Spring naar bijdragen

Dieren & christendom


Aanbevolen berichten

Voor mijn profielwerkstuk wil ik o.a. verschillende visies op dieren behandelen, waaronder de christelijke visie. Mijn bijbelkennis is echter niet zo goed dat ik genoeg teksten weet die over dieren gaan, en dan vooral over hoe men dieren behandelt/zou moeten behandelen.

Mijn vraag is dan ook of iemand voor mij bronnen heeft waar ik dit uit zou kunnen zoeken? Of heeft iemand hier al eerder over nagedacht? Daarnaast ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het omgaan met dieren uit christelijk oogpunt.

Zelf denk ik dat 'de christelijke visie' op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden: rentmeesterschap, dus dieren goed verzorgen en wellicht zelfs liefhebben, maar ook een soort onderwerping van het dier aan de mens. De mens is superieur aan het dier, het dier is er om de mens te dienen (in bijvoorbeeld werklast of voedselvoorziening).

Verder heb ik wel boeken van onder andere C.S. Lewis en Frank de Graaff doorgespit en die zeggen erg interessante dingen over bijvoorbeeld de ziel van dieren, maar aangezien dit redelijk nieuw gedachtegoed is is ben ik meer benieuwd naar de oudere, gangbare ideeën.

Ik ben benieuwd!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus gaat het je slechts om het behandelen van dieren en hun ziel? Of ook symboliek (Slang, 'het Beest', Vis (zie mijn avatar maar dan zonder pootjes), pratende ezel, etc.)? Of Jezus die 'het lam' wordt genoemd (hoewel dat mogelijk een misvertaling was), dat soort dingen?

Verder: http://www.biblegateway.com/quicksearch ... ersion=NIV

En

http://www.openbible.info/topics/animals

Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder heb ik wel boeken van onder andere C.S. Lewis en Frank de Graaff doorgespit en die zeggen erg interessante dingen over bijvoorbeeld de ziel van dieren, maar aangezien dit redelijk nieuw gedachtegoed is is ben ik meer benieuwd naar de oudere, gangbare ideeën.
Dat dieren een ziel hebben/zijn is al zo oud als t boek Genesis ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Verder heb ik wel boeken van onder andere C.S. Lewis en Frank de Graaff doorgespit en die zeggen erg interessante dingen over bijvoorbeeld de ziel van dieren, maar aangezien dit redelijk nieuw gedachtegoed is is ben ik meer benieuwd naar de oudere, gangbare ideeën.
Dat dieren een ziel hebben/zijn is al zo oud als t boek Genesis ;)

Goed zo, prove me wrong |P Maar graag met argumenten/verwijzing, al neem ik aan dat deze in je vorige link staat. Dank!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus gaat het je slechts om het behandelen van dieren en hun ziel?

Onder andere, ook hoe er over dieren geschreven wordt, hoe ze gezien worden.
Of ook symboliek (Slang, 'het Beest', Vis (zie mijn avatar maar dan zonder pootjes), pratende ezel, etc.)? Of Jezus die 'het lam' wordt genoemd (hoewel dat mogelijk een misvertaling was), dat soort dingen?
Dat is wat minder wat ik zoek, maar als je iets interessants weet dan hoor ik het graag :)

Dank je wel, ik ga er vanavond naar kijken!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nu bezig in Het verlangen naar de natuur. Dat laat achtergronden zien van hoe we nu in onze maatschappij met dieren omgaan. Het beslaat grofweg de periode 1500 tot 1800 in Engeland en het zal je niet verbazen dat er heel wat christelijk denken besproken wordt.

Verder kan ik je het boek Thora of Stoa aanraden. De betekenis van dieren in de Bijbel komt uitgebreid aan bod. Zo is het rentmeesterschap een gematigde vorm van heerserschap en meer gebaseerd op grieks denken dan op joods denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nu bezig in Het verlangen naar de natuur. Dat laat achtergronden zien van hoe we nu in onze maatschappij met dieren omgaan. Het beslaat grofweg de periode 1500 tot 1800 in Engeland en het zal je niet verbazen dat er heel wat christelijk denken besproken wordt.

Verder kan ik je het boek Thora of Stoa aanraden. De betekenis van dieren in de Bijbel komt uitgebreid aan bod. Zo is het rentmeesterschap een gematigde vorm van heerserschap en meer gebaseerd op grieks denken dan op joods denken.

Hoi Peter, bedankt voor deze tips :) Het is stof voor mijn verlanglijstje, maar voor mijn profielwerkstuk gaat dit te diep. Dan kan ik een extra werkstuk schrijven over alleen dit onderwerp. ;)

Hoi Henriette, hoe vordert je werkstuk? :)

Eeehhh moeizaam :P Maar dat komt omdat ik moeite heb met alle informatie in mijn hoofd op papier te krijgen. Ik ben al lang geïnteresseerd in de kwestie van dieren en gedrag en moraal, dus ondertussen heb ik er zo veel over gelezen en nagedacht dat ik slecht kan ordenen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
De kunst van het wegstrepen, maar boeiend onderwerp! Anders moet je er eens over bloggen ;)

Dat laatste zou best eens kunnen ja, dan kan ik wat beter mijn gal spuwen. ;)

Overigens is het werkstuk bijna af maar ik vind het wel zo interessant dat ik er eigenlijk mee door wil gaan op één of andere manier. Nu ik mij er langzaamaan steeds meer in verdiep, kijk ik met steeds meer verbazing naar hoe de mens met het dier omgaat, en dan vooral binnen de christelijke wereld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De kunst van het wegstrepen, maar boeiend onderwerp! Anders moet je er eens over bloggen ;)

Dat laatste zou best eens kunnen ja, dan kan ik wat beter mijn gal spuwen. ;)

Overigens is het werkstuk bijna af maar ik vind het wel zo interessant dat ik er eigenlijk mee door wil gaan op één of andere manier. Nu ik mij er langzaamaan steeds meer in verdiep, kijk ik met steeds meer verbazing naar hoe de mens met het dier omgaat, en dan vooral binnen de christelijke wereld.

Het is een blinde vlek op het christelijke netvlies Henriette. Wellicht kunnen we samen met wat anderen iets opzetten? En ik ben erg benieuwd naar je werkstuk!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is een blinde vlek op het christelijke netvlies Henriette.

Overigens zijn er wel hoopvolle dingen. Zo zag ik laatst een docu over een klooster. Die mensen waren heel milieubewust bezig en zien dat ook als hun verantwoordelijk. (Hoe ze met de natuur omgaan, waterzuivering, tot aan de zonnepanelen op het dak.)

Los van hun heb ik eens in een restaurant gegeten waar men biologisch varkensvlees hadden, wederom afkomstig van een klooster.

En dan hebben het nog niet over andere figuren (waaronder jij) die ook wel degelijk er zicht op hebben. Het zou mooi zijn als het ook een breed gedragen automatisme zou worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Misschien vandaag proberen een email op te stellen naar de ouderenraad van de kerk. Ik wil niet te fanatiek overkomen, maar wel krachtig. Dieren worden in mijn beleving compleet genegeerd in t christelijke wereldje en ik zou zo graag willen dat hun leed ook aandacht krijgt vanuit onze kerk. Ik weet zeker dat hun Maker dat ook wenst.

Tips en gebed welkom!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid