Spring naar bijdragen

Aliens vanuit bijbelsperspectief


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 84
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

God staat buiten deze wereld en buiten de tijd. Misschien heb je daar geen maker nodig, wordt je niet geboren/ontstaan, of is God gewoon zelf de bron van alles die geen begin en geen eind heeft. Zonder God heb je juist te maken met het probleem waar alle materie vandaan komt en hoe de natuurwetten tot stand gekomen zijn. Oneindig veel universa lijkt me dan het minste dat je nodig hebt, geloof je daarin?

Link naar bericht
Deel via andere websites
God staat buiten deze wereld en buiten de tijd. Misschien heb je daar geen maker nodig, wordt je niet geboren/ontstaan, of is God gewoon zelf de bron van alles die geen begin en geen eind heeft. Zonder God heb je juist te maken met het probleem waar alle materie vandaan komt en hoe de natuurwetten tot stand gekomen zijn. Oneindig veel universa lijkt me dan het minste dat je nodig hebt, geloof je daarin?
Een vraagje: hoe komt men eigenlijk op het idee dat God buiten de wereld en buiten de tijd staat? Is dat gewoon een aanname, of is dat onderbouwd in de Bijbel?

Over oneindig veel universa. Daar kan ik echt geen zinnig woord over zeggen. Ik neig naar het idee dat alles vanuit niets kan zijn ontstaan, maar goed onderbouwen kan ik dat niet. Ik denk trouwens niet dat wij ooit in aanraking zullen komen met aliens. Wat op zich wel jammer is, ik ben namelijk reuze benieuwd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
God staat buiten deze wereld en buiten de tijd.
Een vraagje: hoe komt men eigenlijk op het idee dat God buiten de wereld en buiten de tijd staat? Is dat gewoon een aanname, of is dat onderbouwd in de Bijbel?

Aanname. Science fiction. Hangt ervan af wat je eronder verstaat.

Stel nu eens dat er geen zon was en geen veroudering. Dan zouden we samen lopen, en geen idee hebben hoelang we erover doen. Een wandeling van 5 minuten tegenover een wandeling van 50 jaar heeft uitsluitend betekenis tegen een achtergrond van vermoeidheid, ouderdom, bederf van onze goede zin, en patronen van eten en drinken en vormen van tijdregistratie. Was dat onze realiteit geweest dan kunnen we zeggen: voor ons is 1 dag als duizend dagen en een jaar als duizend jaren. Maar daarmee zeggen wij niet dat we in de tijd achteruit of vooruit reizen.

Ps.90:4 Want duizend jaren zijn in Uw ogen als de dag van gisteren, als hij voorbijgegaan is, en als een nachtwaak.

2Petr.3:8 Doch deze ene zaak zij u niet onbekend, geliefden, dat één dag bij den Heere is als duizend jaren, en duizend jaren als één dag.

Tijd krijgt dus vooral relevantie door zaken van bederf. God, voor wie tijd geen rol speelt als factor van bederf, kreeg bewijsbaar een factor van tijd toen hij de aarde geschapen had: Hij had zoveel gemaakt en het was zo mooi en goed, dat hij bewust de tijd nam om niets anders te doen dan er van te genieten en een hele omwenteling van de aarde te aanschouwen. En het viel hem op dat Hij bewust die rust nam, en omdat Hij die rust nam heiligde Hij die dag de heilige dag waarop God gerust had, en Hij gaf die dag als genietingsdag en heiligingsdag aan de schepping als teken van Zijn Heiligheid, om daarvan te genieten zoals ook God Zelf had gedaan.

Tijd werd ook pas een factor om te gaan bekorten toen God zag dat de mens na verloop van tijd geen wijsheid verkrijgt om op te bouwen, maar door zwakte altijd van kwaad tot erger vervalt. Daarom werd de levensduur van de mens belangrijk verkort van 950 jaar tot 120 jaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Inrichting impliceert echter inrichter. De dingen die jij beschrijft zijn echter "slechts" het gevolg van de natuurwetten.

En die natuurwetten 'zijn' gewoon zeker. Dat vraagt tenmimste om een god of the gaps, minstens.

Er is een verschil tussen wetten die 'opdragen' (verkeersregels, zedenwetten, enz) en beschrijvende wetten (die van de natuur). Ze zijn er inderdaad gewoon.

En zoals hierboven genoemd wordt, er zij aanwijzingen voor multiversum. Als snaartheorie de verklaring waar is moet het zelfs zo zijn dat wij niet het enige universum zijn. Ik heb A universe from nothig gelezen en daaruit volgt dat 'niets' altijd leidt tot iets. Ik heb echter net m'n middelbare school afgerond dus het is beter om het boek zelf te lezen want heel veel wijzer kan ik je niet maken op dit gebied. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals Robert-Frans al terecht schreef zijn de aliens (buitenaardse wezens) waarover hier gesproken wordt Jehovah God, zijn zoon Jezus en alle goede engelen met hen, serafs, cherubs etc. etc, misschien wel miljarden.

Ik ben er niet zeker van of wij daar ook satan en zijn demonen bij moeten rekenen.

Openb.12 zegt dat zij naar de aarde zijn geslingerd, dus misschien ook niet.

greetz,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zoals Robert-Frans al terecht schreef zijn de aliens (buitenaardse wezens) waarover hier gesproken wordt Jehovah God, zijn zoon Jezus en alle goede engelen met hen, serafs, cherubs etc. etc, misschien wel miljarden.

Ik ben er niet zeker van of wij daar ook satan en zijn demonen bij moeten rekenen.

Openb.12 zegt dat zij naar de aarde zijn geslingerd, dus misschien ook niet.

greetz,

Ed

Een gemiddelde alien verstaan we iets materieels onder.

De geestelijke wereld ook zo beschouwen is minder gebruikelijk, zo'n redenatie van mwah, Jezus is een alien en de satan aardebewoner want die is als een bliksem uit de hemel komen vallen, vind ik toch een beetje raar :?

Link naar bericht
Deel via andere websites

En zoals hierboven genoemd wordt, er zij aanwijzingen voor multiversum. Als snaartheorie de verklaring waar is moet het zelfs zo zijn dat wij niet het enige universum zijn. Ik heb A universe from nothig gelezen en daaruit volgt dat 'niets' altijd leidt tot iets. Ik heb echter net m'n middelbare school afgerond dus het is beter om het boek zelf te lezen want heel veel wijzer kan ik je niet maken op dit gebied. ;)

Er zijn aanwijzingen voor een mulitversum, hoogst speculatief nog. Verder, maar ik ben geen expert op dit gebied, is het zeker niet zo dat de snaartheorie meerdere universa omhelst. Wel omhelst het meerdere dimensies, maar das heel wat anders. Het een impliceert niet het andere.

En ik heb volgens mij al eens gereageerd op je referentie aan "A universe from nothing". Dat hele proces staat bol van de natuurwetten. Waar komen die vandaan? :) EDIT: ook dat vraag om een god of the gaps. Minstens :P

Link naar bericht
Deel via andere websites

En doet dat er toe?
Als het geen basis heeft in de Bijbel, dan klinkt het als iets wat is verzonnen om een lastige vraag te vermijden. Namelijk waar komt God dan vandaan.
Wat heeft de Bijbel ermee te maken?
Geen idee dat is nou juist mijn vraag. Heeft het idee van een God als eerste oorzaak van alles of een God die buiten de tijd staat een basis in de Bijbel? Zo nee, waar komt dat idee dan vandaan/ waar is het op gebaseerd?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar vanuit het geloof wordt vaak met grote stelligheid verkondigd dat God eeuwig is en buiten de tijd staat. Dat is dus puur een aanname die in feite nergens op gebaseerd is, behalve een beetje terugredeneren naar oorzaak en gevolg. Wat is de reden dat men voor God kiest als begin van alles. Het heeft net zoveel waarheid om te zeggen dat God bijvoorbeeld is ontstaan uit een Big Bang.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat "een beetje terugredeneren" nogal misplaatst is. Een primum movens is nuchtere en valide kijk op de zaken. Het is heel simpel, er was een begin of het is eeuwig (al dan eeuwig opnieuw geschapen wordende). God wordt geindetificeerd met de Schepper. Om te zeggen dat God uit de Big Bang is ontstaan verlegt alleen maar het probleem weer. Wie heeft de big Bang laten ontstaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pyro,

Er zijn geen andere buitenaardse wezens dan God en zijn engelen.

Big Bang=onrealistisch want alles is door God geschapen, dat is te zien aan intelligent ontwerp in alles en de grote orde.

Big bang=grote wanorde.

The chaos theorie is not an option.

Hoi Ed (het was toch Ed of herinner ik me dat verkeerd? :? )

Men kan wat betreft bijbel interpretatie grofweg drie kanten op denk ik:

1. je leest in de bijbel dat er geen buitenaardse wezens elders in het heelal bestaan

2. je leest in diverse visioenen en andere informatie uit de bijbel een verwijzing naar buitenaardse wezens die de aarde bezoeken

3. je leest de bijbel zo, dat de bedoeling van de schrijvers is over God en geestelijke zaken te vertellen

Jij bent richting 1 toegedaan zo te zien. Richting 2 vind je o.a. bij schrijvers als Von Daniken. Zelf vind ik het wel leuk als gedachten experiment, maar nooit waar het wezenlijk om gaat in bijbel en geloof. Wat je in verband met de bijbel over aliens zou kunnen zeggen, blijft louter speculatief.

Richting 3 ben ik zelf toegedaan, het gaat in de bijbel niet over aliens dus is het ook niet relevant om het zo te interpreteren. Al zou het op zich best kunnen dat er aliens bestaan. De bijbel gaat er gewoon niet over en doet er daarom ook geen uitspraak over.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid