Spring naar bijdragen

Wie maakt zich nog meer zorgen over de toekomst?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 245
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Nee, we zouden nooit een mens op de maan krijgen. We zouden nooit in t Westen allemaal een gemiddelde levensverwachting van rond de 80 jaar hebben. We zouden nooit van t Communisme afkomen in Rusland. Het Romeinse Rijk zou nooit eindigen.

Olie raakt ooit eens op overigens.

O ja, oeps, nu zijn alle voorspellingen ooit gedaan opeens fout. Die van mij is iets logischer dan jouw genoemde niet-uitgekomen voorspellingen (vind ik).

Misschien raakt olie inderdaad op, maar ik had in een tijdschrift ergens een artikel gelezen dat er in de aardbodem nieuwe olie gevormd wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
O ja, oeps, nu zijn alle voorspellingen ooit gedaan opeens fout. Die van mij is iets logischer dan jouw genoemde niet-uitgekomen voorspellingen (vind ik).
Want? Graag argumenten. Anyway, niet geloven in een nieuwe hemel en aarde is nogal onbijbels. Wat jij ook moge denken, er gaat veel veranderen. De armoedegrens is van ca 90% naar 5% oid gedaald (ff geen zin om op te zoeken). Verder zijn de rijken rijker dan ooit. De aardse bronnen raken op, de aarde warmt op. Er kan van alles gebeuren. Daarnaast, met God is alles mogelijk!
Misschien raakt olie inderdaad op, maar ik had in een tijdschrift ergens een artikel gelezen dat er in de aardbodem nieuwe olie gevormd wordt.
Ja we zullen idd over miljoenen jaren weer nieuwe olie hebben.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben het volledig met je eens mystic. Ik zou graag zien dat christenen vooropgaan, of in ieder geval meegaan, met de vele initiatieven van mensen die zich zorgen maken om deze planeet. En niet rustig toekijken tot we met z'n allen de wereld vernietigd hebben of wachten tot Jezus alles komt fixen. De Jezus die ik ken leeft door christenen heen, hier en nu, met de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
bernard 3 schreef: Ik denk dat Gods Woord met betrekking tot uw vraag toch duidelijk is .

De toekomst van deze planeet is prachtig , want niet enkel deze planeet maar het totale universum zal volledig in zijn oorspronkelijke pracht en praal hersteld worden.

Als volgeling van Christus hoeft men zich dan ook geen zorgen te maken.

Aan de andere kant is het volgens Gods Woord ook duidelijk dat voordat dit geschied, omwille van de houding van de mensheid, de huidige aftakeling ( eventueel versneld) zal voortgaan en dat catastrofen, hongersnood (als gevolg van oorlogen) en rampen zullen toenemen. En dit alles totdat Christus wederkeert.

Ben helemaal eens met jou en Gelukkig geeft de Bijbel ons de verzekering dat God niet zal toelaten dat de aarde wordt vernietigd of onbewoonbaar wordt. Als de Schepper heeft hij onbeperkte „dynamische energieâ€, waardoor hij het universum oneindig in stand kan houden (Jesaja 40:26).

De Bijbel leert ook niet dat de letterlijke aarde vernietigd wordt. Hij (God) heeft de aarde op haar vaste plaatsen gegrondvest, schreef de psalmist. „Ze zal tot onbepaalde tijd, of voor eeuwig, niet aan het wankelen worden gebracht†(Psalm 104:5). De Bijbel leert ook niet dat alle leven in een wereldbrand vernietigd zal worden (Jesaja 45:18). Jezus zelf maakte duidelijk dat sommige mensen het einde zullen overleven (Mattheüs 24:21, 22)

Uiteindelijk is het Gods voornemen dat de mens voor eeuwig op aarde zal gaan leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
O ja, oeps, nu zijn alle voorspellingen ooit gedaan opeens fout. Die van mij is iets logischer dan jouw genoemde niet-uitgekomen voorspellingen (vind ik).
Want? Graag argumenten. Anyway, niet geloven in een nieuwe hemel en aarde is nogal onbijbels.

Er komt ook een nieuwe hemel en aarde, maar of wij God daar een handje bij moeten helpen is iets anders

O ja, oeps, nu zijn alle voorspellingen ooit gedaan opeens fout. Die van mij is iets logischer dan jouw genoemde niet-uitgekomen voorspellingen (vind ik).
Daarnaast, met God is alles mogelijk!

Het is maar de vraag of God wil dat jij een soort wereldrevolutie op gang gaat zetten.

Misschien raakt olie inderdaad op, maar ik had in een tijdschrift ergens een artikel gelezen dat er in de aardbodem nieuwe olie gevormd wordt.
Ja we zullen idd over miljoenen jaren weer nieuwe olie hebben.

http://www.pnnl.gov/news/release.aspx?id=1029

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er komt ook een nieuwe hemel en aarde, maar of wij God daar een handje bij moeten helpen is iets anders

Nee je hebt gelijk. God vindt t verschrikkelijk door mensen te werken. Doet Hij nooit. De Heilige Geest al helemaal niet.

Het is maar de vraag of God wil dat jij een soort wereldrevolutie op gang gaat zetten.

Het is maar de vraag of God wil dat jij op je luie reet zit, denkende dat God onze teringzooi wel even voor ons opruimt. Nee hoor, zaaien, oogsten, je kruis opnemen, bweduwen en wezen steunen, je naaste liefhebben, je wapenrusting aandoen...

Kijk, anderen vechten wel mee voor een nieuwe hemel en aarde!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Yep, vooral de westerse cultuur begint hier en daar steeds meer op een aristocratische en totalitaire staat te lijken: overal dezelfde megawinkels en bedrijven, grote multinationals en organisaties als zorgverzekeraars en rijke mensen die macht uitoefenen op regeringen om het kapitalistische stelsel maar in stand te houden en werkelijk overal waar je kijkt, zelfs nog in het zand op het strand, propaganda voor de kapitalistische, hedonistische leefwijze, in de vorm van reclamefilmpjes en advertenties voor soms werkelijk de meest onzinnige producten. En o wee als je tegen de mores ingaat en er heel andere denkwijzen op nahoudt.

Nu al groeit het Rijk Gods echter gestaag, daar waar mensen Christus navolgen en mensen voor Hem winnen, daar waar gebeden wordt, de sacramenten godvruchtig worden toegediend en ontvangen, waar hongerigen worden gevoed, naakten worden gekleed, mensen worden onderwezen in de juiste leer en moraal, etc. Net zoals Israël het beloofde land ook langzamerhand veroverde en niet in één keer, zo wordt het Rijk Gods langzaam maar zeker over de aarde verbreid en bevestigd, in de harten van steeds meer mensen. Met vallen en opstaan, omdat niemand ongeschonden uit de strijd komt, en door Gods heilige Geest.

Maar de nieuwe hemel en aarde, de laatste slag en het laatste Oordeel, dat is geheel in Gods handen. Een dergelijke kosmische en bovennatuurlijke verandering kunnen wij niet bewerkstelligen, net zoals wij ook geen hemel en aarde kunnen scheppen in deze werkelijkheid. Want het Rijk Gods is allereerst ook innerlijk, een innerlijke toestand van absolute schoonheid, verbondenheid en reinheid, van volmaakte heiligheid. Daar kunnen wij niet méér aan bijdragen, dan door nu alreeds mensen tot Jezus te brengen, respectvol met mens, dier en schepping om te gaan als goede rentmeesters, en zelf af te sterven aan de zondige natuur en ons voor te bereiden om omwille van Jezus alles te verliezen wat ons van Hem scheidt, desnoods door het vuur heen.

Daarom hoef je je dus geen zorgen te maken over de toekomst, maar mag je vertrouwen op Gods rechtvaardigheid en oordeel, en mag je bidden dat God dan ook jou niet zal vergeten. Ook als de ellende je diep raakt en je intense droefheid voelt over je eigen zonden en die van andere mensen, en het is inderdaad beter als het leed je daadwerkelijk raakt, ook als de ellende je bijna verstikt en je maar moeilijk stand kan houden in de beproeving, in het Pasen waar Kerk en wereld doorheen (zullen) gaan, dan nog draagt Christus je op je nog niet eens zorgen te maken over de dag van morgen. Wat er ook gebeurd, God is bij je en wil je helpen in het doen wat jij kan doen om mee te werken aan zijn genade en zo deel uit te maken van zijn Rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik maak me meer zorgen voor de sluimerende armoede onder de laag geschoolde mede burger. Keihard werken en de rekeningen niet kunnen betalen. Waardoor ze financieel in vicieuze cirkel komen van schulden, door extra kosten van aanmaningen en deurwaarders kosten. En deze extra kosten meer is dan je inkomen, terwijl je fulltime werkt (H)

Een financiele kafka/1984. :Y

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 9 months later...
Ik zie echt alleen maar dikke volgevreten mensen gruwelijk wrede bontkragen die zich niet druk maken over de rest van de wereld. Als ik geen laatste sprankje hoop en geloof had was ik echt fulltime misantroop. Ik word gek van de mensheid.

Wat je ziet is juist maar het is echter maar een deel van de waarheid.

Al naar gelang je tegen de wereld en de mensen aankijkt, hetzij met een humanistische hetzij met een Christelijke overtuiging, bepaalt wat er voor je het meest op de voorgrond treedt.

Ofwel de onoverkomelijke ter neergang en uiteindelijke zelfvernietiging van mens, maatschappij en wereld. Ofwel ditzelfde gebeuren maar gevolgd door een climax waarbij de terugkomst van Christus centraal staat, met het herscheppen van een nieuwe hemel en een nieuwe aarde waarop geen leed en verdriet meer voorkomt.

De volgeling van Christus kan dan toch, niettegenstaande al hetgeen hij rondom zich vaststelt en ziet, met de zekerheid leven van een uiteindelijke schitterende toekomst voor mens en maatschappij met in zijn hart het refrein “Hoog Sammy kijk omhoog Sammy …daar is ÉÉN die van je houdâ€

En voor hen die deze zekerheid nog niet hebben roept die ÉNE die alles in zijn hand houdt tot op de dag nog steeds.:

“Zie, Ik sta aan de deur en klop. Indien iemand naar mijn stem hoort en de deur opent. Ik zal bij hem binnenkomen en maaltijd met hem houden en hij met Mij.

Wie overwint, hem zal Ik geven met Mij te zitten op mijn troon, gelijk ook Ik heb overwonnen en gezeten ben op met mijn Vader op zijn troon.â€Openbaring 3:20-21

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je naar Openbaringen kijkt dan kunnen we verwachten dat grote delen van de aarde verwoest zullen worden. En inderdaad als we in dit tempo doorgaan met het consumeren van de aarde komt dat nog sneller dichterbij. Als individuele burger heb je daar niet zo gek veel invloed op maar zuinig met energie zijn en eerlijke produkten kopen kan iedereen. Neemt niet weg dat het uitstel van executie is en geen afstel.
Misschien komt Jezus wel als wij, onder leiding van Zijn Geest, de nieuwe aarde inzetten? Ik juig je mening over energie en eerlijk toe, maar waarom denkem christenen altijd dat de wereld eerst compleet vergaat, voordat er een nieuwe aarde komt? Of iig delen van de wereld? Dat t tot een catastrofale climax moet komen? Is t nu niet al erg genoeg?

Dat is verschillend tussen kerkelijke stromingen, wat men ervan denkt.

In de evangelische hoek geloofd men meer in het 'vernieuwen' van deze aarde vanuit Israël en in meer traditionele kringen meer in het 'vervangen' van deze aarde door een nieuwe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat laatste gevaarlijk. Ik bemerk een houding van "we hoeven ons als christenen niet zo druk te maken over deze planeet, hij gaat er toch aan en wij, wij zijn gered en uitverkoren voor de nieuwe aarde 2.0". Ik vind dat echt verschrikkelijk. Deze planeet is zo'n groots wonder! Wij spreken toch zo graag van rentmeesterschap? Nou laat dat dan zien!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik maak me meer zorgen voor de sluimerende armoede onder de laag geschoolde mede burger. Keihard werken en de rekeningen niet kunnen betalen. Waardoor ze financieel in vicieuze cirkel komen van schulden, door extra kosten van aanmaningen en deurwaarders kosten. En deze extra kosten meer is dan je inkomen, terwijl je fulltime werkt (H)

Een financiele kafka/1984. :Y

Amen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind dat laatste gevaarlijk. Ik bemerk een houding van "we hoeven ons als christenen niet zo druk te maken over deze planeet, hij gaat er toch aan en wij, wij zijn gered en uitverkoren voor de nieuwe aarde 2.0". Ik vind dat echt verschrikkelijk. Deze planeet is zo'n groots wonder! Wij spreken toch zo graag van rentmeesterschap? Nou laat dat dan zien!

Juist dat eerste wordt onder het "Kingdom Now" evangelie misbruikt. Waarin God ons zegenend rijk zal maken en ons grote voorspoed beloofd in deze wereld, alsof dit uiterlijk zichtbare wereld het duizend jarige vredesrijk is.

Het is juist de anti-christ die ons wil laten geloven dat deze wereld een "maakbare" wereld is, dat door ons zelf zal gered kunnen worden. Maar we kunnen de ondergang van deze wereld niet tegen houden, want Babylon zal vallen. Wij maken echter ook geen deel uit van Babylon, maar van een oppositie beweging van Jezus Christus dat een andere manier van leven voorstaat. Rentmeesterschap is wel aan ons besteed.

Over het algemeen kan ik zeggen (na je genoemde zorgen): "als de knoppen beginnen uit te lopen, weet je dat het voorjaar wordt."

Maar wat de groei van de bevolking betreft: dat is juist een deel van Gods systeem. Kinderen behoren zorg te geven aan hun ouders. Iets wat we veel missen in de westerse samenleving, waar de zorg onbetaalbaar is geworden. Hier missen we dan ook jonge mensen die kunnen bijdragen voor de ouderdagvoorzieningen van de ouderen in de toekomst. De vergrijzing dat daardoor voor problemen gaat zorgen. Dus dit laat ook weer zien dat de huidige aarde Gods tijdelijke plan voor de mensheid is. Een tussenstation. Alleen al aan de aanwezigheid van de dood kan je dat zien.

Waar zouden al die mensen die op zullen staan uit hun graven, dan anders moeten wonen, na duizenden jaren mensheid op aarde? Een nieuwe aarde dat aan de voorwaarden voldoet zal alleen deze menigten kunnen opvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie de zaken heel anders als jij. Rn ik vind jouw visie gevaarlijk. Ik zeg dat met respect voor jou als persoon, maar ik meen het voor de volle 100%.

Je stelt je geloof boven je ratio. Met de ratio kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets zeggen over de ecologische 'footprint' van een toenemende wereldbevolking. Het geloof, en dan in het vijzonder jouw versie, jouw visie, jouw persoonlijke mening over wat wel en niet onderdeel van Gods plan is, stel je boven die rationele afwegingen. En is zeer waarschijnlijk, als we e.e.a rationeel zouden beoordelen averechts voor t behoud van deze planeet.

Als de mensen die t voor t zeggen hebben (en indirect heb jijbals stemgerechtigde dat) dus besluiten om te wedden op hun versie van Gods plan, em t blijkt dat ze ernaast zitten, kan t wel eens te laat zijn voor deze planeet. Dat is een grote schuld die ik niet wil dragen.

Ik snap echt niet waarom geloof, ratio en verantwoordelijke ecologie niet samen kunnen gaan. Waarom denk je dat zelf keihard aan deze planeet werken (i.e. je rentmeesterschap uitoefenen) lijnrecht tegenover Gods plan staat? Zijn wij niet de armen en voeten van Hem?

Link naar bericht
Deel via andere websites

37 ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’ (Matheus 22: 37-40)

Is dit niet het belangrijkste voor een Christen? Als men hieraan voldoet, maak je de wereld absoluut een stukje mooier. En ondanks dat een Christen echt wel weet dat dit een druppel op gloeiende plaat is, omdat de algemene mensheid niet meer in God geloofd en zichzelf daarmee uitroeid, mag ie vol hoop uitzien naar een nieuwe hemel en aarde omdat dit immers ook beloofd is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar wie is mjjn naaste? Alleen mujn buren en collegae? Of ook het dagelijkse met vieze oude mannen naar bed gaande 12 jarige meisje in Nepal? Of ook de wasbeerhond die kotsend van de pijn naar zijn eigen vel 2 meter verderop kijkt?

Is van mijn directe naaste houden wel genoeg? Waarom denken christenen altijd dat God onze ellende wel oplost??

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar wie is mjjn naaste? Alleen mujn buren en collegae? Of ook het dagelijkse met vieze oude mannen naar bed gaande 12 jarige meisje in Nepal? Of ook de wasbeerhond die kotsend van de pijn naar zijn eigen vel 2 meter verderop kijkt?

Is van mijn directe naaste houden wel genoeg? Waarom denken christenen altijd dat God onze ellende wel oplost??

Zeg het maar, wat wil je doen in je uppie met de mensheid om het tij te keren? We moeten dit gebod zelf in onze eigen omgeving uitvoeren hoe klein het gebaar soms ook lijkt. Ik beweer ook helemaal niet dat God alles wel even oplost, maar hij heeft wel bepaalde beloften gedaan, waar je als Christen naar mag uitzien en hoop uit mag putten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zie de zaken heel anders als jij. Rn ik vind jouw visie gevaarlijk. Ik zeg dat met respect voor jou als persoon, maar ik meen het voor de volle 100%.

Je stelt je geloof boven je ratio. Met de ratio kunnen we met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid iets zeggen over de ecologische 'footprint' van een toenemende wereldbevolking. Het geloof, en dan in het vijzonder jouw versie, jouw visie, jouw persoonlijke mening over wat wel en niet onderdeel van Gods plan is, stel je boven die rationele afwegingen. En is zeer waarschijnlijk, als we e.e.a rationeel zouden beoordelen averechts voor t behoud van deze planeet.

Als de mensen die t voor t zeggen hebben (en indirect heb jijbals stemgerechtigde dat) dus besluiten om te wedden op hun versie van Gods plan, em t blijkt dat ze ernaast zitten, kan t wel eens te laat zijn voor deze planeet. Dat is een grote schuld die ik niet wil dragen.

Ik snap echt niet waarom geloof, ratio en verantwoordelijke ecologie niet samen kunnen gaan. Waarom denk je dat zelf keihard aan deze planeet werken (i.e. je rentmeesterschap uitoefenen) lijnrecht tegenover Gods plan staat? Zijn wij niet de armen en voeten van Hem?

Ik heb niet gezegd dat rentmeesterschap niet uitgeoefend moet worden, maar juist gezegd dat wij als christenen rentmeesterschap als taak moeten uitvoeren.

In de bijbel lees ik dat er een nieuwe hemel en een nieuwe aarde komt. Dat is voor mij een kwestie van aanname. Ik zie niet in waarom ik dan de aarde moet verkwanselen. Dat vind ik net zo iets als het roken, omdat we toch wel dood gaan. :?

Kijk naar de velen in China die met hun gezondheid kampen, omdat het chemische rotzooi van de fabrieken gewoon in hun achtertuin gedumpt worden en hele terreinen verontreinigd.

Echter zegt mijn nuchtere verstand dat onder de Bijbelse opdracht "gaat heen en vermenigvuldigd u" deze aarde niet voor eeuwig in gedachten heeft als onze thuishaven.

Al was het maar al die wilde roofdieren dat hier rondlopen, de vulkanen, de aardbevingen en de verwoestende stormen en overstromingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid