Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

We hebben op Credible nog geen topic over het ZDA (oftewel het kerkgenootschap der zevende-dags adventisten). Gezien deze stroming haar visies ook in Nederland wil verkondigen is het wellicht nuttig om deze christelijke stroming hier eens te bespreken.

Om te beginnen zal ik zo nu en dan stukjes tekst vertalen van oa Catholic Answers. Indien ik een vertaalde tekst gebruik zal ik dat er duidelijk bij vermelden. Ik heb weinig behoefte om lappen tekst in 1 keer te vertalen dus elke keer een beetje. In het Engelstalige gebied is nou eenmaal meer informatie beschikbaar over deze groepering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

De meeste mensen weten weinig over de Zevende-dags Adventisten behalve dat zij bijeenkomen op de zaterdag en niet op zondag. Maar er is meer aan deze unieke sekte.

Adventisten Geschiedenis

Het Zevende-dags Adventistme zijn wortels liggen in de Amerikaanse predikant William Miller (1782-1849), een Baptist die voorspelde dat de wederkomst zou plaatsvinden tussen 21 maart 1843 en 21 maart 1844. Omdat hij en zijn volgelingen van Christus de op handen zijnde komst van Christus verkondigde, werden ze bekend als "Adventisten."

Toen Christus niet kwam opdagen heeft Miller met tegenzin ingestemd met de positie van een groep van zijn volgelingen bekend als de "zevende maand beweging," die beweerde dat Christus zou terugkeren op 22 oktober 1844 (in de zevende maand van de Joodse kalender).

Wanneer dit ook niet gebeurde, zweerde Miller het voorspellen van de datum van de wederkomst af, en zijn volgelingen vielen uiteen in een aantal concurrerende facties. Miller zou niets te maken willen hebben met de nieuwe theorieën die zijn volgelingen produceerden, met inbegrip van degenen die probeerden om een ​​deel van zijn 1844 leer te bewaren. Hij verwierp deze en andere leringen die werden bedacht door zijn voormalige volgelingen, waaronder mensen als Ellen Gould White.

Miller had beweerd, op basis van zijn interpretatie van Daniël en Openbaring, dat Christus zou terugkeren in 1843-1844 voor het reinigen van "het heiligdom" (Daniël 8:11-14, 9:26), die hij had geïnterpreteerd als de aarde. Na de teleurstellingen van 1844 hadden een aantal van zijn volgelingen een alternatieve theorie voorgesteld. Tijdens het wandelen in een maïsveld op de ochtend van 23 oktober 1844, de dag nadat Christus zou terugkeren voelde Hiram Edson een spirituele openbaring waaruit bleek dat Miller het heiligdom verkeerd had geïdentificeerd. Het was niet de aarde, maar het heilige der heiligen in Gods hemelse tempel. In plaats van uit de hemelse tempel naar het heiligdom van de aarde te komen en te reinigen ging in 1844 Christus voor het eerst naar het hemelse Heilige der Heiligen om het te reinigen.

Een andere groep van Millerites werd beïnvloed door Joseph Bates, een gepensioneerde maritiem kapitein, die in 1846 en 1849 pamfletten uitgegeven had om mensen ervan bewust te laten zijn dat christenen zich aan de joodse sabbat-zaterdag-in plaats van het aanbidden op zondag moesten houden. Dit hielp het voeden van het intense anti-katholicisme van het ZDA, omdat ze de schuld voor het veranderen van de dag van aanbidding van zaterdag op zondag toeschreven aan de Katholieke Kerk

Deze twee stromingen van gedachte (Christus die het hemelse heiligdom reinigde en de noodzaak van het houden van de joodse sabbat) werden gecombineerd door White, die beweerde vele visioenen te hebben ontvangen die deze leerstellingen bevestigden. Samen met Edson en Bates, vormde ze de Zevende-dags Adventisten groepering, die zijn naam officieel kreeg in 1860.

Vandaag de dag meldt deze groepering dat het 780.000 leden heeft in de Verenigde Staten en 7,8 miljoen leden elders waarvan vele in katholieke landen.

Tot zo ver het eerste stukje vertaling afkomstig van Catholic Answers. Van de week zal ik het volgende stukje vertalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Adventisten Propaganda

White beweerde de eerste van enkele honderden visoenen te hebben ontvangen in december 1844. Ze kreeg erkenning in adventisten kringen als een profetes en werd leider van de kerk. In de decennia erna, gaf zij begeleiding bij bijna elk aspect van van geloof en aanbidding, het schrijven van meer dan vijftig boeken commentaar op gezondheid, onderwijs, financiën, en andere onderwerpen. Haar werken zijn in de ogen van haar volgelingen onfeilbaar op het gebied van de leer, net als de Bijbel, al zijn ze op een iets lager niveau van eer dan de Bijbel.

Haar belangrijkste boeken, vooral The Desire of the Ages en The Great Controversy, worden vaak herdrukt door uitgeverijen van de Zevende-dags Adventisten. Ze verschijnen regelmatig met verschillende kaften en titels. Zo is The Great Controversy vaak verkocht als America in Prophecy. Ze zijn geheel gedrukt of in samenvattende vorm. Soms verschijnt Ellen Gould White's naam op de cover, soms een minder bekende vorm van haar naam (bijv. EG White), en soms staat haar naam helemaal niet op de buitenkant van het boek.

Dit stelt Adventisten in staat om White's werken in de handen van niet-Adventisten te leggen zonder enige waarschuwing aan hen dat ze lezen uit een adventisten publicatie totdat ze ver op weg zijn in het boek.

Adventist uitgeverijen houden ook de termen "Zevendedags" en "Adventist" uit hun namen. Typische Adventist en Adventist-gerelateerde uitgeverijen hebben namen waaronder; Inspiration Books, Amazing Truth Publications, Review & Herald Publishing Association en Pilgrims’ Press.

Dit komt omdat Adventisten altijd als verdacht worden beschouwd door evangelicalen en vaak worden gezien als een fanatieke sekte (zoals sommige evangelicale uitschieters zoals Branch Davidians). Veel evangelische leiders hebben zelfs beweerd (onrecht) dat Adventisten geen christenen zijn, hoewel ze geloven in de goddelijkheid van Christus en een algemeen aanvaarde vorm van de doop in de drie-eenheid hanteren.

Adventist-gerelateerde uitgeverijen voeren vaak massa mailings uit van hun literatuur aan elk huis en postbus in een regio. Dit is regelmatig gedaan door Amazing Truth Publications met anti-katholieke inhoud.

Het stukje voor vandaag. Wederom van Catholic Answers vertaald.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het Engelse woord "sect" heeft een wat breder betekenisveld dan het Nederlandse woord "sekte". Je zou "sect" ook kunnen vertalen met denominatie of met groepering. Het Engelse woord "cult" heeft daarentegen dezelfde specifieke betekenis als ons woord "sekte".

Hartelijk dank. Zal bij de overige delen eens kijken hoe het het beste vertaald kan worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Adventisten Overtuigingen

Zevende-dags Adventisten zijn het eens met veel katholieke doctrines, zoals de Drie-eenheid, de goddelijkheid van Christus, de maagdelijke geboorte, de verzoening, een lichamelijke opstanding van de doden, en de wederkomst van Christus. Zij maken gebruik van een geldige vorm van de doop. Zij geloven in de erfzonde en verwerpen de evangelicale leer dat men nooit zijn of haar redding kan verliezen, ongeacht wat men doet (dat wil zeggen, ze verwerpen "eens gered, altijd gered").

Helaas houden ze ook vele valse en vreemde leringen aan. Voorbeelden hiervan zijn de volgende: (a) de Katholieke Kerk is de Hoer van Babylon, (B) de paus is de antichrist, © in de laatste dagen zal zondags verering het merkteken van het beest zijn, (d) er is een toekomstig millennium waarin de duivel op de aarde zal rondlopen, terwijl christenen met Christus in de hemel zijn, (e) de ziel slaapt tussen dood en opstanding, en (f ) op de laatste dag, na een beperkte periode van straf in de hel, zullen de goddelozen vernietigd worden en ophouden te bestaan ​​in plaats van eeuwige verdoemenis. (Voor weerleggingen van veel van deze ideeën, zie de Catholic Answers tracts, The Antichrist, The Hell There Is, Hunting the Whore of Babylon, The Whore of Babylon, and Sabbath or Sunday? Allemaal te vinden op http://www.catholic.com)

Veel Adventisten benadrukken dat, als een kwestie van discipline (geen leer), men geen vlees moet eten dat als onrein beschouwd wordt onder de Mozaïsche wet (velen onderschrijven totaal vegetarisme), en men moet "wereldse vermaak" vermijden (kaartspel, dansen, roken, drinken, lezen niet-religieuze boeken, het luisteren naar niet-religieuze muziek, kijken naar niet-religieuze televisie, naar de film gaan, enz.).

Adventisten onderschrijven ook de twee protestantse sola's, sola scriptura (de Bijbel is de enige regel van het geloof) en sola fide (rechtvaardiging door geloof alleen). Andere protestanten, vooral conservatieve evangelicalen en fundamentalisten, vallen vaak Adventisten aan op deze punten en beweren dat Adventisten ze niet echt hooghouden. Dit wordt vaak gebruikt als "bewijs" dat ze "een sekte" zijn. Echter, langs het spectrum van het protestantisme (van high-church lutheranen en anglicanen naar low-church Pinkster en Baptisten), is er weinig overeenstemming over de betekenis van deze twee zinnen of over de leer die zij geacht worden te vertegenwoordigen.

Wederom een stukje van Catholic Answers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

dit lijkt me een vrij normale 19e eeuwse amerikaanse denominatie. In die tijd krijg je daar allemaal nieuwe groepjes, in zekere zin vallen allerlei soorten baptisten (niet-gereformeerde), mormonen, jehova's, heiligingskerken en als een late variant pinksterkerken erbij.

Allemaal bijbelvast maar verder niet te ontwikkeld, rondom charismatische onopgeleide voorgangers.

net zoals engeland rond 1650 of nederland rond 1530-40

anti-katholiek is een vast kenmerk van deze groepen, met vaste eindtijdverwachting

Link naar bericht
Deel via andere websites

Adventistische antipapisme

Zoals blijkt uit een aantal van de hierboven genoemde overtuigingen, is de theologie van de adventisten intens anti-katholiek. Veel katholieken die niet regelmatig in contact komen met Adventisten of hun literatuur beseffen niet hoe vijandig ze kunnen zijn in de richting van de Kerk.

Trachtend om anderen het voordeel van de twijfel te geven, kunnen katholieken veronderstellen dat het anti-katholicisme onderdeel is van een radicale randgroepering. Dat is helaas niet waar. Gematigde adventisten met betrekking op het katholicisme zijn een minderheid. Anti-katholicisme karakteriseert de denominatie, omdat het wordt omarmd in White's "divinely inspired" geschriften. Enkele illustraties helpen om de omvang van het probleem vast te stellen:

"Het grote Babylon, moeder der hoeren ... wordt verder verklaard 'de grote stad, die het koningschap heeft over de koningen der aarde.' Openbaring 17:4-6, 18. De kracht die zoveel eeuwen gehandhaafd despotische macht over de vorsten van de christenheid is Rome. Het purper en scharlaken, het goud en edelstenen en parels, levendig beeld van de pracht en meer dan koninklijke pracht en praal beïnvloed door de hooghartige zetel van Rome "(The Great Controversy, 338).

"Het is een van de belangrijkste leerstellingen van het rooms-katholicisme, dat de paus is het zichtbare hoofd van de universele Kerk van Christus ... en is onfeilbaar verklaard. Hij eist de huldiging van alle mensen. Dezelfde eis, aangespoord door satan in de woestijn van verleiding wordt nog aangespoord door hem [satan] door de Kerk van Rome, en grote aantallen staan klaar om hem hulde te geven"(The Great Controversy, 48).

"Prachtig in haar slimheid en sluwheid is de Roomse Kerk. Ze kan lezen wat gaat komen. Ze wacht haar tijd af en ziet dat de protestantse kerken haar eerbetoon geven door hun aanvaarding van de valse sabbat .... En laat het niet vergeten worden, het is de roem van Rome, dat ze nooit verandert. De principes van Gregorius VII en Innocentius III zijn nog steeds de principes van de rooms-katholieke kerk. En had ze de macht dan zou ze het in praktijk brengen met net zoveel kracht als in afgelopen eeuwen .... Rome is gericht op het herstellen van haar macht, om haar verloren oppermacht te herstellen"(The Great Controversy, 507-8).

"God's woord heeft waarschuwing van het dreigende gevaar gegeven; laat dit genegeerd, en de protestantse wereld zal leren wat de doelen van Rome werkelijk zijn, alleen wanneer het te laat is om aan de strop te ontkomen. Ze groeit stilletjes in haar macht. Haar leerstellingen winnen aan macht in de wetgevende zalen, in de kerken, en in de harten van de mensen. Ze bouwt haar verheven en massieve structuren uit, in het geheim zullen haar vroegere vervolgingen worden herhaald. Sluipend en onverwacht versterkt zij haar krachten om haar eigen doelen te vervullen wanneer de tijd zal komen voor haar om to te slaan. Het enige dat zij wil is vaste grond, en dit wordt haar nu al gegeven. We zullen spoedig zien en voelen wat het doel van het Romeinse element is. Wie gelooft en gehoorzamen is aan het woord van God zal daarbij smaad en vervolging ondergaan "(The Great Controversy, 508-9).

Sterk spul! Helaas, de meeste adventisten geloven dit. Houd in gedachten dat deze citaten niet afkomstig zijn uit een obscuur werk van White dat niemand ooit leest. Ze zijn van wat waarschijnlijk haar meest populaire werk is, The Great Controversy.

Wederom van Catholic Answers

Link naar bericht
Deel via andere websites

En dan zijn we inmiddels bij het laatste stukje vertaalwerk van http://www.catholic.com/tracts/seventh-day-adventism

Adventisten Eschatology

Het ZDA is in principe geënt op het concept van de laatste dagen. Het werd gevormd uit de restanten van de beweging die Miller begon, die gemaakt werd om het einde van de wereld af te wachten. In de White's eindtijden weergave, spelen de joodse sabbat en de katholieke kerk een prominente rol.

Volgens haar is het pausdom het zevenkoppige beest uit de zee in Openbaring 13:1-10. Dit beest wordt vergezeld door een lam-achtig beest uit de aarde (Openbaring 13:11-18). Dit laatste zorgt ervoor dat de wereld het voormalige aanbid en heeft er een beeld van gemaakt. White verklaard dat het tweede beest de Verenigde Staten is (The Great Controversy, 387-8), en dat het mensen zal dwingen om het pausdom te aanbidden door "het bekrachtigen van enkele nalevingen dat een daad van eerbetoon aan het pausdom zal zijn" (idem, 389). Deze naleving, zegt ze, is de zondagsviering in plaats van zaterdag aanbidding.

White beweert dat het pausdom de dag van aanbidding van zaterdag naar de zondag veranderde, waardoor deze verandering een teken is van zijn gezag. Volgens haar zal er een tijd komen dat de Verenigde Staten een "nationale zondagswet" zal vestigen en dwingt haar burgers op zondag te aanbidden en dus het merkteken van het beest overnemend. Het zal hen niet, "het beeld van het beest" (ibid., 382-96) dwingen om katholieken te worden, maar om bij een ​​protestantse staatskerk aan te sluiten dat een 'beeld' is van het pausdom.

Zevende-dags Adventisme kan haar visie op de katholieke kerk als de Hoer van Babylon niet veranderen, zonder toe te geven dat het verkeerd zit met betrekking tot de zondagsverering. Het kan niet toegeven dat de zondagse eredienst niet het merkteken van het beest is zonder wijziging van haar standpunt over de joodse sabbat. Zevende-dags Adventisme kan niet ophouden om anti-katholiek te zijn zonder op te houden om zevendedags adventisten te zijn.

Er is een "gematigde" vleugel van adventisme dat meer open is voor katholieken als individuen (hoewel nog steeds vasthoudend aan White's denkbeelden met betrekking tot het pausdom). In feite was White bereid toe te geven dat in het hier en nu (voor de eindtijd)-katholieken gered zijn. Ze schreef dat "er nu ware christenen in elke kerk, niet met uitzondering van de rooms-katholieke gemeenschap, die oprecht geloven dat zondag de sabbat is van de goddelijke openbaring. God aanvaardt hun oprechtheid en hun integriteit voor Hem. Maar wanneer de zondag is afgedwongen door de wet, en de wereld zal verlicht worden met betrekking tot de verplichting van de ware Sabbat, wie dan het bevel van God overtreedt, om een ​​voorschrift te gehoorzamen wat geen hogere autoriteit dan Rome heeft, zal daarbij het pausdom boven God stellen"(idem., 395).

Helaas is dit een tolerante verklaring ingebed in honderden vijandige uitspraken. Ondanks dat dit aspect van haar leer kan worden uitgespeeld door haar meer gematigde volgelingen, is het moeilijk voor hen om dit te doen, omdat het hele adventisten omgeving waarin ze staan anti-katholiek is. Het ZDA is een eschatologische groepering, en het centrale eschatologische onderwijs, met uitzondering van de wederkomst van Christus, is dat de wederkomst zal worden voorafgegaan door een periode waarin het pausdom de zondagse eredienst zal dwingen in de wereld. Iedereen die de zondagse eredienst van het pausdom niet accepteert zal worden gedood, en iedereen die de zondagse eredienst accepteert zal worden vernietigd door God.

Op grond van hun geldige doop, en hun geloof in de goddelijkheid van Christus en in de leer van de Drie-eenheid zijn zevendaags adventisten zowel niet theologisch alsook theologisch christenen. Maar christenen, eenmaal gescheiden van de Kerk die onze Heer heeft opgericht, zijn gevoelig om "heen en weer geslingerd en meegesleurd te worden door elke wind van leer (Ef. 4:14).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid