Spring naar bijdragen

Moeten we getallen in de Bijbel letterlijk nemen?


Aanbevolen berichten

Moeten we getallen in de Bijbel letterlijk nemen? Dat is wat ik in dit topic wil behandelen. Mijn vraag is ook: maakt dit uit voor de Bijbelse boodschap? Bijv. de getallen in Numeri lijken op het eerste gezicht veel te hoog, maar blijken bij nader inzien toch logisch te zijn. Kunnen jullie je mening daarover geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Moeten we getallen in de Bijbel letterlijk nemen? Dat is wat ik in dit topic wil behandelen. Mijn vraag is ook: maakt dit uit voor de Bijbelse boodschap? Bijv. de getallen in Numeri lijken op het eerste gezicht veel te hoog, maar blijken bij nader inzien toch logisch te zijn. Kunnen jullie je mening daarover geven?

ja. Maar "letterlijk" betekent niet "tot op tien plaatsen achter de komma nauwkeurig". Veel getallen zijn afgerond, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we een bepaald soort getallen in de Bijbel nemen: Jaartallen. Het is zo dat verschillende regeringstijden van koningen van Israël overeenkomen met de jaren, aangegeven op ostraca in Samaria. Ook sommige buitenbijbelse verhalen duiden koningen van Israël/Juda aan die inderdaad in die tijd geleefd moeten hebben. Hoe zit het met jaartallen, moet je die letterlijk nemen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet je ook bedenken dat getallen in de Bijbel een veel grotere betekenis konden hebben dan enkel het letterlijke cijfer. Zo wordt er bijvoorbeeld consequent gesproken over de 12 stammen, maar dat waren er eigenlijk minimaal 13, want de zonen van Jozef (Efraïm en Manasse) worden ook als aparte stam geteld. Soms wordt ook Jozef nog weer als stam genoemd, waarmee je op een totaal van 14 stammen uit zou kunnen komen. Hoe letterlijk moet je dan nemen dat Israël 12 stammen had?

De bijzonderheid van 12 ligt er onder andere in dat het het product is van 3 en 4. 3 staat daarbij voor God (denk aan Drie-eenheid) en 4 voor de aarde (4 windstreken, 4 elementen etc). Het is een getal van perfectheid, van daar waar Hemel (God) en Aarde elkaar raken. Wanneer het getal 12 in de Bijbel genoemd wordt, hoor je dan ook gelijk deze achtergrondbetekenis er in terug. Wanneer men bijvoorbeeld wil benadrukken dat iets heilig, perfect en Goddelijk is, is 12 een getal wat daar zeer bruikbaar voor is. Zo had Jezus ook 12 discipelen en zie je dat er in Openbaringen 2 x 12 oudsten zijn en dat er 12 duizend uitverkorenen zijn uit elke van de 12 stammen van Israël.

Aan de andere kant zou ik iets als dat Salomo 1000 vrouwen had ook niet al te letterlijk nemen. Het is net zoiets als zeggen 'ik heb je wel 1000 keer gebeld'. Daarmee bedoel je vooral te zeggen dat je ontzettend vaak gebeld hebt, zo vaak dat je niet eens meer weet hoe vaak. Zeggen dat Salomo 1000 vrouwen had, betekent dan vooral dat Salomo ontzettend veel vrouwen had, zoveel dat je de tel er van kwijtraakt.

Dat wil overigens niet zeggen dat getallen nooit letterlijk genomen moeten worden. Het is meer dat de betekenis van een getal uiteen kan lopen van zeer letterlijk tot vooral symbolisch en heel veel daar nog tussenin.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel bevat geen getallen, overal waar wij cijfers zien staan, zul je in de grondtekst alleen maar letters tegenkomen. Het is dus alleen maar logisch wanneer je die getallen letterlijk neemt, het zijn namelijk letters...
Alle woorden hebben een getalswaarde. Welkom in de wereld van de Gematria. :P
Link naar bericht
Deel via andere websites
De Bijbel bevat geen getallen, overal waar wij cijfers zien staan, zul je in de grondtekst alleen maar letters tegenkomen. Het is dus alleen maar logisch wanneer je die getallen letterlijk neemt, het zijn namelijk letters...
Alle woorden hebben een getalswaarde. Welkom in de wereld van de Gematria. :P

Ik heb er wel eens wat kunststukjes van gelezen, maar wat mij betreft hoort het nog tot de hogere theologische wiskunde. :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ganse bijbel staat bol van symboliek .

Ook de getallen in de bijbel zijn veelal (niet altijd) symbolisch .

Bij het lezen van het boek openbaring bvb valt het veelvuldig gebruik van het getal zeven op .

Zo is er sprake van : ( er wordt slechts één referentie opgegeven )

7 gemeenten ( 1:4 ) 7 gouden kandelaren (1:12 ) 7 sterren ( 1:16)

7 geesten Gods ( 3:1 ) 7 vurige fakkels ( 4:5 ) 7 zegels ( 5:1 )

7 horens ( 5:6 ) 7 horens ( 5:6 ) 7 ogen ( 5: 6 )

7 engelen ( 8:2 ) 7 bazuinen ( 8:2 ) 7 donderslagen ( 10:3 )

7 koppen ( 12:3 ) 7 kronen ( 12:3 ) 7 laatste plagen ( 15:1 )

7 gouden schalen ( 15:7 ) 7 bergen ( 17:9 ) 7 koningen ( 17:10 )

Soms wordt het getal zeven niet vermeld, maar is het in de opsomming aanwezig :

Zo zijn er ook zeven zaligsprekingen in het boek Openbaring : 1:3/ 14:13 / 16:15 / 19:9 / 20:6 /22:7 en 22:14 .

Iedere hebreeuwse letter heeft een getalwaarde :

Alef getalwaarde 1

Beth 2

Gimmel 3

Daleth 4

Hee 5

Waw 6

Zajin 7

Chet 8

Tet 9

Jod 10

Kaf 20

Lamed 30

Mem 40

Noen 50

Samech 60

Ayin 70

Peh 80

Tsadee 90

Kof 100

Resh 200

Shin 300

Tav 400

Men kan zelfs verder gaan : iedere Hebreeuwse letter heeft 4 getalwaarden : de letterwaarde, de volle waarde, de verborgen waarde en de athbasb waarde .

Vele getallen hebben ook een specifieke betekenis ….

Er zijn ook een pak getalstructuren in de bijbel : 4+1 / 7+1 / 12+1 / 7x7+1 / om er enkele te noemen .

Dit kan beslist een boeiende studie worden : ik ben benieuwd .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat de waw de gatalswaarde 6 heeft, heeft er voor gezorgd dat veel christelijke Joden geloofden dat het internet van de duivel was. Want welke getallen moest je dan voor elke site typen?

Verder over de jaartallen:

Veel regeringsjaren hebben ook een symbolisch getal. Ik geloof dat 40 jaren regeren lang regeren betekende:

Mozes: 40 aan het hof, 40 in Midian, 40 in de woestijn

Othniël: 40

Debora: 40

Gideon: 40

Filistijnen: 40

Eli: 40

Saul: 40

David: 40

Salomo: 40

Joas: 40

Daarbij duurde de regen tijdens de zondvloed 40 dagen en zijn er nog meer voorbeelden te noemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het getal 40 in de bijbel .

De letter mem, met betekenis “water†heeft als getalwaarde 40 .

Het traag vloeien van het water wordt vergeleken met het voorbij gaan van de tijd .

40 wordt in de bijbel veel gebruikt om een tijdsperiode aan te duiden .

40 jaar wordt nogal eens geassocieerd met de duur van een generatie .

Vergelijk de uitspraak van Jezus in Matth. 24:34 met de inname van Jeruzalem een kleine 40 jaar later . : 32 Leert dan van de vijgeboom deze les: Wanneer zijn hout reeds week wordt en de bladeren doet uitspruiten, weet gij daaraan, dat de zomer nabij is. 33 Zo moet ook gij, wanneer gij dit alles ziet, weten, dat het nabij is, voor de deur. 34 Voorwaar, Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan, voordat dit alles geschiedt

Het stuk dat volgt heb ik geplukt uit wikipedia

In de joodse, christelijke en islamitische traditie heeft veertig een speciale betekenis. In de Bijbel komt het getal veertig veelvuldig voor; veertig heeft betrekking op voorbereiding en verwachting maar ook op vasten en boetedoening. Aan het einde van de zondvloed moest Noach veertig dagen en nachten wachten tot de ark open ging (Exodus 34). Mozes verbleef veertig dagen en nachten op de Sinaïberg om er de Tien geboden te ontvangen. De Israëlietentrokken veertig jaar onder leiding van Mozes door de Sinaïwoestijn. Goliath daagde de Israëlieten veertig dagen lang uit voordat David hem ging bevechten (1 Samuël 17:16). Elia ging door de kracht van de spijs die de engel hem gaf 40 dagen en nachten tot aan de berg Gods, Horeb (1 Koningen 19). Jona preekte in Ninive dat de stad over veertig dagen verwoest zou worden (Jona 3:4). Na zijn doop vastte Jezus veertig dagen in de woestijn en werd toen verzocht door de duivel daarna begon Zijn prediking met de Bergrede (Matteüs 4:2) (de hiervan afgeleide vastentijd betreft de periode voorafgaande aan het Paasfeest) Na zijn opstanding verscheen Jezus veertig dagen aan zijn discipelen alvorens naar de hemel op te varen (Handelingen 1:3).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus als je mijn post met die van jouw combineert is 40:

- De betekenis voor lang (het voortvloeien van de tijd)

- De betekenis voor een generatie

- Het is een soort heilig getal

Zijn er nog meer van zulke getallen behalve de bekende (3, 7, 12)?

Oh ja, volgens mij moet het getal 12 ook niet al te letterlijk worden opgevat. Ik denk dat het wordt gebruikt als "een paar." Als je in de concordantie kijkt, zie je dat er heel vaak 12 personen ergens naartoe gaan of iets dergelijks. En dat is niet altijd met betrekking tot de twaalf stammen. Daarnaast kregen Joktan, Ismaël en Jakob twaalf zonen. Ik weet hoe vaak het vroeger voor kwam maar 3 belangrijke personen in de Bijbel 12 zonen? :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het getal 12 geeft ergens een volheid aan, de getallen 7 en 10 ook, maar dan op een andere manier . Dat Jacob 12 zonen had staat buiten kijf . Voor de andere genoemde personen heeft het mijns inziens minder belang . Trouwens we kunnen het sowieso niet uitvissen .

Bekijk eens de relatie tussen het getal 12 en 13 in volgende bijdrage :

DE ZONEN VAN JACOB .

Van LEA Van ZILPA (slavin v. Lea)

1 Ruben 9 Issachar 7 Gad

2 Simeon 10 Zebulon 8 Aser

3 Levi

4 Juda

Van RACHEL Van BILHA (slavin v. Rachel)

11 Jozef 5 Dan

12 Benjamin 6 Naftali

+ Jacob neemt EFRAÃM & MANASSE aan als zijn eigen zonen :

Genesis 48:5 : En nu, uw beide zonen, die u in het land Egypte geboren zijn, voordat ik tot u naar Egypte gekomen was, zij zijn de mijne; Efraim en Manasse zullen mij als Ruben en Simeon zijn.

 Jacob heeft 12 zonen, maar er zijn 13 stammen .

DE TWAALF RICHTERS

Stan Juda OTHNIËL : leeuw van God / kracht van God

Benjamin EHUD : eendracht ( Ehud was linkshandig )

Stam Naftali SAMGAR : zwaard

Stam Efraïm DEBORA : honingbij

Stam Manasse GIDEON : omhouwer / veller / hij die neerslaat

Issachar THOLA : wormpje / (purper)slak

Stam Manasse JAÃR : hij zal tonen / hij zal verlichten

Stam Manasse JEFTA : opening / hij die opent

Stam Juda EBZAN : werk ( arbeid ) / barenswee

Stam Zebulon ELON : eik / terebint ( machtig )

Stam Efraïm ABDON : slavernij, /dienstbaarheid

Stam Dan SIMSON : als de zon / schitterende zon

 Er zijn 12 richters : Samuël is de 13e

DE TWAALF APOSTELEN ( Mattheüs 10:2-4 )

2 En dit zijn de namen van de twaalf apostelen: vooreerst Simon, genaamd Petrus, en Andreas, zijn broeder; en Jakobus, de zoon van Zebedeus, en Johannes, zijn broeder; 3 Filippus en Bartolomeus; Tomas en Matteus, de tollenaar; Jakobus, de zoon van Alfeus en Taddeus; 4 Simon de Zeloot en Judas Iskariot, die Hem ook verraden heeft.

Judas Iskariot wordt vervangen door Matthias ( Handelingen 1:26 )

 Er zijn 12 Apostelen : Paulus is de 13e

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms moet je ze letterlijk nemen, soms symbolisch en soms moet je dieper nadenken over de betekenis.

Letterlijk.

1: Jehovah onze God is 1 Jehovah.

Dit getal draagt, wanneer het symbolisch wordt gebruikt, de gedachte over van enig, uniek, alsook eenheid en overeenstemming in voornemen en handelen.

2: Het getal twee komt vaak in de rechtsspraak voor. Overeenstemming in het verhaal van twee getuigen voegt kracht aan het getuigenis toe

3: Het getal drie wordt daarom soms gebruikt om intensiteit, nadruk of extra kracht weer te geven. „Een drievoudig snoer kan niet zo snel in tweeën getrokken worden†(Pr 4:12).

4: Vier. Het getal vier duidt soms op universaliteit of vierkantigheid in symmetrie en vorm. In Openbaring 7:1 komt het driemaal voor.

6: Dit getal beeldt soms onvolmaaktheid af. Het getal van „het wilde beest†is 666 en wordt „het getal van een mens†genoemd, wat te kennen geeft dat het met de onvolmaakte, gevallen mens te maken heeft

7: Het getal zeven wordt in de Schrift vaak gebruikt om volledigheid aan te duiden. Soms heeft het betrekking op het voltooien van een bepaald werk. Ook kan het betrekking hebben op de volledige cyclus van iets wat door God vastgesteld of toegelaten wordt.

8: Het getal acht werd eveneens gebruikt om nadruk te leggen op de volledigheid van iets (het was één meer dan zeven, het getal dat gewoonlijk voor volledigheid werd gebruikt); het is derhalve een getal dat soms op overvloed duidt.

10: Het getal tien slaat op aardse dingen en duidt op volheid, volledigheid, het totaal of de som van alles wat er van iets bestaat.

12: het getal twaalf beeldt een volledige, evenwichtige, door God ingestelde regeling af.

40: In enkele gevallen schijnt het getal veertig verband te houden met periodes van oordeel of straf (Ge 7:4; Ez 29:11, 12). Nineve kreeg veertig dagen om berouw te tonen (Jon 3:4). In een ander geval laat het getal veertig een parallel uitkomen tussen het leven van Jezus Christus en dat van Mozes, die een voorafschaduwing van Christus was. Deze mannen hebben namelijk beiden veertig dagen gevast.

fijne dag,

Ed

1:

Link naar bericht
Deel via andere websites
8: Het getal acht werd eveneens gebruikt om nadruk te leggen op de volledigheid van iets (het was één meer dan zeven, het getal dat gewoonlijk voor volledigheid werd gebruikt); het is derhalve een getal dat soms op overvloed duidt.

Die heb ik nog nooit gehoord, kun je een voorbeeld geven?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Moeten we getallen in de Bijbel letterlijk nemen?

In vele gevallen JA, naast de vele keren dat je de Bijbel figuurlijk of symbolisch moet zien.

Maar hoe het ook zij je kan alleen ware kennis van de Bijbel krijgen als de ware God je Zijn Heilige Geest schenkt want de waarheid is door Satan versluierd.........

(2 Korinthiërs 4:3, 4) . . .Als er nu in werkelijkheid een sluier ligt over het goede nieuws dat wij bekendmaken, dan is het gesluierd onder hen die vergaan, 4onder wie de god van dit samenstel van dingen de geest van de ongelovigen heeft verblind opdat het verlichtende licht van het glorierijke goede nieuws over de Christus, die het beeld van God is, niet zou doorschijnen.

(2 Korinthiërs 3:16, 17) . . .Maar wanneer men zich tot Jehovah keert, wordt de sluier weggenomen. 17Jehovah nu is de Geest, en waar de geest van Jehovah is, daar is vrijheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De getallen 13, 7, 8 en 50 in de bijbel .

Wat me verwondert is dat er zo weinig reactie komt op deze rubriek .

Nochtans zouden het me verbazen dat er op zijn minst toch niet enkele mensen zijn die daar meer van weten .

Dus ga ik zelf nog maar eens een poging doen om iets uit te leggen .

Het getal 13 (12 + 1) heb ik reeds besproken in deze rubriek : zie mijn bijdrage van 27 sept. 2013 21:34 . (Zie aldaar) Daar heb ik gesproken over de

12+1 Richters,

De 12 zonen van Jacob die resulteren in de 13 stammen

De 12 apostelen, met Paulus als de 13e .

Er zijn nog andere voorbeelden . Als we kijken naar de eerste hoofdstukken van Genesis dan zien we dat het verhaal van Kaïn en Abel zich afspeelt in het eerste gedeelte van Adams leven . Er begint een nieuwe fase in Adams leven met de geboorte van Seth . En wat zegt de bijbel ?

Genesis 5:3 : Toen Adam honderd dertig jaar geleefd had, verwekte hij (een zoon) naar zijn gelijkenis, als zijn beeld, en noemde hem Set.

Er is sprake van 130 jaar . Deze 130 jaar (13 X10 ) markeert een fase verder .

Het getal 7 staat voor een afgesloten geheel .

Er zijn 7 dagen in de week : na de 7e begint er een nieuwe week .

Het eerste scheppingsverhaal (Hebreeuwse tekst) is gewoon een symfonie van het getal 7 : de schepping is “af†. (1e zin : 7 woorden // in dag 1 : 7 X het woord licht // in dag 2&3 : 7X het woord water // de beschrijving van de 7e dag bestaat uit 3 zinnen van elk 7 woorden // enz. )

Het nageslacht van Kaïn telt 7 generaties .

De zevende vanaf Adam (Henoch) wordt opgenomen .

De profeet Elia wordt opgenomen . ( profeetschap gedurende de regering v/d 7e koning van Israël (Achab)

De zevende gemeente (Laodicea) wordt opgenomen . (en niet de zesde zoals veel protestanten beweren)

Trouwens het ganse boek openbaring, dat ons verteld over het tweede gedeelte van de zevende (wereld)dag is getekend door het getal 7 .

Het getal 8 . (7+1) Evenals het getal 13 luidt het getal 8 een nieuwe fase in .

In het eerste scheppingsverhaal staat er zes maal : “en het was avond geweest en het was morgen geweest, de …e dag . Van de zevende dag wordt er niet gezegd dat hij afgesloten is .

De zevende (wereld) dag eindigt met de wederkomst van Christus en de vernietiging van de wereld zoals we deze nu kennen . (IIPetr.3:10)

In het boek openbaring (getekend door het getal 7), komt het getal 7 : 56 maal voor .

56= 7X8 . Het boek openbaring, de geschiedenis van het tweede gedeelte van de zevende dag, wijst ons op de 8e dag . Er staan dan ook 8 teksten die specifiek naar die 8ste dag verwijzen .

Bij de Israëlieten werd een jongetje besneden op de 8ste dag .

Er zijn 8 mensen die de zondvloed overleefd hebben, onder de leiding van NOACH .

Noach : geschreven nun-chet : of in cijfers : 50-8 .

Het getal 50 . (7X7 + 1 )Ook hier wordt er gewezen op een fase verder .

De wetgeving kwam er 50 dagen na de uittocht uit Egypte .

De uitstorting van de H. Geest kwam er 50 dagen na het paasfeest .

Ook de intocht van Israël in het beloofde land kunnen we zien als een “fase verder†.

Juist voor de intocht zien we Mozes de velden van MOAB verlaten om de Nebo te beklimmen, van waar de Here hem het beloofde land laat zien . (Mozes zelf mocht het land Kanaän niet binnen) Het hebreeuwse woord Moab wordt geschreven mem–waw-alef-beth , indien we de letters omzetten in hun cijferwaarde krijgen we 40-6-1-2 : samen 49 . Juist voor de “50†dus .

---------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo student, hier zijn enkele voorbeelden.

(Micha 5:5, 6) . . .En deze moet vrede worden. Wat de Assyriër aangaat, wanneer hij in ons land komt en wanneer hij onze woontorens betreedt, dan zullen wij zeven herders tegen hem moeten verwekken, ja, acht hertogen uit de mensheid. 6 En zij zullen werkelijk het land Assy̱rië weiden met het zwaard, en het land van Ni̱mrod in zijn ingangen. En hij zal stellig bevrijding van de Assyriër teweegbrengen, wanneer hij in ons land komt en wanneer hij ons gebied betreedt.

Als een passend hoogtepunt van het laatste feest van het godsdienstige jaar, het Loofhuttenfeest, moest de achtste dag een dag van heilige samenkomst zijn, een plechtige vergadering, een dag van volkomen rust. — Le 23:36, 39; Nu 29:35.

(Leviticus 23:36-39)

36 Zeven dagen dient GIJ Jehovah een vuuroffer aan te bieden. Op de achtste dag dient er een heilige samenkomst voor U plaats te hebben, en GIJ moet een vuuroffer aan Jehovah aanbieden. Het is een plechtige vergadering. Geen enkel soort van zwaar werk moogt GIJ doen. 37 Dit zijn de periodieke feesten van Jehovah, die GIJ als heilige samenkomsten dient uit te roepen, om Jehovah een vuuroffer aan te bieden: het brandoffer en het graanoffer van het slachtoffer en de drankoffers, volgens het dagelijkse schema, 38 behalve de sabbatten van Jehovah en behalve UW gaven en behalve al UW gelofteoffers en behalve al UW vrijwillige gaven, die GIJ aan Jehovah dient te schenken. 39 Maar op de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer GIJ de opbrengst van het land hebt ingezameld, dient GIJ zeven dagen het feest van Jehovah te vieren. Op de eerste dag is er volkomen rust en op de achtste dag is er volkomen rust. 

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid