Spring naar bijdragen

Christen Unie? Geluidsoverlast


Aanbevolen berichten

FD meld:

Heerenveen- Een bewoner van de Dotterhof in Heerenveen wordt door de gemeente geadviseerd 's nachts oordopjes in te doen tegen het geluid dat een windgong van de buren maakt. De man klaagt al maanden over de gong, maar de gemeente kan er juridisch niets tegen doen. Volgens metingen wordt de gemiddelde geluidsnorm niet overschreden. Een verzoek om handhavend op te treden is in september al afgewezen en het bezwaar daartegen nu wederom. Een windgong is een mobiel van van houten, metalen of bamboestaafjes die geluid maakt als de wind er doorheen blaast. De klager beweert 's nachts niet te kunnen slapen van de windgong en daar psychische gezondheidsklachten door op te lopen. Een poging tot buurtbemiddeling haalt niets uit omdat de vermeende overtreder daar niet aan wil meewerken. De buren die de gong buiten hebben hangen weigeren deze 's nachts binnen te halen, omdat de gong er al zes jaar hangt en er vroeger nooit over is geklaagd. De commissie bezwaarschriften adviseert oordopjes in te doen en deuren en ramen dicht te houden.

In reactie van de Christen Unie: Zij geven aan dat de burger een verantwoordelijkheid heeft en dit soort zaken qua geluidsoverlast niet kunt regelen in de wet. Dan komen er te veel regels. Mag ik de CU er op wijzen dat we de tien geboden ook wel weg kunnen doen? De burger draagt een verantwoordelijkheid! En CU: Schaf de regel af waarin we niet door rood mogen rijden maar af. Want de burger dient zich te gedragen!

Gelukkig wil de PvdA voor wat betreft geluidsoverlast betere regels hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mensen die geen rekening houden met anderen m.b.t. geluidsoverlast moeten HARD aangepakt worden. Ik wil graag opera muziek op de tuin hebben en ik vind het erg prettig dat iedereen het kan horen. Je dringt dan mensen iets op wat zij wellicht niet willen. Geluidsoverlast is grootste bron van ergernis. Dan moet daar ook wat aan gedaan worden. Buurtbemiddelingen zijn leuk maar het is soms een utopie dat mensen dan de relatie met elkaar kunnen herstellen. Sommige mensen zijn HARDleers. Er zijn omtrent geluidsoverlast wel regels. De regelgeving voor bedrijven is goed geregeld bij particulieren niet. Dit moet vind ik gelijk worden getrokken. Iemand die elke keer zijn stereo te hard zet moet daarop aangesproken worden en rekening houden met andere mensen. Maar dat is helaas niet altijd mogelijk.

Regels zijn nu eenmaal nodig, anders had God ze ons ook niet gegeven. Als wij er vanuit gaan dat regels de goodwill van de mens is dan heb je het mis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ ikbenik

er zijn ook best regels voor particulieren. Maar dat betekent dat je niet boven een bepaald aantal decibel mag komen.

Als een windgong al niet meer mag, kan je natuurlijk straks ook bomen gaan verbieden met ritselende blaadjes of vogels:P

Vervelend daat die meneer of mevrouw zo gevoelig is, maar als we voor elke intolerante figuur de regels moeten aanscherpen krijg je een rare dictatuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meester Visser heeft eens uitspraak gedaan dat de windgong niet mocht. Als iemand daar nu niet van kan slapen? Dan ga ik heavy metal muziek draaien en dan net zo hard zetten dat het binnen de geluidsnorm valt. Als je die geluiden van windgong zo prachtig vind en beslist niet zonder dat geluid kunt neem het dan op een MP3 speler en speel het af. Het ritselen van de bladeren is heel iet anders dat is door God gemaakt, windgong is door mensen gemaakt. Tegenwoordig vind je weinig stilte meer omdat mensen daar kennelijk niet tegen kunnen. Gelukkig wil de PvdA wel betere regels voor geluidsoverlast. CU is zelfs van mening dat je schadelijke apparatuur niet verboden moet stellen. Je hebt ook soort mosquito tegen katten met 140 decibel er op.

Voor het laten doen van een geluidsmeting ben je al snel 2000 euro kwijt. Dit is weinig aantrekkelijk om mensen die voor geluidsoverlast zorgen aan te pakken. Zo werd iemand opgezadeld met piraten muziek in de tuin. Of dat iemand de hele dag een hond laat blaffen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Meester Visser, de rijdende rechter. Machtig mooi programma waarin meestal 2 buren elkaar het leven zuur maken en er een rechter aan te pas moet komen om het op te lossen. Voor mij puur een stukje volksvermaak.

Wat deze meneer uit dit artikel moet doen is een goede vriendschappelijke relatie aangaan met zijn buren. En als hij dan op normale manier verzoekt om die windgong te verwijderen of verplaatsen dan zal dat waarschijnlijk geen enkel probleem opleveren. Mensen zijn namelijk van natura groepsdieren en zijn best bereid om rekening met elkaar te houden. Maar niet zelden zijn de klagers erg on-sociale figuren die over van alles en nog wat klagen op agressieve toon. En dan krijg je idd niets gedaan bij de ander.

Ik vind niet dat de politiek of de politie zich hier mee moet bemoeien. Dat kost mij enkel geld. Prima standpunt van de CU dus. En typisch weer PvdA die nog meer verstikkende regels wil opleggen en dat natuurlijk met de nodige bureaucratie wil gaan bekrachtigen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De ervaring leert dat sommige mensen niet aan een ander denken en alleen aan zich zelf. Er staat bij als reden dat de windgong er al 6 jaar staat en nooit klachten zijn gekomen. Dit is al zo'n reden dat ik denk dat een ander niet in een ander kan verplaatsen. Wellicht vonden de anderen het een hemels geluid. Maar dat verschilt per mens. GELUIDSOVERLAST is een bron van ergernis. Zo heeft mijn moeder aan haar buurvrouw gevraagd om niet met de deuren te gaan smijten op een hele vriendelijke manier. Het resultaat was dat zij nog harder ging slaan met de deuren. Wellicht dat er mensen zijn die wel rekening houden met de ander maar dat is dus niet altijd zo. Er zijn ook mensen die egoïstisch zijn en geen enkele manier rekening houden met een ander. Natuurlijk je moet soms ook nemen en slikken. Als de buren keiharde muziek draaien ga ik daar niet meteen heen. Als dat eventjes is dat niet erg. Maar wel de hele dag natuurlijk. Wij hebben zelf buren gehad die de honden hele dag buiten lieten poepen in hun eigen tuin. Zij lieten de honden nooit uit en en lieten ze de hele dag maar blaffen. Als je daar wat van zei op een normale manier dan kreeg je te horen dat hij nog meer honden gaat aanschaffen. En wat vind je daarvan? In top 10 staat niet voor niets geluidsoverlast. Ik vind dat dit beter geregeld moet worden dan de huidige wetgeving.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De ervaring leert dat sommige mensen niet aan een ander denken en alleen aan zich zelf. Er staat bij als reden dat de windgong er al 6 jaar staat en nooit klachten zijn gekomen. Dit is al zo'n reden dat ik denk dat een ander niet in een ander kan verplaatsen. Wellicht vonden de anderen het een hemels geluid. Maar dat verschilt per mens. GELUIDSOVERLAST is een bron van ergernis.

Er zijn zoveel bronnen van ergernis. Vandaar ook dat we naast rijtjeshuizen en flats ook andere soorten huizen hebben in Nederland. En voor de mensen die echt overal last van hebben, die kunnen altijd nog lekker ver buitenaf gaan wonen.

Zo heeft mijn moeder aan haar buurvrouw gevraagd om niet met de deuren te gaan smijten op een hele vriendelijke manier. Het resultaat was dat zij nog harder ging slaan met de deuren. Wellicht dat er mensen zijn die wel rekening houden met de ander maar dat is dus niet altijd zo. Er zijn ook mensen die egoïstisch zijn en geen enkele manier rekening houden met een ander. Natuurlijk je moet soms ook nemen en slikken. Als de buren keiharde muziek draaien ga ik daar niet meteen heen. Als dat eventjes is dat niet erg. Maar wel de hele dag natuurlijk. Wij hebben zelf buren gehad die de honden hele dag buiten lieten poepen in hun eigen tuin. Zij lieten de honden nooit uit en en lieten ze de hele dag maar blaffen. Als je daar wat van zei op een normale manier dan kreeg je te horen dat hij nog meer honden gaat aanschaffen. En wat vind je daarvan? In top 10 staat niet voor niets geluidsoverlast. Ik vind dat dit beter geregeld moet worden dan de huidige wetgeving.

Er zijn ook egoïstische mensen dat klopt. Leer er maar mee omgaan zou ik zeggen want je komt ze overal tegen als je goed oplet en zelf al vrij snel geïrriteerd bent. En daar doet geen enkele politieke partij wat tegen hoe mooi ze het ook beloven. En al helemaal niet de Partij van de Achterbaksen die enkel voor zichzelf in de politiek zitten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je gaat voorbij aan het feit staande dat mensen niet zomaar zonder meer ergens anders kunnen gaan wonen. Soms zit je vast aan een koopwoning. En leer er maar mee leven is geen christelijke gedachte vind ik. Als ik jouw elke dag een trap geef zeg je ook niet daar leer ik wel mee omgaan. De overlastgever moet aangepakt worden. Daarbij kan een objectieve geluidmeting gedaan worden en die geeft aan of het buiten de normen is. Echter een geluidsmeting kost 2000 euro. Gelukkig kan wanneer je in het gelijk wordt gesteld het verhalen op de tegenpartij, tenminste dat die niet een kale kip is. Onderzoek wijst uit dat bij langdurige geluidsoverlast dat je gezondheidsklachten krijgt. Ook al luister je niet naar de irritante geluiden en leer je er mee leven.

Denk aan Schiphol, de vliegtuigen met enorme geluiden. Deze geluidsmetingen worden in het voordeel gedaan van Schiphol omdat hier meerdere belangen achter zitten. Iedereen wil zijn/haar geluidsmeting zo draaien dat het hem of haar goed uit doet komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu is er nog wel een verschil tussen een windgong en een snelweg of vliegtuig.

Ik vraag me af of iemand echt niet kan slapen van die windgong, of dat er andere oorzaken zijn. Mijn slaapkamer kijk vroeger uit op een kanaal waar 's ochtends om 6 uur de vrachtboten begonnen te varen. Daar had ik toen geen last van. Tegenwoordig word ik van alle geluiden in huis wakker. Waarschijnlijk dus ook van die vrachtboten als ik nog in dat oude huis woonde. Zijn de boten dan het probleem?

Er is trouwens een app voor een geluidsmeting.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waar je je al niet druk om kunt maken. Stel er komt een wet die iets verbiedt dat geluid maakt waar een buurman/buurvrouw zich aan ergert... moeten we mensen met baby's dan verplichten om hun muren geluidsdicht te laten maken? Brandalarm: afschaffen. Hard krakende traptreden: repareren. Auto's vóór 7u 's morgens: mag niet!

Oordopjes ftw. Kun je gewoon op maat laten maken en zitten dus perfect. Nergens last van.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af hoe mensen zo'n wet dan voor zich zien. Dus heel concreet: hoe moet die wet geformuleerd worden, als het doel is dat die buren hun windgong weg moeten halen?

- "je mag geen geluid maken waar andere mensen last van hebben" --> niet haalbaar. Dan kan iedereen die zijn buren een hak wil zetten absurde eisen gaan stellen. Tot en met een verbod op wc doortrekken.

- "je mag geen windgong ophangen" --> extreem gedetailleerd. Dan krijg je een absurd wetsartikel met verboden op allerlei ornamenten, en rechtszaken over of het opgehangen stukje bamboe nu wel of niet onder de definitie van windgong valt.

- "je mag geen geluid maken boven x decibel", waarbij x het geluidsniveau van de windgong is. --> onhaalbaar. Want dan mag je ook het gras niet meer maaien of je auto starten.

Kortom: hoe irritant zulke dingetjes ook kunnen zijn, niet elk ongemak is weg te nemen door nog meer wetten te schrijven. Waar mensen samen leven zal ergernis zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik nou de enige die vind dat je in de nacht gewoon stil moet zijn? Kijk, zelf woon ik in een flatje, ik vind het echt niet leuk als de buren in de avond nog even de tv lekker aanzetten zodat ik het hoor. Ik wil gewoon dat het stil is als ik ga slapen. Het moet stil zijn en donker, dat zijn 2 belangrijke voorwaarden voor mijn goede nachtrust.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is stil en wat is nacht? Stel je zit met vrienden een avondje buiten straks in de zomer. Tot 10 uur, 11 uur? Mag je fluisteren?

Mag het konijnenhok buiten staan? Blaadjes die ritselen aan een boom? De fontein van een vijver?

Een snelweg is onder bepaalde omstandigheden tot op 2 kilometer te horen. Sluiten na 10 uur? Tot 8 uur. We willen ook wel eens uitslapen.

- "je mag geen geluid maken boven x decibel", waarbij x het geluidsniveau van de windgong is. --> onhaalbaar. Want dan mag je ook het gras niet meer maaien of je auto starten.

Je zou best een regel over lawaai overdag en lawaai 's nachts kunnen maken. Zelfs met een uitzondering tot een bepaald hoger niveau voor een aantal minuten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
- "je mag geen geluid maken boven x decibel", waarbij x het geluidsniveau van de windgong is. --> onhaalbaar. Want dan mag je ook het gras niet meer maaien of je auto starten.

Je zou best een regel over lawaai overdag en lawaai 's nachts kunnen maken. Zelfs met een uitzondering tot een bepaald hoger niveau voor een aantal minuten.

Maar Bonjour, hoe zie je een norm voor je (en dan bedoel ik een concrete norm, niet een vaag begrip als "lawaai") die je in de wet kunt omschrijven en die maakt dat je een windgong kunt verbieden?

Dat je je stereo niet op 10 mag zetten is logisch, en dat mag nu ook al niet. Maar het ging om een windgong.

Zoveel herrie maken die dingen niet. Ik snap best dat het irritant kan zijn. Maar objectief is het niet heel veel dB. Er zijn genoeg normale leefgeluiden die al harder zijn.

En uitzonderingsregels bedenken in de trant van "'s nachts mag je X dB veroorzaken maar gedurende 5 minuten mag het ook Y dB zijn", ten eerste krijg je daar ongelooflijk gedetailleerde wetgeving van, terwijl we al zoveel regels hebben, ten tweede is de handhaving daarvan niet te doen (ga maar eens bewijzen dat jij 5 minuten geluid hebt gemaakt en dat het er geen 7 waren) en ten derde los je daarmee het probleem van onmin met je buren niet op.

Buren die jou willen ergeren, kunnen dan met de wet in de hand om de 5 minuten de radio aanzetten. Of je moet het regeltje nog complexer willen maken, met een maximaal aantal keren dat je per nacht de luidere norm mag halen.

Buren die zich áán jou willen ergeren, kunnen nog steeds wakker liggen van jouw geluiden die jij legaal maakt.

Elke poging om overlast in regeltjes te vangen brengt weer nieuwe ellende met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan de traumahelikopter, die niet meer mocht vliegen na 19 uur wegens geluidoverlast. Moet je daar weer een uitzondering voor opnemen.

Ik heb in behoorlijke aso-buurten gewoond, en ik ken de frustratie van geluidsoverlast. Ik vind het vreselijk ergerlijk en ik snap heel goed dat mensen daar ongelukkig van worden. Ik heb ook wakker gelegen van herrie. Alleen ik geloof oprecht niet dat je ergernissen van het "niveau windgong" weg kunt nemen door voor alles wetjes en verordeningen te bedenken.

Maar als jij een concrete, meetbare norm weet te verzinnen die windgongen en krakende tuinpoorten wel weet tegen te gaan, en normale leefgeluiden niet, dan ben ik benieuwd :)

Toevoeging: blijkens dit bericht http://www.geluidnieuws.nl/2005/feb2005/windgong.html is het op basis van de bestaande regels al mogelijk iemand z'n windgong binnen te laten halen. Alleen ben je dan tot op zekere hoogte afhankelijk van hoe de rechter de zaak interpreteert. En dat zul je altijd houden als het gaat om de invulling van begrippen als "maatschappelijk aanvaardbaar".

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben ik nou de enige die vind dat je in de nacht gewoon stil moet zijn? Kijk, zelf woon ik in een flatje, ik vind het echt niet leuk als de buren in de avond nog even de tv lekker aanzetten zodat ik het hoor. Ik wil gewoon dat het stil is als ik ga slapen. Het moet stil zijn en donker, dat zijn 2 belangrijke voorwaarden voor mijn goede nachtrust.

Sommige mensen werken 's nachts. Moeten we dan de hele dag stil zijn? Geluid maken mag, maar je moet grenzen trekken (qua decibellen). Zo simpel is het.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid