Spring naar bijdragen

In verband met Kerstmis en andere feesten .


Aanbevolen berichten

DE GEBOORTE VAN JEZUS CHRISTUS .

Enkel de evangeliën van Mattheüs en Lucas geven ons een geboorteverhaal . Beide evangeliën geven ook een geslachtsregister .

Mattheüs vermeld :

+ de wijzen uit het oosten .

+ de vlucht naar Egypte en de kindermoord .

+ de terugkeer uit Egypte en de vestiging in NAZARETH .

Lucas vermeld :

+ de aankondiging van de geboorte van Johannes de Doper .

+ de aankondiging van Jezus’ geboorte .

+ het bezoek van Maria aan haar nicht Elisabeth .

+ de geboorte van Jezus & het bezoek van de herders .

+ de besnijdenis van Jezus & de reiniging in de tempel

+ het optreden van Simeon & Anna .

Poging tot synchroniseren van beide verhalen & datering van Jezus’ geboorte .

Vooraf :

+ Luc.1:13-17 : Aankondiging van Johannes’ geboorte & zwangerschap Elisabeth .

+ Luc.1:26-38 : Aankondiging van Jezus’ geboorte & zwangerschap van Maria .

Negen tot zes maand voor Jezus’ geboorte :

+ Luc.1:39 : Maria gaat naar haar nicht Elisabeth .

+ Luc.1:56 : Maria blijft drie maand bij haar nicht Elisabeth, tot de geboorte van Johannes .

Zes maand voor tot de geboorte van Jezus .

+ Mth.1:20 : De droom van Jozef .

+ Mth.1:24 : Huwelijk van Maria & Jozef .

+ Mth.2:4-5 : De reis naar Bethlehem .

+++++ Luc.2:1-20 : DE GEBOORTE VAN JEZUS & het bezoek van de herders .

8 dagen na de geboorte : + Luc.2:21 : De besnijdenis van Jezus .

40 dagen na de geboorte :

+ Luc.2:22-24 : Het reinigingsoffer na de geboorte .

+ Luc.2:26-38 : Simeon & Anna .

50 à 70 dagen na de geboorte ?? .

+ Mth.2:1-7 : De wijzen bij Herodus in Jeruzalem .

+ Mth.2:7-12 : Het bezoek van de wijzen .

+ Mth.2:13-18 : De vlucht naar Egypte & de kindermoord .

2 à 3 jaar na de geboorte :

+ Mth.2:19-23 : De terugkeer uit Egypte en vestiging in NAZARETH in Galilea uit vrees

voor Archelaus, de zoon van Herodus de Grote .

Mth.2:19-23 :

19 Toen Herodes gestorven was, zie, een engel des Heren verschijnt in de droom aan Jozef in Egypte, 20 en zegt: Sta op, neem het kind en zijn moeder en reis naar het land Israël, want zij, die het kind naar het leven stonden, zijn gestorven. 21 En hij stond op en hij nam het kind en zijn moeder en kwam in het land Israël. 22 Toen hij echter hoorde, dat Archelaüs koning over Judea was in de plaats van zijn vader Herodes, vreesde hij daarheen te gaan. En van Godswege in de droom gewaarschuwd, ging hij naar het gebied van Galilea, 23 en, daar gekomen, vestigde hij zich in een stad, genaamd Nazaret, opdat in vervulling zou gaan hetgeen door de profeten gesproken is, dat Hij Nazoreeër zou heten.

DATERING :

+ Het jaar van Jezus’ geboorte : 6 B.C. (zes voor Christus )

Uit de geschiedenis weten we dat Herodus de Grote stierf in het jaar 4 voor Christus .

Het laatste anderhalf jaar van zijn leven bracht , de door ziekte geplaagde Herodes, door in zijn winterpaleis in Jericho, waar hij ook gestorven is . De wijzen heeft hij ontvangen in Jeruzalem (Mth.2:7-12) en van daaruit heeft hij de kindermoord bevolen . Dit had vermoedelijk plaats in het jaar 6 B.C. . ( 7 B.C. volgens anderen ) .

+ De periode van het jaar :

Uit het verhaal van Lucas weten we dat de herders hun schapen hoedden op het veld, zowel bij dag als bij nacht . Dit kon enkel na de regens van april en voor de regens van november . Enkel gedurende deze periode bleven de schapen in het veld . De periode tussen november en april is koud en nat in het bergland van Juda . Gedurende die periode zochten de herders en hun schapen beschutting tegen regen en koude .

Dat de door keizer Augustus bevolen volkstelling (Luc.2:1-3) plaats zou gevonden hebben in de winter klinkt niet erg logisch, als men weet dat iedereen, ook vrouwen en kinderen, zich moesten begeven naar de plaats vanwaar hun familie afkomstig was, soms dagreizen ver .

Jezus zal dus geboren zijn in de periode gaande van april tot november .

NOTA’S :

+ De woonplaats van Maria & Jozef voor de geboorte van Jezus was waarschijnlijk in Judea en vermoedelijk niet eens ver van Bethlehem verwijderd, daar beiden van de stam Juda waren . Op het eerste zicht lijkt dit in tegenspraak me de tekst van Luc.2:39 :

39 En toen zij alles volbracht hadden, wat volgens de wet des Heren te doen was, keerden zij terug naar Galilea, naar hun stad Nazaret
. Lucas vermeldt echter het bezoek van de wijzen en de vlucht naar Egypte niet, maar vervolgt zijn evangelie met het verhaal van de 12 jarige Jezus in de tempel . Als we echter vergelijken met de tekst van Mth. 2:19-23 (zie hierboven), dan is het duidelijk dat Maria, Jozef en het kind Jezus Judea vermeden hebben omwille van hun vrees voor koning Archelaus .

+ Waar de “wijzen uit het oosten†vandaan kwamen vermeld de Bijbel niet . Toch kunnen we veronderstellen dat ze kwamen uit de streek van Perzië of Babylonië (het huidige Iran & Irak) omdat dit de streek is waar Daniël zijn profetieën schreef . We spreken dan van een afstand tussen de duizend en twaalfhonderd km . Vandaar dat we het bezoek van de wijzen kunnen stellen op een 50 à 70 dagen na de geboorte . (Een dagreis per kameel is een 20 à 30 km . ) Mijns inziens is het dan ook niet logisch om te veronderstellen dat de bezoekplaats van de herders kort na de geboorte (een stal of een grot, omdat er geen plaats was in de herberg ) dezelfde was als de bezoekplaats van de wijzen een hele tijd later . Maria, Jozef en het kind waren gewoon terug gekeerd naar hun woonplaats niet ver van Bethlehem . Daar was het dat ze het bezoek kregen van de wijzen . Het feit dat Herodus de kinderen liet vermoorden in het gehele gebied rond Bethlehem (Mth.2:16), kan dit vermoeden enkel bevestigen .

-----------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus werd idd zo'n 6 jaar, voor Christus geboren, dat is een foutje van later;)

En wellicht werd hij geboren in de lente, op basis van de schaapjes die buiten zijn dat concluderen lijkt me niet perse van toepassing op een Mediteraan klimaat, schaapjes kunnen namelijk prima buiten zijn bij temperaturen onder nul, en zovaak gebeurd dat daar sowieso niet. In tegendeel, het land is dan juist vruchtbaar.

Nee, in alle eerlijkheid blijft het gissen wanneer Jezus precies geboren is. Maar dat maakt niet zo uit, we hebben gewoon een leuk feest om dat te herdenken, eigenlijk kan dat het hele jaar door natuurlijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tijdstip van zijn geboorte, lengte van zijn bediening. Jezus werd klaarblijkelijk in de maand Ethanim (september/oktober) van het jaar 2 v.G.T.(Gewone Tijd) geboren, werd in 29 G.T. omstreeks dezelfde tijd van het jaar gedoopt en stierf op vrijdag, de veertiende dag van de lentemaand Nisan (maart/april) van het jaar 33 G.T. om ongeveer drie uur ’s middags. Hoe komt men aan deze datums?

Jezus werd ongeveer zes maanden na de geboorte van zijn bloedverwant Johannes (de Doper) geboren, toen Caesar Augustus Romeins keizer (31 v.G.T.–14 G.T.) en Quirinius stadhouder van Syrië was (zie voor de vermoedelijke datums van Quirinius’ bestuur het trefwoord INSCHRIJVING), en tegen het einde van de regering van Herodes de Grote over Judea. — Mt 2:1, 13, 20-22; Lu 1:24-31, 36; 2:1, 2, 7.

Opmerking:

G.T. staat voor gewone tijd. Dat is een andere tijdsindeling dan voor of na Christus.

Men gebruikt deze (GT) aanduiding om o.a. aan te geven dat Jezus 2 jaren voor het begin van onze christelijke tijdsaanduiding is geboren.

Jezus werd 33½ jaar en stierf in maart/april. Als je dus 33½ jaar terugtelt kom je niet in december uit als de geboortemaand maar eerder in september/oktober uit.

November/december (de 9de maand Kislev, Hebreeuwse kalender) was de koudste maand.....

Ezra 9:7,13....

9.Binnen drie dagen verzamelden alle mannen van Juda en Benjamin zich dan ook in Jeruzalem, en heel het volk ging op het plein voor de tempel van God zitten; ze rilden van angst voor wat er zou gebeuren, en vanwege de stortbuien. Het was de twintigste dag van de negende maand.

13.Maar wij, het volk, wij zijn met velen, en het is regentijd. We kunnen niet lang buiten blijven staan

(Jeremia 36:22) En de koning was gezeten in het winterhuis, in de negende maand, met een brandend kolenbekken voor zich.

In de Bijbel staan genoeg feesten die God wel goedkeurt, de commercie heeft er alle baat bij om feesten als kerst te promoten.

Christenen zijn wel verplicht Jezus' dood te gedenken, logisch want door zijn dood niet door zijn geboorte kunnen we worden verlost van onze zonden.....

(Lukas 22:19, 20) 19 Hij nam ook een brood, sprak een dankgebed uit, brak het en gaf het aan hen, terwijl hij zei: „Dit betekent mijn lichaam, dat ten behoeve van U gegeven zal worden. Blijft dit tot een gedachtenis aan mij doen.â€â€ƒ20 Evenzo ook de beker, nadat zij het avondmaal hadden gebruikt, terwijl hij zei: „Deze beker betekent het nieuwe verbond krachtens mijn bloed, dat ten behoeve van U vergoten zal worden.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

De oorsprong van Kerstfeest is te vinden in de aanbidding van de Romeinse god Mitras, dat op 25 december werdt gehouden.

Toevallig is dit topic geopend op 21 december , de datum dat de joelfeesten werden gehouden, maar dat terzijde

De geboorte van Jezus werdt nooit gevierd na zijn dood, doch, door Romeinse invloeden, waaronder het vieren va verjaardagen, werdt de verjaardag van Jezus ingesteld op 25 december, om de vereering van de god Mitras te tackelen.

Al jaren houden mensen zich vast aan een oubolige traditie rond deze tijd, waarin men elkaar kaartjes opstuurt, en een opgesmukte spar in huis zetten.

weet wat je viert. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

weet wat je viert. ;)

In de avond van 24 december ben ik bij het kerstfeest waar ik samen met mijn broeders en zusters in Christus vier dat Jezus Christus, God de Zoon lang geleden geboren is.

Wat anderen allemaal wel en niet vieren staat ze geheel vrij. Al aanbidden ze de Romeinse god Mitras, ook daarin staan ze vrij. Het heeft echter helemaal niets van doen met mijn vieren van kerst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De oorsprong van Kerstfeest is te vinden in de aanbidding van de Romeinse god Mitras, dat op 25 december werdt gehouden.

Toevallig is dit topic geopend op 21 december , de datum dat de joelfeesten werden gehouden, maar dat terzijde

De geboorte van Jezus werdt nooit gevierd na zijn dood, doch, door Romeinse invloeden, waaronder het vieren va verjaardagen, werdt de verjaardag van Jezus ingesteld op 25 december, om de vereering van de god Mitras te tackelen.

Al jaren houden mensen zich vast aan een oubolige traditie rond deze tijd, waarin men elkaar kaartjes opstuurt, en een opgesmukte spar in huis zetten.

weet wat je viert. ;)

Er zujn aanwijzingen dat 25 december is gekozen voor de winterwende, welke *rond* die periode plaatsvindt. Er is slecht speculatie dat de Mithras cultus die dag als speciaal behandelde (meer dan ieder andere burger uit t Romeinse rijk)

Weet wat je post...

Link naar bericht
Deel via andere websites
De oorsprong van Kerstfeest is te vinden in de aanbidding van de Romeinse god Mitras, dat op 25 december werdt gehouden.

Toevallig is dit topic geopend op 21 december , de datum dat de joelfeesten werden gehouden, maar dat terzijde

De geboorte van Jezus werdt nooit gevierd na zijn dood, doch, door Romeinse invloeden, waaronder het vieren va verjaardagen, werdt de verjaardag van Jezus ingesteld op 25 december, om de vereering van de god Mitras te tackelen.

Al jaren houden mensen zich vast aan een oubolige traditie rond deze tijd, waarin men elkaar kaartjes opstuurt, en een opgesmukte spar in huis zetten.

weet wat je viert. ;)

Jou manier van redeneren staat zo ontzettend ver af van mijn geloofsbeleving. Alsof je haast over een andere religie praat.

Met kerst vier ik de komst/geboorte van Christus. Een prachtige oude traditie met mooie volkse feestelijke elementen. Dat het hele vroeg christelijke kerstening is van de winterfeesten weet ik. Het doet voor mij er niks aan af. Sterker nog, juist het principe van kerstening is het christendom eigen en ook mede haar kracht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De oorsprong van Kerstfeest is te vinden in de aanbidding van de Romeinse god Mitras, dat op 25 december werdt gehouden.

Toevallig is dit topic geopend op 21 december , de datum dat de joelfeesten werden gehouden, maar dat terzijde

De geboorte van Jezus werdt nooit gevierd na zijn dood, doch, door Romeinse invloeden, waaronder het vieren va verjaardagen, werdt de verjaardag van Jezus ingesteld op 25 december, om de vereering van de god Mitras te tackelen.

Al jaren houden mensen zich vast aan een oubolige traditie rond deze tijd, waarin men elkaar kaartjes opstuurt, en een opgesmukte spar in huis zetten.

weet wat je viert. ;)

Laat de bijbel je antwoorden: Rom 14: 4 Wie bent u dat u een oordeel velt over de dienaar van een ander? Of hij wel of niet volhardt in het geloof gaat alleen zijn eigen meester aan – en hij zal volharden, want de Heer heeft de macht hem dat te laten doen. 5 De een beschouwt bepaalde dagen als een feestdag, voor de ander zijn alle dagen gelijk. Laat iedereen zijn eigen overtuiging volgen. 6 Wie een feestdag viert, doet dat om de Heer te eren; wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ach, het is toch altijd al een eeuwenoude kersttraditie dat Grinch het kerstfeest wil stelen. Maar onder welke gedaante hij ook komt, als vrome gelovige of als cynische misantroop, uiteindelijk lukt het hem niet en wordt elk jaar Christus gewoon weer gezellig geboren op 25 december in een mooie stal en wordt elk jaar de boom weer opgetuigd en versierd. Heerlijk, die oubolligheid in een tijd dat alles maar snel en modern moet zijn. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ten eerste ,ik ben geen lid van de gemeente van Jehova, welicht dat men anders dacht.

ik wil niemand ergens van beschuldigen of triggeren tot een uitspraak, maar wat ik al lange tijd opmerkelijk vindt is dat de heden ten daagse religies, zoals een RKK of Gereformeerden, zich vasthouden aan elementen die duiden op een on-bijbelse oorsprong.

vooral de RKK is daar goed in.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De commercie heeft overigens niks met het christendom te maken. Laatst zag ik dus een Adventskalender, met chocolaatjes om af te tellen tot kerst. De cadeautjesvariant, wel te verstaan. En dat noemen ze dan een Adventskalender. :N

Link naar bericht
Deel via andere websites
ten eerste ,ik ben geen lid van de gemeente van Jehova, welicht dat men anders dacht.

ik wil niemand ergens van beschuldigen of triggeren tot een uitspraak, maar wat ik al lange tijd opmerkelijk vindt is dat de heden ten daagse religies, zoals een RKK of Gereformeerden, zich vasthouden aan elementen die duiden op een on-bijbelse oorsprong.

vooral de RKK is daar goed in.

Wellicht komt dat omdat jouw geloof gewoon anders in elkaar steekt.

De inhoud van wat christenen vieren en gedenken is heel bijbels.

En dat in de Bijbel het feest nergens wordt ingesteld maakt binnen mijn geloof geen bal uit. Dat het feest voor het haar christelijke betekenis had heidense feesten waren maakt evenmin niks uit binnen mijn geloof. Waar het om gaat is wát we vieren. Nog een afgezien van dat het bij Bijbelse zaken er eveneens zat voorbeelden zijn te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik wil niemand ergens van beschuldigen of triggeren tot een uitspraak, maar wat ik al lange tijd opmerkelijk vindt is dat de heden ten daagse religies, zoals een RKK of Gereformeerden, zich vasthouden aan elementen die duiden op een on-bijbelse oorsprong.

Het christendom was er dan ook al voor de verzameling boeken die wij bijbel noemen. Het OT was er weliswaar al wel, maar het NT moest nog geschreven worden. Laat staan dat het reeds gebundeld was.

Het christendom van alles willen ontdoen wat niet in de bijbel staat kan simpelweg niet, niet in de laatste plaats omdat je diezelfde bijbel dan ook bij het oudpapier kan zetten.

vooral de RKK is daar goed in.

De RKK is dan ook een kerk die volop in de apostolische traditie staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

DE STER DIE DE WIJZEN LEIDDE .

Er zijn nogal wat theorieën over de aard van de ster die de wijzen naar Bethlehem leidde .

Het probleem is natuurlijk dat geen enkele van deze theorieën overtuigend is . Anders zou er maar ééntje zijn . Laten we eens diverse mogelijkheden op een rijtje zetten .

1) Was het een komeet ?

De komeet Halley, de meest bekende, bvb. met een omlooptijd van 76 jaar was er in 12 B.C.

2) Was het een vuurwerk van meteoren ?

Zoals de grote meteoren regen van 12-13 november van 1833 ?

3) Was het een specifieke stand van planeten ? ( conjunctie ? oppositie ? )

Johannes Kepler (1571-1630) bvb. spreekt van een speciale conjunctie op 20 mei van 7 B.C.

4) Was het een dubbele conjunctie ?

Zo was er in het jaar 3 B.C. op 12 augustus een conjunctie van Jupiter en Venus te zien in het oosten, onmiddellijk gevolgd door een conjunctie van Jupiter met de ster Regulus .

5)Was het een nova of een super nova ? (= nieuwe ster)

De oude Chinese astronomen vermelden een nova ergens in maart van 5 B.C. , welke een 70 dagen zichtbaar zou geweest zijn .

Allemaal mogelijkheden, maar zoals ik al schreef : weinig overtuigend .

Laten we even de tekst nemen .

Mth. 2:1-2 :

1 Toen nu Jezus geboren was te Betlehem in Judea, in de dagen van koning Herodes, zie, wijzen uit het Oosten kwamen te Jeruzalem, 2 en vroegen: Waar is de Koning der Joden, die geboren is? Want wij hebben zijn ster in het Oosten gezien en wij zijn gekomen om Hem hulde te bewijzen.

Mth. 2:9-12 :

9 Zij hoorden de koning aan en reisden weg; en zie, de ster, die zij hadden gezien in het Oosten, ging hun voor, totdat zij kwam en stond boven de plaats, waar het kind was. 10 Toen zij de ster zagen, verheugden zij zich met zeer grote vreugde. 11 En zij gingen het huis binnen en zagen het kind met Maria, zijn moeder, en zij vielen neder en bewezen hem hulde. En zij ontsloten hun kostbaarheden en boden hem geschenken aan: goud en wierook en mirre. 12 En van Godswege in de droom gewaarschuwd om niet tot Herodes terug te keren, trokken zij langs een andere weg naar hun land terug.

Vooral het tweede deel van vers 9 is nogal intrigerend : “totdat zij kwam en stond boven de plaats, waar het kind wasâ€

Als kind hebben we allemaal geleerd om ons te oriënteren op de poolster . Die gaf ons aan (met de nodige afwijking) waar het noorden zich bevond . Maar hier staat er duidelijk dat de ster stond boven de plaats waar het kind was .

Laten we even nadenken .

Als we het verslag nemen van Lucas, (Luc.2:20) dan staat er dat er een engel des Heren verscheen aan de herders die hen de blijde mare van Jezus’ geboorte meedeelde . Wat later wordt die engel omringd door “een grote Hemelse legermacht “ (vers 13) .

Mijn vraag is dus : indien de herders verwittigt werden door engelen, is het dan niet logisch te veronderstellen dat ook de wijzen door engelen zouden geleid geweest zijn ? Er zijn nogal wat teksten in de bijbel die engelen sterren noemen . En met een zou dit een plausibele uitleg zijn voor passage waar vermeld staat dat de ster bleef staan boven de plaats waar het kind was .

Een andere vraag die we ons zouden kunnen stellen : waarom “de ster†op een bepaald moment uit het zicht verdwijnt, zodat de wijzen aankloppen bij Herodes in Jeruzalem om te informeren naar de “nieuwe koning†die geboren was ? (Mth.2 : 1-8 ) De opgeroepen overpriesters & schriftgeleerden kunnen de vraag direct beantwoorden : ze citeren Micha 5:1 :

1 En gij, Betlehem Efrata, al zijt gij klein onder de geslachten van Juda, uit u zal Mij voortkomen die een heerser zal zijn over Israël en wiens oorsprong is van ouds, van de dagen der eeuwigheid.

Wat dan opvalt is dat niemand uit dit gezelschap het nodig vindt om Jezus te bezoeken .

Wie komen Jezus bezoeken bij zijn geboorte ?

+ De herders (= eenvoudige mensen)

+ Vreemdelingen die met Gods zaak bezig zijn (de wijzen)

Wie komt er beslist niet ?

De “elite†van Gods volk die het zouden moeten weten : Ze vertikken het echter . (misschien een les voor ons)

Dat de “wijzen†mannen Gods waren kunnen we besluiten uit de tekst van Mth. 2:12 . De wijzen zijn God gehoorzaam & trekken langs een andere weg naar hun land terug .

---------------------------------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites
ten eerste ,ik ben geen lid van de gemeente van Jehova, welicht dat men anders dacht.

ik wil niemand ergens van beschuldigen of triggeren tot een uitspraak, maar wat ik al lange tijd opmerkelijk vindt is dat de heden ten daagse religies, zoals een RKK of Gereformeerden, zich vasthouden aan elementen die duiden op een on-bijbelse oorsprong.

vooral de RKK is daar goed in.

En jij bent vooral goed in paraderen met kennis van on-academische oorsprong. Je hebt je feiten keer op keer nier op orde, en keer op keer wijs ik je erop. Maar het lijkt tegen dovemansoren gericht..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Allemaal mogelijkheden, maar zoals ik al schreef : weinig overtuigend .

Of het nou overtuigend of niet is, het maakt allemaal geen sikkepit uit. Al was het God zelf die met een laserlampje aan het schijnen was. Het gaat om de symboliek. Je verliest jezelf in (in mijn ogen) pietluttige dingetjes en kan daardoor het geheel niet meer zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bernadette, je maakt dezelfde fouten als ik vroegah maakte. Hoewel er een kern van waarheid zit in enkele overeenkomsten tussen christendom en andere religies (er was invloed over en weer) is het meeste pure onzin. Veel komt uit het boek The Jesus Mysteries door Freke en Gandy. Veel historici veroordelen het boek (zélfs Bart Ehrman, @mysticNL).

Er zijn vast betere boeken over het onderwerp.

De kerstboom, kerstverlichting, cadeaus geven (zeg maar alles behalve de geboorte van Jezus/kerstverhaal) komt niet uit het christendom. De datum (25/12) ook niet. Binnen het bijbelse (kerst)verhaal zitten overeenkomsten met heidense goden/mythes. Maar dit hoeft niet perse met intentie te zijn (dus er was hierbij niet perse invloed vanuit heidense hoek). Het is eigenlijk vaagheid alom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Thorgrem

Ik denk niet dat die krtiek helemaal terecht is: ondanks zijn gezeur over pietluttige dingetjes weet hij het toch weer zo te draaien dat het uitkomnt de kern van het zevendaagsadventisme;)

Naar alle waarschijnlijkheid wel natuurlijk. Maar voor veruit de meeste christenen die ik ken zulke details ze werkelijk een biet wezen. Zo ook voor mij. Je ziet ook al snel dat mensen met autistische trekjes zichzelf gaan verliezen in zulke dingetjes. En dan is het jammer dat deze personen zich af blijven zetten tegen het vieren van kerst om bijvoorbeeld details of een heidens feest wat eeuwen geleden op dezelfde dag plaatsvond. Dan missen ze heel het kerstfeest, een periode waarin het christen zijn heel makkelijk praktische vorm krijgt, de geloofsgemeenschap zich van haar beste kant laat zien en er alle gelegenheid is om familiebanden weer eens aan te halen.

Zoals Robert al aangaf, het doet mij ook een beetje denken aan the Grinch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

NOG ENKELE WEETJES OVER KERSTMIS .

Dat Kerstmis een verkristelijking is van vroegere heidense feesten hoef ik niet te vertellen : iedereen weet dat .

Of het daarom uit den boze is om kerstmis te vieren, geloof ik niet : ten minste zolang het op een serene manier gebeurd .

Voor mij is het Kerstfeest een gezellig samenzijn met familie : een jaarlijkse traditie . En ik denk dat dit voor velen onder jullie ook zo zal zijn . Ten opzichte van derden zal ik het kerstfeest aangrijpen om van Christus te getuigen .

Sommigen gaan misschien 2Kor.6:14-15 aanhalen om dit “feest†te veroordelen : of deze tekst hier van toepassing is laat ik in het midden .

En nu even ter zake .

1) Vanwaar komt de kerstviering ?

+ Het is duidelijk dat de eerste Christenen het kerstfeest niet vierden .

+ De eerste aanduiding dat 25 december gevierd wordt als de geboortedag van Jezus vindt men in een Romeinse almanak van het jaar 354 .

+ Op het concilie van Constantinopel (381) werd besloten om het geboortefeest van Christus te laten samenvallen met de winterzonnewende . (uit syncretisme met andere godsdiensten) .

2) Een woordje over de heidense viering van de winterzonnewende .

Vele volkeren vierden de geboorte van hun god rond 25 december .

+ In Rome vierde men de Saturnaliën .(17 tot 24 december)

+ In Duitsland … de “Weihnachten†(12 gewijde nachten rond de winterzonnewende)

+ De volgelingen van Mithras vierden de NATALIS SOL INVICTUS op die dag .

Keizer Aurelianus maakt in 274 de zonnecultus tot officiële staatsreligie in Rome en plaatst de geboorte van zijn god op 25 december . (inhuldiging v/d zonnetempel op het marsveld op 25/12/274)

+ In Egypte : Horus, de zoon van Isis werd geboren op 25 december .

+ In Babylon : Ninus, de zoon van Semiramis werd geboren op 25/12 (Nimrod redivivus) .

+ In de Scandinavische landen werd het joelfeest gevierd op die dag . (geboorte van Balder)

+ De Arabieren vierden op die dag de geboorte van de maan .

3) Enkele kerstgebruiken .

+ de kerststal : een idee van Sint Franciscus . (de os & de ezel in de stal zijn een verwijzing naar Jes. 1:3 een stille wenk voor de joden )

+ de kerstboom : (In het oude Egypte was dit een palmboom / in Rome een spar )

+ de Kerstman : (Wodan in de Noorse mythologie)

+ het gebruik van hulst : (= goede wensen // eeuwig leven : hulst blijft altijd groen // de bloedrode bessen zouden verwijzen naar de doornenkroon van Jezus )

+ het joelblok ( werd “de kerstbuche)

+ kussen onder de maretak : (een symbool voor Balder) betekent verzoening .

+ Het eten van Everzwijn & Kalkoen .

4) De kerstkring .

Dit is de gewijde periode rond kerstdag : meestal een periode van 12 dagen .

+ In Zweden begint deze periode op 13 december : het feest van Sint Lucia .

+ Bij ons loopt die van kerstmis tot Drie koningen ( Dertiendag // 12 nachten ) .

+ In de Katholieke kerk is er de adventperiode : beginnend vier weken voor kerstmis .

5) De kerstboom .

Het gebruik van een versierde boom bestond zowel in Egypte (een palmboom : de Baal Tamar) als in Rome ( een spar : de Baal Berith) .

Ovidius vertelt ons in zijn Metamorfoses van de zonnegod Adonis, wiens moeder in een boom veranderde en hem in die hoedanigheid baarde . De moeder werd een boom, de zoon een goddelijke tak .

Men verbrande het joelblok op kerstavond, en de dag erop plaatste men een kerstboom .

Het joelblok werd als Zero Ashta (zaad v/d vrouw) of als Ignigena (geboren uit het vuur) verbrand in “de nacht van de moeder†om ’s andereendaags herboren te worden als goddelijke tak, of als boom die de mensen alle goddelijke gaven gaf .

Het kind, geboren op 25 december, was een nieuwe incarnatie van de zonnegod, die terug kwam op aarde om zich te wreken op zijn moordenaars . Deze op het toppunt van zijn macht verslagen oppergod werd voorgesteld als een dikke boomstronk afgesneden even boven de grond . De grote slang, (“Esculaap†die het leven geeft) kronkelt zich rond deze stam : en zie juist naast die boomstronk ontspringt een nieuw loot van een totaal andere soort : een palmboom . (symbool van de overwinning) .

+++ In veel oude culturen was een eeuwig groene boom symbool van licht en groei .

+ Egypte : de palmboom stond voor Osiris .

+ Rome : de spar : de Baal Berith : de heer van het verbond .

+ Bij de Germanen : de spar stond symbool voor de midwinterviering .

+ Bij de Druïden : de maretak : symbool voor Balder .

+++ In de vijfde eeuw dook de spar op als “boom des levens†in de mysteriespelen van de Germaanse kerken . Oorspronkelijk werden deze behangen met appels en ouwels . Later werden dit koekjes .

+++ De Christelijke kerken, en vooral de Katholieke kerk, hebben de kerstboom lange tijd geweerd, omdat de kerstboom niets met de inhoud van het christelijke kerstfeest te maken had . Thans staat de kerstboom in sommige kerken symbool voor het licht .

----------------------

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mooi toch, al die voorafbeeldingen van het Evangelie in al die godsdiensten? Ik vind dat echt prachtig om te zien. God liet de heidenen duidelijk niet geheel in de steek, maar had ze al voorbereid met mooie symbolen en verhalen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden (Hand 17,27). Hetgeen waarmee ze vertrouwd waren, kon zo dienen om het nieuwe, levengevende verhaal te vertellen en uit te beelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel beeldend, die winterzonnewende. De dagen worden weer langer, het licht neemt toe. Een belangrijke gebeurtenis voor veel culturen en religies die zich op de hemelsferen en de beweging van zon en maan richten. Logisch dus dat veel religies hier iets mee gedaan hebben. Ook binnen het christendom heeft het een plekje binnen het kerkelijk jaar. Niks aan de hand. Als ik kerst vier denk ik namelijk aan Jezus en niet aan Wodan, Osiris of baäl dinges.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid