Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Dan mail je eerst met de EO of andere zender of je hun stukje van de uitzending op Youtube mag zetten, hun willen als het goed is ook dat mensen hun getuigenissen zien (OP TV of Youtube).

Ik heb totaal geen behoefte om dat te doen. Maar aangezien je zegt dat het lucratief kan zijn neem ik aan dat je er geld mee verdient en dat is plagiaat... (en dus niet legaal)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan je handjes toch beter gebruiken om te bouwen ipv afbreken

Daarin heb je gelijk.

Daarom heb ik toen ik weer actief ging geloven mijzelf aangemeld als vrijwilliger bij de plaatselijke parochie.

Daar heb ik toen jongerenvieringen georganiseerd en begeleid. Daarna heb ik een website van de parochie opgezet en bijgehouden en weer daarna ben ik redactiewerk gaan doen voor het parochieblad. Om vervolgens nu in de pastoraatsgroep te zitten.

Je handjes kan je veel beter voor opbouw (of behoud) van je plaatselijke geloofsgemeenschap inzetten dan wat knippen en plakken op het internet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je kan je handjes toch beter gebruiken om te bouwen ipv afbreken

Daarin heb je gelijk.

Daarom heb ik toen ik weer actief ging geloven mijzelf aangemeld als vrijwilliger bij de plaatselijke parochie.

Daar heb ik toen jongerenvieringen georganiseerd en begeleid. Daarna heb ik een website van de parochie opgezet en bijgehouden en weer daarna ben ik redactiewerk gaan doen voor het parochieblad. Om vervolgens nu in de pastoraatsgroep te zitten.

Je handjes kan je veel beter voor opbouw (of behoud) van je plaatselijke geloofsgemeenschap inzetten dan wat knippen en plakken op het internet.

Is "veel beter" meer opbouwend?

Lalalie vertelt net door een dergelijk filmpje tot geloof gekomen te zijn. Tegen een dergelijke achtergrond is je inzetten in de plaatselijke gemeente als het werken van Martha toen Maria aan grotere schatten werkte. Hoezeer je woorden ook waardevol zijn in eigen context. (Maar dan wel zonder de zinsnede van "wat knippen en plakken op het internet". Want dat legt onnodig een houding van gemakzucht en bedenkelijke motivatie in.)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is "veel beter" meer opbouwend?

Ik denk dat het inzetten voor de lokale geloofsgemeenschap vele malen beter is dan het plaatsen van video's op internet. En hoe je dat invulling gaat geven ligt een beetje aan je eigen interesses en capaciteiten. Of dat nou in een locatieraad is of in de tuinploeg of als lector of als bezorger van het kerkblad.

Lalalie vertelt net door een dergelijk filmpje tot geloof gekomen te zijn. Tegen een dergelijke achtergrond is je inzetten in de plaatselijke gemeente als het werken van Martha toen Maria aan grotere schatten werkte.

Als ze tot geloof gekomen is dan neem ik aan dat ze inmiddels een lokale geloofsgemeenschap gevonden heeft.

De vergelijking van Martha en Maria zie ik hier eigenlijk niet opgaan.

Hoezeer je woorden ook waardevol zijn in eigen context. (Maar dan wel zonder de zinsnede van "wat knippen en plakken op het internet". Want dat legt onnodig een houding van gemakzucht en bedenkelijke motivatie in.)

Ik heb een behoorlijke aversie tegen de in mijn ogen pulp die te pas en te onpas overal en nergens wordt neergezet. Dat zal ongetwijfeld doorgeklonken hebben in mijn reactie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is "veel beter" meer opbouwend?

Ik denk dat het inzetten voor de lokale geloofsgemeenschap vele malen beter is dan het plaatsen van video's op internet. En hoe je dat invulling gaat geven ligt een beetje aan je eigen interesses en capaciteiten. Of dat nou in een locatieraad is of in de tuinploeg of als lector of als bezorger van het kerkblad.

Je gaat over op je eigen ervaringen op een heel ander menselijk terrein dat niet specifiek geestelijk is, terwijl dat doen wat op haar eigen weg lag tot haar bekering, eerder jouw misprijzing oplevert.

Als ze tot geloof gekomen is dan neem ik aan dat ze inmiddels een lokale geloofsgemeenschap gevonden heeft.

De vergelijking van Martha en Maria zie ik hier eigenlijk niet opgaan.

Ik bedoel dat evangelisatie een heel ander werk is dan het ondersteunende werk in de gemeente. Aanduiding als minder opbouwend slaat dan niet zonder meer ergens op, denk ik. Je zou net zo goed jouw voorbeelden van "veel beter" kunnen kleineren tot slechts naoberhulp dat we ook van de wereld en vanuit eigenbelang mogen verwachten. Maar dat zou evenmin terecht zijn.

Ik heb een behoorlijke aversie tegen de in mijn ogen pulp die te pas en te onpas overal en nergens wordt neergezet. Dat zal ongetwijfeld doorgeklonken hebben in mijn reactie.

Jammer, want jouw aversie belet je om te zien wat werd geschreven namelijk dat de gemeente van Christus juist net concreet door zo'n voorbeeld werd gebouwd. Opgebouwd, en niet slechts onderhouden. Degene die is gebouwd en toegevoegd heeft de beste motivatie en bewijskracht en bevoorbeelding om zelf uit te delen van wat zojuist is verkregen.

Vandaar mijn voorbeeld van Martha en Maria, die ook werden betrokken door Jezus Christus in een vergelijking van goed en veel beter.

Lukas (hoofstuk 10:38-42)[/b]":3qmy0htk]

Maar Martha was druk bezig met bedienen. Nadat zij erbij was komen staan, zei zij: Heere, trekt U het Zich niet aan dat mijn zuster mij alleen laat bedienen? Zeg toch tegen haar dat zij mij helpt.

Jezus antwoordde en zei tegen haar: Martha, Martha, u bent bezorgd en maakt u druk over veel dingen. Slechts één ding is nodig. Maria heeft het goede deel uitgekozen, dat niet van haar zal worden afgenomen.

Mee eens dat je in vergelijkende zin hier voor "Martha", zo "Thorgrem" zou kunnen invullen?

Ik kan mij jouw aversie in een heel ander perspectief wel voorstellen, maar niet zoals je het hier plaatst. Hier is eigenlijk meer aan de orde wat ook blijkt uit je tegenwerping, namelijk dat bij internet-evangelisatie ook het persoonlijke contact een factor is waarvan je bang kunt zijn dat die er te weinig zal zijn. Maar daar is het helemaal niet over gegaan doordat je het als geheel afserveert.

En daarnaast is dan weer een heel ander onderwerp dat iemand daarnaast zelf ook de versterking van een gemeente (en die vorm van gemeenschap met Christus) nodig kan hebben. Maar dat is weer een heel andere insteek dan allerlei nuttige dingen gaan doen voor een gemeente die je net kent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is "veel beter" meer opbouwend?

Ik denk dat het inzetten voor de lokale geloofsgemeenschap vele malen beter is dan het plaatsen van video's op internet. En hoe je dat invulling gaat geven ligt een beetje aan je eigen interesses en capaciteiten. Of dat nou in een locatieraad is of in de tuinploeg of als lector of als bezorger van het kerkblad.

Je gaat over op je eigen ervaringen op een heel ander menselijk terrein dat niet specifiek geestelijk is, terwijl dat doen wat op haar eigen weg lag tot haar bekering, eerder jouw misprijzing oplevert.

Het onderhouden van een kerkhof of het leiding geven aan een nabestaandengroep kan wel degelijk geestelijk zijn. Het onderscheid tussen menselijk en geestelijk wat je hier tracht te maken is nonsens in mijn ogen.

Als ze tot geloof gekomen is dan neem ik aan dat ze inmiddels een lokale geloofsgemeenschap gevonden heeft.

De vergelijking van Martha en Maria zie ik hier eigenlijk niet opgaan.

Ik bedoel dat evangelisatie een heel ander werk is dan het ondersteunende werk in de gemeente. Aanduiding als minder opbouwend slaat dan niet zonder meer ergens op, denk ik. Je zou net zo goed jouw voorbeelden van "veel beter" kunnen kleineren tot slechts naoberhulp dat we ook van de wereld en vanuit eigenbelang mogen verwachten. Maar dat zou evenmin terecht zijn.

Het knippen van materiaal van de NPO naar en plakken naar Youtube valt bij mij niet onder de noemer evangelisatie. Binnen de lokale geloofsgemeenschap zijn veel meer dingen te doen die veel dichter bij evangelisatie komen.

Over eigenbelang gesproken, hoe bezie jij een persoon x die hier zo trots als een pauw komt vertellen dat hij/zij knipt en plakt op Youtube. Doet mij denken aan het verhaal van de ene hand die niet weet dat de andere hand geeft. Of aan het verhaal dat je niet opzichtig moet bidden op de hoek van de straat.

Ik heb een behoorlijke aversie tegen de in mijn ogen pulp die te pas en te onpas overal en nergens wordt neergezet. Dat zal ongetwijfeld doorgeklonken hebben in mijn reactie.

Jammer, want jouw aversie belet je om te zien wat werd geschreven namelijk dat de gemeente van Christus juist net concreet door zo'n voorbeeld werd gebouwd. Opgebouwd, en niet slechts onderhouden. Degene die is gebouwd en toegevoegd heeft de beste motivatie en bewijskracht en bevoorbeelding om zelf uit te delen van wat zojuist is verkregen.

Ik zie al dat wij een gigantisch inzichtsverschil hebben over de gemeente van Christus. Dat verklaart je reactie dan ook wel. Je LOI cursus psychologie kan je overigens wel thuislaten, ik ben niet gevoelig voor zulke zaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We kunnen natuurlijk overal een zurig riekend plasje overheen doen. Het lijkt mij helemaal niet verkeerd om christelijk materiaal te delen, bijvoorbeeld op Youtube of op Facebook. Ik doe dat ook, tot op zekere hoogte ook. Ik deel artikelen die mij boeien, (voornamelijk) christelijke artiesten die ik luister en evenementen die mijn aandacht hebben.

Deels omdat ik het leuk vind om het te delen, deels in de hoop anderen te kunnen intresseren. Natuurlijk hoop ik dat Lalalie ook een offline geloofsgemeenschap gaat vinden, als ze die nog niet heeft. Er is meer dan enkel het religieus-spirituele aspect van gelovig zijn, ook het sociale.

Mijn vermoeden is, is dat we hier met een 'jongere' van doen hebben. Credible is een jongerenforum, met heel veel oude rotten. Dat is niet erg, maar laten we wel een beetje meedenkend zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid