Spring naar bijdragen

Stukjes uit bijbel weggelaten ( Zowel engelse als NLse)


Aanbevolen berichten

Jezus zegt in markus dat bepaalde geestesziekte alleen uitgedreven kunnen worden door bidden en vasten, de nieuwere vertalingen laten echter het vasten weg uit hun tekst.

De Nieuwe Bijbelvertaling

29 Hij antwoordde: ‘Dit soort kan alleen door gebed worden uitgedreven.’

Statenvertaling (Jongbloed-editie)

29 En Hij zeide tot hen: Dit geslacht kan nergens door uitgaan, dan door bidden en vasten.

http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ma ... =nl&set=10

Engelse doen het ook, nieuwe en oude vertaling, laten hetzelfde stukje weg.

Mark 9:29New International Version (NIV).

29 He replied, “This kind can come out only by prayer

Mark 9:29 King James Version (KJV)

29 And he said unto them, This kind can come forth by nothing, but by prayer and fasting.

Las gisteren van iemand (die niet gelooft), maar wel gaat kijken bij bidden en vasten conferenties omdat er zulke rare dingen gebeuren.

Er zijn heel veel mensen bevrijd van verkeerde geesten door vasten.

Ik kan het iedereen aanraden om eens te kijken bij zo'n conferentie gewoon omdat je niet weet wat je meemaakt. Mensen liggen op de grond krijgen vreemde stuiptrekkingen en schreeuwen er op los.
link bron
Link naar bericht
Deel via andere websites

Komt waarschijnlijk omdat er van dit vers verschillende oude versies in de omloop zijn, waarbij ik het het meest waarschijnlijk acht dat het vasten in de oudste manuscripten niet voorkomt maar in een aantal wat nieuwere manuscripten wel.

Dus ja, dan is de vraag: is er toegevoegd of is er weggelaten? En moeten we hier daadwerkelijk van een probleem spreken?

Mijn advies: als je je veel met exorcisme/het uitdrijven van demonen bezig houdt dan zou ik inderdaad een leven van gebed én vasten zeker aanraden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb het vaak voor 48 uur gedaan, er gebeuren een aantal zaken, mn honger is helemaal verdwenen, het is heel makkelijk op dat vlak, je kan beter nadenken, komen verborgen dingen omhoog uit het verleden, merk dat het vooral geestelijk moeilijk is, omdat vanalles waar je nog iets mee te dealen heb te voorschijn komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De NBV heeft geprobeerd om de oudste manuscripten te gebruiken, er vanuit gaande dat deze het meest betrouwbaar zouden zijn. Ook telt mee in hoeveel geschriften een tekst voorkomt op dezelfde wijze. Als maar in 1 manuscript "bidden en vasten" staat en in 10 niet, dan worden de 10 leidend in de vertaling. De SV baseert zich op de Textus Receptus, dat is niet een brontekst, maar een bewerking van Erasmus. Dan is het dus belangrijk om te weten waarop Erasmus zich baseerde. Voor de KJV geld een soortgelijke situatie als voor de SV.

Er is dus geen opzet in het weglaten van teksten, maar keuzes op basis van oudheid van een manuscript en hoevaak in een manuscript teksten gelijk (of met minieme verschillen) voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

toevallig is dit deel ook op een ander forum geplaats het is voor mij niets nieuws. het gaat over een jongeman die alle tien of elf discipellen willen helpen door een onreine geest uit hem weg te laten doen gaan.

dan komt jezus en direct is de jongeman genezen en jezus zegt dat de discipellen dat niet konden wegens gebrek aan geloof.

ook is jezus wel een veronsteld of verbaasd door het ongeloof van de discipellen. is het niet ook zo dat in johannes ook wordt gekeken of wel alle discipellen 'goed' zijn?

iig tegenwoordig geldt voor mij dat je uit goed en slecht bestaat dus als er iemand is waar een geest van uitgedreven moet worden, moet hier wel rekenin gin de uiterste mee gehouden worden denk ik.

daarnaast was saulus ook bezeten en pualus droeg het litteken van jezus christus. hmm

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 months later...

http://www.catholicnewsagency.com/news/yahweh_not_to_be_used_in_liturgy_songs_and_prayers_cardinal_arinze_says/

Is dit officieel genoeg? Ik had deze link ook direct kunnen posten maar ik promoot niet graag kanalen van deze organisatie. Natuurlijk kan ik ook gaan zoeken op de website van het vaticaan zelf etc, maar waarom zou ik die moeite doen?

Het is oud nieuws, maar veel plezier met lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als het dan officieel verboden is dan heb je vast ook wel een officieel document die dat aangeeft en niet een of andere vage website.

Bij deze de officiële site waar ook ergens alle officiële documenten staan: http://www.vatican.va/phome_en.htm

Succes!

Christianity Today is niet echt een 'een of andere vage website' hoor. Just sayin.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid