Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Ik heb een Museumjaarkaart, maar hij ligt te verstoffen. Mijn voornemen is om 1x per maand naar een museum te gaan. De musea in mijn eigen woonplaats (Leiden) heb ik al gehad, en de meeste musea in Amsterdam heb ik ook gehad denk ik. Maar er zijn zat pareltjes waar ik vast niet vanaf weet. Wat is jouw museumtip?

Twee aanraders:

- Foam (FOtografiemuseum AMsterdam) is een fotografiemuseum aan de Keizersgracht in Amsterdam. Het museum presenteert wisselende tentoonstellingen waarin allerlei fotografische genres worden getoond, zoals historische foto's, kunstfoto's, nieuwsfoto's en modefoto's. Naast grote tentoonstellingen waarin het werk van beroemde fotografen gepresenteerd wordt, heeft Foam speciale aandacht voor actuele thema’s binnen fotografie en voor werk van opkomend talent.

- Het Nationaal Gevangenismuseum is gevestigd in een voormalig werkgesticht aan de Oude Gracht 1 in Veenhuizen. Het museum informeert op interactieve wijze over de omgang met misdaad en straf in Nederland vanaf 1600 tot vandaag de dag. Ook wordt aandacht besteed aan de geschiedenis van Veenhuizen als gevangenisdorp. Bij het museum hoort ook een kijkje in De Rode Pannen, een gevangenis die tot voor kort nog in gebruik was. O.a. Holleeder zat hier vast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Leiden is het niet zo ver naar Den Haag en Rotterdam.

In Den Haag heb je het Escher Museum, de man van de optische illusies

En in Rotterdam vind ik het Foto-museum altijd boeiend, nu is er een tentoonstelling over Parijs in de jaren '30 t/m '70. (ik ben de naam kwijt van de fotograaf)

En het Wereldmuseum heeft een permanente tentoonstelling over de oude culturen van oost-Azie, met name China en Japan. Ook erg interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het Drents Museum in Assen. Heeft een uitgebreide archeologische collectie, en vaak imposante exposities zoals nu de Dode Zeerollen (ik ben er gisteren nog geweest). Het museum is een aantal jaren geleden vernieuwd, het heeft ondergronds een modern gedeelte maar ook het oude monumentale pand is nog in functie.

Het Groninger Museum heeft ook om de zoveel tijd interessante collecties. Daarnaast is wat er vast hangt niet heel interessant. En het is natuurlijk het lelijkste museum in Nederland.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Wat is jouw museumtip?

Als je het fotomuseum in A'dam goed vindt, dan zul je die in Den Haag waarschijnlijk ook erg goed vinden. Het is een redelijk groot gebouw van twee verdiepingen met interessante wisselende collecties en een impressionante vaste collectie, een eigen restaurant/cafe, dat bovendien deel uitmaakt van het Haags Gemeente Museum (dat eveneens een aanrader is).

En indien je het Nationaal Gevangenismuseum goed vindt, dan zul je - vermoed ik - eveneens geinteresseerd zijn in het museum Gevangenpoort, waar bijv. de gebroeders De Wit hebben gezeten.

Mijn eigen favorieten binnen Nederland zijn Het Renmbrandthuis en het Stedelijk Museum (beiden in A'dam).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet naast de deur voor jou, maar ik vond het Van Abbemuseum in Eindhoven wel goed. (hedendaagse kunst) Het is erg veelzijdig en groot met een vaste collectie en heel veel wisselende exposities. Met 1 bezoek kun je nooit alels bekijken, of je moet wel heel erg veel uithoudingsvermogen bezitten. Maar dat maakt niet uit want je gaat gegarandeerd ook niet alles mooi vinden dus je kunt lekker op zoek naar dingen die je wel aanspreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid