Spring naar bijdragen

Holocaust in de bijbel


Aanbevolen berichten

Aangezien God ons geschapen heeft en de schepping zijn eigendom is, heeft Hij net zoveel recht het te vernietigen, als dat een kunstenaar het recht heeft zijn werken te vernietigen.
Eeh, ok? Dus je vindt dat God het recht heeft mensen te vernietigen, omdat het zijn creatie is. De vergelijking met de kunstenaar vind ik niet juist. De kunstenaar creëert geen levend organisme. Dat lijkt me nogal een verschil. Of wil je zeggen dat een vrouw het recht heeft haar kind te vernietigen, omdat het haar baby is? Zo nee, waarom heeft God dat recht dan wel?
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 55
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nou ja, stel dat Hij ons vernietigd, wie houdt Hem dan tegen? Wie gaat Hem daarvoor dan ter verantwoording roepen? Hij kan doen wat Hij wil, daar is Hij God voor, dus ook ons vernietigen als Hij dat wenst. Dat wil Hij echter niet, omdat Hij ons juist heeft geschapen om vriendschap mee te hebben, en dan is een plotselinge totale vernietiging inderdaad wel erg onbegrijpelijk en harteloos.

Dat is dan ook een belangrijk thema in de Schrift: dat een almachtige God irrelevant wordt als Hij zich onbegrijpelijk opstelt en net zo onpersoonlijk handelt als het weer. In heel de Schrift zie je gelovigen met God daarover als het ware discussieren, zie je ze als het ware proberen God te vermurwen zich menselijk en begrijpelijk te gedragen, dus niet voorbij te gaan aan de rechtvaardigheid die leeft in ons hart.

En een kind is niet van zijn (of haar) moeder of vader. Een kind is niemands eigendom en niemand mag dus zomaar over zijn leven beslissen. Dat hij verwekt is in haar schoot, geeft haar nog geen eigendomsrechten. Pa en ma hebben het recht en de plicht voor het kind te zorgen en hem voor te bereiden op het leven in de samenleving, maar het kind is niet hun bezit. Daarbij geloof ik dat kinderen ten diepste door God zijn geschapen en dat elk mens daarom uitsluitend God toebehoort en niemand anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nou ja, stel dat Hij ons vernietigd, wie houdt Hem dan tegen? Wie gaat Hem daarvoor dan ter verantwoording roepen? Hij kan doen wat Hij wil, daar is Hij God voor, dus ook ons vernietigen als Hij dat wenst.

Het recht van de sterkste? :@

Ik dacht dat het christendom ons moraal leerde.

Ik hoor tenminste vaak van de kant van gelovigen, dat atheïsten die voorschriften uit de Bijbel missen als het om moraal gaat.

Dat wil Hij echter niet, omdat Hij ons juist heeft geschapen om vriendschap mee te hebben,.

Dat is dus de menselijke interpretatie ;)

Dat is dus een menselijke moraal.

en dan is een plotselinge totale vernietiging inderdaad wel erg onbegrijpelijk en harteloos

Dan zijn we het dus eens. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En een kind is niet van zijn (of haar) moeder of vader. Een kind is niemands eigendom en niemand mag dus zomaar over zijn leven beslissen.

Alleen God mag dat?

Of is het: Alleen God kan dat?

Pa en ma hebben het recht en de plicht voor het kind te zorgen en hem voor te bereiden op het leven in de samenleving,

Is het toevallig dat dit een algemeen menselijke moraal is, die niet uitsluitend is weggelegd voor gelovigen in God?

Zelfs niet uitsluitend is weggelegd aan mensen, maar aan alle in de natuur levende zoogdieren en ook bijna alle levende wezens die broedzorg hebben?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...

Lastig om hier in het kort wat over te zeggen. Ik ben toevallig hierover een boek aan het lezen: Bloed aan onze handen van Dr Michael L Brown wat me heel anders heeft laten kijken naar ons christelijke deel aan al het leed van de Joden in de afgelopen 2000 jaar. Schaamrood staat me op mijn kaken. Wij hebben net nog wel het meest onze ogen gesloten en collectief gezwegen.

Wat betreft het toelaten van het lijden van het Joodse volk staat dit alles ook voorspeld in de Bijbel.

Johannes 16:2,3

Jullie (Joden) zullen uit de synagoge gezet worden, en er komt zelfs een tijd dat iedereen die jullie doodt, meent daarmee God te dienen. Maar dat doen ze omdat ze de Vader en Mij niet kennen.

Johannes 16:20

Waarachtig, Ik verzeker jullie (Joden): Je zult huilen en weeklagen terwijl de wereld blij zal zijn

Johannes 16:33

Ik heb dit gezegd opdat jullie (Joden) vrede vinden bij Mij. Jullie zullen het zwaar te verduren krijgen in de wereld, maar houd moed: Ik heb de wereld overwonnen.

Jesaja 54:7-11

Voor een klein ogenblik heb ik u verlaten,

Maar in grote barmhartigheid zal ik u bijeen brengen.

In een stortvloed van grote toorn heb ik voor u

Mijn aangezicht een ogenblik verborgen,

maar met eeuwige goedertietenheid zal ik mij over u ontfermen,

zegt de Heere uw Verlosser.

Want dit zal voor Mij zijn als bij de wateren van Noach,

toen Ik zwoer dat de wateren van Noach niet meer over de aarde zouden komen;

zo heb Ik gezworen dat Ik niet meer op u toornen zal en u niet meer bestraffen zal.

Want al zouden bergen wijken en heuvels wankelen,

Mijn goedertierenheid zal van u niet wijken

en het verbond van Mijn vrede zal niet wankelen,

zegt de Heere uw Ontfermer

ik moet hier later nog even op terug komen aangezien ik even wat anders moet doen. Excuus ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid