Spring naar bijdragen

Gebruik foetussen voor smaakversterkers


Aanbevolen berichten

Ik hoorde vanmorgen iemand wat verontrustends zeggen over de verwerking van delen van menselijke foetussen in onze voedingsmiddelen.

Hierdoor ben ik nu wat gaan neuzen via Google en kwam ik wel verschillende sites tegen waarop met het heeft over het gebruik van cellen uit menselijke foetussen(HEK293 cellen) voor onderzoek en ontwikkeling van smaakversterkers. De cellen komen dus niet in ons eten terecht, maar de smaakversterker wel.

Dit vind ik enigszins zorgwekkend. En afgaande van de verschillende sites schijnen er veel grote bedrijven achter te staan. Of in ieder geval het bedrijf Senomyx, wat de onderzoeken uitvoert, te ondersteunen.

Ik weet niet in hoeverre ik dit serieus moet nemen, maar ik overweeg dan wel te stoppen met het kopen van producten van die fabrikanten.

Weet iemand er meer van? Ik kan namelijk geen concrete onderzoeken vinden, enkel blogs.

http://www.snopes.com/politics/medical/pepsi.asp

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik het bericht in je link goed lees is er één cel van een foetus uit 1972 gemanipuleerd. Deze gemanipuleerde cel wordt steeds gekloond. De cellen die gebruikt worden hebben dus nooit een baarmoeder van binnen gezien.

... wat verontrustends zeggen over de verwerking van delen van menselijke foetussen in onze voedingsmiddelen.
Dit is dus hopeloos overdreven.

Waarschijnlijk zou men nu die cel ook kunnen weggooien en over kunnen gaan op een stamcel die uit een volwassen persoon is gehaald. Vind je dat idee anders?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het schijnt dat dat bedrijf nog steeds cellen uit nieuwe foetussen gebruikt, maar goed. Zoals ik zeg heb ik alleen info uit blogs.

Maarals het alleen die ene cel uit 1972 betreft vind ik het wel een ander verhaal worden.

En ik gaf ook al aan dat t niet om de verwerking van foetussen in onze voedingsmiddelen gaat, maar enkel het gebruik voor onderzoek. :)

Ik kan geen feiten noemen, omdat ik ze niet ken. Maar waar rook is brandt wel vuur..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarschijnlijk zou men nu die cel ook kunnen weggooien en over kunnen gaan op een stamcel die uit een volwassen persoon is gehaald. Vind je dat idee anders?

Van een volwassen persoon zou ik het wel een ander idee vinden, want deze heeft er dan zelf akkoord voor gegeven. Een geaborteerde foetus vind ik wel degelijk anders. Dat is ook een mens, maar in wording, zonder een keuze. En ik hoef niet bewust bedrijven te spekken die op die wijze achter abortus staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het schijnt dat dat bedrijf nog steeds cellen uit nieuwe foetussen gebruikt, maar goed. Zoals ik zeg heb ik alleen info uit blogs.

Maarals het alleen die ene cel uit 1972 betreft vind ik het wel een ander verhaal worden.

En ik gaf ook al aan dat t niet om de verwerking van foetussen in onze voedingsmiddelen gaat, maar enkel het gebruik voor onderzoek. :)

Ik kan geen feiten noemen, omdat ik ze niet ken. Maar waar rook is brandt wel vuur..

Ik vrees dat dit gewoon een hoax is. Over welke smaakversterker gaat het eigenlijk? Heeft het een naam? Of E nummer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, daar zat ik ook al aan te denken. De naam van de stof weet ik niet, maar wel dat het niet om een E-nummer gaat. Kan natuurlijk zijn dat die stoffen nog niet goedgekeurd zijn door de E.U.

Het bedrijf Senomyx maakt geen e-nummers, maar s-nummers. En als ik kijk op de website van dat bedrijf zie ik dat hun smaakversterkers niet in producten die verkocht worden in Europa worden gebruikt. Dus zal het hier allemaal wel meevallen.

Maar wat zouden we kunnen doen als t niet om een hoax gaat en er wel foetussen gebruikt zouden worden? We kunnen er sowieso niet omheen dat er rare dingen gebeuren in de wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. De naam van de stof weet ik niet, maar wel dat het niet om een E-nummer gaat. Kan natuurlijk zijn dat die stoffen nog niet goedgekeurd zijn door de E.U.

Het bedrijf Senomyx maakt geen e-nummers, maar s-nummers. En als ik kijk op de website van dat bedrijf zie ik dat hun smaakversterkers niet in producten die verkocht worden in Europa worden gebruikt. Dus zal het hier allemaal wel meevallen.

Wat zijn S nummers?

Maar wat zouden we kunnen doen als t niet om een hoax gaat en er wel foetussen gebruikt zouden worden? We kunnen er sowieso niet omheen dat er rare dingen gebeuren in de wereld.

Zou prioriteit nummer 1 niet moeten zijn om eerst te checken of dit waar is of niet? Als het niet waar is, is een hele discussie over dit onderwerp zinloos geworden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. De naam van de stof weet ik niet, maar wel dat het niet om een E-nummer gaat. Kan natuurlijk zijn dat die stoffen nog niet goedgekeurd zijn door de E.U.

Het bedrijf Senomyx maakt geen e-nummers, maar s-nummers. En als ik kijk op de website van dat bedrijf zie ik dat hun smaakversterkers niet in producten die verkocht worden in Europa worden gebruikt. Dus zal het hier allemaal wel meevallen.

Wat zijn S nummers?

Het bedrijf zelf duidt de stoffen aan met een S en dan een nummer. Vandaar dat ik het even een s-nummer noem.

Maar wat zouden we kunnen doen als t niet om een hoax gaat en er wel foetussen gebruikt zouden worden? We kunnen er sowieso niet omheen dat er rare dingen gebeuren in de wereld.

Zou prioriteit nummer 1 niet moeten zijn om eerst te checken of dit waar is of niet? Als het niet waar is, is een hele discussie over dit onderwerp zinloos geworden.

Blijkbaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, daar zat ik ook al aan te denken. De naam van de stof weet ik niet, maar wel dat het niet om een E-nummer gaat. Kan natuurlijk zijn dat die stoffen nog niet goedgekeurd zijn door de E.U.

Het bedrijf Senomyx maakt geen e-nummers, maar s-nummers. En als ik kijk op de website van dat bedrijf zie ik dat hun smaakversterkers niet in producten die verkocht worden in Europa worden gebruikt. Dus zal het hier allemaal wel meevallen.

Wat zijn S nummers?

Het bedrijf zelf duidt de stoffen aan met een S en dan een nummer. Vandaar dat ik het even een s-nummer noem.

Ik kon er niks op Google over vinden. Heb je misschien een lijstje voor me met S nummers? :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kon er niks op Google over vinden. Heb je misschien een lijstje voor me met S nummers? :)

Ja, was zelf ook gaan zoeken naar iets van s-nummers of zo, maar idd kom je daar via Google niets over tegen. Zal een aanduiding zijn van het bedrijf zelf.

Hieronder een link met een lijstje van de fabrikant.

http://senomyx.com/flavor_programs/appTech.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eerste search query, 2e result (zo'n 4 seconden) gaf aan dat er geen menselijke cellen in hun producten zitten maar ze menselijke smaakreceptoren kweken uit idd menselijke cellen en daarmee hun producten testen.

Linkje?

Ik denk dat hij deze http://www.lifesitenews.com/blog/confused-about-the-pepsi-fetal-cell-issue-here-are-the-facts/ gelezen heeft. Maar daar zeggen ze ook dat het gaat om gekweekte cellen, maar van menselijke embryo's.

Maar als het enkel gaat om een cellijn vanuit die ene cel uit 1972 maak ik me geen zorgen, maar als ze het gaan hebben over meerdere menselijke embryo's, dan vraag ik me wel af hoe lang ze er dan mee bezig waren(/zijn).

Ik blijf het een raadselachtig geheel vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik volledig met je eens, maar ik krijg zo'n verhaal op m'n dak en vraag me af of er mensen zijn die er meer van weten. Daarom opende ik het topic.

Als er grootschalig gebruik zou worden gemaakt van menselijke embryo's zou ik het wel een kwalijke zaak vinden, maar ook omdat er geen duidelijke bronnen zijn verwacht ik dat het allemaal wel mee valt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat vind je dan van dingen als onderzoek op stamcellen (en dus embryonale cellen) ookal hebben deze embryo's nooit een baarmoeder meegemaakt?

Dit onderzoek kan ons vrijwel zeker meer kennis verschaffen over bijna elke menselijke aandoening. Dit onderzoek is in enkele (zeer religieuze) staten in de VS illegaal gemaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet er niet genoeg van om me zinnig te kunnen uiten over stamcelonderzoek. Het is in ieder geval wel iets waar ik me meer in wil verdiepen. Wellicht dat iemand er wat meer over kan vertellen.

Ik vind het vooral lastig, omdat het in deze gaat over embryonale cellen. Maar voor nu zie ik niets verkeerds in onderzoek op cellen die nooit een baarmoeder hebben meegemaakt. Maar dan krijg ik alsnog twijfels bij onderzoek op bijvoorbeeld navelstrengbloed. Gewoon een onderbuikgevoel wat op niets gebaseerd is.

Maar als het een industrie zou blijken te zijn waarin wel grootschalig onderzoek wordt gedaan met geaborteerde embryo's zou ik het wel degelijk erg vinden. En zou ik het meer dan normaal vinden dat het onderzoek illegaal gemaakt zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid