Spring naar bijdragen

Nederlandse bisschoppen bij Paus over leegloop Kerk


Aanbevolen berichten

http://www.gmanetwork.com/news/story/33 ... in-decline

Nederlandse bisschoppen rapporteren de religieuze tussenstand in Nederland aan Paus Franciscus... en het ziet er niet goed voor ze uit.

Leegloop, kerken moeten verkocht worden, etc. Het gebruikelijke verhaal.

Artikel is in het Engels (bron: Reuters).

Ik vraag me af of mensen die door het "pedo/misbruik-schandaal" de Kerk hebben verlaten ook echt hun geloof verloren zijn of dat ze slechts niet met de Kerk geassocieerd willen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat laatste.

Tegelijk is die grens tussen geen geloof en wel geloof helemaal niet zo strak als bepaalde christenen en niet-gelovigen wel eens schetsen.

Maar ik denk wel dat voor mensen die zich om die reden uitschrijven dat vooral een laatste motiverende druppel was, of dat ze er daarvoor wat ambivalenter tegenover het lid zijn stonden, of.. dat het ook meer als statement bedoeld is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of mensen die door het "pedo/misbruik-schandaal" de Kerk hebben verlaten ook echt hun geloof verloren zijn of dat ze slechts niet met de Kerk geassocieerd willen worden.

Veelal waren het al mensen die zelden of nooit in de kerk kwamen en zich al lang en breed niet meer verbonden voelden met de Kerk of met het (katholieke)geloof. De misbruik schandalen waren veelal slechts de druppel die de emmer deed overlopen en mensen deed besluiten om datgene wat feitelijk al was ook administratief te regelen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De terugloop van de kerkgang en de kerkbetrokkenheid in Nederland is een langer proces dat al tientallen jaren aan de gang is. Het schandaal rond het seksueel misbruik binnen katholieke instellingen heeft het imago zonder twijfel beschadigd en een negatieve invloed gehad op het zelfbeeld en de kerkbetrokkenheid van veel menen.

Maar ik vermoed dat degene die zich hebben laten uitschrijven mensen waren die geen regelmatige kerkgangers waren maar administratief nog wel bij de rooms-katholieke kerk hoorden en daar definitief een einde aan wilde maken uit verontwaardiging over die misbruikzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid