Spring naar bijdragen

Dansje in de kerk - Marius van Rossum


Aanbevolen berichten

Dit kwam ik tegen en was verrast door de schilderijen van deze schilder.

http://www.apeldoorndirect.nl/thema/age ... e_20100103

In de avondbijeenkomst van 17 januari om 19.00 uur in de Grote Kerk zal Marius van Dokkum naar de Grote Kerk komen om het één en ander over zijn schilderijen te vertellen en laten zien dat er meer te zien is dan er te zien is. Onderhand is Marius van Dokkum geen onbekende meer voor ons, hij was al eens eerder bij ons om ons over zijn schilderijen te vertellen.

Zijn schilderijen en tekeningen geven een beeld van zijn humoristische visie op situaties zowel in ons dagelijks leven, als ook in ons kerkelijk leven. Veelal zijn het zeer herkenbare situaties en met oog voor het detail laat hij ons zien hoe mensen met elkaar omgaan.

Maar achter deze misschien op het eerste oog wat lachwekkende situaties schuilt een andere wereld met veel symboliek, in feite houdt Marius van Dokkum ons een spiegel voor.

8040.jpg

Dansje in de kerk

Marius van Dokkum

65.0 x 45.0 cm - Olieverf op paneel - 2005

Meer schilderijen van Marius van Dokkum.

Google afbeeldingen

Marius van Dokkum

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij dit plaatje moest ik vooral denken aan een paar keren tijdens doopdiensten, als de allerkleinste broertjes en zusjes even meekwamen in de kerk met de baby's, tijdens het eigenlijke dopen.

Soms heel moeilijk hen netjes op de stoel te houden en stil te zitten.

Dan liet men hen soms ook hun gang gaan zolang het verder de dienst niet echt verstoorden. :D

Ik weet zeker dat de meeste mensen het prachtig vonden.

Ook de ouderlingen en voogde in de hoge banken. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Marius van Dokkum ik ben fan van hem, van zijn humoristische schilderijen. De verjaardagskalender van hem hangt dan ook in ons huis.

Dit schilderij had van mij ook; "dansen tussen de dogma's" mogen heten. Een ouderwetse orthodoxe gemeente met humor geschilderd. En dan dit meiske wat zó vrij danst en zich niets lijkt aan te trekken van regels en gewoontes, van de opgetrokken neuzen, heerlijk. Op haar trui staat een schaapje, dat verwijst wel ergens naar. :)

Soms kun je dat kind zijn ook al ben je volwassen; vrij, je niet druk makend over wat men van je denkt, wat de manieren en gewoontes zijn. Je springt uit die band als je die ervaart..... en toch dat schaap op je trui. Een van mijn lievelings- schilderijen van Marius.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je springt uit die band als je die ervaart en toch dat schaap op je trui. Een van mijn lievelings- schilderijen van Marius.

:Y

Ik heb steeds weer associaties. :+

Vroeger op mijn werk in een RK omgeving ervaarde ik veel meer ruimte voor humor dan bij ons in de Gereformeerde Bonds gemeenschap.

Ik heb daar erg aan moeten wennen, toen ik jong was en de naam des Heeren niet ijdel wilde gebruiken.

Bij ons noemden ze dat spotten.

Later ben ik daar heel anders over gaan denken.

Op een goedmoedige manier werd soms gesproken over vreemdigheden en vreemd gedrag van mensen.

"Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers" vind ik nu een goeie.

Iedereen, die dat echt wenst, erbij horend en allemaal kunnen ze komen eten en slapen.

Klinkt toch gastvrij.

Gelijkend op, maar net even mooier dan de uitspraak:

"Je hebt mensen en hangoren"; of soms ..... potloden

In dit kader legde ik ook de volgende tekst uit, ook al weet ik, dat er wel weer een moeilijke andere uitleg zal zijn.

Johannes 14:2 - In het huis mijns Vaders zijn vele woningen

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb steeds weer associaties. :+

Vroeger op mijn werk in een RK omgeving ervaarde ik veel meer ruimte voor humor dan bij ons in de Gereformeerde Bonds gemeenschap.

Ik heb daar erg aan moeten wennen, toen ik jong was en de naam des Heeren niet ijdel wilde gebruiken.

Bij ons noemden ze dat spotten.

Ja dat herken ik wel Mariakat, zeker in onze jeugd was iets gauw spotten.

Toch herinner me ik dat een nichtje van mij op een reformatorische school zat en vaak te laat kwam.

De leraar vroeg:''vanwaar Gehazie komt Gij? Mijn nicht antwoorde; "Ik lag en sliep gerust".

Dat soort humor vind ik persoonlijk prachtig. En dat kon dus wel in een reformatorische omgeving.

Maar inderdaad is er vaak meer ruimte voor humor over geloof en God in een R-K omgeving.

Een klein voorbeeld en voor mij prachtig. :Y

Evangelische christenen houden vaak wel van humor; ook in preken. Daar kun je soms een hele dienst blauw liggen van het lachen, niet mijn ding.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar inderdaad is er vaak meer ruimte voor humor over geloof en God in een R-K omgeving.

Een mooie verklaring daarvoor vind je in dit artikel op de erg leuke tot zeer geniale website Broodje Paap. Kortweg zegt het artikel dat binnen het katholicisme er meer scheiding is tussen het sacrale en het profane, zodat er wat meer onbehagen ontstaat als men deze twee gebieden gaat mengen. Een mooie voedingsbodem dus voor humor.

Weer meer ontopic: enkele dingen die mij opvallen in dat schilderij:

De dominee is helemaal ingesloten in zijn kansel; er is geen uitgang of ladder en de kansel hangt te hoog om te kunnen springen;

De kerkgangers zitten ook al opmerkelijk hoog; ze hebben traptreden nodig om hun plaats te bereiken;

De kansel en de kerkbanken zijn zeer smal; men past er nauwelijks in;

Eén van de kerkgangers is een klein jongetje die als enige strak naar de dominee kijkt;

Het meisje heeft een schaapje op haar rode trui;

De enige vrouwelijke kerkganger is ook in het rood gekleed;

Het meisje lijkt een spotlight op haar gericht te hebben, hoewel boven haar geen lichtschijnsel te zien is;

Wat bevindt zich daar nu onder het orgel, achter de kerkbanken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op een goedmoedige manier werd soms gesproken over vreemdigheden en vreemd gedrag van mensen.

"Onze Lieve Heer heeft rare kostgangers" vind ik nu een goeie.

Iedereen, die dat echt wenst, erbij horend en allemaal kunnen ze komen eten en slapen.

Klinkt toch gastvrij.

...

In dit kader legde ik ook de volgende tekst uit, ook al weet ik, dat er wel weer een moeilijke andere uitleg zal zijn.

Johannes 14:2 - In het huis mijns Vaders zijn vele woningen

Mooie connectie Maria! Ik heb Joh 14:2 nooit echt zo op die manier gezien, maar wie weet is het wel een van de vele bedoelingen erachter. Ik stel me zo voor dat Jezus met idd de meest rare, asociale, gestoorde, introverte, extreem extroverte 'kostgangers' gemoedelijk optrekt en evt daar waar nodig door evt barrières en blokkades heen prikt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik stel me zo voor dat Jezus met idd de meest rare, asociale, gestoorde, introverte, extreem extroverte 'kostgangers' gemoedelijk optrekt en evt daar waar nodig door evt barrières en blokkades heen prikt.

Ik weet wel zeker, dat je mensen alleen om deze genoemde redenen en zo lang ze geen echt bewuste schade toebrengen aan hun medemensen, niet mag uitsluiten.

Pogingen om hen zich "thuis" te laten voelen en het gevoel te geven, dat zij er "mogen zijn" en dat er ook voor hen "een plekje" is, zijn ook onderdeel van liefdevol met je naaste omgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid