Spring naar bijdragen

Verschil tussen geloof en religie.


Aanbevolen berichten

Onzin als je naar de eerste generaties christenen kijkt. Ook geen bijbelse leering.
Denk dat je dan toch een beetje het kind met het badwater aan het weggooien bent. Volgens mij schrijft (voornamelijk) Paulus zich helemaal blauw aan de verschillende jonge gemeentes waar dwalingen ontstaan, waar on-Bijbelse leringen geleerd worden, waar mensen terwijl ze 'kerkelijk' zijn nog duidelijk in zonde leven.

Onbijbels, en dat in een tijd dat er nog helemaal geen bijbel bestaat. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat heel bijzonder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onzin als je naar de eerste generaties christenen kijkt. Ook geen bijbelse leering.
Denk dat je dan toch een beetje het kind met het badwater aan het weggooien bent. Volgens mij schrijft (voornamelijk) Paulus zich helemaal blauw aan de verschillende jonge gemeentes waar dwalingen ontstaan, waar on-Bijbelse leringen geleerd worden, waar mensen terwijl ze 'kerkelijk' zijn nog duidelijk in zonde leven.

Onbijbels, en dat in een tijd dat er nog helemaal geen bijbel bestaat. Het kan aan mij liggen, maar ik vind dat heel bijzonder.

Zo is er natuurlijk altijd wel een woord wat niet helemaal juist is.

Ik leef namelijk niet in de tijd van de 'eerste generaties christenen' en kijk er dus op terug, met een tijdverschil van pakweg 1900 jaar. Ja ik noem dat dan inderdaad een on-Bijbels lering, terwijl 'de Bijbel' als verzameling religieuze boeken nog niet volledig bestaat laat staan die naam heeft.

Dat doet er echter weinig toe. Paulus schreef zichzelf nog steeds blauw aan de jonge gemeentes over dwalingen, onchristelijke leringen en een verschil tussen 'geloof' en 'praktijk'. Ook schrijft hij ergens dat 'de praktijk' de maatstaf van 'gelovigheid' is. Nu bestaat de Bijbel wel, ik ben geen christen uit de vroege kerk en ik kan dus ook gerust zeggen dat er leringen waren die niet in overeenstemming zijn met de Bijbelse leer.

Maar goed, beetje offtopic dit eigenlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik leef namelijk niet in de tijd van de 'eerste generaties christenen' en kijk er dus op terug, met een tijdverschil van pakweg 1900 jaar.

Je kijkt er idd op terug. Maar ik neem aan, en mag hopen, met inachtneming van de historische context.

Nee joh, weg met historische context!
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid