Spring naar bijdragen

Goedgelovig stopt op hoogtepunt


Aanbevolen berichten

Goedgelovig stopt ermee. De satirisch-kritische christelijke website zal over 10 weken, op 23 maart 2014, precies 7 jaar na haar lancering, haar allerlaatste bericht plaatsen. Dat heeft de redactie van de site vandaag bekend gemaakt.

Goedgelovig was een luis in de pels van christelijk Nederland. Met humor, satirisch-kritische opinie en af en toe onderzoeksjournalistiek volgende het weblog door de jaren heen tal van kerken, christelijke organisaties en eenmansbedieningen. Voor de christelijke wereld was het genre nieuw en de tegendraadse rol van het weblog, dat zich liet inspireren door Erasmus' satirische werk 'Lof der Zotheid', werd niet altijd gewaardeerd. Maar Goedgelovig bouwde gestaag een trouwe schare lezers en reageerders op.

Goedgelovig stopt bewust op haar digitale hoogtepunt. "Het is altijd lastig om precies te bepalen wanneer dat is, maar dit lijkt ons een geschikt moment," zegt redacteur Joost de Vries namens het Dwaze Zaken Collectief, de groep columnisten die de site als publicatieplatform gebruikt. "Na 7 jaar is het mooi geweest."

In 2008 werd de site opgemerkt door de IKON en de Protestantse Kerk, die Goedgelovig de eerste gouden Webfish Award toekenden. Daarna ging het hard. Op dit moment registreert Goedgelovig maandelijks 150.000 bezoekjes, en is de site sinds haar oprichting bijna 10 miljoen keer bezocht. De 'twitterkoe' wordt door bijna 3.000 mensen gevolgd en er zijn meer dan 180.000 reacties geplaatst. Daarmee is het een van de grootste en meest actieve christelijke webplatforms geworden. Bovendien een de weinige plekken op het web waar christenen en atheïsten geanimeerd met elkaar in gesprek zijn.

Is het dan niet jammer om te stoppen? "Ja, natuurlijk," reageert De Vries. "Voor onszelf en de community van reageerders is deze site een heel vertrouwde plek geworden. We hebben ook nog voor jaren aan materiaal op de plank liggen, maar we hebben de laatste periode te vaak een déjà-vu gehad bij wat we publiceren. Zo’n signaal moet je serieus nemen. En we zijn natuurlijk geen kerk of christelijke organisatie. Die richten zichzelf op en je komt er vervolgens nooit meer vanaf. Dat kwakkelt maar door, zo de eeuwigheid in. Nee, dan liever de moed opbrengen om zelf een punt te zetten achter een mooi leven. Willen tegendraadsen en satirici relevant blijven, dan moeten ze zichzelf eens in de zoveel tijd opnieuw uit kunnen vinden."

Hoe staat het dan met de missie van Goedgelovig – is die nu vervuld? "Ja, we denken het wel," zegt De Vries. "De afgelopen 7 jaar hebben we een duidelijk statement gemaakt. We hebben geschreven over ‘kerkelijk poppentheater, softe subcultuurmaniertjes, gristelijke zeepbellen, kledingloze keizers en evangelische hypes’. Dat was nodig en is gewaardeerd. We hebben taboes bespreekbaar gemaakt. De stijl van Goedgelovig heeft ook navolging gevonden op andere sites. Anderzijds is onze missie nooit klaar. Er zullen altijd christengekkies blijven en we hebben niet de illusie dat we de kerkelijke scene echt kunnen veranderen. We delen hooguit wat plaagstootjes uit. Er zullen – met of zonder Goedgelovig – altijd open-minded en bekrompen gelovigen zijn, tegendraadse en sektarische."

De komende maanden pakt Goedgelovig nog flink uit. Met onthullingen, onverwachte wendingen en nog niet eerder gepubliceerd materiaal. En op 23 maart een spetterend einde. De site blijft voorlopig online, "als erfenis voor het nageslacht."

Link naar bericht
Deel via andere websites

Good riddance.

Voor een groot deel zat men toch voornamelijk hun eigen nieuws te scheppen door kleine marginale groepjes aandacht te geven. Ik betwijfel of er werkelijk mensen ooit iets van die gloriestoel zouden hebben gehoord als goedgelovig niet na de stilte van TRIN zat dood te bloeden.

Goed om te lezen dat ze het niet te hoog in hun bol gekregen hebben door zich met Erasmus te vergelijken en tevens het woord onderzoeksjournalistiek in de mond te nemen. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedgelovig is flink leuk! lekker sarcastisch en veelal gewoon grappig...soms werd dat sarcasme bijtend cynisme wanneer dingen uit de hand liepen.

Er is natuurlijk flink wat aparts te vinden in christelijk Nederland en al helemaal in de meer nieuwe hoek daarvan...dat daar met gein naar gekeken werd was meer dan gezond.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het altijd grappig hoe smaken gekoppeld zijn. Ik bemerkte tijdens mijn studie dat rechtse mensen het eten in de mensa onder het rechtse Vindicat lekkerder vonden dan dat van het alternatieve Vera. En omgekeerd ook!

Het zou me verbazen dat er op dit forum mensen zouden zijn de 'De Waarheid' missen (al zijn die sowieso zeldzaam), die 'Life of Brian' hun favoriete film noemen en die Goedgelovig hun favoriete site zouden vinden. Afgezien natuurlijk van wat vreemde eenden die hier rondhangen.

Edit: - op dit forum - toegevoegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het altijd grappig hoe smaken gekoppeld zijn. Ik bemerkte tijdens mijn studie dat rechtse mensen het eten in de mensa onder het rechtse Vindicat lekkerder vonden dan dat van het alternatieve Vera. En omgekeerd ook!

Dan weet ik waar je gestudeerd hebt. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zou me verbazen dat er op dit forum mensen zouden zijn de 'De Waarheid' missen (al zijn die sowieso zeldzaam),

Ook onder niet-christenen. Zelfs onder postmodernisten die niet geloven in een objectieve waarheid: Ze gaan daar namelijk toch best dogmatisch mee om.

die 'Life of Brian' hun favoriete film noemen

Monty Python is briljant. Mijn favoriet is trouwens toch wel The Holy grail.

en die Goedgelovig hun favoriete site zouden vinden. Afgezien natuurlijk van wat vreemde eenden die hier rondhangen.

Van Goedgelovig hou ik daarentegen niet. Ik vind ze een te hoog Geen Stijl gehalte hebben en ik hou niet van Geen Stijl. Het pluspunt van Geen Stijl is overigens nog dat zij itt GG zich niet in de anonimiteit verschuilen.

GG heeft voor mij ook net iets teveel weg van een blog van (ex-) evangelische en charismatische christenen die hun twijfel of geloofsverlies aan het verwerken zijn door tegen hun (al dan niet voormalige) stroming belachelijk te maken op een wat m.i. goedkope manier.

Dat ze trouwens uit die hoek komen is ook best wel duidelijk aan hun berichtgeving te zien, aangezien de focus toch vooral in die hoek ligt, terwijl absurditeiten elders ook echt wel voor komen.

Ik hou trouwens wel van christelijke satire, maar dan niet op die geen stijl manier, net zoals ik ook van geen stijl hou...

Link naar bericht
Deel via andere websites

persoonlijk ben ik wel fan van ze.

De discussies daar hebben ook echt wel wat niveau vaak.

De artikelen wisselen een beetje, maar ze zijn niet zelden best wel grappig.

Wel merk je dat de nadruk vooral ook wel ligt op het maffe in de evangelische wereld, ik denk dat zoiets op katholiek vlak ook heus niet vekeerd zou zijn. Je merkt dat de discussie en de taal daarvan van sommige ook echt het kenmerkend evangelische taalgebruik is: hippe engelse woorden en managementtermen, afgewisseld met archische termen die rechtstreeks uit de statenbijbel komen, als ootmoedig of bedieding ofzo. Daarnaast zit er ook een bepaald mensbeeld is, dat een diepe en onoplosbare zondigheid, combineert met een soort idee dat je de mens kan kneden tot wat je wilt. Wel interessant op zich. Het lijkt me leuk en goed wanneer er vanuit een RK achtergrond ook zoiets komt. Met RK terminologie, en RK problemen. Niet voorgangers die er met geld vandoor gaan; maar bijvoorbeeld praktische problematiek rondom hosties of gedrag van priesters, of ruzies tussen linker- en rechtervleugels. Dat wat inzichtelijker krijgen is heus niet verkeerd. Eeen beetje dingen uitspreken over de beweging werkt zeker niet afbrekend, zeker niet wanneer dat vanuit een zekere 'gein en genade' gebeurd.

Ik heb ooit een college gehad over presenteren en die docent had het over 'gein en genade'. Ik denk als je vanuit zoiets je kerk en de structuren gaat bekijken, je echt wel iets in handen hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Mystic,

Het lijkt me lastig daar op een enigzins smaaktvolle en bovendien grappige manier grappen over te maken, lijkt me dus aardig onwenselijk. Maar dat gedoe met die pedo's dat natuurlijk niet iets waar intern erg veel discussie over bestaat. Iedereen is het wel over eens dat het vreselijk is en dat de kerk ernstig tekort geschoten is.

Dat gedoe met die kerstliedjes had er bijvoorbeeld prima ingepast. Dat kwam trouwens ook wel op Goedgelovig volgens mij, maar die hebben dat intern weer wat weinig kennis om de zaken helemaal scherp weer te geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@henkjan37,

Mijn probleem met GG is ook niet hun onderwerpen. Ik kijk namelijk wel eens op hun site voor de thema's, ik vind hun blogs inhoudelijk gewoon niet zoveel aan. Bijvoorbeeld, Karel Smouter deed intressant onderzoek, de GG artikelen vond ik niks toevoegen en niet grappig.

Maar nog meer vind ik ze ook wat vervelend doen naar bepaalde mensen die op een kneuterige manier vanuit hun goede intenties iets goeds proberen te doen. Ik heb er niks mee, maar de manier van GG vind ik dan teveel pestgedrag. Voor de duidelijkheid: Dat gaat dan om bepaalde onderwerpen.

En plus: Ik vind dat ze de laatste tijd iets teveel hun eigen nieuws aan het scheppen waren. Een gloriestoel? Ik denk dat ze vooral door GG hun bekendheid gekregen hebben.

Dat itt TRIN, of een Todd Bentley. Die waren al een hype.

Overigens vond ik die vreemde spam sekte wel boeiend. Maar wederom, het onderwerp boeide me meer dan de GG humor.

De manier waarop vind ik niet leuk. Zeg maar ook waarom ik Geen Stijl niet leuk vind en Koefnoen wel.

Maar misschien dat ik ze een klein beetje zou missen als alert op vreemde clubjes.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Anderzijds is GG wel een heel intressant fenomeen. Je zou er wellicht een leuk artikel over kunnen schrijven.

Naar eigen zeggen: Goedgelovig is het initiatief van een groep columnisten die zich het Dwaze Zaken Collectief noemt, naar het bekende Amsterdamse kunst-eetcafé ‘Dwaze Zaken’ waar we bij tijd en wijle graag een schuimend biertje nuttigen, terwijl we het gristelijke wereldje satirisch beschouwen.

Voor wie het een beetje kent: Dwaze zaken is de 21e eeuwse versie van een grristelijke hipster koffiebar. Ok, dat teveel een GG achtige manier van formulering. ;)

Dwaze Zaken is best oké. Ik heb er zelf ooit wel een biertje gedronken. Het is wat 'alternatief christelijk' café met roots in Jeugd met een opdracht.

De GG crew is kennelijk een groepje evangelische stamgasten die een beetje gedesillusioneerd geraakt zijn op het gebied van hun kerkstroming. Niet heel merkwaardig natuurlijk dat die elkaar daar ontmoeten, Dwaze Zaken is zoals ik al zei een wat alternatievere plek. (En nogmaals, niet nadelig over Dwaze Zaken hoor, het is best een leuk café.)

Anyway, die besluiten hun frustraties in een blog om te zetten.

Je ziet dat op gegeven moment bij dat soort mensen de frustraties iets matigen/weg zakken na je er enige tijd geleden afscheid van genomen hebt. Noem het 'closure'. Zou dat de reden zijn voor het stoppen van GG?

Link naar bericht
Deel via andere websites
De GG crew is kennelijk een groepje evangelische stamgasten die een beetje gedesillusioneerd geraakt zijn op het gebied van hun kerkstroming. Niet heel merkwaardig natuurlijk dat die elkaar daar ontmoeten, Dwaze Zaken is zoals ik al zei een wat alternatievere plek. (En nogmaals, niet nadelig over Dwaze Zaken hoor, het is best een leuk café.)
De GG crew is redelijk divers niet alleen met een evangelische achtergrond.
Anyway, die besluiten hun frustraties in een blog om te zetten.

Je ziet dat op gegeven moment bij dat soort mensen de frustraties iets matigen/weg zakken na je er enige tijd geleden afscheid van genomen hebt. Noem het 'closure'. Zou dat de reden zijn voor het stoppen van GG?

Denk vooral dat het na 7 jaar aanvoelt als een herhaling van zetten.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid