Spring naar bijdragen

Aparte training


Aanbevolen berichten

Trainingsscéne uit The Karate Kid (2010)

Op de allereerste dag van zijn kungfutraining verwachtte hij meteen de eerste slagen en trappen te leren. Maar het tegendeel is waar. De komende dagen is deze “oefening†de enige die hij doet. Jas aan, jas uit, jas ophangen, jas eraf halen, jas op de grond, jas oppakken, enzovoort. Totdat hij er uiteindelijk geen zin meer in heeft en geïrriteerd aangeeft dat hij nu wel doorheeft dat hij thuis netjes zijn jas moet ophangen en dat dit helemaal geen kungfu is.

Als Mozes uiteindelijk de berg opgaat en de Israëlieten eindelijk van God te horen krijgen wat Hij van hen wil, krijgen aanvankelijk niet meteen mooi klinkende, spirituele wijsheden over het innerlijke geloofsleven. Nee, ze krijgen voornamelijk vrij precieze instructies over hoe een heiligdom te bouwen en hoe offers te brengen. En het duurt ook wel érg lang voordat Mozes weer eens terugkeert, zodat het volk zelf maar aan de slag gaat…

De kungfuleraar wil hem echter niet alleen leren dat hij respectvol naar zijn moeder moet zijn. Het gaat hem vooral om de bewegingen die hij bij die oefening maakt. Later in de film blijken die bewegingen en de daardoor ontwikkelde spieren perfect toepasbaar te zijn in een echt kungfugevecht. Door de oefening leerde hij geduld, discipline, respect en dus ook de juiste motoriek. Het is een typische soort training die je vaker tegenkomt.

Rekruten in het leger leren bijvoorbeeld ook eindeloze exercitie-oefeningen. Niet alleen omdat het er strak uitziet, maar ook om te leren bevelen zo precies en zorgvuldig mogelijk uit te voeren, samen met degenen van wie je afhankelijk bent op het slagveld. En wie een carrière als acteur wil beginnen, begint eerst met het sjouwen en klaarzetten van spullen, de hele dag door. Wie dat lange tijd kan volhouden, is dan ook geschikt voor het echte werk.

Wees dus niet verbaasd over al die wetten en voorschriften die de Israëlieten kregen en die wij als christenen wellicht ook van de kerk krijgen. Zij dienen namelijk een echt doel, namelijk het zo zorgvuldig mogelijk leren omgaan met wat je van God gekregen hebt en met de mensen om je heen. Wie het kleine weet te beheren, is ook geschikt voor het grote werk. En wie wil heersen over de eigen geest, zal eerst gehoorzaamheid moeten leren.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites
.Wees dus niet verbaasd over al die wetten en voorschriften die de Israëlieten kregen en die wij als christenen wellicht ook van de kerk krijgen. Zij dienen namelijk een echt doel, namelijk het zo zorgvuldig mogelijk leren omgaan met wat je van God gekregen hebt en met de mensen om je heen. Wie het kleine weet te beheren, is ook geschikt voor het grote werk. En wie wil heersen over de eigen geest, zal eerst gehoorzaamheid moeten leren. Robert

Dit is maar al te waar dat "En wie wil heersen over de eigen geest, zal eerst en vooral gehoorzaamheid aan God en ZIJN geboden en voorschriften moeten leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als een nieuwe groep kinderen karate of kungfu wil gaan leren, willen ze graag zo snel mogelijk iets doen waarvoor ze gekomen zijn. Als de wijze leraar ze dan zijn auto laat poetsen of een jas op laat hangen raken snel het respect voor de leider kwijt. Na een paar lessen komt niemand meer. Goede methode, slecht resultaat.

Als je leest hoe ongehoorzaam de Israëli's waren op hun tocht door de woestijn, denk ik dat de lesmethode toch niet zo goed aansloot bij hun verwachtingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet dat ik naar het negatieve kijk. Ik kijk of een opmerking wat waard is. Wat is de keerzijde?

Ik word soms moe van mijn eigen scepticisme. Dan ben ik soms bang dat ik een mopperig oud mannetje word. Ik doe het overal. Wel eens over het dogma van de 3% begrotingsnorm nagedacht? Of datgene wat de directeur van je bedrijf tegen je zegt en wat hij echt bedoelt.

We hadden eerst het bedrag van de weddenschap moeten bepalen. Gemiste kans.

Ook op natuurkunde gebied. Ik twijfelde gelijk toen me verteld werd dat de fiets overeind blijft door het gyros effect van de wielen, of dat het douchegordijn door het Bernoulli effect naar binnen gaat, of de vleugel die een specifieke vorm nodig heeft om opwaartse kracht te geven.

Mijn moeder was onder de indruk van een oom. (zo'n 35 jaar geleden) Hij was amateur filosoof volgens haar. Hij vond het zo bijzonder dat het kruis de vorm had van een lichaam. Ik gelijk: "Dat is wel handig als je er iemand tegenaan spijkert." De oom viel van zijn voetstuk en mijn moeder was nog boos op mijn nuchtere kijk ook.

Consequent genoeg voor jou?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Toch worden dergelijke trainingen nog altijd gegeven. Ik noemde de millitairen al met hun excercities en ook met het precies schoonmaken van hun barakken en hun spullen. In veel dojo's beginnen ze eerst met oefeningen in vallen en zelfbeheersing en soms ook in ademhaling. Soms moeten leerlingen als kikkers rondspringen op de mat om zo de beenspieren klaar te maken voor vliegende trappen. Zangers beginnen met soms vreemd klinkende stemoefeningen om de stem te leren beheersen en de stem ook op te warmen. Boksers oefenen hun voetbewegingen met touwtjespringen. Chirurgen proberen regelmatig met stokjes knopen in touwtjes te leggen, om zo een hele fijne motoriek te ontwikkelen. Enzovoort.

The Karate Kid laat natuurlijk een wat extremere vorm zien, maar het idee erachter is dus behoorlijk gemeengoed in veel trainingen en opleidingen. Meestal wordt dan wel vrij snel uitgelegd waar de oefeningen voor dienen, maar soms wordt dat pas veel later gedaan, of moeten de leerlingen er zelf achterkomen, om zo geduld, discipline en gehoorzaamheid te oefenen. In bijvoorbeeld het leger zijn dat ook weer essentiële eigenschappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet dat ik naar het negatieve kijk. Ik kijk of een opmerking wat waard is. Wat is de keerzijde?

Ik word soms moe van mijn eigen scepticisme. Dan ben ik soms bang dat ik een mopperig oud mannetje word. Ik doe het overal. Wel eens over het dogma van de 3% begrotingsnorm nagedacht? Of datgene wat de directeur van je bedrijf tegen je zegt en wat hij echt bedoelt.

We hadden eerst het bedrag van de weddenschap moeten bepalen. Gemiste kans.

Ook op natuurkunde gebied. Ik twijfelde gelijk toen me verteld werd dat de fiets overeind blijft door het gyros effect van de wielen, of dat het douchegordijn door het Bernoulli effect naar binnen gaat, of de vleugel die een specifieke vorm nodig heeft om opwaartse kracht te geven.

Mijn moeder was onder de indruk van een oom. (zo'n 35 jaar geleden) Hij was amateur filosoof volgens haar. Hij vond het zo bijzonder dat het kruis de vorm had van een lichaam. Ik gelijk: "Dat is wel handig als je er iemand tegenaan spijkert." De oom viel van zijn voetstuk en mijn moeder was nog boos op mijn nuchtere kijk ook.

Consequent genoeg voor jou?

Oke :) Geloof het of niet, maar ik ben in dit opzicht net zo als jij. Dingen afvragen en overal vragen bij stellen, kritisch zijn, zit in mijn bloed.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid