Spring naar bijdragen

Wet Godslastering verdwijnt.


Aanbevolen berichten

Vandaag op de radio gehoord: De 1e kamer heeft ingestemd de wet omtrent Godslastering te schrappen uit het Wetboek. Zie hier: http://nos.nl/artikel/486830-verbod-god ... wijnt.html

Aan de ene kant natuurlijk jammer, dit gaan we als christenen horen. Aan de andere kant, hoe gaat dit dan richting andere religies? Is het ook geoorloofd die naar beneden te halen als dit voorstel door is gevoerd? Het laten zal een kwestie van hoffelijkheid worden denk ik zo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat de profeet Mohamed er nu ook vol van langs gaat krijgen in de media. Dat kan nog interresant worden.
Die mag je al lasteren, aangezien hij geen God is.

Hoe dan ook, christenen gaan dit horen? Hoezo? Alsof iemand er zich van weerhoud God te vloeken omdat de Nederlandse wet dat zou verbieden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vandaag op de radio gehoord: De 1e kamer heeft ingestemd de wet omtrent Godslastering te schrappen uit het Wetboek. Zie hier: http://nos.nl/artikel/486830-verbod-god ... wijnt.html

Aan de ene kant natuurlijk jammer, dit gaan we als christenen horen. Aan de andere kant, hoe gaat dit dan richting andere religies? Is het ook geoorloofd die naar beneden te halen als dit voorstel door is gevoerd? Het laten zal een kwestie van hoffelijkheid worden denk ik zo.

Goeie zaak.

Dan heeft de buurman, die heilig in z'n tuinkabouter gelooft en die mij beticht van gnoomlastering , eindelijk geen juridische poot meer om op te staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat de profeet Mohamed er nu ook vol van langs gaat krijgen in de media. Dat kan nog interresant worden.
Die mag je al lasteren, aangezien hij geen God is.

Hoe dan ook, christenen gaan dit horen? Hoezo? Alsof iemand er zich van weerhoud God te vloeken omdat de Nederlandse wet dat zou verbieden?

Iemand kan zich dan ook beroep doen op vrijheid van meningsuiting. Word lastig om iemand dan veroordeeld te krijgen. Lastig, wetten spreken elkaar soms tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk ook aan de voordelen. Nu kan je weer alle stukken uit het OT in het openbaar voordragen.

?

Waar in het OT lees jij smalende godslastering?

Om met dat laatste te beginnen. Je moet wel erg je best doen om dat niet te lezen. Ik lees verhalen van genocide, aanzetten tot slavernij en van kindermisbruik. Dierenmishandeling en discriminatie. Dat mocht nooit gezegd worden. Nu wel. Al moet ik me op credible voorzichtig blijven uitdrukken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zijn we dat station niet allang gepasseerd? Er wordt al zo vaak met christenen gespot dat de maatschappij er inmiddels al flauw van is.

Wat ik wel begrijp is dat de christelijke partijen altijd voor dit wetsartikel gestreden hebben. Want ergens is dit een papieren overwinning. De echte privileges van christenen (zoals de subsidie op bijzonder onderwijs) zijn nog niet aangetast.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelovigen die strijden voor papieren tijgertjes en voor eigen privilégetjes... zie hier Nederlandse christelijke politiek in een notendop. Hebben we dan niets beters te doen daar? Geen wonder dat niemand op ons stemt, want wat hebben wij nou nog te zeggen daar met dit soort ongeïnspireerde, irrelevante geneuzel? Beschamend ook dat bijvoorbeeld de zondagsrust soms niet eens wordt aangehouden omdat het echt goed is om aan te houden, maar om zo de christelijke partijen tevreden te stellen als zij nodig zijn voor één of ander akkoord. Is dat nou het land leiden, is dat nou visie hebben? De gemiddelde koemarkt is nog inspirerender.

Ik heb een beter idee: we stoppen met dat geneuzel en gaan gewoon weer uitsluitend echte politiek bedrijven. We gaan de straten in en mensen ervan overtuigen waaróm de zondagsrust goed is voor ons welzijn, waaróm vrijheid van onderwijs zo'n grote deugd is, waaróm we het ongeboren leven moeten beschermen, waaróm prostitutie afschuwelijk mensonterend is, waaróm kinderarbeid ook slecht is als we het in het buitenland faciliteren, etc. En we gaan mensen écht helpen, we gaan écht luisteren naar wat zij willen en ons écht nederig en dienstbaar opstellen. Want als wij anderen niet kunnen overtuigen van wat echt rechtvaardig is en als wij hen niet ten dienste kunnen staan, dan moeten we ook niet gaan neuzelen over wetjes en regeltjes waar niemand (meer) op zit te wachten.

Zul je misschien ineens zien dat we daarna misschien helemaal niet meer op de bres hoeven te springen voor welke verworvenheid ook, omdat ook niet-gelovigen inzien dat ze goed zijn en ze ook zelf graag willen. Of omdat ze er in elk geval in hun ogen niet tegen hoeven te zijn. Maar ja, als we dat niet kunnen, waarom dan nog dreinen over dit soort dingen? Laat het dan maar gebeuren en bid maar dat God het christelijk Nederland niet te zwaar zal aanrekenen dat zij blijkbaar niet in staat was om harten te winnen en zich daarom maar wanhopig vastklampte aan die paar strohalmpjes uit een ver verleden die ze nog meende te hebben. Vroeger werden hele samenlevingen en culturen bekeerd, nu zijn we al blij als een dode wet nog staande zou worden gehouden. Wat een vertoning...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom wordt godslastering alleen op christenen betrokken? Ik ben het er mee eens, Godslastering hoort m.i niet in het wetboek van strafrecht. Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, ook al zullen mensen zich soms gekwetst voelen. Maar dat is visa versa, ook niet gelovigen worden vaak gekwetst door buitensluiting etc.. Persoonlijk zie ik er het nut niet van in om iemand te kwetsen om zijn geloof of geaardheid etc.

Maar een wet houdt dat niet tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik neem aan dat de profeet Mohamed er nu ook vol van langs gaat krijgen in de media. Dat kan nog interresant worden.
Die mag je al lasteren, aangezien hij geen God is.

Hoe dan ook, christenen gaan dit horen? Hoezo? Alsof iemand er zich van weerhoud God te vloeken omdat de Nederlandse wet dat zou verbieden?

Ik denk ook niet dat dit veel uitmaakt. Het ezel proces hebben we al gehad toen de christelijke partijen er nog toe deden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb een beter idee: we stoppen met dat geneuzel en gaan gewoon weer uitsluitend echte politiek bedrijven. We gaan de straten in en mensen ervan overtuigen waaróm de zondagsrust goed is voor ons welzijn, waaróm vrijheid van onderwijs zo'n grote deugd is, waaróm we het ongeboren leven moeten beschermen, waaróm prostitutie afschuwelijk mensonterend is, waaróm kinderarbeid ook slecht is als we het in het buitenland faciliteren, etc. En we gaan mensen écht helpen, we gaan écht luisteren naar wat zij willen en ons écht nederig en dienstbaar opstellen. Want als wij anderen niet kunnen overtuigen van wat echt rechtvaardig is en als wij hen niet ten dienste kunnen staan, dan moeten we ook niet gaan neuzelen over wetjes en regeltjes waar niemand (meer) op zit te wachten.

Wat houd je tegen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Denk ook aan de voordelen. Nu kan je weer alle stukken uit het OT in het openbaar voordragen.

?

Waar in het OT lees jij smalende godslastering?

Om met dat laatste te beginnen. Je moet wel erg je best doen om dat niet te lezen. Ik lees verhalen van genocide, aanzetten tot slavernij en van kindermisbruik. Dierenmishandeling en discriminatie. Dat mocht nooit gezegd worden. Nu wel. Al moet ik me op credible voorzichtig blijven uitdrukken.

Ik denk dat je niet helemaal snapt wat de wet onder godslastering verstaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er verandert niks, het is nu al een dode letter in de wet. En wat nu al in de praktijk niet getolereerd wordt zal dan nog steeds niet mogen, aangezien er ook wel andere wetten bestaan die zaken in een meer bredere zin verbieden dan alleen godslastering.

Ik vind het prima als dode letters uit de wet verdwijnen. En als het geen dode letter geweest zou zijn zou ik het nog steeds prima vinden. Ik heb namelijk niet zoveel met dat soort artikelen.

Alleen jammer dat het voor bepaalde partijen kennelijk meteen ook zo'n beladen statement is.En dan bedoel ik oa. ook partijen die het juist willen afschaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat houd je tegen?

Het gebrek aan voldoende kennis, energie en talenten om zelf op goede wijze politiek te bedrijven, middels aansluiting bij een bestaande partij, of middels het oprichten van een eigen partij of beweging. Ik ben nogal beperkt in mijn doen en laten, zeg maar, en dat is nog weleens erg frustrerend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Deze wet had al lang weg moeten zijn, natuurlijk. Want in de praktijk diende het om religieuze mensen nog eens extra te beschermen tegen opmerkingen die hen niet aanstonden.

Terwijl religieuze meningen niet meer of minder belangrijk zijn dan andere meningen, dus ook gewoon geridiculiseerd moeten kunnen worden.

Daarbij kunnen gelovigen zich volgens mij prima zelf verdedigen, daar hoeft geen extra wet voor te bestaan :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid