Spring naar bijdragen

Werken en rusten; hoe doe je dat


Aanbevolen berichten

Er is een bekend verhaal dat gaat over twee zussen, Martha en Maria. In dit Bijbelverhaal zit Maria aan de voeten van de Here Jezus te luisteren naar Zijn onderwijs, terwijl Martha zich uitslooft en de gasten bedient en werkt aan de maaltijd. Op basis hiervan wordt vaak gezegd: Er zijn nou eenmaal Martha-christenen en er zijn Maria-christenen. Weer anderen zeggen: Karakters verschillen; ik ben meer een doener, een ander meer een bidder.

De Here Jezus leert ons hier misschien wel een heel andere les. Het gaat niet om het één of het ander, om rusten óf werken, maar om de juiste balans tussen allebei. Laten we het verhaal lezen. Het staat in Lucas 10:38-42 (pak je Bijbel er even bij). Het volgende haal ik er even uit (vers 39 en 40, HSV-vertaling).

39 En zij had een zuster die Maria heette, die ook aan de voeten van Jezus zat en naar Zijn woord luisterde. 40 Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.

Werken als Martha
Martha had de Here Jezus zelf uitgenodigd. Komt u in mijn huis? Dan krijgt u eten, kunt u even uitrusten misschien. Uw volgelingen mogen ook meekomen. Het was een mooi gebaar om gastvrijheid te tonen. En het bleef niet bij een gebaar. Martha werkte hard om dit allemaal waar te maken. Ze deed dat voor de Here Jezus en voor de discipelen die bij Hem waren. Ze dacht misschien wel dat ze hiermee de Heer blij maakte. Of dat het zo hoorde.

Haar zus Maria liet Martha in de steek, vond Martha. Die werkte niet mee maar zat daar maar, aan de voeten van de Here Jezus. Misschien wilde Martha daar ook wel graag zitten, maar kon ze dat niet, omdat er zoveel te doen was. Geen tijd. Daarom vroeg ze de Heer om Maria ook aan het werk te zetten.

Helaas slaat ze de plank helemaal mis. Ze werkt maar leert de Here Jezus niet kennen. Ze wacht niet op instructies. Ze denkt aan en werkt aan voeding voor het lichaam maar vergeet wellicht de voeding voor haar geest, voor haar geloofsleven.

Als we werken voor de Heer zonder eerst aan Zijn voeten te hebben gezeten, als we doen zonder eerst te horen, dan werken we naar eigen inzicht. Onze eigen plannen worden dan misschien belangrijker dan de gedachten van de Heer.

Een paar vragen tussendoor:
- Mag je eigen plannen hebben?
- Mag je dingen op je eigen manier doen?
- Hoe kun je voorkomen dat je geestelijk te weinig voeding krijgt en uitgeput raakt?

Luisteren als Maria
Maria is niet lui. zoals haar zus misschien denkt. Ze luistert zeer actief naar het woord van haar Heer. Vanuit de voeding die ze daar ontvangt, aan de voeten van de Here Jezus, kan ze straks aan het werk. De leiding en inzichten, de liefde en blijdschap die ze ontvangt van de Heer zullen haar helpen om haar werk te doen naar Zijn wil. Ze luistert om zich te laten vullen, leiden en

De Here Jezus zal Maria niet lastigvallen. Ze heeft het goede deel gekozen (de juiste volgorde ontdekt) en dat zal niet van haar worden afgenomen.

Nog wat vragen:
- Moet je altijd eerst bidden voor je iets doen?
- Klopt het dan niet, dat sommigen meer bidders zijn, en anderen mee doeners?
- Wat is voor jou persoonlijk een goede balans tussen “samen zijn met Jezus†en “werken voor Hem�

Altijd luisteren
Wat Martha doet, vat de Here Jezus samen met "bezorgd zijn en zich druk maken over veel dingen" (vers 41). Hij vertelt haar dat Maria het goede deel gekozen heeft. Ze zit aan Zijn voeten en voedt zich met Zijn woorden. Wanneer je eerst rust vindt aan de voeten van Christus, kun je in die rust ook voor Hem werken. Dan is er geen drukte en zorg.

Hoeven we dan niet te dienen en te werken in Gods Koninkrijk? Jawel; de opdracht van de Heer om Hem te gehoorzamen en te dienen is duidelijk genoeg (zie Johannes 14:15). Maar ons doen moet uit het horen voortvloeien. Dan zal ons doen vol zijn van Gods leven en Zijn liefde en mag het door Zijn leiding vrucht dragen.

Laatste vragen:
- Kijk eens goed naar alles wat je doet voor God. Is daar iets bij dat onder de noemer valt “Je druk maken�
- Kan het  zijn dat zorg en drukte om Gods werk je er soms van weerhouden om dicht bij Hem te zijn?
- Wat is voor jou fijn of goed aan een poos stil zijn aan de voeten van de Here Jezus?

Het gaat niet om de keus tussen Martha of Maria, maar om een leven van dienst, dichtbij Jezus.

Steven Verhorst - ZijnWoord.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
- Mag je eigen plannen hebben?

- Mag je dingen op je eigen manier doen?

- Hoe kun je voorkomen dat je geestelijk te weinig voeding krijgt en uitgeput raakt?

Je mag best eigen plannen hebben, maar deze zouden niet alleen gericht moeten zijn op wat jij, maar de wil van God reflecteren. Plannen die je hebt moet je in gebed voorleggen aan God om zo te zien of je plan het Koninkrijk van God verheerlijkt. de voeding zit hem in het lofprijzen van God, door zang en overdenken. We maken wellicht te weinig tijd voor God om op die manier een stap te zetten. Ruimte maken voor God past haast niet meer in het drukke schema van vandaag. Alleen de zondag bestempelen we nog daarvoor en ook die laten we regelmatig schieten. Geestelijke groei en voeding komt ook uit de eredienst en dat nalaten is jezelf de groei en voeding ontnemen, maar ook van anderen. Meer ontrekkingen leidt tot verschraling en kan leiden tot opheffing van een gemeente. Is uitslapen op zondag nu voor God of voor jezelf?

- Moet je altijd eerst bidden voor je iets doen?

- Klopt het dan niet, dat sommigen meer bidders zijn, en anderen mee doeners?

Bidden en doen kan elkaar versterken en het bidden kan resoneren in het doen. Het doen kan versterkt worden door gebed. Gebed is een belangrijk punt, maar hoe ver trek je de vraag door met de zin "altijd"?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alhoewel je aangeeft, Steven, dat er een goede balans zou moeten zijn tussen bidden en doen, denk ik ook dat er mensen zijn die meer van het bidden hebben, en anderen weer meer van het doen. Bij wijze van spreke houden ze elkaar in evenwicht. Kort gezegd zou het gebed van de bidder ervoor kunnen zorgen dat de doener geleid word om dingen te doen die God behagen. Of is dit een te makkelijke aanname?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Alhoewel je aangeeft, Steven, dat er een goede balans zou moeten zijn tussen bidden en doen, denk ik ook dat er mensen zijn die meer van het bidden hebben, en anderen weer meer van het doen. Bij wijze van spreke houden ze elkaar in evenwicht. Kort gezegd zou het gebed van de bidder ervoor kunnen zorgen dat de doener geleid word om dingen te doen die God behagen. Of is dit een te makkelijke aanname?

Dat denk ik absoluut. ;) Alle leden van het lichaam zijn verschillend en hebben hun eigen taak. Hoewel geen enkel lid in het lichaam kan functioneren zonder gebed (zeg maar contact met het hoofd), is er ook geen deel van het lichaam dat geen taak heeft. Bij elk deel van het lichaam zijn bidden en handelen met elkaar in evenwicht, maar dat evenwicht hoeft niet bij iedereen hetzelfde te zijn zou ik zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoewel Jezus bij deze gelegenheid zei dat Maria het "goede deel" had gekozen, kunnen we ook heel veel leren van Martha. Zij was in ieder geval heel ijverig en gastvrij. Belangrijke eigenschappen! Het was waarschijnlijk vanwege haar geloof in Jezus dat zij hem zo gastvrij wilde ontvangen.

Uit een ander Bijbelgedeelte blijkt ook nog dat zij een groot geloof had. Dat was op het moment dat haar broer Lazarus ziek was en overleed. Op dat moment toonde zij en niet Maria het grootste verlangen om Jezus te spreken. - Johannes 11:20. Als ze bij Jezus is en hij over de opstanding spreekt, uit ze haar geloof in de opstanding. - 11:24-27.

Martha had een groot geloof en maakte vast en zeker ook tijd vrij voor gebed. En Jezus vond haar ijver en gastvrijheid zeker niet verkeerd. Haar motieven waren goed. Ze liet alleen deze keer een unieke gelegenheid voorbij gaan om van Jezus onderwijs te genieten. Daar was ze wel toe in staat geweest als ze het allemaal wat eenvoudiger had gehouden.

Hoe je kunt voorkomen dat je te weinig geestelijke voeding krijgt? Het antwoord staat in Filippenzen 1:9-11, namelijk dat we de grootste waarde moeten toekennen aan geestelijke zaken. Daar moeten we tijd voor vrij maken. Steeds opnieuw keuzes maken.

En als we Martha voor het laatst in de Bijbel tegenkomen in Johannes 12:2 dan is zij wederom aan het werk. Ze maakte het anderen graag naar de zin. Wat een gelovige en ijverige vrouw!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Soms gaat het ook om het moment, denk ik. Er is een tijd van bidden, en een tijd van werken. Ik moet ook denken aan de woorden van Jezus toen Hij gezalfd werd:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:6-7 Toen Jezus in Betanië in het huis van Simon – degene die aan huidvraat had geleden – aanlag voor een maaltijd, kwam er een vrouw naar hem toe. Ze had een albasten flesje met zeer kostbare olie bij zich en goot die uit over zijn hoofd. 7 [6–7] 8 De leerlingen ergerden zich toen ze dit zagen en zeiden: ‘Wat een verspilling! 9 Die olie had immers duur verkocht kunnen worden, dan hadden we het geld aan de armen kunnen geven.’ 10 Jezus hoorde het en zei: ‘Waarom vallen jullie deze vrouw lastig? Zij heeft iets goeds voor mij gedaan. 11 Want de armen zijn altijd bij jullie, maar ik zal niet altijd bij jullie zijn. 12 Door die olie over mij uit te gieten, heeft ze mijn lichaam voorbereid op het graf. 13 Ik verzeker jullie: waar ook ter wereld het goede nieuws verkondigd zal worden, zal ter herinnering aan haar verteld worden wat zij heeft gedaan.’

Toen Jezus nog op aarde was, was er dus ruimte om Hem eer te bewijzen - terwijl het geld of de inzet daaraan besteed aan andere goede doeleinden besteed had kunnen worden. Het verschilt dus per tijd en gelegenheid wat het beste is te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Gast Anon_phpbb
Alhoewel je aangeeft, Steven, dat er een goede balans zou moeten zijn tussen bidden en doen, denk ik ook dat er mensen zijn die meer van het bidden hebben, en anderen weer meer van het doen.

Hopelijk is de kern van de Bijbelstudie duidelijk: Er is plaats voor gebed, en ook voor werken, en de één is meer een bidder en de ander meer een doener. Maar... (en dit is de kern): Of we nu bidden of dat we werken, laten we dat doen vanuit hoe God ons leidt. Met andere woorden: vanuit onze relatie met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Alhoewel je aangeeft, Steven, dat er een goede balans zou moeten zijn tussen bidden en doen, denk ik ook dat er mensen zijn die meer van het bidden hebben, en anderen weer meer van het doen.

Natuurlijk - dat is precies die balans. Een balans hoort bij je persoon, bij je relatie met God, bij je bediening of taak. Die is niet bij voorbaat statistisch of mathematisch vast te stellen (50/50). Gelukkig niet :) Bedankt voor je aanvulling.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid