennen dat zijn regime chemische wapens bezit.

Denktank

De Amerikaanse denktank 'The Bipartisan Policy Center' heeft maandag een rapport gepubliceerd waarin staat dat terreurorganisatie Al-Qaeda een opleving kan beleven als de verwante groepering Nusra Front in Syrië successen blijft boeken.

Het Nusra Front is een van de meest succesvolle groeperingen in Syrië die vechten tegen het regime van president Assad.

''Er zijn veel plekken op de wereld waar Al-Qaeda het niet zo goed doet, maar in Syrië doen ze het duidelijk heel goed'', zegt Peter Berger, een van de auteurs van het rapport. ''In zekere zin staat of valt Al-Qaeda in Syrië.''

bron: nu.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Assad waarschuwt VS voor 'wraak' uit meerdere hoeken

Mochten de Verenigde Staten overgaan tot een aanval op Syrië, moeten Amerika en diens bondgenoten rekening houden met elke vorm van vergelding. Dat zegt de Syrische president Bashar al-Assad tegen CBS.

Assad_Rhodes.r.jpg

Assad waarschuwt de Amerikaanse president Barack Obama dat zijn Syrische overheid niet de enige speler in de regio is. Hij verwijst daarmee naar zijn bondgenoot Iran en Hezbollah, de Libanese militaire beweging die aan de zijde van Assad strijdt.

"Er zijn verschillende partijen met verschillende ideologieën", zegt Assad. "Die zijn hier allemaal bij betrokken."

Obama zoekt momenteel in het Amerikaanse congres naar steun voor een aanval op Syrië. Hij besloot eerder om niet zelf te beslissen over een vergeldingsactie voor de vermeende gifgasaanval die de troepen van Assad op 21 augustus zouden hebben uitgevoerd. Volgens Amerikaanse cijfers zijn daarbij ruim 1.400 doden gevallen.

Op de vraag of de wraak van Syrië ook kan betekenen dat Assad zijn chemisch arsenaal opnieuw aanspreekt en richt op Amerikaanse doelen, antwoordt hij ontwijkend. "Als de rebellen of terroristen die wapens hebben kan het gebeuren. Ik weet het niet, ik ben geen waarzegger."

'Geen bewijs'

Assad zegt niets te weten van een door zijn troepen uitgevoerde chemische aanval en verwijt de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, dat die beschuldigingen maakt "zonder een stukje bewijs".

"We waren niet in de regio waar de aanval plaatsvond en weten überhaupt niet zeker of er wel iets is gebeurd", stelt Assad.

Realiteit

"Onze soldaten werden in een ander gebied aangevallen met chemische wapens. Ze zijn naar het ziekenhuis gegaan, om zich te laten behandelen. Maar uit de regio waar onze regering een chemische aanval zou hebben gepleegd, komen alleen video's, foto's en beschuldigingen."

"Hoe kun je praten over wat er is gebeurd als je geen bewijs hebt?", vervolgt Assad. "Wij zijn geen 'social media-regering'. Wij zijn een regering die omgaat met de realiteit."

bron: NU.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paus Franciscus: illegale wapenhandel is de ware vijand

Paus Franciscus heeft vanmiddag in zijn Angelustoespraak fel uitgehaald naar wapenhandelaren die oorlogen ontketenen of in stand houden om er geld aan te verdienen.

Pope-Angelus-473x315.jpg

Oorlog tegen het kwaad

De paus zei dat elke christen een oorlog tegen het kwaad moet voeren. “Christus volgen is het eigen kruis opnemen. Deze fundamentele oorlog tegen het kwaad! Waartoe dienen oorlogen, zoveel oorlogen, als je niet in staat bent deze fundamentele oorlog tegen het kwaad te voeren? Ze dienen nergens toe!â€, zei Franciscus tot de tienduizenden gelovigen op het Sint-Pietersplein.

“Dit houdt onder meer in dat deze oorlog tegen het kwaad vereist om nee te zeggen tegen de broedermoordende haat en de daarmee gepaard gaande leugens; nee zeggen tegen het geweld in al zijn vormen, nee zeggen tegen de proliferatie van wapens en de illegale wapenhandel. Daar is zoveel sprake van! Daar is zoveel sprake van!â€

“En het blijft vaak de vraag of deze of gene oorlog – want er zijn overal oorlogen ­– echt een oorlog vanwege problemen is of een commerciële oorlog voor de verkoop van wapens in de illegale handel? Dat zijn vijanden die wij verenigd en consequent moeten bestrijden, daarbij geen andere belangen dienend dan die van de vrede en het algemeen welzijnâ€, aldus Franciscus.

Parabel

De aanleiding voor de paus om over oorlog te spreken was naast de burgeroorlog in Syrië ook een parabel van Jezus in het evangelie dat vandaag in de zondagsmis werd voorgelezen. Deze luidt: ‘Als een koning ten oorlog trekt tegen een andere koning, dan gaat hij er toch eerst eens voor zitten om te beraadslagen of hij sterk genoeg is om met tienduizend man op te trekken tegen de ander, die met twintigduizend man op hem afkomt. Als dat niet zo is stuurt hij, terwijl de ander nog ver weg is, een gezantschap naar hem toe om naar de vredesvoorwaarden te vragen’ (Lucas 14, 31.32).

Franciscus: “Jezus wil hier niet het thema van de oorlog bespreken, het is slechts een parabel. Maar nu wij krachtig voor de vrede aan het bidden zijn, raakt deze parabel van de Heer een gevoelige plek. In wezen zegt hij ons: er is een fundamentelere oorlog die wij moeten voeren, wij allen!â€

bron: katholieknederland.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid