Spring naar bijdragen

welvaartsevangelie


Aanbevolen berichten

Wat versta je, henkjan37(welkom overigens!), onder 'normale' protestanten?

Verder, ik kom in deze discussie alleen tegen dat de dicipelen arm waren. Ongetwijfeld, dat waren ze. Maar ik hoor niemand over bijvoorbeeld Abraham, Job en Salomo, die wel rijk waren, en en ook God welgevallig waren. Als God hen rijk maakte, waarom zou Hij ons dan niet rijk willen maken?

De beschreven rijkdom van Abraham, Job en Salomo zijn enkel heenwijzingen naar de echte rijkdom die God ons overvloedig wil geven. Net zoals Jezus' wonderen ook tekenen waren die heenwezen naar de echte opwekkingen uit de dood en de echte genezingen die God in de ziel en zo in de hele mens bewerkt. Materiële rijkdom kan daaraan bijdragen als je werkelijk vrijgevig en zo van zegen kunt zijn voor je naasten, maar kan daar ook afbreuk aan doen. Voor de gemiddelde gelovige is het echter beter om sober en gematigd te leven, in dankbaarheid voor al het goede dat hij ontvangt en in het vertrouwen dat God alle kwaad ten goede keert of zal keren.

God geeft ons alleen hetgeen dat ons dichter tot Hem brengt en wel overvloedig. Voor sommigen kan dat rijkdom zijn, voor anderen armoede. Voor sommigen kan dat fysieke genezing zijn, voor anderen berusting in het lijden. Wat Hij echter ook geeft, Hij vraagt wel je gehele toewijding aan Hem en zal dan ook niets geven waar geen offer vanuit jouw zijde aan verbonden is. Geen offer natuurlijk om kwijtschelding te krijgen van zonden, maar wel om je meer aan Hem te hechten, om zelfbeheersing te leren en om je te verbinden met het ene Offer.

Over dikgedrukte: materiele rijkdom kan daaraan bijdragen als men zijn vertrouwen ondanks het hebben van materiele rijkdom op God blijft vertrouwen. Zodra men op materiele rijkdom vertrouwd, en niet meer op God, gaat het fout. Bedoel je dat?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat laatste geldt voor alles, zelfs ook voor armoede of ziekte. Rijkdom is enkel goed voor hen die uit zichzelf vrijgevig zijn en weinig gevaar lopen alsnog hebzuchtig te worden als ze rijk worden. Zij kunnen dan veel goeds doen met het geld en zo vele mensen tot God brengen. Voor hebzuchtige en materialistische mensen kan het echter een regelrechte snelweg richting de eeuwige duisternis zijn. Zou God hen dan graag rijkdom geven, of ze eerder liever armoedig maken en zo afhankelijk van andere mensen en van Hemzelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat laatste geldt voor alles, zelfs ook voor armoede of ziekte. Rijkdom is enkel goed voor hen die uit zichzelf vrijgevig zijn en weinig gevaar lopen alsnog hebzuchtig te worden als ze rijk worden. Zij kunnen dan veel goeds doen met het geld en zo vele mensen tot God brengen. Voor hebzuchtige en materialistische mensen kan het echter een regelrechte snelweg richting de eeuwige duisternis zijn. Zou God hen dan graag rijkdom geven, of ze eerder liever armoedig maken en zo afhankelijk van andere mensen en van Hemzelf?

Rijkdom is iets waar je mee om moet kunnen gaan, en welvaartsevangelie predikt daar niet over(naar ik nu weet). Hebzucht en materialisme lijken me geen goede motieven om rijk te worden, dus ik ga bij je vraag dan voor het laatste. Al heb ik daar overigens ook wel een aanmerking op, maar dat is een hele andere discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
een oprechte vraag van mij:

Hoe denken 'normale' protestanten dan over rijk worden? Is dat goed of slecht. Een beloning door God of door de duivel?

Vanuit de Weber-these, zou je wellicht bij het reguliere calvinisme/lutheranisme ook al een soort welvaartsevangelie kunnen zien.

Het lijkt me dat het bij calvinisten (waar ik mezelf onder schaar) niet draait om de rijkdom zelf. Zeker, God geeft zegeningen en die mogen er ook zijn. Het is echter niet vanzelfsprekend of een doel van het geloof. Het geloof draait om de verzoening met God. Aardse zegeningen zijn daarbij een bijproduct. Jezus zegt: zoek eerst het Koninkrijk. Hemelse schatten vergaan niet. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Er is natuurlijk nog een groot gebied tussen arm en bulkend van geld hè? Het is heel wel mogelijk dat enige apostelen gewoon een gemiddeld, redelijk welvarend bestaan leidden. Dat ze allemaal arm waren, staat volgens mij nergens echt expliciet vermeld in Schrift en Traditie, maar wel dat ze alles opgaven om Jezus te volgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid