Spring naar bijdragen

Wat voor seks BINNEN het huwelijk?


Aanbevolen berichten

RobertF, niet eens. Je hebt met z'n 2 de belofte gedaan om elkaar te steunen en er te zijn voor de ander. Het is dan ook je plicht om tenminste naar je partner zijn zorgen te luisteren. Het is geen fijn onderwerp, maar in een goed huwelijk wel bespreekbaar. De media draait er in door, maar ik geloof er niet in dat taboe beter is. Gewoon bespreekbaar. Een behoefte naar seks is normaal en als die behoefte niet vervuld wordt bij een partner, moet dat gewoon besproken kunnen worden. Wat de ander daarmee doet is een ander verhaal.

Edit: hoeveel mannen gaan er niet naar prostituees omdat ze thuis geen seks meer hebben? De fout ligt dan bij de man, maar vaak zit het probleem dieper omdat men niet spreekt over het seksleven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Floes, per huwelijk verschilt het wat men wel en wat men niet met elkaar bespreekt. Niemand bespreekt letterlijk alles met zijn man of haar vrouw, ieder mens heeft wel bepaalde onderwerpen die hij (of zij) liever voor zich houdt, waar hij liever niet over praat. En dat mag mijns inziens ook. Alleen God hoeft ons volledig te doorgronden.

Spreken over seksualiteit zal meestal geen probleem zijn binnen een huwelijk, maar als het gaat om bepaalde seksuele verlangens, dan is het niet raar als iemand daarover niet wil spreken. Zoals ik al zei: men hoeft niet overál open over te zijn. Je zult in een huwelijk vaker meemaken dat je iets graag wil, maar dat je man of je vrouw er absoluut niet over wil spreken. Over het algemeen is het dan wel duidelijk hoe de ander er dus tegenover staat en zul je dat moeten respecteren. Het huwelijk vraagt ook offers daarin.

Daarbij is het de vraag of de betreffende echtgenoten dan echt met elkaar wel afgesproken hebben dat alles bespreekbaar is. Meestal is dat namelijk helemaal niet het geval, maar gaat de een er stilzwijgend vanuit dat het wel zo zal zijn en de ander dat ook zo ziet, omdat het toch zoiets vanzelfsprekends lijkt. En verwijt hij de ander het als die er heel anders tegenaan kijkt, met onnodig ruzie tot gevolg. Maar mijns inziens hoef je je nooit aan afspraken te houden die niet expliciet zijn gemaakt, ook als ze zo vanzelfsprekend lijken voor jou. Dit geldt ook bij vriendschappen en werkrelaties. Als Ben en zijn vrouw dus nooit duidelijk met elkaar afgesproken hebben dat alles op seksueel gebied bespreekbaar moet zijn, dan staat zijn vrouw dus ook op dat gebied volledig in haar recht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry, ik kan het er niet mee eens zijn. Seksualiteit is essentieel in een liefdesrelatie en het is naar mijn mening noodzakelijk dat het in enige mate bespreekbaar is en al helemaal als er issues zijn op dat vlak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Geen idee en dat hoeft dus niet per se aan haar te liggen, Etoile. Het gaat er alleen om dat niet alles bespreekbaar hoeft te zijn in een huwelijk en dat je elkaar niet aan afspraken moet houden die nooit duidelijk zijn gemaakt. Lijkt mij een heel constructieve basis voor een huwelijk, vriendschap, werkrelatie, etc. dat veel geruzie en verdachtmakingen kan schelen.

Floes, ik zeg ook niet dat seksualiteit niet bespreekbaar zou moeten zijn, maar wel dat niet alles binnen dat onderwerp bespreekbaar hoeft te zijn, zeker als het gaat om expliciete verlangens die heel intiem en kwetsbaar zijn. Je mag ook grenzen trekken als man of vrouw. En zo'n grens geeft dan al wel aan hoe je tegenover het onderwerp staat. Over het algemeen zul je toch absoluut tegen anale seks zijn als je er niet over wil praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Naar hoe ik het lees, wilt ze helemaal niet over seks praten en heeft hij het niet over specifieke dingen gehad.

Edit: ik vind het toch niet geruststellend dat ze zelfs niet wilt knuffelen of zo, enkel seks wilt om nog een kind te hebben.. En daar bovenop niet willen praten? Hulp met het huwelijk komt er ook niet zomaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

* knip *

Maar Robertf, ik ben het totaal met jou oneens dat er onderwerpen zijn die in een huwelijk onbespreekbaar mogen blijven. Juist in een huwelijk ben je een eenheid en zou je juist steeds verder naar elkaar toe moeten groeien. Het huwelijk is een beeld van de relatie tussen Jezus en zijn bruid, de kerk. Ook daarin is het toch de bedoeling dat wij naar God toe niets achterhouden, maar ons hart open voor Hem uit durven storten?

Iets als hoe je allebei over seks denkt en wat jouw verlangens daarbij zijn zou zeker bespreekbaar moeten zijn in een huwelijk. Zeker omdat seks een vorm van liefde is, sterker nog, een vorm van liefde waarvan we als christenen zeggen dat die specifiek in het huwelijk thuishoort. Het kan heel goed zijn dat er daarbij aan beide kanten moeilijkheden zijn die het moeilijk maken om hierin tot een goed gesprek te komen. Maar daarom mag je ook best om hulp vragen. Ik zou het echter wel doen in een bedding van relatietherapie, het gaat namelijk niet alleen om de seks die je hebt, het gaat om de relatie waarbinnen de gesprekken zijn en waarbinnen er seks is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je dat in een huwelijk met elkaar afgesproken hebt, dan is dat inderdaad goed om te doen, Eli. Maar elk huwelijk is anders en er zijn ook genoeg huwelijken waar men lang niet alles bespreekt, maar men toch een stabiel en sterk huwelijk aanhoudt. Totale overgave is het mooist inderdaad, maar lang niet iedereen is zover, ook niet binnen een huwelijk, en er zijn dus genoeg mensen die nooit zover komen. Daar moet mijns inziens dan ook ruimte voor zijn. Als iemand echter haast niets wil bespreken op een belangrijk gebied als seksualiteit, of seksualiteit zelfs grotendeels afwijst, dan is het goed om dáár eens over te spreken. Maar zoals ik al zei, er zullen altijd grenzen zijn.

Zoals ik iemand eens mooi heb horen zeggen: ieder mens heeft een "geheime tuin," waar niemand anders dan God kan komen. Het is het diepste binnenste van je ziel, waar God woont, waar het meest zwarte gevecht met de zonde plaatsvindt, en wat je nimmer met iemand zal delen of bespreken, zelfs niet met je vrouw na een decennia lang huwelijk. Bij sommige mensen is die tuin heel klein, bij andere mensen is het weer heel groot. Maar ieder mens heeft zo'n tuin en niemand heeft het recht daar zomaar binnen te willen dringen. Het kan best zijn dat iemand iets meer van zijn tuin openstelt door de jaren heen, of misschien heel veel, maar als iemand dat echt niet wil, dan heb je pech en blijft het hek dicht. En dat kun je heel vervelend vinden, maar het hek zal daardoor niet opengaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je dat in een huwelijk met elkaar afgesproken hebt, dan is dat inderdaad goed om te doen, Eli. Maar elk huwelijk is anders en er zijn ook genoeg huwelijken waar men lang niet alles bespreekt, maar men toch een stabiel en sterk huwelijk aanhoudt.

Je hoeft ook niet alles te bespreken, maar dat is iets anders dan iets niet willen bespreken terwijl daar vanuit de ander wel degelijk een sterke behoefte toe is. Daarbij kun je er in een huwelijk niet omheen om over seks te praten. Seks hoort in het huwelijk thuis. Een huwelijk kan niet zonder seks en seks kan ook niet zonder de communicatie (in de ruimste zin van het woord) er omheen. Want seks is nogal wat meer dan alleen de technische daad, zeker vanuit christelijk perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Robert, je hebt gelijk dat niet alles bespreekbaar hoeft te zijn. Als de ene partner een hele rare wens heeft die de ander helemaal niet wil, dan moet je daar ook niet steeds over te hoeven discussieren.

Maar het gaat hier om een heel andere situatie. In deze situatie, als ik het goed begrijp, is er iets mis met het seksleven van deze twee mensen, zijn er twee mensen die nare ervaringen hebben met seksualiteit en daardoor problemen ervaren, en wil 1 het er absoluut niet over hebben. Dat moet echt anders: daar moet je over praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de Bijbel staat volgens mij wel dat de vrouw de seks van de man niet mag onthouden opdat de man niet in verleiding komt?
Ik weet niet precies hoe die Bijbeltekst uitgelegd moet worden. Maar laat ik het gewoon zeggen vanuit het oogpunt van een vrouw: je moet NOOIT, NOOIT, NOOIT seks aan je vrouw gaan opdringen. Als zij 'nee' zegt, dan is het 'nee'. Als je dan toch doorgaat, of als je haar gaat chanteren zo van "in de Bijbel staat dat je je man seks niet mag onthouden", dan is dat verkrachting.

Bovendien krijg ik de indruk dat zij een probleem heeft met intimiteit; je geeft zelf ook al aan dat ze nare ervaringen heeft. Juist dan is het belangrijk dat je haar ruimte geeft en haar niet onder druk gaat zetten om dingen te doen die ze niet wil. Wat je wel kan doen, misschien wel MOET doen, is erover praten en eerlijk te zijn over wat jij wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat man en vrouw binnen het huwelijk hun seksualiteit zelf invullen. Ze moeten zelf weten wat prettig is en niet egoistisch zijn.

Wel vind ik dat behoefte =/= het 'recht' bevredigd te worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is interessant. Is er een Bijbelvers waarin staat dat je je piemel niet in iemand's oor mag steken?

Is er eentje waar wel staat dat je het wel in kan steken?

Er staat ook niet in de Bijbel dat je op Credible mag posten. En toch ben je hier.
Of wil je tegen me nu komen zeggen dat je niet weet wat de functie van je oor is! God heeft ons niet zomaar gemaakt! Anders was je oor even rekbaar als je vagina!
Een penis in een oor lijkt me inderdaad vrij onmogelijk. Maar waarom zou je er je hand niet bij mogen gebruiken? Je enige argument lijkt te zijn dat de hand (of de mond, of wat dan ook) daar in de eerste plaats niet voor gemaakt is. Maar waarom betekent dat dan dat je het niet mag gebruiken bij seks?

Ik snap je logica niet.

1 Tessalonicenzen 4:3 + 4

4 Ieder van u moet zijn lichaam beheersen, zodat het niet onteerd wordt, maar aan God toebehoort. 5 Laat u niet overweldigen door uw hartstochten en begeerten, zoals gebeurt bij mensen die God niet kennen.

Dit is een mooie tekst, maar er staat nergens dat dit met het onderwerp te maken heeft waar we het nu over hebben. Je zegt dat in de Bijbel staat waar je je penis wel en niet in mag steken. Waar dan?

De logica dat een lichaamdeel niet gemaakt voor iets is, doe je niks? Ok. Laten wie hierover niet verder discusseren. Laten onze seks heilig zijn, iets dat God zou waarderen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is er eentje waar wel staat dat je het wel in kan steken?

Er staat ook niet in de Bijbel dat je op Credible mag posten. En toch ben je hier.
Of wil je tegen me nu komen zeggen dat je niet weet wat de functie van je oor is! God heeft ons niet zomaar gemaakt! Anders was je oor even rekbaar als je vagina!
Een penis in een oor lijkt me inderdaad vrij onmogelijk. Maar waarom zou je er je hand niet bij mogen gebruiken? Je enige argument lijkt te zijn dat de hand (of de mond, of wat dan ook) daar in de eerste plaats niet voor gemaakt is. Maar waarom betekent dat dan dat je het niet mag gebruiken bij seks?

Ik snap je logica niet.

1 Tessalonicenzen 4:3 + 4

4 Ieder van u moet zijn lichaam beheersen, zodat het niet onteerd wordt, maar aan God toebehoort. 5 Laat u niet overweldigen door uw hartstochten en begeerten, zoals gebeurt bij mensen die God niet kennen.

Dit is een mooie tekst, maar er staat nergens dat dit met het onderwerp te maken heeft waar we het nu over hebben. Je zegt dat in de Bijbel staat waar je je penis wel en niet in mag steken. Waar dan?

De logica dat een lichaamdeel niet gemaakt voor iets is, doe je niks? Ok. Laten wie hierover niet verder discusseren. Laten onze seks heilig zijn, iets dat God zou waarderen.

Heilige seks? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ben je tijdens de seks met God's goedkeuring bezig?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Er staat ook niet in de Bijbel dat je op Credible mag posten. En toch ben je hier.

Een penis in een oor lijkt me inderdaad vrij onmogelijk. Maar waarom zou je er je hand niet bij mogen gebruiken? Je enige argument lijkt te zijn dat de hand (of de mond, of wat dan ook) daar in de eerste plaats niet voor gemaakt is. Maar waarom betekent dat dan dat je het niet mag gebruiken bij seks?

Ik snap je logica niet.

Dit is een mooie tekst, maar er staat nergens dat dit met het onderwerp te maken heeft waar we het nu over hebben. Je zegt dat in de Bijbel staat waar je je penis wel en niet in mag steken. Waar dan?

De logica dat een lichaamdeel niet gemaakt voor iets is, doe je niks? Ok. Laten wie hierover niet verder discusseren. Laten onze seks heilig zijn, iets dat God zou waarderen.

Heilige seks? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ben je tijdens de seks met God's goedkeuring bezig?

Goed dat je het vraagt. Als God ons een nieuw leven heeft aangeboden, gaat je een nieuwe pad bewandelen MET Hem. We leven niet meer voor ons zelf, maar voor Hem. Oude dingen laat je achter en Hij gaat Zijn evenbeeld vormen in je. Elke keuze in je leven moet je met Hem bespreken, Hij is toch de Alleswetend, Allesziend.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Heilige seks? Wat moet ik me daar precies bij voorstellen? Ben je tijdens de seks met God's goedkeuring bezig?

Door je naaste lief te hebben, eer je de God die ook jouw naaste heeft geschapen. Wanneer seks een vorm is van liefde, kun je daar God mee eren. Daar kun je het etiketje 'heilig' op plakken, zelf zou ik dat niet zo snel doen, omdat het redelijk makkelijk tot begripsverwarring kan leiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid