Spring naar bijdragen

Relatie aan gaan met een gescheiden christene.


Aanbevolen berichten

Als je als volgeling van Christus faalt dan staat Christus altijd klaar om te vergeven maar de vergeving kan enkel gebeuren OP VOORWAARDE dat je bereid bent om de zonde na te laten.

Maar de grote relevante vraag is "wat is een zonde". Is dat een overtreding van een regel in de Bijbel, of is dat een overtreding van iets wat een kerkgemeenschap nu zegt dat een zonde is. Volgens mij is hier nu wel aangetoond dat het opstellen van de nu geldende regels mensenwerk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 54
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat we gelukkig worden. Maar zo'n antwoord is een beetje een dooddoener. Van verschillende mensen zul je verschillende antwoorden krijgen. Wat trouwens niet betekent dat de één het niet meer bij het juiste eind kan hebben dan de ander. En naar mijn overtuiging bestaat er ook geen hapklaar antwoord. Als je bijvoorbeeld kijkt naar iets als moraalleer, dan kan er visie uit naar voren komen, maar het blijft dan vervolgens altijd nog puzzelen hoe je zoiets naar een hedendaagse concrete situatie moet vertalen.

Ik geloof ook niet dat de Bijbel een soort regelboek is met een regel voor elke situatie.

Wat de Bijbel wel biedt is een begrip van het moraal zoals God dat voor ogen heeft. Als Kerk probeer je dat te vertalen naar het heden en in het pastoraat probeer je het vervolgens te vertalen naar het individu. Daar zit zeker een menselijke factor in en ook tijd en cultuur gebonden factoren.

Het is niet of/of, maar en/en. Er is een objectief universeel moraal, maar de vertaalslag naar het indivdu is subjectief. Er zit in de kern van het moraal zeker een onfeilbaar component, maar dat betekent niet dat alle uitwerkingen dat automatisch ook zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar de grote relevante vraag is "wat is Gods wil".

Op deze relevante vraag geeft de Bijbel op meerdere plaatsen een duidelijk antwoord, punt is echter willen wij wel aanvaarden wat Gods wil is en Hem dan ook gehoorzamen. Want ergens staat geschreven; "arglistig is het hart en het zoekt vele uitvluchten."

Hij heeft u bekendgemaakt, o mens, wat goed is en wat de HERE van u vraagt: niet anders dan recht te doen en getrouwheid lief te hebben, en ootmoedig te wandelen met uw God. (Micha 6:8)

Getrouw zijn aan God betekent dan ook uw liefde voor Hem bewijzen door ZIJN geboden en voorschriften te aanvaarden en ze ootmoedig in het leven toe te passen ook al zijn ze soms in bepaalde omstandigheden moeilijk.

En Paulus geeft dan ook aan dat je Gods wil kan kennen door uw houding te vergelijken met hetgeen Hij in zijn voorschriften bekend heeft gemaakt

De voorschriften zijn als een spiegel die aantoont wat je bent en het is niet omdat men de spiegel negeert of stukslaat dat men daarom er niet meer slecht uitziet

19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken Gal 3:19

want juist de wet leert ons de zonde kennen .Rom 3:12

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zit een groot verschil tussen:

over·spel (het; o)

1

seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner

echt·breuk (de; v(m); meervoud: echtbreuken)

1

het schenden van de huwelijkstrouw door vreemd te gaan

echt·schei·ding (de; v; meervoud: echtscheidingen)

1

ontbinding van een huwelijk

Zo zeggen de geboden bijvoorbeeld: Gij zult niet echtbreken, niet: Gij zult niet echtscheiden.

Waar velen aan voorbij gaan is dat echtscheiding iets is wat door God zelf is ingesteld, en hoe zou Hij zelf een zonde goedkeuren? Dat is onmogelijk.

Een voorbeeld hiervan is Mozes. Mozes was getrouwd, en van zijn vrouw gescheiden. Later trouwt hij een andere vrouw, en zijn zusje, Mirjam, spreekt hier schande van. Niet Mozes, die hertrouwde, word gestraft, maar Mirjam werd gestraft door God voor het spreken van schande over het huwelijk. Lijkt mij best een duidelijk voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er zit een groot verschil tussen:

over·spel (het; o)

1

seks met een ander dan de echtgeno(o)t(e) of de vaste partner

echt·breuk (de; v(m); meervoud: echtbreuken)

1

het schenden van de huwelijkstrouw door vreemd te gaan

echt·schei·ding (de; v; meervoud: echtscheidingen)

1

ontbinding van een huwelijk

Zo zeggen de geboden bijvoorbeeld: Gij zult niet echtbreken, niet: Gij zult niet echtscheiden.

Waar velen aan voorbij gaan is dat echtscheiding iets is wat door God zelf is ingesteld, en hoe zou Hij zelf een zonde goedkeuren? Dat is onmogelijk.

Een voorbeeld hiervan is Mozes. Mozes was getrouwd, en van zijn vrouw gescheiden. Later trouwt hij een andere vrouw, en zijn zusje, Mirjam, spreekt hier schande van. Niet Mozes, die hertrouwde, word gestraft, maar Mirjam werd gestraft door God voor het spreken van schande over het huwelijk. Lijkt mij best een duidelijk voorbeeld.

straffe taal hoor

toon mij eens de plaats en context in de Bijbel waar God zelf de echtscheiding instelt.

Ik ben benieuwd want ik ken er andere hoor/

Weest dan op uw hoede voor uw hartstocht, en dat men niet ontrouw worde aan de vrouw zijner jeugd. 16 Want Ik haat de echtscheiding, zegt de HERE, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met geweldpleging overdekt, zegt de HERE der heerscharen. Daarom, weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw.

Maleachi 2:15-16

Link naar bericht
Deel via andere websites

straffe taal hoor

toon mij eens de plaats en context in de Bijbel waar God zelf de echtscheiding instelt.

Ik ben benieuwd want ik ken er andere hoor/

Weest dan op uw hoede voor uw hartstocht, en dat men niet ontrouw worde aan de vrouw zijner jeugd. 16 Want Ik haat de echtscheiding, zegt de HERE, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met geweldpleging overdekt, zegt de HERE der heerscharen. Daarom, weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw.

Maleachi 2:15-16

Het is straffe taal inderdaad. De tekst die u aanhaalt uit Maleachi is ten eerste gericht aan priesters, die mbt bepaalde regels 'minder' vrijheid hadden als anderen omdat zei een voorbeeld waren voor het volk. De priesters waar God zich hier tegen richt, hebben reeds overspel gepleegd, getrouwd met 1 vrouw waar ze ontrouw aan waren. De situatie is vergelijkbaar met Mattheus 19

3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.
Dit deel slaat op Deut 24:1-4
1 Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, – als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden; 2 en als zij dan uit zijn huis vertrokken, haars weegs gegaan en de vrouw van een ander geworden is; 3 en als dan de laatste man een afkeer van haar krijgt, een scheidbrief schrijft, haar die overhandigt en haar uit zijn huis wegzendt; of als de laatste man, die haar tot vrouw genomen heeft, gestorven is – 4 dan zal de eerste echtgenoot, die haar weggezonden heeft, haar niet opnieuw tot vrouw mogen nemen, nadat zij verontreinigd is geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEREN; gij zult geen zonde brengen over het land dat de HERE, uw God, u ten erfdeel geven zal.
Nu zult u misschien zeggen, dat Mozes dit gezegd heeft, maar dat is niet waar. Niet Mozes, maar God geeft hier de wet aan Israel. Dat men in Mattheus naat Mozes verwijst betekend: Het boek Mozes. De "wet" werd in Israel ook wel "Mozes" genoemd, net zoals bij ons in de oude staten vertalingen sprake is van 1 Mozes (Genesis) 2 Mozes (Exodus). De Here Jezus deelde het oude testament in, zoals de joden dit gewent waren, in Mattheus spreekt de Here Jezus niet over de persoon Mozes, maar over het boek Mozes.

Ik denk niet dat God ooit de grootste fan zal worden van echtscheiding, zo heeft Hij het niet bedoeld.

Maar denkt u, dat in deze gevallen schepping, de Here God verwacht dat iemand bij zijn partner blijft als er sprake is van overspel? Of wanneer iemand keer op keer zijn controle verliest en op zijn vrouw inslaat? Als een dergelijke situatie u betreft, zou u zeggen 'gewoon getrouwd blijven?' indien dit u de rest van uw leven zou beschadigen?

met het oog op de hardheid uwer harten is het toegestaan uw vrouwen weg te zenden

Ik geloof niet dat God in den beginne de echtscheiding bedoeld heeft, maar dat het Zijn reactie is op een schepping vervallen in zonde, om te voorkomen dat mensen hun leven lang in een 'hel' zouden leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik Mattheus 19 lees, ligt het iets genuanceerder: Mat 19: En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest. 9 Doch Ik zeg u: Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan hoererij en een andere trouwt, pleegt echtbreuk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is gemakkelijker. Deze tekst uit Mattheus begint met

3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen?
Doordat de farizeeën Jezus verzoeken, is het duidelijk dat er een addertje onder het gras zit, en die zit in -om allerlei redenen-.

Dit gesprek vond plaats in een situatie, waarin Israelische mannen gewent waren om om allerlei redenen hun vrouw weg te zenden. Deze redenen zouden al kunnen zijn dat de man bijvoorbeeld zijn vrouw gewoon 'zat' is, verliefd is op een ander, of misschien was ze toch niet zo'n goede schoonmaakster als gehoopt. Lukrake voorbeelden, maar dit was de situatie in Israel in die dagen.

Marcus 10

11 En Hij zeide tot hen: Wie zijn vrouw wegzendt en een andere trouwt, pleegt echtbreuk ten opzichte van haar; 12 en indien zij haar man verlaat en een ander trouwt, pleegt zij echtbreuk.

Lucas 16

18 En ieder, die zijn vrouw wegzendt, en een andere trouwt, pleegt echtbreuk; en wie een vrouw, die door haar man weggezonden is, trouwt, pleegt echtbreuk.

Het woord -en- heeft in het hebreeuws nog een betekenis, en dat is -opdat-er staat feitelijk: wie zijn vrouw wegzend opdat hij een ander kan trouwen, pleegt echtbreuk. Het betreft dus een echtscheiding die gebaseerd is op het feit dat men "gewoon een ander wil", en dat word wel gezien als echtbreuk (Gij zult niet echtbreken)

De Here Jezus laat heel duidelijk merken dat Hij het geen goede zaak vind om "zo maar" te scheiden. Hij wijst echter niet de echtscheiding in zijn totaliteit af. Dat zou ook tegenstrijdig zijn, omdat, zoals ik zei, God zelf echtscheiding heeft toegestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

straffe taal hoor

toon mij eens de plaats en context in de Bijbel waar God zelf de echtscheiding instelt.

Ik ben benieuwd want ik ken er andere hoor/

Weest dan op uw hoede voor uw hartstocht, en dat men niet ontrouw worde aan de vrouw zijner jeugd. 16 Want Ik haat de echtscheiding, zegt de HERE, de God van Israël, en dat men zijn gewaad met geweldpleging overdekt, zegt de HERE der heerscharen. Daarom, weest op uw hoede voor uw hartstocht en weest niet ontrouw.

Maleachi 2:15-16

Het is straffe taal inderdaad. De tekst die u aanhaalt uit Maleachi is ten eerste gericht aan priesters, die mbt bepaalde regels 'minder' vrijheid hadden als anderen omdat zei een voorbeeld waren voor het volk. De priesters waar God zich hier tegen richt, hebben reeds overspel gepleegd, getrouwd met 1 vrouw waar ze ontrouw aan waren. De situatie is vergelijkbaar met Mattheus 19

3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen? 4 Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man en vrouw heeft gemaakt? 5 En Hij zeide: Daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en die twee zullen tot één vlees zijn. 6 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 7 Zij zeiden tot Hem: Waarom heeft Mozes dan bevolen een scheidbrief te geven en haar (daarmede) weg te zenden? 8 Hij zeide tot hen: Mozes heeft u met het oog op de hardheid uwer harten toegestaan uw vrouwen weg te zenden, maar van den beginne is het zo niet geweest.
Dit deel slaat op Deut 24:1-4
1 Wanneer iemand een vrouw genomen en gehuwd heeft, dan zal, – als hij haar geen genegenheid toedraagt, omdat hij iets onbehoorlijks aan haar gevonden heeft, en hij een scheidbrief geschreven en haar die overhandigd heeft, waarna hij haar uit zijn huis heeft weggezonden; 2 en als zij dan uit zijn huis vertrokken, haars weegs gegaan en de vrouw van een ander geworden is; 3 en als dan de laatste man een afkeer van haar krijgt, een scheidbrief schrijft, haar die overhandigt en haar uit zijn huis wegzendt; of als de laatste man, die haar tot vrouw genomen heeft, gestorven is – 4 dan zal de eerste echtgenoot, die haar weggezonden heeft, haar niet opnieuw tot vrouw mogen nemen, nadat zij verontreinigd is geworden; want dat is een gruwel voor het aangezicht des HEREN; gij zult geen zonde brengen over het land dat de HERE, uw God, u ten erfdeel geven zal.
Nu zult u misschien zeggen, dat Mozes dit gezegd heeft, maar dat is niet waar. Niet Mozes, maar God geeft hier de wet aan Israel. Dat men in Mattheus naat Mozes verwijst betekend: Het boek Mozes. De "wet" werd in Israel ook wel "Mozes" genoemd, net zoals bij ons in de oude staten vertalingen sprake is van 1 Mozes (Genesis) 2 Mozes (Exodus). De Here Jezus deelde het oude testament in, zoals de joden dit gewent waren, in Mattheus spreekt de Here Jezus niet over de persoon Mozes, maar over het boek Mozes.

Ik denk niet dat God ooit de grootste fan zal worden van echtscheiding, zo heeft Hij het niet bedoeld.

Maar denkt u, dat in deze gevallen schepping, de Here God verwacht dat iemand bij zijn partner blijft als er sprake is van overspel? Of wanneer iemand keer op keer zijn controle verliest en op zijn vrouw inslaat? Als een dergelijke situatie u betreft, zou u zeggen 'gewoon getrouwd blijven?' indien dit u de rest van uw leven zou beschadigen?

met het oog op de hardheid uwer harten is het toegestaan uw vrouwen weg te zenden

Ik geloof niet dat God in den beginne de echtscheiding bedoeld heeft, maar dat het Zijn reactie is op een schepping vervallen in zonde, om te voorkomen dat mensen hun leven lang in een 'hel' zouden leven.

U Schrijft:

Het is straffe taal inderdaad. De tekst die u aanhaalt uit Maleachi is ten eerste gericht aan priesters, die mbt bepaalde regels 'minder' vrijheid hadden als anderen omdat zei een voorbeeld waren voor het volk………

Daarin heb je volkomen gelijk en daarom is deze dan ook gericht aan de volgelingen van Jezus Christus die op vandaag leven want van hen zegt Petrus dat ze priesters zijn:

Gij echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk (Gode) ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem, die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbaar licht: 10 u, eens niet zijn volk, nu echter Gods volk, eens zonder ontferming, nu in zijn ontferming aangenomen.

(1 Petrus 2:8-10)

Wat u volgende opmerking betreft:

Maar denkt u, dat in deze gevallen schepping, de Here God verwacht dat iemand bij zijn partner blijft als er sprake is van overspel? Of wanneer iemand keer op keer zijn controle verliest en op zijn vrouw inslaat? Als een dergelijke situatie u betreft, zou u zeggen 'gewoon getrouwd blijven?' indien dit u de rest van uw leven zou beschadigen?

Bij het lezen van de overeenstemmende tekst in Marcus wordt het duidelijker dat Christus diegene die aanpapt met iemand anders beschuldigd van overspel en de andere partij niet schuldig wordt bevonden en dus “vrij†is om ofwel de overspelige te vergeven en te pogen samen opnieuw te beginnen ofwel een ander te huwen. Op voorwaarde dat die ander dan ook “vrij†is wat betekent dat hij of zij zelf niet overspelig is of was.

Daarom is het antwoord op de oorspronkelijke vraag van deze topic “Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel†dan ook afhankelijk van het feit of:

1) deze “christen “ man vrij is of met andere woorden zelf geen overspel heeft gepleegd

2) De gescheiden vrouw al dan niet het slachtoffer van overspel is of de overspelige zelf is.

Zijn beide niet overspelig dan is het Bijbels antwoord op de gestelde vraag; NEEN

Is één van beide overspelig dan is het Bijbels antwoord op de gestelde vraag : JA

Maar van het begin der schepping heeft Hij hen als man en vrouw gemaakt; 7 daarom zal een man zijn vader en moeder verlaten, en die twee zullen tot één vlees zijn. 8 Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees. 9 Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet. 10 En thuis vroegen de discipelen Hem weder naar die zaak. 11 En Hij zeide tot hen: Wie zijn vrouw wegzendt en een andere trouwt, pleegt echtbreuk ten opzichte van haar; 12 en indien zij haar man verlaat en een ander trouwt, pleegt zij echtbreuk.

Marcus 10:1-12

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is gemakkelijker. Deze tekst uit Mattheus begint met
3 En er kwamen Farizeeën tot Hem om Hem te verzoeken, en zij zeiden: Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om allerlei redenen?
Doordat de farizeeën Jezus verzoeken, is het duidelijk dat er een addertje onder het gras zit, en die zit in -om allerlei redenen-.

Dit gesprek vond plaats in een situatie, waarin Israelische mannen gewent waren om om allerlei redenen hun vrouw weg te zenden. Deze redenen zouden al kunnen zijn dat de man bijvoorbeeld zijn vrouw gewoon 'zat' is, verliefd is op een ander, of misschien was ze toch niet zo'n goede schoonmaakster als gehoopt. Lukrake voorbeelden, maar dit was de situatie in Israel in die dagen.

Marcus 10

11 En Hij zeide tot hen: Wie zijn vrouw wegzendt en een andere trouwt, pleegt echtbreuk ten opzichte van haar; 12 en indien zij haar man verlaat en een ander trouwt, pleegt zij echtbreuk.

Lucas 16

18 En ieder, die zijn vrouw wegzendt, en een andere trouwt, pleegt echtbreuk; en wie een vrouw, die door haar man weggezonden is, trouwt, pleegt echtbreuk.

Het woord -en- heeft in het hebreeuws nog een betekenis, en dat is -opdat-er staat feitelijk: wie zijn vrouw wegzend opdat hij een ander kan trouwen, pleegt echtbreuk. Het betreft dus een echtscheiding die gebaseerd is op het feit dat men "gewoon een ander wil", en dat word wel gezien als echtbreuk (Gij zult niet echtbreken)

De Here Jezus laat heel duidelijk merken dat Hij het geen goede zaak vind om "zo maar" te scheiden. Hij wijst echter niet de echtscheiding in zijn totaliteit af. Dat zou ook tegenstrijdig zijn, omdat, zoals ik zei, God zelf echtscheiding heeft toegestaan.

Je gaat niet in op het tekstdeel "Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens niet." en het tekstdeel "met het oog op de hardheid uwer harten" en "van den beginne is het zo niet geweest".

Dus scheiden is duidelijk niet de bedoeling van God, is het ook nooit geweest. Maar om de vrouw te beschermen moesten mannen die hun vrouw toch wilden wegzenden, haar een scheidsbrief meegeven. Zodat de vrouw terug kon keren naar haar familie of kon trouwen met een andere man en niet op straat eindigde. Dus om nu te zeggen dat God de echtscheiding ingesteld heeft lijkt mij niet een goede weergave van de feiten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ schrijvers van reacties hierboven.

Dat overspel in de Bijbel veroordeeld wordt is duidelijk.

Ik denk ook niet dat Wietse dat wil goed praten.

Hij bedoelt ook duidelijk niet, dat daar discussie over kan zijn.

Het gaat hem om.

Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel?

Nu toch de man zijn vrouw heeft weggezonden met een scheidsbrief?

En volgens jullie de reden van de wet is, dat ze niet op straat zou komen te staan en terug een nieuw leven zal kunnen beginnen.

Hoe dat in de praktijk?

Wat met de man die haar wil huwen?

Dit is van een grote actualiteit voor veel mensen, die vlg. de voorschriften van de Bijbel willen leven, zoals ook Wietze aangeeft.

Wat als zij verliefd worden op een gescheiden vrouw? (Of man natuurlijk kan ook.)

Ook, zoals beschreven in de aangehaalde teksten, zij daar zelf niet schuldig aan zijn?

Plegen ze dan overspel??

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ schrijvers van reacties hierboven.

Dat overspel in de Bijbel veroordeeld wordt is duidelijk.

Ik denk ook niet dat Wietse dat wil goed praten.

Hij bedoelt ook duidelijk niet, dat daar discussie over kan zijn.

Het gaat hem om.

Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel?

Nu toch de man zijn vrouw heeft weggezonden met een scheidsbrief?

En volgens jullie de reden van de wet is, dat ze niet op straat zou komen te staan en terug een nieuw leven zal kunnen beginnen.

Hoe dat in de praktijk?

Wat met de man die haar wil huwen?

Dit is van een grote actualiteit voor veel mensen, die vlg. de voorschriften van de Bijbel willen leven, zoals ook Wietze aangeeft.

Wat als zij verliefd worden op een gescheiden vrouw? (Of man natuurlijk kan ook.)

Ook, zoals beschreven in de aangehaalde teksten, zij daar zelf niet schuldig aan zijn?

Plegen ze dan overspel??

Het antwoord op de oorspronkelijke vraag ( nu ook van u ) “Als je al christen man een relatie aan gaat met een gescheiden christen vrouw. Pleeg je dan overspel†is afhankelijk van het feit of:

1) deze “christen “ man vrij is of met andere woorden zelf geen overspel heeft gepleegd

2) De gescheiden vrouw al dan niet het slachtoffer van overspel is of de overspelige zelf is.

Zijn beide niet overspelig dan is het Bijbels antwoord op de gestelde vraag; NEEN

Is één van beide overspelig dan is het Bijbels antwoord op de gestelde vraag : JA

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo allemaal,

Ik heb echt behoefte aan advies van medechristenen, hou je vast voor een lang verhaal, maar weet even niet hoe ik hier het best mee om kan gaan ook vanuit mijn geloof. Dit omdat ik pas tot geloof ben gekomen, dus ben er niet goed bekend mee hoe ik met deze kwesties om moet gaan.

Bij de kerk heb ik een jaar terug de Alpha Cursus gedaan, de eerste avond was wat onwenning, maar na 10 avonden is er zeker een hechte band ontstaan bij onze groep. Met zijn allen dus ook besloten om als kring door te gaan een jaar, en ons dan tussen andere kringen te voegen.

Een paar maanden terug is de groep een weekend weg geweest, ik ben zelf een dag geweest, wegens omstandigheden.

Ik ga geen namen noemen, dus ik noem de man A en de vrouw B.

Ik merkte dat A en B wel heel knuffelig waren, zo knuffelig als eigenlijk een verliefd stel is.

Door de Alpha ben ik bevriend geraakt met B, en na het weekend kwam ze langs om te praten. Haar ex (die ook in de groep zit) had zich gestoord aan het feit dat ze zo klef waren, en dit ook uitgesproken. Dit was de rest ook opgevallen en gezegd dat ze zich eraan hadden gestoord. B begreep dit niet.

Als groep er over gesproken en erover gehad wat wij als groep wouden uitstralen naar buiten, en afgesproken dat het allemaal wat minder knuffelig moest. De vrouw van A gaf aan dat er whats app contact was geweest met A en nog iemand en dat ze dit niet op prijs stelde en wilde dat dit ophield. En dat in dat weekend haar de ogen waren geopend.

Lang verhaal kort, daarna vertelde B mij dat ze zeer veel contact had met A, en dat dit ook lichamelijk was, en ze gevoelens voor hem had. Ik heb lang met haar gepraat, en gezegd dat het niet kan, hij is getrouwd 2 kinderen. En dat het beter is om afstand te bewaren.

Nu is het intussen zo ver geëscaleerd dat A in scheiding ligt met zijn vrouw, ondertussen B nog contact had met hem.

De ouders van B hebben haar voor een keus gezet. Of ze kiest voor hem of haar ouders (geen christenen).

Toch voor haar ouders gekozen, contact met A verbroken, en uit de groep gestapt.

Ik heb een gesprek met haar gehad, dat voor ik mijn geloof had ik haar allang had laten vallen. Maar ik kan dit niet over mijn hart verkrijgen, en dat ze altijd bij mij terecht kan om haar hart te luchten, en ze met me praten kan.

Maar dat ik er ook voor de vrouw van A ben, zij heeft deze steun hard nodig tenslotte.

Vandaag vertelde B me dat ze toch weer contact met hem heeft gezocht, en dat ze hem niet uit haar hoofd kan zetten, en een relatie met hem wil.

Een hele soap dit....

Wat zegt de bijbel hierover? En hoe zou een goede christen hier mee om moeten gaan?

Ik weet het echt even niet meer..

Maar ik zou toch geen goed christen zijn als ik haar zou laten vallen?

Ik heb zelf ook mijn nukken, ben nog maar net christen, dus ben hiervoor ook geen lieverdje geweest.

Weet wel dat in de bijbel staat "Zij die onschuldig zijn werpen de eerste steen". Hierdoor heb ik geleerd mensen niet zomaar te veroordelen. Maar neemt niet weg dat ik dit heel lastig vind...

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groeten Anneke

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ouders van B hebben haar voor een keus gezet. Of ze kiest voor hem of haar ouders (geen christenen).

(...)dat voor ik mijn geloof had ik haar allang had laten vallen. Maar ik kan dit niet over mijn hart verkrijgen, en dat ze altijd bij mij terecht kan om haar hart te luchten, en ze met me praten kan.

(...)

Maar ik zou toch geen goed christen zijn als ik haar zou laten vallen?

Ik heb zelf ook mijn nukken, ben nog maar net christen, dus ben hiervoor ook geen lieverdje geweest.

Weet wel dat in de bijbel staat "Wie onschuldig is die werpe de eerste steen". Hierdoor heb ik geleerd mensen niet zomaar te veroordelen.

Wat zegt de bijbel hierover?

Er is heel veel te zeggen, maar een goed begin is nauwkeurig lezen.

Wie is de onschuldige, de getuige, die de steen zal werpen? Dat is degene die de zonde is berokkend, de man, of de directe getuigen, of bij afwezigheid daarvan de schriftgeleerden als getuigen van de wet van God; en wel de oudste als eerste. Daarom is het dat de tekst noemt dat de schriftgeleerden vertrekken, en de oudste het eerst, en in dezelfde lijn past het schrijven van Jezus in het zand, want als griffier mag hij zich niet mengen in het proces zelf.

De onschuldige, dat is ten eerste degene die het kwaad berokkend is, dat is volgens de Wet van Mozes God zelf. Dat is Jezus Christus die ook al aanwezig was in onze bijbeltekst, en ook daadwerkelijk bevoegdheid en macht heeft gekregen om te oordelen.

Maar dan moeten we vervolgens ingaan op dat oordelen.

Veroordeling uitgesproken over het kwaad

Keurt Jezus de zonde dan goed? Zeker niet! Hij zegt: gaat heen en zondig niet weer.

Waarom veroordeelt Jezus niet?

Oproepen tot bekering

Ten eerste is de rol van Jezus Christus om te redden degene die God de Vader tot Hem brengen zal. Dat is gedurende heel het leven van elk mens mogelijk.

Hoe brengt God de Vader mensen tot Christus? Door de Geest. Door het Woord. Door de wet. Door de liefde waarop de wet is gestoeld. Door de prediking van Johannes de Doper: bekeert u op vergeving van zonden. Dat is: BEKEER u.

Veroordelen van de zonde

Ten tweede veroordeelt Jezus wel degelijk (de zonde). In het Woord dat door Hem wordt verkondigd. Maar de schriftgeleerden wilden niet aannemen en toonden zich onbekeerlijk, terwijl de zondaren graag aannamen en zich graag bekeerden om het goede te doen en de liefde en Christus na te volgen.En Jezus zegt dus ook: Ga heen en zondig niet weer!

Openstaan voor bekering bij de zondaar

Ten derde veroordeelt Jezus ook daadwerkelijk de zondaar die na een leven onder de genade van God geen omkeer heeft gemaakt en niet heeft leren kiezen tegen het vlees en voor de Geest. Alle mens wordt hierbij geholpen door God, omdat (als God het geeft) het leven langzaam uit alle mens wegtrekt. In Gods genade kan een mens tot zijn laatste snik leren inzien wat de ware weg is van deze schepping.

Een leven lang

Zelfs onwilligen en onverbeterlijken en hardleersen en zichzelf rijk rekenende gearriveerden zullen tot op het laatst besef kunnen krijgen van de relativiteit van het mensenleven en de grootheid van God. Niet iedereen wordt dat gegeven en niet bij iedereen overwint het goede. Kain en Ezau en Martha waren kinderen van het licht maar hadden in de voorbeelden niet het goede deel gekozen, Abel en Jacob en Maria wel. Maar tot het einde van het leven heeft de mens gekregen om God te leren kennen, en zichzelf. Soms ook is het hun niet toegestaan om (al) tot inkeer te komen omdat ze nog door beproeving moeten. Of omdat ze door de omstandigheden (dus niet uit liefde) kennis krijgen van de waarheid en dus uit verkeerde motieven kunnen kiezen voor God. In dat laatste geval verhardt God de harten.

Om te komen voor de rechter

En aan het einde van het leven rest het oordeel: hetzij veroordeling, hetzij vrijspraak. Wie is het die zal komen om te komen om te oordelen over de levenden en de doden?

Dat is Jezus Christus. Hij is de onschuldige die het kwaad begaan tegen God zal oordelen en de eerste steen zal werpen op de kinderen van het kwaad.

De steen des aanstoots

Zal de steen dus geworpen worden? Jazeker hij zal geworpen worden.

Jezus Christus zal komen om te oordelen over al de levenden en de doden.

Maar zal die steen dan geworpen worden op de zondaars?

Nee, de zonde zelf was al overwonnen. Maar de steen wordt geworpen op de liefdelozen die het hart niet verbonden aan uitredding uit zonde, maar aan het hartelijk kiezen voor de zonde. Dat zijn dus niet bij uitstek zondaren, maar dat zijn bij uitstek degenen die denken nooit geoordeeld te worden. De bijbel zegt over hen: wie heeft jullie wijsgemaakt dat je veilig bent voor het komende oordeel?

Oordelen en bidden

Oordeelt niet, opdat gij niet geoordeeld wordt. Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke mate gij meet, zal u wedergemeten worden. En wat ziet gij den splinter, die in het oog uws broeders is, maar den balk, die in uw oog is, merkt gij niet? Of, hoe zult gij tot uw broeder zeggen: Laat toe, dat ik den splinter uit uw oog uitdoe; en zie, er is een balk in uw oog? Gij geveinsde! werp eerst den balk uit uw oog, en dan zult gij bezien, om den splinter uit uws broeders oog uit te doen.

Geeft het heilige den honden niet, noch werpt uw paarlen voor de zwijnen; opdat zij niet te eniger tijd dezelve met hun voeten vertreden, en zich omkerende, u verscheuren. Bidt, en u zal gegeven worden; zoekt, en gij zult vinden; klopt, en u zal opengedaan worden. Want een iegelijk, die bidt, die ontvangt; en die zoekt, die vindt; en die klopt, dien zal opengedaan worden.

Of wat mens is er onder u, zo zijn zoon hem zou bidden om brood, die hem een steen zal geven? En zo hij hem om een vis zou bidden, die hem een slang zal geven? Indien dan gij, die boos zijt, weet uw kinderen goede gaven te geven, hoeveel te meer zal uw Vader, Die in de hemelen is, goede gaven geven dengenen, die ze van Hem bidden!

Alle dingen dan, die gij wilt, dat u de mensen zouden doen, doet gij hun ook alzo; want dat is de wet en de profeten. Gaat in door de enge poort; want wijd is de poort, en breed is de weg, die tot het verderf leidt, en velen zijn er, die door dezelve ingaan; Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden.

Maar wacht u van de valse profeten, dewelke in schaapsklederen tot u komen, maar van binnen zijn zij grijpende wolven. Aan hun vruchten zult gij hen kennen. Leest men ook een druif van doornen, of vijgen van distelen? Alzo een ieder goede boom brengt voort goede vruchten, en een kwade boom brengt voort kwade vruchten.

Een goede boom kan geen kwade vruchten voortbrengen, noch een kwade boom goede vruchten voortbrengen. Een ieder boom, die geen goede vrucht voortbrengt, wordt uitgehouwen en in het vuur geworpen. Zo zult gij dan dezelve aan hun vruchten kennen.

Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is. Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan? En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

1. Het oordelen waarvan hier wordt gesproken dat is het oordeel over de straf, namelijk de hel of de dood. Je moet er dus mee blijven rekenen dat het oordeel niet aan jou is.

2. Maar dat gezegd hebbende moet je ermee rekenen alsof het om jouzelf zal gaan: zou jij de verlossing willen missen?

3. Maar als je dan goed doet en de balk uit je ogen gaat halen, zul je dan je niet bekommeren uit liefde om de balken bij anderen? Alleen weet je dan hoe gevoelig het lag bij jouzelf.

4. En dan is het zaak dat je geen stenen voor broden verkoopt. Liefde en vrede tonen voor het kwaad en voor de volgers van het kwaad is een steen die je verkoopt als brood.

Maar de liefde vraagt geen bedekking door duisternis, maar het Licht van God, opdat wordt herkend uit welke boom jij bent en opdat wordt gehoord wat God heeft te zeggen tegen Zijn kinderen, en wat Hij wil betekenen voor de mens die daar nog buiten staat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de balk in mijn ogen verwijderd, ik heb mijn zonden beleden voor God en mijn gemeente, en die zijn in het watergraf achter gebleven.

Ik wil alleen maar zeggen dat ik zelf ook niet een heilig boontje ben geweest, en het niet aan mij is om over haar en hem te oordelen. Maar ik zie het wel als mijn taak en plicht om te helpen, maar ik weet niet hoe.

Ik merk wel dat ze verder en verder van God af komt te staan terwijl ze juist zo op de goede weg was.

Ik wil haar helpen maar ik weet niet hoe.

En ben niet zo goed bekend met de bijbel om te weten wat Gods woord hierover zegt.

Het enige wat ik in mijn gedachten hou is: wwjd. Wat zou Jezus doen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil haar helpen maar ik weet niet hoe.

En ben niet zo goed bekend met de bijbel om te weten wat Gods woord hierover zegt.

Het enige wat ik in mijn gedachten hou is: wwjd. Wat zou Jezus doen?

Ik viel je niet aan. Ik reageerde op je gevoel van "niet laten vallen". Niet een (scherp) onderscheidend oordeel geven is een manier om iemand te laten vallen. Mijn punten 2, 3, en 4 hadden dus juist een strekking dat de zondaar ermee geholpen is om duidelijk te worden gewezen op de zonde. Ontferming zonder normzetting biedt geen hulp. Want je wilt toch bereiken met haar waar jijzelf deel aan hebt, namelijk verlossing?!

Laat ik het een ietsje anders benaderen:

De ouders van B hebben haar voor een keus gezet. Of ze kiest voor hem of haar ouders (geen christenen).

(...)dat voor ik mijn geloof had ik haar allang had laten vallen. Maar ik kan dit niet over mijn hart verkrijgen, en dat ze altijd bij mij terecht kan om haar hart te luchten, en ze met me praten kan.

(...)

Maar ik zou toch geen goed christen zijn als ik haar zou laten vallen?

Ik ben geen gesprekspartner want ik ben een principieel tegenstander van de geest van alpha-cursussen voor reeds gelovigen. Maar ik wil wel reageren.

Wat opvalt is dat je normatief gevoel eigenlijk prima werkt, maar meer zit met de vraag hoe het een plaats moet krijgen. Mij raakt dan ook niet zozeer jouw reactie, want die vind ik logisch, maar de onvoorstelbare impasse waar de andere gelovigen in terecht komen terwijl ze zich juist in zo'n cursus concentreren op de basis van het geloof en op de Geest van God.

Het is vreselijk bedroevend om te merken dat christen-zijn zo volkomen wordt geassocieerd met het slechte in de ander verdragen, waardoor een christen in de praktijk nog minder normen lijkt te hebben dan een ongelovige.

Liefde wil niet zeggen, normloosheid, maar juist het waarderen en hoogachten van de wet.

Liefde wil niet zeggen geen oordeel hebben, maar juist heel scherp kunnen oordelen,

omdat je ziet wat werkelijke liefde voor God voor de mens betekent.

Liefde wil zeggen veroordelen alles wat tegen God is en de Geest bedroeft.

Het sleutelwoord is bekering/gezindheid. Wie zich niet bekeert/gezindheid heeft om het goede te doen, maar openlijk kiest tegen tegen de normen van liefde, die is niet uit de liefde, maar hij is uit het kwaad. Dat moet benoemd zijn, en dat hoort op een standaard te worden geplaatst.

Wie zonder zonde is werpe de eerste steen. Dat is Jezus. Hij zal komen en oordelen en ook daadwerkelijk de eerste steen werpen. Nu is nog niet het tijdstip gekomen dat het oordeel wordt uitgevoerd. En nu is er ook nog tijd om bekering te vinden zolang als we leven. En rekenen met toekomstige bekering maakt voorzichtig. Maar Jezus zegt dan ook: "ga heen en zondig niet weer." Hoe kun je een hart tot bekeringsgezindheid brengen als de norm niet is hoog gehouden?

Want de norm van de liefde is niet dat het kwaad niet veroordeeld wordt, maar dat de persoon die het kwaad heeft gedaan niet door de werkers van het licht gestraft zal worden, maar door God zelf. Op Zijn tijd. En opdat zij die kwaad doen, dat oordeel toch nog zullen ontlopen, is er juist het veroordelen van alle kwaad op deze aarde.

De werkers van het licht, dat zijn geen verzamelaars van alle onrecht en normloosheid in onverschilligheid hoe er wordt omgegaan met God en met de liefde; maar het zijn verzamelaars van alles wat kiest vóór God en alles wat van harte breekt met de zonde en het vlees. Degenen die gezondigd hebben kwalificeren vaak beter, omdat zij een schuldgevoel hebben en de eigen ellende ook kwalificeren als ellende. Hoe anders degenen die het menen zo goed te weten, en denken in eigen kracht sterk te staan, of er al te zijn in de Geest! Maar de voorsprong van zondaren en ellendigen is geen uitnodiging om de duisternis te doen heersen over het licht! Gaan de kaarsen uit als het donker wordt? Zwijgt de dienaar van God als het kwaad van zich spreekt?

Je zegt het: voor je je geloof had, zou je haar hebben laten vallen. Daar precies zit de crux. Door je geloof heb je het gevoel dat normloosheid (=liefdeloosheid) met onvoorwaardelijke acceptatie (=liefdeloosheid) beantwoord moet worden. Maar het tegendeel is het geval. De liefde ondersteunt juist de norm en het moreel juiste. Het kwaad moet dus herkend en erkend worden, en daarin moet gewezen worden op de weg die God jou heeft geleerd. Niet laten vallen gaat over jouw gezindheid. Wanneer je niet wilt dat de ander het eeuwige leven mist, dan zul je uit liefde de ander aansporen en alle kwaad veroordelen en de ander als persoon zo nodig vermanen. Sommigen zwijgen en doen zelf het goede in getrouwheid. Anderen spreken en kiezen nauwkeurig wat ze wel en niet doen. Weer anderen nemen afstand tot het kwaad. Niet elke ziel is gelijk en het vlees is overal.

De liefde is nooit onvoorwaardelijk. De liefde eist een gezindheid van liefde, dat is een bereidwilligheid om het goede te willen doen. Maar wie het kwade zoekt of niet wil loslaten, die valt in het oordeel. Wie dit oordeel verdoezelt en net doet alsof God dat allemaal goed vindt en ook Jezus met open armen de zondaren (=wie voor zonde kiest) ontvangt, brengt een vals evangelie en een bakermat van liefdeloosheid.

Jouw verhaal is vanuit mijn beleving in normatief perspectief een heel verdrietig verhaal.

De duisternis heerst en het goede en het rechte dat er is (in jou, de vrouw van A, de ouders, ongetwijfeld ook anderen), dat lijdt en wordt niet onderkend door het licht (de groep, A, B). En de Geest die werd gezocht, die wordt bedroefd. Maar dat je deze post plaatst stemt hoopvol! En dat het heeft geleid tot problemen in de groep en tot je verhaal is misschien alweer een heel klein lichtpuntje..! De weg van Gods kinderen gaat via beproevingen, tuchtiging, en een voortschrijdend inzicht hoe de liefde van God zich verhoudt tot wat in de wereld liefde wordt genoemd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enorm bedankt voor je reactie!

Ik begrijp het nu stukken beter als net!

Hier komt bij dat ik net een heel goed gesprek heb gehad met mijn beste vriendin die mij ook heel goed heeft geadviseerd, en die de gave heeft mij stukken bijbel in jip en janneke taal uit te kunnen leggen!

Ik zal straks die andere vriendin bellen, en haar uitnodigen voor een gesprek.

En haar zeggen dat ik haar ontvang in mijn huis met de liefde van God.

En haar met klem vragen om al haar zonden,zorgen,gevoelens alles wat in hart hart speelt bij God neer te leggen. Haar uitleggen dat er niemand is die haar zoveel liefde kan geven als God.

De liefde die ze nu lijkt te voelen voor A is geen liefde. Ze zoekt spanning,troost.

Terwijl hij de liefde die hij voor haar denkt te voelen nog deelt met een andere vrouw.

Hij heeft nog niet van haar alleen gehouden. Dus deze relatie begint al met zonde, eigenlijk "trouwt" ze met een nog getrouwde man.

En ik hoop dat ze de liefde open en eerlijk bij God zoekt. Ervoor gaat bidden. En dat ze dan moet kijken wat er nog over is van de liefde die ze denkt te voelen voor A.

De liefde die God haar kan geven is vele malen groter!

Ik vertrouw erop dat het goedkomt hoe lang het ook duurt.

Ik hou jullie op de hoogte.

Erg bedankt voor uw hulp!

Ben nu vastberaden er voor haar te zijn. Niet omdat het moet maar omdat ik het wil, en het niet over mijn hart kan krijgen haar aan haar lot over te laten.

Ook al heeft u zo uw mening over de alpha cursus, die ik respecteer, zo heb ik enorm veel aan de alpha cursus gehad! En ik kan het menigeen aanraden.

Dat dit nu binnen de groep is gebeurd is meer uitzondering dan regel. En wil niet zeggen dat dit door de alpha cursus is gebeurd.

Persoon A ging voor de alpha cursus ook al meerdere malen vreemd. Hij en zijn vrouw zijn hier ook voor in therapie geweest,om toch te proberen hun huwelijk te redden.

Ze hebben er nu toch voor gekozen om te scheiden..

Maar ik respecteer uw mening,laat dit duidelijk zijn. En nogmaals dank voor uw hulp!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb nog eens uw reactie gelezen, en nog eens..

Gisteravond hebben wij als groep besproken hoe nu verder als groep (zonder A en B)

Er is een hoop gebeurd een hoop leugens en bedrog. De eerste reactie was, klaar ermee.

Maar juist doordat we een goede band hebben,aan een half woord genoeg hebben, en bovenal er voor de vrouw van A willen zijn blijven we tot mei als groep bij elkaar.

Ook is besproken hoe om te gaan met beide personen. Na alles wat er is gebeurd. En geloof me er is veel gebeurd.

De kringleider zei het beste wat je nu kunt doen is weg ermee, klaar ermee. Maar wel zeggen dat als ze eerlijk zijn, en hun zonden beleden hebben en echt oprecht naar ons toe kunnen zijn ze dan met open armen opvangen en ontvangen.

Maar aangezien B een vriendin is geworden van me kan ik dat niet.....

Ik heb haar gebeld en gevraagd of ik haar kon spreken. Ze zou net op bed gaan maar het kon wel zei ze.

Ik heb haar gevraagd of ze eerlijk tegen mij is geweest. Toen ze zei dat ze geen contact meer hadden er echt geen contact meer was of dat het gelogen was. En als ze nu tegen me liegt de vriendschap over is. En dat de vriendschap helemaal over is als ze niet een huisje voor haar alleen zoekt maar samen met hem gaat wonen.

Ik heb haar met klem en uit de grond van mijn hart gevraagd om de liefde die ze nu denkt te voelen voor A, eerst te zoeken bij God. Dat ze daar standvastig in is, en dit voor langere periode probeert. Elke keer als ze een zwak moment heeft, troost zoekt, liefde zoekt wat dan ook. En dat ze dan kijkt wat er nog over is van de liefde die ze voor A lijkt te voelen...

Ze zei dat ze dit heeft gedaan, ook voor langere periode maar dat ze niks van God heeft gevoeld... Maar dan ook helemaal niks.

Ik heb haar gevraagd of ze ook oprecht met een open hart heeft gebeden. Ja zei ze.

Ik wil je er verder niet in pushen, maar alsjeblieft geef God nog een kans zoals Hij jou ook meerdere kansen zou geven!

Ik ben bij de vrouw van A geweest vanavond en denk een na wat je haar aandoet ik heb het met eigen ogen gezien en mijn hart brak! Ik heb het verdriet van de kinderen gezien en mijn hart brak en jullie tweeën doen ze dit willens en wetens aan! Denk daar eens over na!! Ze gaan eraan kapot!

Ze werd stil, huilde en heeft me beloofd er over na te denken.

Zaterdag komt ze bij me, en dan praten we verder......

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien een goed idee om gewoon een keertje te zeggen wat je er van vind en het er dan maar bij te laten. Het zijn volwassen mensen en die moeten zelf maar hun keuzes maken. Schud het stof van je af enzo. Bovendien is het niet erg gezond om zo betrokken te raken in de relaties van anderen.

Het is flink helder dat het niet zo handig en Bijbels is wat ze doen, maar je moet er voor waken niet een soort zedenmeester uit te gaan hangen, ook niet als groepje. Afstand is gezond op zijn tijd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid