Spring naar bijdragen

In verband met Kerstmis en andere feesten .


Aanbevolen berichten

Mooi toch, al die voorafbeeldingen van het Evangelie in al die godsdiensten? Ik vind dat echt prachtig om te zien. God liet de heidenen duidelijk niet geheel in de steek, maar had ze al voorbereid met mooie symbolen en verhalen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden (Hand 17,27). Hetgeen waarmee ze vertrouwd waren, kon zo dienen om het nieuwe, levengevende verhaal te vertellen en uit te beelden.

Ik vind het ook “mooi†:? hoe men bepaalde zaken op zijn kop zet en daarmede alles in God zijn schoenen schuift alsof Hij de oorzaak zou zijn van al deze afgodische feesten die in feite geen “voorbereiding†maar een vervalsing zijn

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi toch, al die voorafbeeldingen van het Evangelie in al die godsdiensten? Ik vind dat echt prachtig om te zien. God liet de heidenen duidelijk niet geheel in de steek, maar had ze al voorbereid met mooie symbolen en verhalen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden (Hand 17,27). Hetgeen waarmee ze vertrouwd waren, kon zo dienen om het nieuwe, levengevende verhaal te vertellen en uit te beelden.

Ik vind het ook “mooi†:? hoe men bepaalde zaken op zijn kop zet en daarmede alles in God zijn schoenen schuift alsof Hij de oorzaak zou zijn van al deze afgodische feesten die in feite geen “voorbereiding†maar een vervalsing zijn

Ik neem aan dat je het ook alleen over de 1e 2e t/m 7e dag van de week hebt omdat je anders de namen van afgoden in je mond neemt? Of vind je daarvan dat die namen niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke heidense goden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mooi toch, al die voorafbeeldingen van het Evangelie in al die godsdiensten? Ik vind dat echt prachtig om te zien. God liet de heidenen duidelijk niet geheel in de steek, maar had ze al voorbereid met mooie symbolen en verhalen, opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden (Hand 17,27). Hetgeen waarmee ze vertrouwd waren, kon zo dienen om het nieuwe, levengevende verhaal te vertellen en uit te beelden.

Ik vind het ook “mooi†:? hoe men bepaalde zaken op zijn kop zet en daarmede alles in God zijn schoenen schuift alsof Hij de oorzaak zou zijn van al deze afgodische feesten die in feite geen “voorbereiding†maar een vervalsing zijn

Ik neem aan dat je het ook alleen over de 1e 2e t/m 7e dag van de week hebt omdat je anders de namen van afgoden in je mond neemt? Of vind je daarvan dat die namen niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke heidense goden?

natuurlijk vind ik, en velen met mij, dat deze namen hun oorsprong hebben in de aanbidding van heidense goden en dat hetzelfde kan gezegd worden van vele hedendaagse feesten.

Dit echter was het punt niet van mijn reactie ( even herlezen aub ); maar wel het feit dat men de vroegere heidense gedragingen nu plots gaat voorstellen als van God komende ; als een soort "voorbereiding" van Godswege als zou hij zoals men schreef "die mooie symbolen en verhalen zou hebben ontworpen opdat ze Hem tastenderwijs zouden vinden"

Dit is niets meer of minder dan de Bijbel met haar boodschap op zijn kop zetten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit is niets meer of minder dan de Bijbel met haar boodschap op zijn kop zetten

De door jou gebruikte zonnekalender en de namen van zowel de maanden als de dagen ook. Althans, volgens je eigen argumentatie. Ik verwacht dan wel dat je consequent bent en ook eens naar je eigen praktijk gaat kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel eens overwogen om in de politiek te gaan?

Hoe dat zo?

Je weet heel goed wat ik bedoel en dan dit antwoord eroverheen geeft dat al helemaal aan.

'Lijsttrekker Robert Frans van het CDA'. Klinkt wel goed. Daalt de euro, Robert Frans geeft er een positieve wending aan, stijgt de euro, idem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik had geweten wat je bedoelde, Bonjour, dan had ik de vraag niet gesteld. Een dergelijke opmerking kun je op verschillende manieren interpreteren en aangezien ik hier enkel met tekst van doen heb, wilde ik me er eerst van vergewissen of ik je vraag wel echt juist verstond, voordat ik erop zou reageren. Nu weet ik zeker wat je bedoeld en kan ik erop ingaan. Je mag er dus vanuit gaan dat als ik naar een bedoeling vraag, de vraag dus echt is en niet is bedoeld om je voor schut te zetten of zo.

Mijn idee is niet geheel door mijzelf verzonnen, maar heeft ook vrij oude papieren binnen de katholieke Kerk. Grofweg kun je bij de kerkvaderen twee visies op de heidense godsdiensten ontwaren: 1. Ze zijn imitaties van de duivel om mensen in verwarring te brengen en af te leiden van het evangelie. 2. Ze zijn voorafbeeldingen van God om mensen voor te bereiden op het evangelie. Beiden kunnen in principe juist zijn, beiden kun je zelfs ook uit de Schrift herleiden als je dat wil, dus we weten nooit helemaal zeker hoe God gehandeld heeft in de oude tijden. Maar ik vind het wel mooi om de tweede visie ook eens hier neer te zetten, omdat je het dus ook zó kunt bekijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind een topic als dit eigenlijk ergerlijk en vervelend. Het is Kerst, heel het christendom viert de komst van de Heiland op aarde. Oh, laten we speciaal dan nog even met onze bijbelsche argumenten aanwijzen waarom het allemaal fout is enzo en het waere christendom toch echt iets anders is. Neen, dank u.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind een topic als dit eigenlijk ergerlijk en vervelend. Het is Kerst, heel het christendom viert de komst van de Heiland op aarde. Oh, laten we speciaal dan nog even met onze bijbelsche argumenten aanwijzen waarom het allemaal fout is enzo en het waere christendom toch echt iets anders is. Neen, dank u.

Het kan geen kwaad om het te onderzoeken, en dan daarna kan je voor jezelf beslissen wat je doet.

maar je hebt gelijk dat het een moeilijke beslissing is

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een prachtige demonstratie waarom de WTG deelnemers hier mij de keel uitkomen. Ursa geeft een bijdrage en uit het 'antwoord' van Antoon blijkt zeer duidelijk dat hij geen eens de moeite heeft genomen om het te lezen. Ursa heeft het namelijk in de verste verte niet over een (moeilijke) beslissing die genomen moet worden. Antoon wil gewoon zijn WTG propaganda verspreiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De inhoud van wat christenen vieren en gedenken is heel bijbels.

En dat in de Bijbel het feest nergens wordt ingesteld maakt binnen mijn geloof geen bal uit.

Toppunt van Logica. Wirklich.

Nu had ik bronnen en feiten over het Yulelfeest of Dies natalis sol invictus...ik had ook wat over de 3 astrologen/occultisten, over de maand Kislev en over het licht dat recht naar de moordzuchtige Herodes leidde...

...maar het maakt geen bal uit binnen het geloof van sommigen. Het maakt de vierders ook geen bal uit wat de bijbel zegt over meedoen met dit soort overgeverfde afgodenfeestjes.

Want het maakt ze ook geen bal uit wat de bijbel zegt.

Dus deze zijn helemaal alleen voor degenen die het kerstfabeltje niet slikken:

1 Korinth 10:21

2 Korinth 6:14-17

Exodus 32:5. (ook een feestje voor God)

De rest moet vooral doorgaan met wat ze doen. Ik heb niks gezegd en je hoeft je ook niet aangesproken te voelen. Laat je door mij niet storen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het maakt idd geen bal uit. Evengoed dat het geen bal uitmaakt dat wij de zonnekalender gebruiken en de namen van de dagen en maanden hanteren die ook een heidense oorsprong hebben.

Voor een christen maakt dat allemaal niet uit. Ik ga zo dus fijn naar de Mis toe om de geboorte van Jezus te vieren. Maar als jij graag een andere god, de zon of wie/wat dan ook aanbid dan wens ik je daar ook veel plezier mee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid