Spring naar bijdragen

Mensenrechten in Nederland


Aanbevolen berichten

Nav het volgende artikel:

Rusland uit grote zorgen over mensenrechten in Nederland

Kinderen en zwangere vrouwen worden in vreemdelingendetentie gehouden, een pedoclub wordt toegestaan en de secretaris-generaal van het ministerie van Justitie wordt de hand boven het hoofd gehouden. Met de mensenrechten in Nederland is het volgens het Kremlin niet altijd even rooskleurig gesteld.

Premier Mark Rutte (VVD) moet niet naar de Winterspelen in het Russische Sotsji afreizen, zo oordeelt een deel van de Tweede Kamer met achter zich een deel van het Nederlandse volk.

Een voor homo's discriminerende wet toont aan, zo is de gedachte, dat Rusland de internationale mensenrechten niet respecteert. De riante delegatie die Nederland naar Sotsji stuurt (Koning, premier, minister) zou daarom het verkeerde signaal zijn.

Zorgen over Nederland

Maar als het op mensenrechten aankomt, heeft Rusland ook wel een boekje open te doen over Nederland. In een rapport van het ministerie van Buitenlandse Zaken krijgt Nederland een veeg uit de pan.

Zo uit Rusland grote zorgen over de vreemdelingendetentie in Nederland. De lengte en de manier waarop Nederland illegalen vastzet, veroorzaakt kritiek bij mensenrechtenorganisaties en de Raad van Europa. Hoe vreemdelingen als 'criminelen' worden neergezet getuigt in de ogen van het Kremlin van een 'xenofobe' houding van Nederlanders. Dit heeft ook zijn weerslag op de arbeidsmarkt waar allochtonen zwaar zijn ondervertegenwoordigd.

Dolmatov en Demmink

Het rapport gaat ook in op een aantal specifieke zaken. Zo veroordeelt het de zelfmoord van de Russische activist Aleksandr Dolmatov in een detentiecentrum. Dat Dolmatov een uit Rusland gevluchte activist was, vermeldt het rapport daarbij niet.

Rusland noemt het verder onverklaarbaar dat een club die pedofilie goedpraat, tegen de Europese Conventie voor de Bescherming van het Kind in, door het gerechtshof wordt goedgekeurd. Ook vindt het Rusland het twijfelachtig hoe (voormalig) secretaris-generaal Joris Demmink het hand boven het hoofd wordt gehouden in een misbruik- en verkrachtingszaak.

Ambassade

Het hele politie- en justitie-apparaat krijgt er sowieso van langs omdat het stelselmatig privacy-regels overtreedt. Nergens anders worden zo veel telefoons getapt als in Nederland, oordeelt het rapport.

Het rapport is afkomstig van de Russische diplomatieke post in Den Haag. Ook daar maakte Nederland dit jaar geen goede indruk door de Weense conventie te overtreden door een van de hoogste diplomaten op de post op te pakken. Deze diplomatieke blunder verklaart wellicht de strenge toon waarop Rusland zich nu over de mensenrechten in Nederland uitspreekt.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/nieuw ... -1444966W/

En dan zijn ze nog de neergeslagen protesten tegen het koningshuis en het onrechtmatig opsluiten van de bekende waxinelichthoudergooier.

Ik denk dat de Russen wel gelijk hebben en dat de toestand in Nederland vrij zorgelijk is voor een land wat altijd te pas en te onpas andere landen op van alles en nog wat wijst.

Hoe vind jij de stand van zaken in Nederland wat betreft mensenrechten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe vind jij de stand van zaken in Nederland wat betreft mensenrechten?

Nederland doet het niet slecht.

Wat vooral frappant is, is dat Nederland best een belerend vingertje op steekt naar de rest van de wereld. En begrijp me niet verkeerd, verkeerde dingen moet je vooral benoemen. Maar het komt een beetje ironisch over wanneer er andersom kritiek is we er niet mee om kunnen gaan. (Denk bijvoorbeeld aan de recente zwarte piet discussie.)

Ik vind dat de kritiek op Rusland wel terecht is (Overigens, compleet buiten proporties. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het erg wat homo's daar overkomt, Maar laten we eerlijk zijn, dit is niet het enige wat daar aan de hand is. Er zijn zaken daar gaande in opstandige provincies die m.i. niet de aandacht kregen als waar nu de focus op ligt en zeker zo erg zijn, zo niet erger (waarmee ik nogmaals niet het leed van homo's wil bagatelliseren).

Nederland als zogenaamd moraalridderland en hun zogenaamde voortrekkersrol is gewoon een beetje hypocriet. Kritiek geven is prima, vooral ook doen. Maar iets meer kijken naar jezelf kan ook geen kwaad in plaats van 'the high standard' aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Thorgrem:

Wanneer je Rusland Nederland bekritiseert om zijn mensenrechten, dat is natuurlijk helemaal bijna hilarisch zo hypochriet. Poetin doet dit natuurlijk ook niet om Nederland te bekritiseren, maar gewoon om de kritiek op zijn land voor het thuispubliek te relativeren; alsof het in andere landen zoveel beter gaat. (ja, dus, maar dat weten de meeste Russen niet)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Poetin heeft uiteraard zijn eigen agenda maar dat neemt niet weg dat Nederland hard afglijdt op het gebied van privacy, op het gebied van vreemdelingendetentie, detentie van minderjarige kinderen van gedetineerde vrouwen en op het gebied van vluchtelingenzorg. Wat dat betreft zou het juist hypocriet zijn als Rutte met zijn vingertje naar Rusland gaat wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Privacy? Wat dan? Ik persoonlijk vind t helemaal niet erg als de overheid mijn doen en laten checkt hoor. Als daarmee gevaarlijke individuen opgespoort kunnen worden.... of bedoel je dat niet?

En vluchtelingenzorg... het kan idd beter, eens. Overigens denk ik niet dat Rusland het nu zo veel beter doet, maar dat is n wild guess, geen idee.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid