Spring naar bijdragen

Promoveren als beta


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

ik vroeg me af of hier mensen zijn die een Phd doen of hebben gedaan, of hier op andere manieren mee te maken hebben. Zelf ben ik net afgestudeerd aan de TU Delft en zit ik te twijfelen of ik wil promoveren of niet. Ik heb iets meer dan 6 jaar over mijn studie gedaan, wat wel meevalt voor Delft, maar heel makkelijk vond ik het niet. Daarnaast vind ik het werk/studie aan een universiteit vaak te theoretisch, terwijl het bedrijfsleven vaak een stuk theorie mist voor mijn smaak.

Vanwege deze balans tussen theorie en praktijk ben ik gaan kijken naar vacatures bij onderzoeksinstituten als TNO, en naar Phd's in samenwerking met bedrijven, maar de opties zijn nogal gelimiteerd vergeleken met de 'standaard' mogelijkheden. Bovendien weet ik niet of een Phd echt iets toevoegt, ik heb eerder het idee dat het een goede keuze is voor niet-beta's of voor buitenlandse beta's, wat vinden jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn man heeft er na 6,5 jaar studie als beta (aan de UT) voor gekozen om geen PhD te doen, precies om wat jij zegt: te theoretisch. Zijn beste vriend heeft er na 7,5 jaar studie als beta in min of meer dezelfde richting voor gekozen om dat wel te doen, omdat hij wel van het diepe graven is. Of het een goede optie is ligt puur aan waar jouw voorkeuren liggen en wat je 'een goede optie' vindt. Geld? Meer arbeidsmogelijkheden na het halen van die PhD? Werkdruk? Titel?

Mijn man had geen idee waar hij aan het werk wilde na zijn studie en het heeft hem erg geholpen om een paar goede gesprekken te hebben met detacheringsbureaus in de technieksector. Zij weten vaak goed wat voor banen er beschikbaar zijn in de regio en zijn bedoeld om de juiste man (of vrouw) op de juiste plek te krijgen. Mijn man zette 2 maanden voor zijn afstuderen z'n CV op monsterboard, kreeg binnen 3 dagen 4 uitnodigingen van detacheringsbureau's en had binnen een maand na z'n afstuderen een goede startersbaan. Niet z'n droombaan (hij had ook een gezin dus snel een inkomen was wel een prioriteit) maar een baan met leuk werk, een leuke werkomgeving en ook best een leuk salaris.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt Dagmar. Ik heb uiteindelijk besloten toch een PhD te doen, omdat ik iets heb gevonden waar met een bedrijf wordt samengewerkt. Dan komt zowel het theoretische als het praktische aspect aan bod. Ik hoop dat het me gaat lukken want het is wel pittig

Tof! Ik zou ook wel willen promoveren, maar in mijn vakgebied is zijn de PHD vacatures zo schaars en tegelijk zo ontzettend gewild dat je haast nog meer kans maakt om astronaut te worden. :#

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid