Spring naar bijdragen

vaccinaties tegen het mazelen virus.


Aanbevolen berichten

Beste mensen,

Ik ben eerste jaars verpleegkunde student en voor mijn school schrijf ik een artikel over de redenen om kinderen niet te laten vaccineren tegen het mazelen virus. Een van die redenen is om geloofsovertuiging.

Het is een lastig onderwerp om zo iets over te vinden op internet, omdat het de meningen van mensen bedraagt, daarom dacht ik dat het misschien wel handig zou zijn om het op een forum te plaatsen. Ik heb veel vragen en ben erg benieuwd naar alle meningen en overtuigingen.

Ik hoop dat er een aantal mensen zijn die mij hun reden willen vertellen, waarom vaccineren volgens het geloof niet mag en welke overtuigingen hier bij horen, zodat ik het beter kan begrijpen.

Ik heb ook een kleine enquête gemaakt met een aantal vragen over het wel of niet laten vaccineren tegen het mazelen virus. Het zou heel fijn zijn als er ook mensen zijn die deze willen invullen. Het is anoniem en te vinden op deze link. ---> http://enquetemaken.nu/r/y8uw

Verder willen ik laten weten dat ik alle meningen respecteer en open sta voor verschillende overtuigingen.

Bedankt voor u hulp!

Sofie

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Sofie,

heb je al in PubMed gekeken? Ik heb even een zoekopdracht opgebouwd die toch al redelijk wat boeiende artiekelen opleverden.

Mocht je hulp nodig hebben, roep maar. Ik ben laatste-jaars student verpleegkunde:)

Groeten,

tucker

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sofie-Anne en Tucker, wat een fantastisch dienbaar beroep hebben jullie gekozen! Ondanks dat ik echt een HEKEL heb aan ziekenhuizen (je mag best over een soort fobie spreken, het gaat wel wat verder dan 'licht nerveus') heb ik niets dan respect voor mensen die ervoor kiezen andere mensen beroepsmatig te helpen. Een dikke pluim van mij, naar jullie :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om er een paar te noemen:

* "Groeps"bescherming: als een groot gedeelte van de mensen om u heen gevaccineerd is, dan is het virus meestal uitgeroeid en is de kans kleiner dat je het virus oploopt.

* Niet alle vaccins worden door iedereen even goed vertrouwd: er zijn mensen die overtuigd zijn dat de ontwikkeling van kinderen erdoor in gevaar wordt gebracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om er een paar te noemen:

* "Groeps"bescherming: als een groot gedeelte van de mensen om u heen gevaccineerd is, dan is het virus meestal uitgeroeid en is de kans kleiner dat je het virus oploopt.

* Niet alle vaccins worden door iedereen even goed vertrouwd: er zijn mensen die overtuigd zijn dat de ontwikkeling van kinderen erdoor in gevaar wordt gebracht.

Ah natuurlijk. Dank. Die tweede zie je trouwens vaak in Amerika waar sommigen denken dat je er autisme van krijgt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Joost mag het weten wat je er volgens tegenstanders allemaal van krijgt, daarover liggen de meningen ver uiteen. En ze zijn zelden gebaseerd op werkelijk wetenschappelijk onderzoek. Of mensen beschouwen het bewijs van een case-study even sterk als dat van een randomised controlled trial, wat maakt dat je bij generalisatie zo wie zo (grove) denkfouten maakt.Ik mag dan gelovig zijn, maar ik ben opgeleid om te denken als wetenschapper :)

Wat ook maakt dat ik het onverantwoord vind om kinderen niet te vaccineren. Er is niet voor niets veel geïnvesteerd in deze vaccinaties: de meeste ziekten kennen een heel erg naar verloop. En het is onnodig lijden: het is namelijk redelijk eenvoudig te voorkomen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het wetenschappelijk denken is een voordeel van een medische studie als achtergrond. Ook ik kom steeds meer fabels en feiten tegen, die mensen voornamelijk zelf vormen vanuit hun angst.(terwijl ik nog maar net begonnen ben)

Mijn vraag waar ik misschien nog wel het meest nieuwsgierig naar ben is, waarom het voor sommige kinderen niet is toegestaan om zich te laten vaccineren, maar het wel is toegestaan om bij ziektes medicijnen antibiotica te gebruiken? Dit verschild uiteraard per persoon, maar het is wel iets wat ik vaak hoor. Ik vraag me af wat nou precies het verschil maakt tussen een preventief medicijn als een vaccin en een medicijn als antibiotica.

Een andere reden om kinderen niet te laten vaccineren, is er een die tegenwoordig wat meer speelt. Veel mensen durven hun kinderen niet te laten vaccineren uit angst voor de reactie van een hun omgeving (bijvoorbeeld hun kerk gemeenschap. Deze reden valt ook onder geloof overtuiging maar verschild natuurlijk behoorlijk van de reden om het uit eigen wil en geloof niet te doen. Het wordt gezien als een vorm van groepsdruk.

Er is voor deze mensen wel de mogelijkheid om zich 'stiekem' te laten vaccineren, zodat niemand anders het te weten komt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ook ik kom steeds meer fabels en feiten tegen, die mensen voornamelijk zelf vormen vanuit hun angst.(terwijl ik nog maar net begonnen ben)

Mijn vraag waar ik misschien nog wel het meest nieuwsgierig naar ben is, waarom het voor sommige kinderen niet is toegestaan om zich te laten vaccineren, maar het wel is toegestaan om bij ziektes medicijnen antibiotica te gebruiken?

Veel mensen durven hun kinderen niet te laten vaccineren uit angst voor de reactie van een hun omgeving (bijvoorbeeld hun kerk gemeenschap.

... Het wordt gezien als een vorm van groepsdruk.

Er is voor deze mensen wel de mogelijkheid om zich 'stiekem' te laten vaccineren, zodat niemand anders het te weten komt.

Nu je het hier oppert, krijg ik direct een gedachte, die je misschien mee zou kunnen nemen in je studie.

Ik ken hier geen cijfers van.

Mede omdat de waarheid van het waarom zo moeilijk boven tafel komt, daar het ook onbewust kan werken.

Hoeveel mensen, denk je, worden zo door hun gelovige omgevig beïnvloed, dat als ze zelf minder of niet strenggelovig zijn, alle soorten anti-inenting redenen sterk mee laten wegen in hun beslissing om hun kinderen niet te laten inenten?

Er is al een tijdje een topic gaande in een ander forum, waar een moeder niet meer gelooft, maar zegt om rationele redenen haar kinderen niet te hebben laten inenten.

Terwijl die rationele redenen aan alle kanten ondergraven wordt met feiten vanuit de geschiedenis van de inentingen.

Als je wil, kan ik je het adres geven in een PB.

Dit is gestart nav.28-10-2013

http://nos.nl/artikel/568047-meisje-17- ... leden.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wetenschappelijk gezien zou het misschien een slechte aanname zijn, omdat cijfers over het "stiekem vaccineren" Lastig te geven zijn. Hoeveel mensen er met dit probleem lopen kan je niet vaststellen, omdat je niet weet hoeveel mensen die angst hebben, aangezien ze hier niet zomaar vooruitkomen.

Wel kan je er bijna zeker van zijn dat het gebeurd (Daarom vind ik dit een interessant onderwerp voor in mijn artikel), aangezien er verschillende artikelen over te vinden zijn. In deze artikelen worden gesproken over artsen die deze mensen proberen over te halen tot het laten vaccineren, door het sturen van persoonlijke brieven. De artsen geven deze mensen de mogelijkheid om hun kinderen na schooltijd te laten inenten, of stellen voor om langskomen.

Er worden in de artikelen niet over echte getalen gesproken. Ze gebruiken "een paar procent" of "tientalen". Je kan natuurlijk ook niet verwachten dat ze gaan bijhouden hoeveel mensen er stiekem komen en zeker nu nog niet, omdat dit net pas is begonnen.

Hieronder staan drie kleine artikelen over het "stiekem" vaccineren. Het zijn onder andere nieuwsberichten, en maar een paar van de vele. Misschien interessant om te lezen.

http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-u ... lebelt.htm

http://www.elsevier.nl/Nederland/nieuws ... -1302878W/

http://www.nu.nl/binnenland/3518687/ger ... nting.html

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is al een tijdje een topic gaande in een ander forum, waar een moeder niet meer gelooft, maar zegt om rationele redenen haar kinderen niet te hebben laten inenten.

Terwijl die rationele redenen aan alle kanten ondergraven wordt met feiten vanuit de geschiedenis van de inentingen.

Als je wil, kan ik je het adres geven in een PB.

Dit is gestart nav.28-10-2013

http://nos.nl/artikel/568047-meisje-17- ... leden.html

Heel graag!

Link naar bericht
Deel via andere websites
verder is het hoofd onderwerp van mijn artikel overigens "kan je ouders verplichten om kinderen te laten vaccineren tegen de mazelen griep?"

Dit is niet echt een issue bij mensen, die voor vrijheid van meningsuiting en ook van godsdienst zijn.

De meeste democratisch denkende mensen dus.

Toch wordt vaak één ding vergeten en wordt steeds weer actueel als er wat aan de hand is.

Het probleem is, dat ieder individu die vrijheid moet hebben, maar geldt dat ook voor het beslissingsrecht over hun kinderen, als dat volgens een meerderheid gevaar loopt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
verder is het hoofd onderwerp van mijn artikel overigens "kan je ouders verplichten om kinderen te laten vaccineren tegen de mazelen griep?" Ook dit is iets actueels en ik ben heel benieuwd naar de meningen hier over.

Ik weet niet of je artikel al klaar is, maar dit lijkt een ethische reflectie te worden. Als je dat zuiver wil uitwerken, kun je een stappenplan gebruiken. Ik weet niet of jullie dat gebruiken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid