Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Omdat de antwoorden op dit forum een fascinerend kijkje geven in het gedachtenleven der gelovigen heb ik weer een vraagje - deze keer niet over de Bijbel maar over de christelijke realiteit van alledag.

In de Verenigde Staten worden obers en serveersters slecht betaald. Ze hebben fooien nodig om hun inkomen een beetje op te krikken naar een aanvaardbaar niveau.

http://www.patheos.com/blogs/friendlyat ... ip-anyway/

De vraag is niet waarom christenen gieriger zijn dan joden en niet-gelovigen (de laatste regel van het stuk). Het is voorbarig om dat te stellen.

De vraag is ook niet of we dergelijke gierigheid moeten afkeuren - ik neem aan dat iedereen dat doet.

De vraag is hoe het komt dat het geloof met naar eigen zeggen de grootste voorbeeldfiguur uit de menselijke geschiedenis - Jezus van Nazareth - ook het grootste aantal gierigaards produceert.

Christians are more likely to stiff their servers than people of other religious (or non-religious) bents.

Hoe kan dat nou, met Jezus als dé persoon (goddelijk of niet) om na te volgen? Waarom zijn joden en atheïsten veel minder sterk geneigd?

Zoals altijd bij voorbaat dank voor de antwoorden, ook als ze de vraag niet beantwoorden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je nadat je vaste lasten en belasting hebt betaald, ook nog de keer 10% van je bruto inkomen aan de kerk moet afdragen (dat is denk ik daar normale dan in nl). Dan blijft er weinig over voor je portemonnee.

Ik zelf kan mij er weinig vinden, als taxichauffeur kreeg ik bijna altijd fooi van christelijke klanten. Als christen zijnde geef ik ook regelmatig fooi, laatst nog de kapper nog5 euro fooi gegeven. Hij heeft mij ook uitstekend geknipt :D

Geef en het zal je gegeven worden ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb te weinig zicht op hoe het in de VS gaat maar het zou me niet verbazen als ik zo een onderzoekje kan vinden die het tegenovergestelde zegt. In Nederland zijn christenen in ieder geval het vrijgevigst volgens diverse onderzoeken en dat is inderdaad meer in lijn met wat Jezus ons geleerd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je haalt een onderzoek aan dat redelijk specifiek over een Amerikaanse situatie gaat, waarbij je je kunt afvragen of het verschil in fooi geven niet eerder te maken heeft met waar je woont in Amerika dan met welk geloof je hebt. Zo komen Joden als de beste fooigevers uit het onderzoek, terwijl tegelijkertijd de meeste Joden ook in het Noordoosten van de VS wonen. En aan de andere kant wonen relatief veel christenen in de Amerikaanse bible belt in voornamelijk het binnenland van de VS. Dus ja, wat zegt dit onderzoek eigenlijk?

Overigens vind ik het inderdaad een beetje jammer dat er christenen zijn die geen fooi geven, maar een nep 10-dollarbiljet met een christelijke boodschap op de achterkant...

Maar wellicht maken christenen hun lagere fooien wel goed door meer vrijwilligerswerk? link

Link naar bericht
Deel via andere websites

1. Het is gierigheid aan twee kanten: niet alleen bij de klant maar ook bij de werkgever in dit geval in Amerika.

2. Als 'gewoon' loon een uitgangspunt is, dan is de hollandse koopmansgeest om te sparen en daarmee iets nieuws te doen. Een Hollander zal dus theoretisch eerder geld opsparen voor iets goeds, dan het letterlijk onnodig doelloos te laten liggen op een tafeltje.

3. Dat dit ook voor de Amerikanen zo werkt blijkt wel uit de belachelijke bedragen die TV-dominees en TV-loterijen bij elkaar sprokkelen.

Maar dat zijn algemene verschijnselen in oppervlakkigheid. Met christenen zie ik hier echt geen andere link, dan via een bezemsteel en een punthoed. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites

In Nederland geef ik nooit fooi. Vind het volkomen onnodig om dat te doen, volgens mij hebben mensen in de horeca gewoon een vast inkomen en hoef ik daar niet aan bij te dragen. In mijn werk (ook een servicegericht beroep) heb ik ook nog nooit fooi gekregen :)

Toen ik in Engeland, Schotland of Wales was gaf ik soms fooi, naar mijn weten is bedienend personeel daar meer afhankelijk van de fooi die gegeven word. Voor een (zeer grofgebekte) weergave van deze overtuiging, kijk Reservoir Dogs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik herken het niet dat christenen gieriger zijn. Alleen kan het zijn dat sommigen minder in horeca gelegenheden komen en fooien niet zo nodig vinden wanneer iemand een redelijk salaris heeft. Maar voor goede doelen zijn christenen over het algemeen vrijgevig. Nu heb ik het over de Nederlandse situatie.

Eerlijk gezegd merk ik het zelfs als ik collecteer en dat doe ik al jaren, maar dat is mijn persoonlijke ervaring.

Zelf werk ik in de zorg en ik kan zeggen dat het een zwaar beroep is, van fooien hebben we nog nooit gehoord. En dat hoeft ook niet. :)

link.http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... nder.dhtml

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef in NL ook nooit fooi. Hier krijg je in de horeca een uurloon en m.i. doen ze dan gewoon hun werk. En ik heb nooit meegemaakt dat iemand zo z'n best deed dat het indruk maakte en ik wat extra's zou geven.

Wel vind ik dat als ik ergens dusdanig goed geholpen word en dat men echt z'n best doet, dat ik best wat extra's kan doen. Maar dan in de vorm van chocolaatjes, taart of flesje wijn. (of dat nu voor die persoon bij z'n werk hoort of niet)

In het buitenland geef ik doorgaans wel fooi in de horeca, omdat ik niet weet hoe het er in andere landen aan toe gaat qua uurloon e.d.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef wel fooi in de horeca in Nederland tenminste als de bediening dat verdiend heeft. Gemiddeld genomen geef ik in Spanje en Griekenland een hoger percentage uit aan fooi. Simpelweg omdat de klantvriendelijkheid daar over het algemeen op een hoger peil ligt.

Zo winkel ik ook veel liever in Duitsland dan in Nederland. In Duitsland heb je nog het gevoel dat het aanwezige personeel er daadwerkelijk is om je tot dienst te zijn. Dus indien horeca Nederland klachten heeft zal ze eerst eens naar zichzelf moeten kijken. Veel geld voor weinig service.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid