Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik zou graag een tattoo willen van een ichthus vis, maar mijn ouders willen dit niet. In het oude testament staat:

Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. [ Leviticus 19 ; 27-28]

Maar in het nieuwe testament staat:

Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.[ 1 Korintiers 10;31]

Ik vindt dat dit elkaar tegen spreekt. Ik vindt dat als je een tattoo neemt van een ichthus vis of een kruisje dat het geloof verspreidt word, omdat mensen er naar vragen. Ook vindt ik dat je er de hele tijd aan herinnerd word dat de Heer voor jou zonde aan het kruis heeft gehangen en andere mensen via dit der ook aan laat herinneren.

Graag hoor ik jullie mening hierover en uw conclusie.

Alvast bedankt!

Link naar bericht
Deel via andere websites
...maar mijn ouders willen dit niet.

Maar in het nieuwe testament staat:

Dus of u nu eet of drinkt of iets anders doet, doe alles ter ere van God.[ 1 Korintiers 10;31]

Ik ga het je nog "moeilijker" maken... In dat NT staat ook:

Efeziërs 6,1

Kinderen, wees gehoorzaam aan je ouders uit ontzag voor de Heer, want zo hoort het.

en:

Kolossenzen 3,20

Kinderen, gehoorzaam je ouders in alles, want dat is de wil van de Heer.

:E

(Welkom op het forum, trouwens... |P )

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier komen een paar dingen kijken:

1. In het oude testament wordt tattooeren min of meer afgekeurd. Die regels hebben geen directe gelding meer, maar zijn wel een indicatie.

2. Je lichaam heb je van God gekregen, er goed voor zorgen en het zien als een tempel voor de HG is voluit christelijk.

3. Paulus, ondermeer, waarschuwt heel sterk tegen een neiging teveel bezig te zijn met schoonheid en uiterlijk, ook ondermeer in prediker wordt hier tegen gewaarschuwd.

Al met al moeten we dus zeggen dat vanuit een Bijbels perspectief tattoeren niet erg aan te bevelen is. Ik denk niet dat, dat betekent dat het een zware zonde is ofzo, wanneer je tattoos hebt ben je naturlijk net zo welkom in de kerk als zonder, maar dat het dus niet iets is wat je doet ter ere van God. Wanneer je dus een tattoege zet omdat je dat mooi vind en of omdat je dat stoer vindt ofzo, doe je dat vanuit je aardse verlangens, wanneer je kijkt naar de Hemelse verlangens zou je dat wellicht beter niet doen.

Ik zou dus een tattoeage nemen wanneer je dat leuk lijkt voor jou persoonlijk, maar het is raar om dat vanuit je geloof te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is ook wel belangrijk om te weten hoe oud je bent.
Goed punt. Maar dan moeten de ouders dat als reden aanvoeren, en niet met Leviticus komen.

Heb je trouwens een dode te betreuren?

Wanneer je een dode te betreuren hebt, scheer dan het haar aan je slapen niet weg en knip geen stukken uit je baard, kerf geen tekens in je lichaam en breng geen tatoeages aan. Ik ben de HEER. [ Leviticus 19 ; 27-28]

Dat geldt dus niet indien je om een andere reden een tatoe wil laten zetten. Altijd Bijbelteksten goed in context lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het wel eens met wat bepaalde users al eerder gezegd hebben.

Die tekst in het OT gaat vooral over een context van rouwen om de doden binnen een bepaalde cultuur. Die wetten hebben ook een belangrijk deel als doel om het volk Israël apart te zetten van de heidense volken. Ik denk dat je zo'n tekst als die ook in dat licht moet zien. Net als die vele andere regels die christenen trouwens niet volgen en over van mening zijn dat ze niet voor ons van toepassing zijn (denk aan kwastjes aan je kleding etc).

Ik denk niet dat er een duidelijk verbod of gebod over bestaat. Belangrijkste is denk ik je geweten te volgen. Zelf heb ik er geen bezwaar tegen (ik zou alleen niet weten met wat voor iets ik de rest van mijn leven mee wil rondlopen) maar als jouw geweten aangeeft dat het niet goed zit: doe het dan vooral niet.

Ow, en wees een beetje lief voor je ouders. ^^

Link naar bericht
Deel via andere websites

Moet het persé een tattoo zijn om je lichaam met een visje te versieren?

Waarom teken je jezelf niet vol met viltstift?

Blijft weken zitten, als je niet te hard schrobt.

Er zijn ook plakplaatjes die haast niet te onderscheiden zijn van een tattoo.

Misschien niet met een visje, maar dat eenvoudige teken moet te maken zijn.

Als de reden is, die wat je zegt en niet zoals gesuggereerd wordt, dat je met de mode mee wil doen, dan moet dit aan alle kanten voldoen.

Zowel voor jezelf naar je omgeving toe, als je onzekerheid over wat Bijbels is en ook wat betreft het gehoorzaam zijn aan je ouders en om hen niet te provoceren.

Lijkt me een mooie oplossing. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nu 16 jaar, bijna 17. Het was als examencadeau of voor iets anders bedoelt. Nee heb geen dode te betreuren, maar het is de hele zin met de opsomming waar in het gedeelte met wat ik bedoel in staat.

Ik weet niet of je dit echt ter harte gaat nemen, maar toch: Je bent nog erg jong. Wacht nog een paar jaar, want of je nu wil of niet, je zit volop in ontwikkeling. Wie zegt dat jij over 5 jaar nog zo over het geloof denkt als je nu doet? Misschien vind je dan zo'n ichtus visje wel ontzettend nietszeggend, of domweg lelijk. Ook je geloof kan veranderen, ondanks dat je je dat nu niet zo voorsteld, maar misschien denk je wel veel minder fanatiek over geloven in een paar jaar, en zit je met die tattoo.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nu 16 jaar, bijna 17. Het was als examencadeau of voor iets anders bedoelt. Nee heb geen dode te betreuren, maar het is de hele zin met de opsomming waar in het gedeelte met wat ik bedoel in staat.

Ik weet niet of je dit echt ter harte gaat nemen, maar toch: Je bent nog erg jong. Wacht nog een paar jaar, want of je nu wil of niet, je zit volop in ontwikkeling. Wie zegt dat jij over 5 jaar nog zo over het geloof denkt als je nu doet? Misschien vind je dan zo'n ichtus visje wel ontzettend nietszeggend, of domweg lelijk. Ook je geloof kan veranderen, ondanks dat je je dat nu niet zo voorsteld, maar misschien denk je wel veel minder fanatiek over geloven in een paar jaar, en zit je met die tattoo.

Ik neem dit van harte hoor! Bedankt voor je mening beter dan eerdere reacties. Wat u vertelt is inderdaad zo. Je ontwikkeld nog vele dingen dus ook in het geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zoals al ettelijke malen in dit topic genoemd is Leviticus 19 ; 27-28 geen tekst waarin het zetten van tatoeages wordt verboden. Mensen die denken dat dit wel zo is moeten echt leren om de Bijbel beter (en in context) te lezen. Indien je dit Bijbelvers gebruikt om te toetsen of je een tatoeage mag zetten dan is het antwoord heel simpel en duidelijk: ja, dit mag.

Ik vind het serieus eng dat mensen een zinsdeel gebruiken om hun punt te maken. Dit is niet eens een context, dit is puur CTRL-C/CTRL-V (voor Mac gebruikers: CMD-C/CMD-V).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jouw vis met poten avatar is in feite een verborgen christelijk symbool uit de oudheid ten tijde van de christenvervolging. Het Griekse woord voor vis staat voor Ίησοῦς ΧÏιστός, Θεοῦ Υἱός, ΣωτήÏ. (eerste letter elk woord vormt Ictus, vis dus. Met dubbele gelaagdheid dus, want de stap naar Christus is niet zo bijster grood plus dat vissers sowieso een grote rol spelen in het NT.)

Ik kan geen Grieks, maar het betekent Jezus Christus, Gods Zoon, redder.

Met die pootjes er onder is je avatar in feite een soort van Christelijk theïstische evolutie symbool. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het tweede gebod gaat in eerste instantie over afgodsbeelden. Maar ik moet zeggen, creatief gevonden. Als je jouw interpratie zou volgen, zou je helemaal geen afbeeldingen mogen maken van levende wezens, zoals in de Islam. Echter gaat het ook om het element van het vereren of aanbidden van zulke beelden of afbeeldingen. Oftewel, de schepping boven de Schepper zetten.

Ik moet dan heel creatief denken om de link naar een tattoo te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus een ichtus vis valt dan toch onder dat gebod?

Maar ja, de OT wetten waren voor joden, dus...

Ow niet alleen hoor.

Met een beetje common sense kun je ook wel lezen dat de context van het gebod over het aanbidden van beelden gaat:

U zult geen andere goden hebben ten koste van Mij.

4 U zult geen beelden maken, geen afbeelding van enig wezen boven in de hemel, beneden op de aarde of in de wateren onder de aarde. 5 Buig u niet voor hen neer en bewijs hun geen goddelijke eer, want Ik, de HEER uw God, Ik ben voor hen die Mij haten een jaloerse God die de schuld van de vaders wreekt op hun kinderen, tot de derde en vierde generatie.

In dat zelfde boek staat notabene beschreven dat de Verbondskist beelden van engelen moet hebben. En dan hebben we ook nog het verhaal met Mozes en de stok met een beeltenis van een slang er op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid