Spring naar bijdragen

Mensen met een kruis aan hun oor of borst


Aanbevolen berichten

Kom mensen tegen die een kettinkje of oorbel hebben met een kruis, van de zomer een gesprek gehad met zo iemand en een getuigenis gegeven ,bleek dat hij niet gelovig was en dat hij het kruis gekregen had van een overleden familie.

Die kerel was ook anti geloof, en na mn getuigenis ook anti mij :$ .

Hoeveel mensen zouden er rondlopen met een kruisje rond zonder te weten waar et voor staat .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ken wel aardig wat mensen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze niet gelovig zijn, maar wel regelmatig een rozenkrans dragen. Is een beetje vreemd maar het mag. ;)

Ik heb zelf een trui waar groot 'Deux Ex Machina' op staat (goed merk), heb er nog maar twee keer vragen over gehad. Maar dat is misschien niet helemaal te vergelijken met een christelijk/katholiek symbool.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, je hebt ook van die hangertjes met een hartje, een kruisje en een anker, dat staat dan symbool voor "liefde, geloof en hoop".

Ach weet je dat vinden mensen gewoon leuk en betekent voor de meesten niets.

Maar ja voor weer anderen is het een soort talisman of zo, daar worden bepaalde krachten aan toegedicht.

Ik heb daar niets mee, ben ik te nuchter voor.

Maar bye the way, ik heb altijd geleerd dat het Griekse woord "stauros of xulon" staak, paal, martelpaal betekent.

Even opgezocht op Wikipedia onder "stauros":...

http://nl.wikipedia.org/wiki/Martelpaal

Martelpaal.

Martelaren werden aan een paal of staak bevestigd en gemarteld voordat ze werden geëxecuteerd

Een martelpaal was een van de diverse soorten martelwerktuigen die (onder andere in het Romeinse Rijk) werd gebruikt bij een kruisiging. Deze vorm van het kruis werd in het Latijn crux simplex genoemd; in het Oudgrieks was dit een mogelijke weergave van σταυÏός (stauros).[1] De veroordeelde (een politieke of religieuze opstandeling, een piraat of een rechtenloze slaaf)[2] werd vastgebonden of vastgenageld aan een houten paal of boomstam en bleef hangen totdat de dood erop volgde. Soms werd de veroordeelde ook ondersteboven aan de paal bevestigd.

In andere gevallen werden veroordeelden eerst aan een paal vastgebonden en gemarteld. Daarna werden ze losgemaakt en op verschillende manieren geëxecuteerd. Volgens één overlevering is dit wat met de heilige Sebastiaan is gebeurd. Vandaar dat hij vaak wordt afgebeeld voor een paal, boom of pilaar.

Jan Hus werd aan een paal gebonden en verbrand.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

De kruisdood IS/was een afgrijselijke dood.. een vernedering ook.

Maar back on topic:

ik denk dat het er veel zijn. Sommigen omdat ze zo zijn opgevoed en het blijven dragen ondanks dat ze niet meer geloven, anderen omdat ze het bijvoorbeeld gekregen hebben van een dierbare.

Altijd jammer als je getuigenis tegen een muur opbotst, dat kun je van te voren niet voorzien. Het is het 'risico' wat je loopt :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja begrijpen jullie dan ook hoe demonisch het is om je nu te laten spijkeren op een kruis om het lijden van Christus aan den lijve te kunnen voelen. Dat doen je bijvoorbeeld op de Filipijnen.

Het is voldoende dat Hij voor ons "de dood heeft gesmaakt".....

(Johannes 3:16) Want God heeft de wereld zozeer liefgehad dat hij zijn eniggeboren Zoon heeft gegeven, opdat een ieder die geloof oefent in hem, niet vernietigd zou worden, maar eeuwig leven zou hebben.

blijf in leven!

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja begrijpen jullie dan ook hoe demonisch het is om je nu te laten spijkeren op een kruis om het lijden van Christus aan den lijve te kunnen voelen. Dat doen je bijvoorbeeld op de Filipijnen.

Demonisch? Het lijkt mij onnodig, pijnlijk en is in mijn ogen bijzonder vreemd en ook nog eens afkeurenswaardig. Maar demonisch, nee dat niet. Dat heeft er helemaal niets mee te maken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is erg kort door de bocht, Henkjan!

Is je zelf laten vastspijkeren "Christus volgen", vraagt Jezus dat van iemand, 2x nee.

Jezus vraagt ons zijn juk op te nemen.........

(Mattheüs 11:29, 30) . . .Neemt mijn juk op U en leert van mij, want ik ben zachtaardig en ootmoedig van hart, en GIJ zult verkwikking vinden voor UW ziel. 30 Want mijn juk is weldadig en mijn vracht is licht.â€

(Johannes 15:8-10) . . .Hierin wordt mijn Vader verheerlijkt, dat GIJ veel vrucht blijft dragen en U mijn discipelen betoont. 9 Evenals de Vader mij heeft liefgehad en ik U heb liefgehad, zo blijft in mijn liefde. 10 Als GIJ mijn geboden onderhoudt, zult GIJ in mijn liefde blijven, evenals ik de geboden van de Vader heb onderhouden en in zijn liefde blijf.

De ware God wil niet dat zijn aanbidders zich pijnigen, de Duivel wel dus daarom demonisch........

(Jakobus 3:13-16) . . .Wie is wijs en verstandig onder U? Hij tone uit zijn voortreffelijke gedrag zijn werken met een zachtaardigheid die bij wijsheid behoort. 14 Maar indien GIJ bittere jaloezie en twistgierigheid in UW hart hebt, snoeft en liegt niet tegen de waarheid. 15 Dit is niet de wijsheid die van boven neerdaalt, maar ze is aards, dierlijk, demonisch. 16 Want waar jaloezie en twistgierigheid zijn, daar is wanorde en allerlei verachtelijks.

Have a realy, very good Sunday,you all!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Noem jij het gerust demonisch, ik kan me daar niet in vinden.

Heel bijzonder overigens hoe jij een doodnormaal topic over het al dan niet dragen van een kruisje op de borst of aan het oor en het al dan niet weten van de betekenis daarvan kan manipuleren tot de kruisigingen zoals die op vrijwillige basis nog jaarlijks op de Filipijnen plaatsvind. Over demonisch gesproken...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken wel aardig wat mensen waarvan ik vrijwel zeker weet dat ze niet gelovig zijn, maar wel regelmatig een rozenkrans dragen. Is een beetje vreemd maar het mag. ;)

Ja idd. Beetje bizar, maar niet verboden.

En ach, mensen doen dat wel met meer symbolen. Van boeddha tot Che Guevara.

Ik heb zelf een trui waar groot 'Deux Ex Machina' op staat (goed merk), heb er nog maar twee keer vragen over gehad. Maar dat is misschien niet helemaal te vergelijken met een christelijk/katholiek symbool.

Wat anders idd. Is gewoon een Latijnse term uit de klassieke oudheid, die slaat op een bepaalde plotwending van een toneelstuk. Nog steeds in gebruik trouwens, maar doorgaans wordt het niet als een compliment gezien tegenwoordig. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Thorgrem,

sommige mensen hebben wel eens de vraag gesteld "waarom dragen mensen het moordwapen waarmee/waaraan Jezus is gedood/genageld?", zij vervolgen dan "een ouder draagt toch ook niet het moordwapen waarmee hun kind is vermoord".

Ja, daar hebben ze een punt, vind je niet!

Nogmaals Jezus zei: "neemt mijn juk op U", zijn juk van christelijke verantwoordelijkheden.

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Thorgrem,

sommige mensen hebben wel eens de vraag gesteld "waarom dragen mensen het moordwapen waarmee/waaraan Jezus is gedood/genageld?", zij vervolgen dan "een ouder draagt toch ook niet het moordwapen waarmee hun kind is vermoord".

Ja, daar hebben ze een punt, vind je niet!

Nogmaals Jezus zei: "neemt mijn juk op U", zijn juk van christelijke verantwoordelijkheden.

Ed

Als een kruis geen vereringsmiddel is en ook als zodanig niet wordt geassocieerd, dan is het niets anders dan als het symbool van de vis:

Je toont dat je staat voor wat je draagt: het kruis van Christus, dat door jou opgenomen zal worden. Het geeft aanspreekbaarheid, en een zichtbaar teken van een ereplicht, en een gelofte aan God om je te houden aan waar je je mee verbonden hebt.

Maar als het gaat om het daadwerkelijk dragen van een kruis, een dergelijk teken wordt door mij niet voorgestaan noch als nuttig gezien om die na te streven. De joden droegen kentekenen van Gods Woord aan hun kleding. De priesters zelfs belletjes. Dat is noodzakelijk, en zonder de kentekenen volgt de dood. Voor een christen zijn deze tekenen geestelijk, en dat betekent: meer materieel. Als een christen deze tekenen niet in het hart heeft als geldende vooraanstaande tekenen van onderscheiding, dan volgt de dood.

Het uiterlijke kun je dus een issue van maken, maar het innerlijke is wat telt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ eclammers

als je kruizigen demonisch vind, dan vind je dat Jezus ook. Dat is merkwaardig.

Het is niet meer nodig, en humanistisch gezien verwerpelijk, maar het als demonisch zien is dus duidelijk raar.

Bovendien is lijden voor je geloof natuurlijk iets wat de Bijbel ook als goed ziet, dus ik zou niet weten wat er slecht aan is, afgezien dat het dus niet meer nodig is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid