Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Heeft heel goede en heel slechte dingen gedaan. Bedankt voor de goede dingen dan maar Madiba.

Juist.

Rust in vrede Nelson Mandela. Maar ik vraag me af of we niet een al te idealistisch beeld van de man hebben meegekregen. De apartheid is idd afgeschaft maar voor de rest is Zuid-Afrika behoorlijk afgegleden.

Oud minister-president Kok noemde het een schok voor de hele wereld. Dat begrijp ik dan weer niet, de beste man was 95 en zijn gezondheid was zeer slecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Over de doden niets dan goed. Rust in vrede.

Hitler maakte mooie wegen.

Of misschien is dit meer iets voor het autoliefhebberstopic.

En ik denk inderdaad dat we een iets te idealistisch beeld hebben van Mandela. Net als bijvoorbeeld Ghandi en MLKing.

Maar afschaffing van apartheid is wel een prachtige prestatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ik denk inderdaad dat we een iets te idealistisch beeld hebben van Mandela. Net als bijvoorbeeld Ghandi en MLKing.

Maar afschaffing van apartheid is wel een prachtige prestatie.

Dat klopt wel. Maar denk dat veel mensen dat ook wel weten hoor.

Maar desondanks is er toch de afschaffing van de apartheid en belangrijker dan dat misschien wel; wie hij was als symbool.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar ik vraag me af of we niet een al te idealistisch beeld van de man hebben meegekregen.

Altijd, met iedereen trouwens (en met of zonder 'sint' voor de naam). Maar ik denk dat het uiteindelijk niet af hoeft te doen om bewondering voor iemand te hebben voor waar hij/zij naar gestreefd heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is Meneer Mandela zo belangrijk? Ik heb mij nooit in verdiept in deze man.

Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in dat zwarten in Z-Afrika dezelfde rechten kregen als witten en dat men ook rare racistische wetten ging afschaffen die bedoeld waren om wit en zwart vooral gescheiden te houden.

Dit heeft hij willen doen, niet op een manier dat de blanken even flink werden vervolgd en aan de beurt waren voor een hoop ellende, maar op een manier dat met echt gelijk waren aan elkaar.

Helaas is in de praktijk er nog steeds van alles mis in het land, ondanks de goede bedoelingen. Maar Mandela heeft een belangrijke stap in het proces gezet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom is Meneer Mandela zo belangrijk? Ik heb mij nooit in verdiept in deze man.

Hij heeft een belangrijke rol gespeeld in dat zwarten in Z-Afrika dezelfde rechten kregen als witten en dat men ook rare racistische wetten ging afschaffen die bedoeld waren om wit en zwart vooral gescheiden te houden.

Dit heeft hij willen doen, niet op een manier dat de blanken even flink werden vervolgd en aan de beurt waren voor een hoop ellende, maar op een manier dat met echt gelijk waren aan elkaar.

Helaas is in de praktijk er nog steeds van alles mis in het land, ondanks de goede bedoelingen. Maar Mandela heeft een belangrijke stap in het proces gezet.

Ik denk ook niet dat je van één man kunt verwachten dat hij even alle problemen oplost. Hij heeft de eerste stappen gezet en het is aan de volgende presidenten daar om het werk verder te voltooien. Het idee dat één president of minister-president alle problemen van een land kan oplossen moeten we denk ik maar zo snel mogelijk laten vallen. Dat is meer verkiezingspraat dan realiteit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat je van één man kunt verwachten dat hij even alle problemen oplost. Hij heeft de eerste stappen gezet en het is aan de volgende presidenten daar om het werk verder te voltooien. Het idee dat één president of minister-president alle problemen van een land kan oplossen moeten we denk ik maar zo snel mogelijk laten vallen. Dat is meer verkiezingspraat dan realiteit.

Daarin heb je gedeeltelijk gelijk. Maar volgens mij was Mandela al tijdens zijn 5 jarige presidentschap niet de staatsman wat nu van hem gemaakt wordt. Zuid-Afrika is in zeer slechte staat en is eigenlijk gigantisch snel achteruit gegaan. De Klerk, zijn voorganger als president had overigens al een begin gemaakt met het afbreken van de apartheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk ook niet dat je van één man kunt verwachten dat hij even alle problemen oplost. Hij heeft de eerste stappen gezet en het is aan de volgende presidenten daar om het werk verder te voltooien. Het idee dat één president of minister-president alle problemen van een land kan oplossen moeten we denk ik maar zo snel mogelijk laten vallen. Dat is meer verkiezingspraat dan realiteit.

Daarin heb je gedeeltelijk gelijk. Maar volgens mij was Mandela al tijdens zijn 5 jarige presidentschap niet de staatsman wat nu van hem gemaakt wordt. Zuid-Afrika is in zeer slechte staat en is eigenlijk gigantisch snel achteruit gegaan. De Klerk, zijn voorganger als president had overigens al een begin gemaakt met het afbreken van de apartheid.

Zijn grote waarde ligt denk ik in wat hij symboliseerde en de wijze waarop hij zijn gevangenschap en persoonlijk lijden verwerkt heeft. Natuurlijk worden dingen soms overdreven en eenzijdig voorgesteld en kun je het historisch-kritisch ontleden.

Dat kun je met iedereen doen; met Nelson Mandela, met Johannes Paulus II, met Gandhi, met Moeder Theresa en met wie dan ook. Door de dingen door te lichten, van een andere kant te bekijken, te vergelijken, te nuanceren, in een andere context te plaatsen, "de andere kant" aan het woord te laten blijft er soms weinig over van de mythologieën die enthousiastelingen hebben gemaakt van de daadwerkelijke geschiedenis. En het is ook goed dat dat soms gedaan wordt.

Maar een leven mag ook gevierd worden. Zeker als een persoon geïdentificeerd wordt met iets positiefs, iets dat misschien niet onderhevig zou moeten zijn cynisme en wantrouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid