Spring naar bijdragen

Relatie aan gaan met een gescheiden christene.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Als jullie beiden tot een kerk behoren die het onverbrekelijk huwelijk leert (zoals de katholieke kerk en enkele protestantse kerken), dan wel. Is haar huwelijk echter gesloten in een kerk dat niet het onverbrekelijk huwelijk leert, dan hoeft er geen sprake te zijn van overspel als haar scheiding geldig is binnen haar kerk en jouw kerk de relatie ook goedkeurt. Als jouw kerk niet het onverbrekelijke huwelijk leert en haar kerk wel, dan pleeg je denk ik weer wél overspel en drijf je haar tot zonde, namelijk tot ongehoorzaamheid aan haar kerk. Is haar huwelijk echter enkel een burgerlijk huwelijk, zonder zegening of sluiting door een kerk, dan lijkt het mij dat er geen sprake is van overspel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Niet echt, omdat verschillende kerk(gemeenschap)pen verschillende visies op huwelijk en scheiding hebben. Over een aantal zaken is er wel overeenstemming, maar vooral over vraagstukken als wel of niet scheiden kan men erg van visie verschillen. Dus ben je vooral gebonden aan wat jouw kerk daarover leert en wat de kerk van je geliefde daarover leert als zij niet tot jouw kerk behoort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Voor sommigen misschien wel, maar over het algemeen is dat niet de bedoeling en blijf je trouw aan je eigen kerk, ook als haar leer niet altijd even leuk is en ook als het (even) niet goed gaat met haar of binnen haar. Sommige kerken zullen daar duidelijker in zijn dan anderen, maar over het algemeen "verhuis" je alleen als je ten diepste tot het geloof gekomen bent dat die andere kerk werkelijk substantieel dichter bij de waarheid ligt qua leer en je God alleen daar ten volle kunt leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien niet helemaal de plek om hier dieper op te gaan, maar kan jij (Robert Frans) of anderen uitleggen waarom niet elke kerk de bergrede volgt? Alhoewel, misschien wel aardig voor Wietse waarom een kerk haar mening vormt.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Er werd gezegd: “Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.†32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel – tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Simpel: omdat verschillende kerken die regel verschillend interpreteren. Elke kerk volgt dus wel de bergrede, maar heeft dus een eigen interpretatie ervan. Overigens was het tot een aantal decennia geleden binnen de meeste kerken en dus ook binnen de Nederlandse cultuur heel normaal om het onverbrekelijke huwelijk te leren, dus zonder mogelijkheid tot scheiden. Het idee dat men wel degelijk kan scheiden van een christelijk huwelijk is dus een relatief jong idee en ik vermoed ook dat het te maken heeft met het loslaten van de traditionele christelijke visie op het huwelijk an sich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor sommigen misschien wel, maar over het algemeen is dat niet de bedoeling en blijf je trouw aan je eigen kerk, ook als haar leer niet altijd even leuk is en ook als het (even) niet goed gaat met haar of binnen haar. Sommige kerken zullen daar duidelijker in zijn dan anderen, maar over het algemeen "verhuis" je alleen als je ten diepste tot het geloof gekomen bent dat die andere kerk werkelijk substantieel dichter bij de waarheid ligt qua leer en je God alleen daar ten volle kunt leren kennen.

Sorry voor de wellicht irritante vragen, maar als ik het goed begrijp kies je voor een kerk als de leer van die kerk voor je gevoel het dichtst bij de waarheid ligt. De leer van de kerk bevat voor zover ik heb begrepen ook uitspraken over gewetenszaken als overspel. Dus kerkelijke uitspraken over gewetenszaken vormen een onderdeel van de kerkkeuze. Andersom moet je dus je mening/geweten omtrent die zaken aanpassen aan wat de kerk leert. Is dat niet een beetje verwarrend? Wat heeft nu de voorrang?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijns inziens gaat het bij de keuze van de kerk meer om uit welke bronnen zij haar leer haalt en of zij die bronnen volgens de juiste methode interpreteert of duidt. Als je die bronnen en de methodiek van de kerk eenmaal aanvaardt hebt, dan is het logisch dat je je ook aan haar leer en haar geboden conformeert. Niet op slaafse wijze, als het goed is, maar in het vertrouwen dat God je zo wil onderrichten in het navolgen van zijn wil. Net zoals je een docent ook vertrouwt en van daaruit gehoorzaamt als je onderwijs van hem ontvangt, zodra je eenmaal zijn gezag en methodiek hebt erkent als legitiem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Batseba was de vrouw van de Hethiet Uria. Uria was waarschijnlijk dus niet Joods. De regel "Gij zult niets begeren dat van uw naaste is." geldt dan niet want Uria is geen naaste.

Het geeft wel een idee: Wietse, ben je nog in staat de ex van de vrouw naar Mali te sturen of zo, zodanig dat hij zeker gedood zal worden? (Idee gebaseerd op 2 Samuel 11)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Leuk, die theorie. Maar dan de praktijk. Er is in deze wereld zoveel gebrokenheid. Die leidt onder andere tot scheidingen. Moet je eerst alles proberen om je huwelijk te bewaren? Uiteraard. Mag je, als je eenmaal gescheiden bent, nooit meer een relatie aangaan of hertrouwen? Ik vraag het me af. Voor zonde is vergeving, je mag met een nieuwe lei beginnen. Dat geldt voor dieven, leugenaars en moordenaars. En niet voor gescheidenen?

Dan maar iets wat een beetje zonde is om troost te hebben in de gebrokenheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Batseba was de vrouw van de Hethiet Uria. Uria was waarschijnlijk dus niet Joods. De regel "Gij zult niets begeren dat van uw naaste is." geldt dan niet want Uria is geen naaste.

Het geeft wel een idee: Wietse, ben je nog in staat de ex van de vrouw naar Mali te sturen of zo, zodanig dat hij zeker gedood zal worden?

Je loopt te kletsen. David werd door God zwaar gestraft voor zijn zonde met Batseba.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel?

Volgens de bijbel wel.

Volgens mij niet.

Het is toch opmerkelijk dat u als humanist de eenvoudige en Bijbelse duidelijke leer met betrekking tot overspel begrijpt.

En hen die beweren Christus en zijn leer te volgen, allerhande redeneringen opbouwen om deze leer te ontkrachten om zodoende toch hun eigen zin te kunnen doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel?

Volgens de bijbel wel.

Volgens mij niet.

Het is toch opmerkelijk dat u als humanist de eenvoudige en Bijbelse duidelijke leer met betrekking tot overspel begrijpt.

En hen die beweren Christus en zijn leer te volgen, allerhande redeneringen opbouwen om deze leer te ontkrachten om zodoende toch hun eigen zin te kunnen doen.

Ik begrijp je punt, maar als ik als Christen zondig en faal om Hem en Zijn leer te volgen. Ben ik dan volgens jouw geen Christen? En dit terwijl ik wel in Hem geloof, en gelooft dat de Heilige Geest in mij woont? :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel?

Ik denk, dat je dit als hetzelfde moet zien als de andere wetten, die in die tijd (OT) zijn opgeschreven.

Veel daarvan waren, misschien voor ons niet altijd redelijk, maar vlg. de wetgever noodzakelijk in die omstandigheden en voor die tijd.

Zo zijn er tegelijkertijd wetten waarin een scheiding toegestaan moet worden op bepaalde gronden.

Wil dat dan zeggen tegelijkertijd, dat die mensen dan nooit meer een relatie aan zouden kunnen gaan?

Deze wetten waren er voor de joden uit die tijd.

Christenen zijn per definitie mensen, die Jezus volgen en daarmee heel veel joodse wetten vaarwel hebben gezegd.

Ik denk dan ook, dat je op die basis en volgens het NT moet denken, en je afvragen hoe Jezus daarover gedacht zou hebben.

Waar geen rekening mee wordt gehouden is met de achtergrond van de scheiding in het algemeen.

Er wordt totaal voorbijgegaan aan het feit dat nog steeds de meeste huwelijken pas echt opbreken, als er overspel is binnen het huwelijk.

Zelfs vaak pas, als één van de partners ook daadwerkelijk ervoor kiest met een ander door te gaan.

Waarbij er dus één is, die het buiten het huwelijk zoekt en de ander niet.

In Nederland is het voldoende voor een scheiding als één van de partners dat wil.

Het is dan een kwestie van tijd.

Hoe zit dat met de achterblijver, die volledig buiten eigen wil om een gescheiden man of vrouw is?

Link naar bericht
Deel via andere websites
wat houdt die ongeoorloofde verbintenis in de Matteus tekst eigenlijk in?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Er werd gezegd: “Wie zijn vrouw verstoot, moet haar een scheidingsbrief meegeven.†32 En ik zeg jullie: ieder die zijn vrouw verstoot, drijft haar tot overspel – tenzij er sprake was van een ongeoorloofde verbintenis; en ook wie trouwt met een verstoten vrouw, pleegt overspel.

Als een man niet meer het huwelijkbed met zijn vrouw wil delen, om wat voor reden dan ook, drijft haar in een situatie, waarin de verleiding tot overspel te groot zou kunnen worden.

Dan moet hij haar vrijgeven.

Zolang de scheiding niet rond is, als er dus geen scheidingsbrief is, wordt overspel gepleegt.

Dit alles is niet geldig als het huwelijk nooit geconsumeerd is en er dus in feite nog geen huwelijksverbintenis is geweest.

Bijvoorbeeld als hij met een jonge vrouw trouwde voor een verzorgde oude dag.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens de bijbel wel.

Volgens mij niet.

Het is toch opmerkelijk dat u als humanist de eenvoudige en Bijbelse duidelijke leer met betrekking tot overspel begrijpt.

En hen die beweren Christus en zijn leer te volgen, allerhande redeneringen opbouwen om deze leer te ontkrachten om zodoende toch hun eigen zin te kunnen doen.

Ik begrijp je punt, maar als ik als Christen zondig en faal om Hem en Zijn leer te volgen. Ben ik dan volgens jouw geen Christen? En dit terwijl ik wel in Hem geloof, en gelooft dat de Heilige Geest in mij woont? :Y

Als je als volgeling van Christus faalt dan staat Christus altijd klaar om te vergeven maar de vergeving kan enkel gebeuren OP VOORWAARDE dat je bereid bent om de zonde na te laten.

Praktisch betekent dit dan ook dat men de overspelige toestand verbreekt.

Men wordt door Christus niet gered IN de zonde maar VAN de zonde , Jezus zei toch altijd , "ga heen en zondig niet meer' Hij zei nooit "ga heen en doe zo voort; blijf de zonde koesteren en onderhouden"

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid