Spring naar bijdragen

Het Paaslam


Aanbevolen berichten

Stel dat Jeshua inderdaad op een vrijdag aan het kruis gestorven zou zijn en dat het Pesach op een zaterdag viel.

Laten we daarom eens de jaren nagaan waarbij het Pesach tussen 26GT en 36GT (Hebreeuws 3786-3796) op een zaterdag viel.

Immers toen was Pilatus de 5e praefectus van Judea.

Het enige jaar dat in aanmerking komt is het jaar 33 (Hebr. 3793)

http://www.hebcal.com/hebcal/?year=33&m ... o=zip&b=18

Jeshua was ongeveer 33 jaar toen Hij aan het kruis stierf.

D.w.z. dat zijn geboorte dan dus ongeveer tussen 2 vChr en 2 nChr (Hebr. 3758-3762) zou moeten hebben plaatsgevonden.

Ik neem deze periode extra ruim zodat we niet in discussies vervallen over fouten en aanpassingen van jaartallen.

Met het gegeven dat alleen het jaar 33 (Hebr. 3793) in aanmerking kan komen (Pesach viel op een zaterdag), ontstaat er een heel groot probleem met het historische gegeven dat koning Herodes reeds in 4 v.Chr. (Hebr. 3756) stierf, wat zou betekenen dat dit vóór de geboorte van Christus Jezus geweest zou zijn.

Aangezien Jozef en Maria met Jezus eerst naar Egypte moesten vluchten totdat Herodes I gestorven was, kan Jeshua nooit tussen 2 v.Chr en 2 n.Chr. (Hebr. 3758-3762) geboren zijn.

Dit moet in ieder geval voor 4 v.Chr. geweest zijn.

M.a.w. Jeshua kan nooit never niet op een vrijdag gekruisigd zijn.

De ‘goede’ vrijdag/paaszondag doctrine is dus onjuist en misleidend.

NB) Hallelujah! Het is vandaag de opstandingsdag van Christus Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 57
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Verder staat er dat het lange einde uit het begin van de tweede eeuw komt.
Nee, er staat dat het vroegst gevonden bewijs uit die tijd komt. Juist vanuit historisch oogpunt kun je dat niet gelijk stellen aan dat het toen pas is ontstaan.

Het geeft een bovengrens aan, niet een harde ondergrens.

Nee, er staat dat de bewijzen van het eind van de tweede eeuw komen en dat met het lange einde meestal op het begin van de tweede eeuw dateert.

Mijn hypothese is dat het verhaal van de opstanding rond het schrijven van Markus helemaal nog niet in zijn huidige vorm bekend was.

Wie weet. Of aanvankelijk niet nodig geacht als slot.

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Net nu Jezus zijn super-wonder heeft verricht, het wonder dat iedereen over kan halen (zelfs ondergetekende) hou je op met schrijven?

Het is sowieso al vreemd dat er over de 40 dagen veel minder geschreven is dan over de periode sinds de intocht.

Tevens is het wel boeiend om Marcus wel in verband te zien met de twee andere synoptische evangeliën.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Synoptische_vraagstuk

Ja, en wat zegt dat? Hooguit dat ze ongeveer dezelfde bronnen gebruikt hebben. Ze hebben het verhaal opgetekend zoals dat op dat moment in hun omgeving de ronde deed. Dat zegt niets over het echte verhaal. We kunnen geen definitieve uitspraak doen over of de steen nog voor het graf lag of niet.

Dan zitten we ook nog met het probleem dat de opstanding niet zo overtuigend was dat gelijk alle Joden van Jeruzalem bekeerd waren en dat er vroeg-christelijke stromingen waren die vonden dat Jezus nooit een materieel lichaam gehad heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee, er staat dat de bewijzen van het eind van de tweede eeuw komen en dat met het lange einde meestal op het begin van de tweede eeuw dateert.

Maar die ondergrens is dan wel een vrij softe datering, vrij speculatief. Daar zal lijkt mij geen empirisch bewijs voor zijn tenzij men aan de hand van anachronisme in de tekst iets weet te constateren. In de praktijk wil die datering wel eens zakken wanneer er nieuw bewijs gevonden wordt. Dat is bij diverse handschriften al wel gebeurd. (Johannes evangelie is er een voorbeeld van).

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Net nu Jezus zijn super-wonder heeft verricht, het wonder dat iedereen over kan halen (zelfs ondergetekende) hou je op met schrijven?

In de oorspronkelijke tekst staat dat superwonder ook gewoon vermeld hoor. Bekijk het tekstdeel vooraf aan de aanvulling maar eens. De opstanding an sich er gewoon al in beschreven, ook zonder die aanvulling. Het epiloog ontbreekt alleen.

Het is sowieso al vreemd dat er over de 40 dagen veel minder geschreven is dan over de periode sinds de intocht.

Tja.

Ja, en wat zegt dat? Hooguit dat ze ongeveer dezelfde bronnen gebruikt hebben. Ze hebben het verhaal opgetekend zoals dat op dat moment in hun omgeving de ronde deed. Dat zegt niets over het echte verhaal.

Ow, het gaat verder dan dat. De drie evangeliën komen dusdanig overeen met elkaar dat ze elkaar lijken lijken te kennen, of schrijvers er iig één van de teksten heeft gekend. Of op basis zijn van een tekst/bron/bronnen die ons niet ter beschikking meer staat.

We kunnen geen definitieve uitspraak doen over of de steen nog voor het graf lag of niet.

Ach, wat is definitief... Dit maakt óók deel uit van de overlevering. Verder is er zover ik weet geen doctrine over, net zoals over het aantal engelen en doet men in die zin ook geen definitieve uitspraak gok ik zo.

Dan zitten we ook nog met het probleem dat de opstanding niet zo overtuigend was dat gelijk alle Joden van Jeruzalem bekeerd waren
Nee, maar dát is ook geen wonder hoor. Het zou eerder vreemd zijn als dat wel het geval is en het zou ook niet met de Bijbel corresponderen.

en dat er vroeg-christelijke stromingen waren die vonden dat Jezus nooit een materieel lichaam gehad heeft.

Welke stromingen bedoel je?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jeshua was ongeveer 33 jaar toen Hij aan het kruis stierf.

Waar baseer je dat op?

M.a.w. Jeshua kan nooit never niet op een vrijdag gekruisigd zijn.

De ‘goede’ vrijdag/paaszondag doctrine is dus onjuist en misleidend.

Het werkt altijd heel overtuigend om het standpunt van anderen weg te zetten als een 'misleidende doctrine'. |P

Wat wil je nu eigenlijk bereiken?

NB) Hallelujah! Het is vandaag de opstandingsdag van Christus Jezus.

Veel plezier!

Link naar bericht
Deel via andere websites
(...)

Mijn hypothese is dat het verhaal van de opstanding rond het schrijven van Markus helemaal nog niet in zijn huidige vorm bekend was.

Het "verhaal van de opstanding" was an sich al lang bekend. De brieven van Paulus (waarvan de oudste uit de jaren 40 dateren) gaan namelijk continu uit van het feit van de opstanding. Paulus hoeft nergens met veel verbaal geweld z'n lezers te overtuigen van de opstanding, maar hij gebruikt het juist als feit en als argument in z'n betoog om andere zaken te onderbouwen (duidelijkste voorbeeld staat in 1 Korinte 15 waar het feit van Jezus' opstanding door Paulus gebruikt wordt om te betogen dat er ook een algemene opstanding uit de doden zal komen).

Daarnaast, de vier evangeliën hebben de kenmerken van ooggetuigenverslagen (zie bv. "Jesus and the Eyewitnesses - van Bauckham) en zijn naar alle waarschijnlijkheid het op papier vastleggen van wat mondeling al lange tijd overgedragen werd. Wat Mattheus en Lukas over de opstanding schrijven, is niet ineens in het jaar 65 na Christus verzonnen.

(...)

Mijn hypothese is dat het verhaal van de opstanding rond het schrijven van Markus helemaal nog niet in zijn huidige vorm bekend was.

Wie weet. Of aanvankelijk niet nodig geacht als slot.

Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Net nu Jezus zijn super-wonder heeft verricht, het wonder dat iedereen over kan halen (zelfs ondergetekende) hou je op met schrijven?

Het is sowieso al vreemd dat er over de 40 dagen veel minder geschreven is dan over de periode sinds de intocht.

Nooit gehoord over een open einde? Toen ik jaren geleden bij deel 1 van Lord of the Rings zat, zaten er wat pubermeisjes voor me. Na afloop, toen wij wegliepen, hoorden we ze verbaasd opmerken: "he... wat een gek einde!". Zij waren kennelijk de enige mensen die het ontgaan was, dat ze naar een deel 1 van 3 zaten te kijken, en dat het verhaal verder ging.

Op dezelfde manier wisten de lezers van Markus (en de andere evangeliën) dat het verhaal verder ging. Sterker nog, ze hadden (getuige de brieven van Paulus) al behoorlijk wat van het verhaal gehoord, en van de consequenties ervan. De evangeliën vullen het gat van "en wat gebeurde er nou eigenlijk in detail tijdens Jezus' leven?" Ze zijn geschreven voor diegenen die al christelijk waren, om de details in te vullen.

Dat zie je (als ik me even beperk tot Markus) al in het begin:

- Markus begint (1:1) over het goede nieuws ("evangelie"). Dat nieuws is dat Jezus (de Heer) gekomen is. Markus doet dat door te verwijzen naar Jesaja 40:3 en Maleachi 3:1 waar het gaat over de komst van JHWH (wat met "Heer" vertaald werd in het Grieks). Markus claimt dus in zijn openingsverzen, dat de komst van Jezus de komst van JHWH (i.e. God) is.

- Markus 1:8 - Jezus zal dopen met de Heilige Geest. Een "cryptische" opmerking die alleen ergens op slaat, als de lezers al (via andere bronnen) wisten van Pinksteren: toen kwamen er tongen van vuur (de Heilige Geest) op de gelovigen.

- Markus tekent Jezus' prediking over de komst van het Koninkrijk op (wat ook slaat op de tijd na de opstanding).

- Markus 1:17 - Jezus roept Petrus (Simon) en Andreas om "vissers van mensen" te worden. In Markus' evangelie zelf, komt daar nog niet zoveel van terecht. Op z'n hoogst kun je wijzen naar 6:6-13 waar de discipelen op een korte missie uitgezonden worden. Maar voor de lezers die hun geschiedenis kenden, was het duidelijk. In Markus 16:7 (het echte einde van Markus) geeft een engel opdracht aan de vrouwen om naar Petrus en de anderen te gaan. En Petrus (en de andere apostelen) waren daarna inderdaad vissers van mensen geworden, en wel na de opstanding en na Pinksteren.

- In Markus zijn het in eerste instantie de duistere krachten (demonen) die Jezus herkennen (en vrezen). Halverwege zit het scharnierpunt (9:1-10) waar Jezus door God onthuld wordt (verheerlijking op de berg). Hij blijkt een hemels wezen te zijn. Sterker nog: Hij verandert uit zichzelf (voordat God in de wolk er is!) en laat zien Wie Hij is: stralend zoals God in het oude testament verschijnt).

- Het andere deel van de scharnier staat er net voor: 8:27-9:1. Jezus vraagt aan z'n leerlingen wie zij denken dat Hij is, en in reactie op hun (messiaanse) antwoord begint Jezus te voorspellen dat Hij zal sterven en weer opstaan (8:31). En dat Hij weer terug zal komen (8:38.).

- In het vervolg geeft Markus nog meerdere malen aandacht aan Jezus' voorspelling dat Hij zal sterven en weer opstaan (tweede keer: 9:31, derde keer: 10:34, en verkapt in 10:45 en in 12:10 waar Jezus de verworpen steen is, die fundament is geworden)

- In Markus 12:35-37 tekent Markus op, dat Jezus psalm 110 (over de Heer) op Zichzelf van toepassing verklaart: "Zet u aan mijn rechterhand, totdat ik uw vijanden onder uw voeten gelegd heb". Voor degenen die na Jezus' hemelvaart leefden, een vrij duidelijke hint.

- Markus 13: een rede over "de laatste dingen", waaronder Jezus' wederkomst. Uiteraard kun je ook terugkomen als je niet lichamelijk bent opgestaan, maar in ieder geval laat het zien dat Markus' lezers geacht werden dit te herkennen, of in ieder geval nadat ze dit gelezen hadden, niet verbaast moesten staan na de kruisiging. Want: Jezus komt terug. (Overigens plaatst Jezus zich hier opnieuw op de plek van God/JHWH door te claimen dat mensen vervolgd zullen worden vanwege Zijn naam (13:9 - een claim uit Jesaja 66:5 etc.) en door te spreken over zijn uitverkorenen (13:27 terwijl het Gods uitverkorenen zijn: 13:20).

- In Markus 14:9 heeft Jezus het over een daad van een vrouw (die hem met olie gezalfd had) die over de hele wereld bekend zou worden, overal waar het evangelie verkondigd zou worden. Alweer een hint dat het verhaal doorgaat na het einde van deel 1.

- Dan zegt Jezus in Markus 14:28 dat Hij zijn discipelen zal ontmoeten in Galilea (wat de engel later ook tegen de vrouwen zegt na de opstanding: 16:7)

- Tijdens het verhoor voor het sanhedrin blijkt dat Jezus gezegd heeft dat Hij de tempel zal afbreken en weer opbouwen in drie dagen (14:58.). Iets wat Markus niet opgetekend heeft, maar wel heeft hij continu het "na drie dagen" motief van Jezus herhaald. (Overigens wordt het "tempel afbreken" aangehaald in een poging om Jezus te veroordelen, en ik vermoed dat ze dachten dat het over de echte tempel ging (zie Johannes 2). En ze kregen hun beschuldigingen niet rond. Jezus is uiteindelijk zelf degene die zijn eigen veroordeling moet regelen: Hij kondigt aan - alweer - dat Hij terug zal komen, en wel met de wolken van de hemel - precies zoals JHWH in het oude testament beschreven wordt. Het resultaat is een beschuldiging van Godslastering).

- daarna laat Markus nog zien dat Jezus' voorspelling dat Petrus hem zou verloochenen (14:66ev) uit is gekomen (net als de voorspelling dat Judas Hem zou verraden, en natuurlijk de voorspelling dat Jezus overgeleverd zou worden om ter dood gebracht te worden).

En dan komt dat "rare" open einde. Als je er vanuit gaat dat Markus' lezers nog nooit van het christendom hadden gehoord, en niet erg op hadden gelet tijdens het lezen, dan is het inderdaad een raar einde. Als je ziet dat Markus hint na hint geeft over de afloop (opstanding na drie dagen, vissers van mensen, de Geest uitgestort, etc) dan is het helemaal niet zo raar. Dan is het een open einde met een heel duidelijk doel: "en nu jullie". Als de lezers zich gedragen zoals de vrouwen eerst doen (niks vertellen en bang in een hoekje gaan zitten) dan komt er van het vertellen van het goede nieuws niks terecht. Als ze echter doen wat ze daarna blijkbaar deden (de discipelen vertellen, zoals de engel had bevolen en Jezus had voorspeld) dan gaat er wat gebeuren. En dat de vrouwen dat deden, is vrij duidelijk, aangezien Markus als Petrus' notulist optrad (volgens bronnen uit de oude kerk, o.a. Papias). De hele reden dat Petrus nu een "visser van mensen" (een evangelist) was, en dit verhaal vertelde als voorgeschiedenis, gaf al aan, dat de spanning van de vrouwen die bang waren en niks zeiden, opgeheven was en ze het uiteindelijk inderdaad aan Petrus en de anderen hadden laten weten.

(....)Dan zitten we ook nog met het probleem dat de opstanding niet zo overtuigend was dat gelijk alle Joden van Jeruzalem bekeerd waren

Nee, niet iedereen stond er met z'n snufferd bovenop. En er is altijd wel een alternatief te verzinnen als verklaring voor een verdwenen lichaam (en Jezus verscheen kennelijk alleen aan bepaalde groepen mensen). Overigens, in Handelingen 2-5 zie je dat er behoorlijke aantallen mensen in Jeruzalem bekeerd worden. Zeker in het begin was de kerk voornamelijk Joods.

en dat er vroeg-christelijke stromingen waren die vonden dat Jezus nooit een materieel lichaam gehad heeft.

Inderdaad, en dat dezen ze omdat ze er niks mee konden dat God (of iig. een goddelijk/hemels wezen) niet echt kon sterven. Het punt was, dat ze zo gefocussed waren op de opstanding, dat de dood een wel een "schijnvertoning" moest zijn geweest. Het was zeker geen ontkenning van de opstanding en hemelvaart, maar er werd ontkend dat dood echt dood was, het werd meer gezien als de apotheose van een willekeurige romeinse godheid.

Overigens is "vroeg-christelijk" hier "de tweede eeuw". En in dat geval is wat in Markus en Paulus etc. staat, "oer-christelijk" want het is een eeuw eerder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

25 - 47 - 3715 - Herodes gouverneur Galilea hij is 25 jaar ter Verificatie Wikipedia Herodes

26 - 46 - 3716 -

27 - 45 - 3717 -

28 - 44 - 3718 -

29 - 43 - 3719 -

30 - 42 - 3720 -

31 - 41 - 3721 -

32 - 40 - 3722 -

33 - 39 - 3723 -

34 - 38 - 3724 -

35 - 37 - 3725 - 01 - 719 Herodes neemt Jeruzalem in (oktober) 37

36 - 36 - 3726 - 02 - 720

37 - 35 - 3727 - 03 - 721

38 - 34 - 3728 - 04 - 722

39 - 33 - 3729 - 05 - 723

40 - 32 - 3730 - 06 - 724

41 - 31 - 3731 - 07 - 725 7e jaar Herodes regering slag bij Actium * Flavius Josephus zie onderaan.

42 - 30 - 3732 - 08 - 726

43 - 29 - 3733 - 09 - 727

44 - 28 - 3734 - 10 - 728

45 - 27 - 3735 - 11 - 729

46 - 26 - 3736 - 12 - 730

47 - 25 - 3737 - 13 - 731

48 - 24 - 3738 - 14 - 732

49 - 23 - 3739 - 15 - 733

50 - 22 - 3740 - 16 - 734

51 - 21 - 3741 - 17 - 735

52 - 20 - 3742 - 18 - 736

53 - 19 - 3743 - 19 - 737

54 - 18 - 3744 - 20 - 738

55 - 17 - 3745 - 21 - 739

56 - 16 - 3746 - 22 - 740

57 - 15 - 3747 - 23 - 741

58 - 14 - 3748 - 24 - 742

59 - 13 - 3749 - 25 - 743

60 - 12 - 3750 - 26 - 744

61 - 11 - 3751 - 27 - 745

62 - 10 - 3752 - 28 - 746

63 - 09 - 3753 - 29 - 747

64 - 08 - 3754 - 30 - 748

65 - 07 - 3755 - 31 - 749

66 - 06 - 3756 - 32 - 750

67 - 05 - 3757 - 33 - 751

68 - 04 - 3758 - 34 - 752

69 - 03 - 3759 - 35 - 753

70 - 02 - 3760 - 36 - 754 Geboorte Jezus 2 bc in Romijns jaar 753 en 3e jaar 194e Olympiade

70 - 01 - 3761 - 37 - 754 Herodes in januari dood hij is 70 jaar

Om te beginnen Herodes is niet 4bc gestorven maar 1bc(1) We beginnen met zijn gouverneurschap over Galilea hij was 25 jaar en kreeg de aanstelling in 47bc. Herodes stierf op de leeftijd van 70 jaar, we zien dat dat perfect past bij zijn dood in 1bc. zie boven het schema. maar niet bij 4bc.

(2) Herodes heeft 37 jaar geregeerd vanaf de inname 37bc komt perfect op 1bc uit, reken het maar na, ook de 7e jaar Herodes regering slag bij Actium past probleemloos in het raamwerk maar niet bij 4bc.

Uiteraard is er nog veel meer, dit verwerpt dus de stelling dat Jezus op een andere datum gestorven is dan 33

1e rij is leeftijd van Herodes vanaf zijn 25e jaar.

2e rij is Jaar bc

3e rij is Joods jaar

4e rij zijn regering jaren van Herodes

5e rij is Romijns jaar telling is in 753bc begonnen

Grote pacha tijdens bediening van Jezus

26 was inderdaad een jaar van grote Pacha, maar 33 was het ook

2472437-514dbfeeac530a9a662a65a0d57f74cc.png

26 valt af, het is onredelijk te denken dat Jezus in het 1ejaar van Pilatus is gedood

Johannes 19:31 Toen richtten de joden, aangezien het Voorbereiding was, opdat de lichamen niet op de sabbat aan de martelpalen zouden blijven (want die dag was een grote sabbatdag

ter Verificatie Biblianet

* Flavius Josephus

Boek XV Hoofdstuk 5 Blz. 990 De slag bij Actium werd namelijk spoedig verwacht en vond uiteindelijk plaats in de honderdzevenentachtigste olympiade.

Boek XV Hoofdstuk 5 Blz. 992 Het was in dezelfde tijd dat de slag bij Actium tussen Caesar en Antonius plaatsvond, in het zevende jaar van Herodes regering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jeshua was ongeveer 33 jaar toen Hij aan het kruis stierf.

Waar baseer je dat op?

De leeftijd van Christus Jezus

Lucas 3:3 Jezus begon zijn verkondiging toen hij ongeveer dertig jaar was. Hij was, zoals algemeen werd aangenomen, de zoon van Jozef, die de zoon was van Eli,

De periode van Zijn openbare optreden, van Zijn doop tot aan Zijn kruisiging, was drieëneenhalf jaar.

Jeshua was dus ongeveer 33 a 34 jaar oud toen Hij gekruisigd werd.

M.a.w. Jeshua kan nooit never niet op een vrijdag gekruisigd zijn.

De ‘goede’ vrijdag/paaszondag doctrine is dus onjuist en misleidend.

Het werkt altijd heel overtuigend om het standpunt van anderen weg te zetten als een 'misleidende doctrine'. |P

Wat wil je nu eigenlijk bereiken?

Ik hoop dat ik oprechte christenen overtuig van het feit dat de goede vrijdag-paaszondag doctrine van geen kanten klopt.

Het jaar 27 n.Chr. is 'pretty much" zeker en dat heeft natuurlijk consequenties voor van alles en nog wat.

Zoals allerlei 'profetie uitleg over de wederkomst van Christus of de zondags aanbidding e.d.

Grote Sabbat

Sabbat Hagadol

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Sabbaths

http://www.nik.nl/2014/04/sjabbat-hagad ... or-pesach/

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 - 47 - 3715 - Herodes gouverneur Galilea hij is 25 jaar ter Verificatie Wikipedia Herodes

35 - 37 - 3725 - 01 - 719 Herodes neemt Jeruzalem in (oktober) 37

Om te beginnen Herodes is niet 4bc gestorven maar 1bc(1) We beginnen met zijn gouverneurschap over Galilea hij was 25 jaar en kreeg de aanstelling in 47bc. Herodes stierf op de leeftijd van 70 jaar, we zien dat dat perfect past bij zijn dood in 1bc. zie boven het schema. maar niet bij 4bc.

(2) Herodes heeft 37 jaar geregeerd vanaf de inname 37bc komt perfect op 1bc uit, reken het maar na, ook de 7e jaar Herodes regering slag bij Actium past probleemloos in het raamwerk maar niet bij 4bc.

Uiteraard is er nog veel meer, dit verwerpt dus de stelling dat Jezus op een andere datum gestorven is dan 33

1e rij is leeftijd van Herodes vanaf zijn 25e jaar.

2e rij is Jaar bc

3e rij is Joods jaar

4e rij zijn regering jaren van Herodes

5e rij is Romijns jaar telling is in 753bc begonnen

Grote pacha tijdens bediening van Jezus

26 was inderdaad een jaar van grote Pacha, maar 33 was het ook

2472437-514dbfeeac530a9a662a65a0d57f74cc.png

26 valt af, het is onredelijk te denken dat Jezus in het 1ejaar van Pilatus is gedood

Johannes 19:31 Toen richtten de joden, aangezien het Voorbereiding was, opdat de lichamen niet op de sabbat aan de martelpalen zouden blijven (want die dag was een grote sabbatdag

ter Verificatie Biblianet

* Flavius Josephus

Boek XV Hoofdstuk 5 Blz. 990 De slag bij Actium werd namelijk spoedig verwacht en vond uiteindelijk plaats in de honderdzevenentachtigste olympiade.

Boek XV Hoofdstuk 5 Blz. 992 Het was in dezelfde tijd dat de slag bij Actium tussen Caesar en Antonius plaatsvond, in het zevende jaar van Herodes regering.

Je maakt een vergissing.

Ik hoef niet te goochelen met jaartallen. Juliaans Gregoriaans Hebreeuws.

Waarom de huidige Gregoriaanse telling niet zou kloppen met de huidige Hebreeuwse jaartelling enz enz.

Ik neem gewoon de jaartallen zoals ze nu gelden.

Maar ik heb juist om deze discussie uit de weg te gaan een extra marge genomen van 2 jaar.

..en daar zit het jaar 33 duidelijk boven.

Over Koning Herodes.

Ook hier doe je erg moeilijk met regeerperiodes leeftijden enz enz. om aan te te tonen dat het niet 4vChr. was maar 1 vChr.

Wikipedia is er erg duidelijk over en de sterfdatum van Herodes I in 4 vChr. (de gewone gregoriaanse tijd) en dit wordt door historici algemeen aanvaard.

Matteüs 2

19 Nadat Herodes gestorven was, verscheen er in een droom aan Jozef in Egypte een engel van de Heer.

20 De engel zei: ‘Sta op, ga met het kind en zijn moeder naar Israël. Want zij die het kind om het leven wilden brengen, zijn gestorven.’

21 Jozef stond op en vertrok met het kind en zijn moeder naar Israël.

22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea.

Herodes Archelaüs (gewoonlijk aangeduid als Archelaüs en de zoon van Herodes I) was ethnarch over Judea van 4 v.Chr. tot 6 na Chr. Hij behoorde tot de Herodiaanse dynastie. Hij was een zoon van Herodes de Grote en Malthake, Herodes' Samaritaanse vrouw. Hij was de oudste volle broer van Herodes Antipas.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_Archela%C3%BCs

De koning Herodes in Mat.2:19 gaat dus over de dood van koning Herodes I (Herodes de Grote).

Hij was een vazalkoning over Judea tussen 37 v.Chr. tot 4 v.Chr.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Herodes_I

Volgens Josephus stierf Herodes niet lang na een maansverduistering en kort voor een Pascha (De joodse oudheden, XVII, vi, 4; ix, 3)

Wanneer we dit opzoeken op de site van de NASA klopt dit als een buske..

Dat was omstreeks 23 maart 4 v.Chr.

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/5MCLEmap/- ... 03-23T.gif

In het jaar 1v.Chr is er rond het Pesach geen maansverduistering geweest die de hogepriesters konden zien.

http://eclipse.gsfc.nasa.gov/LEcat5/LE-0099-0000.html

Jeshua werd dus in ieder geval vóór 4 v.Chr. geboren.

Grote Sabbat

Sabbat Hagadol

http://en.wikipedia.org/wiki/High_Sabbaths

http://www.nik.nl/2014/04/sjabbat-hagad ... or-pesach/

Link naar bericht
Deel via andere websites

@nunc en @Olorin.

Omdat de lengtes van de stukken steeds langer worden, begin ik hier een verhaal waarin ik hoop de vragen te beantwoorden.

Een tijdje geleden zag ik op hetgoedenieuws.nl dit bericht

In zijn beschouwingen over verzoening en opstanding heeft hij (Paulus) het, ténzij hij zich uitdrukkelijk tot de Joden richtte, nooit over de lichámelijke dood en opstanding van Jezus, maar over de dood en opstanding van de Christus als Gods Geest.

...

In de eerste 12 verzen van 1 Korinthe 15 gaat het inderdaad over een graf, een steen en al die getuigen van de lichamelijke opstanding van Jezus. Maar in het vervolg ivan dit hoofdstuk is daar niets meer over te vinden. De opstanding is dan vergeestelijkt!

Noot:(Er wordt in 1 Korintiers niet gesproken over een steen.)

Het zette mij aan het denken.

Ik antwoordde

Als de verschijningen die Paulus noemt gelijk zijn aan de verschijning van Jezus aan Paulus, zijn dit allemaal visioenen. Het blijft opvallend wat Paulus allemaal niet schrijft. Bovendien, denk eens wat voor impact een fysieke herrijzinis op de romeinen zou hebben gehad. Dit zou ook in de geschiedschrijving van het rijk terecht zijn gekomen, als er 500 fysiek-ooggetuigen waren geweest.

Dan, in acht nemende dat Paulus zo'n 20 jaar eerder geschreven is dan de andere evangelien, zou het in mijn ogen heel goed kunnen dat Paulus het niet over fysieke opstanding heeft, omdat hij dat verhaal nog nooit gehoord heeft. Hij heeft het niet vergeestelijkt. De anderen hebben het verlichaamt.

Ook Markus met het korte eind heeft het niet over een lichamelijke opstanding. Hij heeft het ook niet over de maagdelijke bevalling.

In de tweede helft van de eerste eeuw komen verhalen met de lichamelijke opstanding en de maagdelijke bevalling. Er ontstaan verschillende groepen naarmate de verhalen over deze lichamelijke opstanding sterker worden. Je komt dan bij het Docetisme, Adoptionisme en andere gnostische groepen.

Some scholars see Adoptionist concepts in the Gospel of Mark and in the writings of the Apostle Paul.
Bron (De wiki is in het Engels een stuk uitgebreider.)

Later is er uitgebreid strijd gevoerd tegen deze groepen. We kennen het resultaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon overnemen wat anderen schrijven lost niets op, ik heb je schematisch laten zien dat het 1bc moet zijn, dat dat niet voor je meevalt kan ik begrijpen, je ben vol vuur begonnen, en de dingen boeien je klaarblijkelijk, dat waardeer ik in je .

Echter men moet zich aan het historisch materiaal houden.

Morgen zal ik stukje voor stukje beantwoorden, en ik heb nog meer materiaal om 1bc te staven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gewoon overnemen wat anderen schrijven lost niets op, ik heb je schematisch laten zien dat het 1bc moet zijn, dat dat niet voor je meevalt kan ik begrijpen, je ben vol vuur begonnen, en de dingen boeien je klaarblijkelijk, dat waardeer ik in je .

Echter men moet zich aan het historisch materiaal houden.

Morgen zal ik stukje voor stukje beantwoorden, en ik heb nog meer materiaal om 1bc te staven.

In 1 bc was er geen zichtbare maansverduistering vóór het Pesach.

Maar goed, stel we nemen het jaar 2v.Chr als de geboortedatum van Christus Jezus, en we nemen het haar 33n.Chr. als Zijn kruisigingsdatum, dan zou Jeshua rond de 35-36jaar geweest zijn toen Hij stierf aan het kruis.

..en dat zou betekenen dat Hij zijn bediening pas begon rond zijn 32-33e jaar.

..en dat klopt niet met Lucas 3:3

Link naar bericht
Deel via andere websites
In 1 bc was er geen zichtbare maansverduistering vóór het Pesach.

Maar goed, stel we nemen het jaar 2v.Chr als de geboortedatum van Christus Jezus, en we nemen het haar 33n.Chr. als Zijn kruisigingsdatum, dan zou Jeshua rond de 35-36jaar geweest zijn toen Hij stierf aan het kruis.

..en dat zou betekenen dat Hij zijn bediening pas begon rond zijn 32-33e jaar.

..en dat klopt niet met Lucas 3:3

bEngel

Voorlopig even de eclips dan..

Josephus Josephus gaf een indicatie, volgens hem stierf Herodes dus inderdaad zoals je opmerkt kort na een maaneclips en ook kort voor het Pascha.

Aangezien er op 11 maart van het jaar 4bc (13 maart gerekend Juliaanse kalender) een eclips was, kunnen we de conclusie getrokken dat Josephus deze maans verduistering bedoelde.

Dat is een argument voor 4bc.

Aan de andere kant moeten we ook een eclips meenemen die zich voordeed in 1bc. enkele maanden voor het Pascha, en het was een totale maansverduistering, terwijl die in 4bc. slechts een participele verduistering was.

De totale verduistering in 1bc. vond plaats op 8 januari (10 januari gerekend de Juliaanse kalender), niet veel dagen voor eind januari, volgens overlevering de maand waarin hij stierf.

Deze eclips past ook bij zij naderende dood.

De eclips in 4bc viel op of zeer dicht bij de vastendag van Esther 14 Vea-dar Joodsjaar 3757.

Twee rabbijnen werden terechtgesteld op op of rond het Pourim feest 14 en 15 Vea-dar, Het is onwaarschijnlijk dat het Sanhedrin een uitspraak zou hebben gedaan op een feestdag,

en voor Herodes was het politieke zelfmoord, maar gestel dat zij het wel deden dan zou Flavius toch wel vermelden dat het tevens Pourim feest was.

dus het past beter bij het plaatje van de maansverduistering 1bc

Jezus is oktober 2bc geboren zie mijn siteop de 1e pagina

01 bc jezus= 01 jaar

01 Jezus= 02 jaar

02 Jezus= 03 jaar

03 Jezus= 04 jaar

04 Jezus= 05 jaar

05 Jezus= 06 jaar

06 Jezus= 07 jaar

07 Jezus= 08 jaar

08 Jezus= 09 jaar

09 Jezus= 10 jaar

10 Jezus= 11 jaar

11 Jezus= 12 jaar

12 Jezus= 13 jaar

13 Jezus= 14 jaar

14 Jezus= 15 jaar

15 Jezus= 16 jaar

16 Jezus= 17 jaar

17 Jezus= 18 jaar

18 Jezus= 19 jaar

19 Jezus= 20 jaar

20 Jezus= 21 jaar

21 Jezus= 22 jaar

22 Jezus= 23 jaar

23 Jezus= 24 jaar

24 Jezus= 25 jaar

25 Jezus= 26 jaar

26 Jezus= 27 jaar

27 Jezus= 28 jaar

28 Jezus= 29 jaar

29 Jezus= 30 jaar

30 Jezus= 31 jaar

31 Jezus= 32 jaar

32 Jezus= 33 jaar

33 Jezus= 33 jaar 3 april is Jezus nog steeds 33

Eclipsen rond de dood van Herodes

4813 - 23 maart --- 04bc - 3:37 NASA

4821 - 10 januari -- 01bc - 2:04 NASA

4823 - 29 december 01 bc - 17:27 NASA

Nasa computer programma gaat uit van de Gregoriaanse berekening, dat wil zeggen dat 00bc 01bc is, evenzo 03bc moet gelezen worden als 04bc.

Nasa bron zie calendar

De juiste eclips volgens mij dient dus zo gelezen te worden

2132136-2525ea6dc1b6eb95ee7e59d4e23c064c.png

08 januari (Gregoriaans)

10 januari (Juliaans)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@antoon,

Je maakt toch echt een fout hoor.

Al dat geknutsel met kalenders is helemaal nergens voor nodig.

Zowel wiki als NASA maken gebruik van de Gregoriaanse jaartelling.

Dit kan je opmaken uit het feit dat zowel NASA als Wiki het jaartal 0 gebruiken.

Er is dus geen enkele reden om te switchen tussen Juliaanse en Gregoriaanse kalenders.

We gebruiken gewoon de Gregoriaanse kalender voor 100%

Alle historische gegevens op Wiki en de data van NASA zijn in de Gregoriaanse jaartelling opgesteld.

Juliaans ..... Gregoriaans ..... Hebreeuws

-6 ................. -5 ................... 3756

-5 ................. -4 ................... 3757 ....... Sterven van Herodes I, 23 maart maansverduistering (Wiki en NASA zijn GT)

-4 ................. -3 ................... 3758

-3 ................. -2 ................... 3759

-2 ................. -1 ................... 3760

-1 ................... 0 ................... 3761

+1 ................. +1 .................. 3762

+2 ................. +2 .................. 3763

+3 ................. +3 .................. 3764

^^^^

26 .................. 26 .................. 3786 .......... Pesach za 28 maart

27 .................. 27 .................. 3787 .......... Pesach do 8 april

28 .................. 28 .................. 3788 .......... Pesach di 28 maart

29 .................. 29 .................. 3789 .......... Pesach zo 15 april

30 .................. 30 .................. 3790 .......... Pesach do 4 april

31 .................. 31 .................. 3791 .......... Pesach di 25 maart

32 .................. 32 .................. 3792 .......... Pesach di 13 april

33 .................. 33 .................. 3793 .......... Pesach za 2 april

34 .................. 34 .................. 3794 .......... Pesach di 21 maart

35 .................. 35 .................. 3795 .......... Pesach di 10 april

36 .................. 36 .................. 3796 .......... Pesach za 29 maart

Opm. De Pesachs beginnen een dag eerder bij zonsondergang (rond 18:00 uur). Voor het gemak heb ik de volle daglicht periode als datum gekozen.

Koning Herodes I stierf in het jaar -4 GT (Gregoriaanse kalender).

Op 23 maart van dat jaar was er een maansverduistering en op 29 april was het Pesach.

Precies zoals Josephus schreef: "niet lang na een maansverduistering en kort voor een Pascha"

Jouw alternatief van 0GT is de maansverduistering op 10 Januari en het Pesach in dat Jaar op 15 april is ruim 3 maanden verschil. ...niet echt kort na en kort voor...

Zoals je kunt opmaken uit bovenstaande tabel moet volgens jouw theorie, op zijn minst 3 jaar overbrugd / verklaard worden.

Kortom, Christus Jezus werd vóór -4GT geboren.

Het jaar 33GT als het jaar van Zijn sterven en opstanding past dus niet met het gegeven dat Jeshua ca. 33-34 jaar oud was.

Off topic:

Hoe meer ik mij met deze 'Babylonische' spraakverwarring te maken krijg, hoe meer ik moet denken aan Daniël 7:25

Hij zal in opstand komen tegen de hoogste God (Red: JHWH), en de heiligen van de hoogste onderdrukken.

Hij zal proberen hun (Red: Joodse) tijden en wetten (Red:Joodse) te veranderen, en zij zullen aan zijn heerschappij zijn overgeleverd voor één tijd, een dubbele tijd en een halve tijd.

Wat dat aan gaat is Rome / Vaticaan (de moederkerk) een zeer goede kandidaat.

Zij heeft andere jaartelling en feesten ingevoerd zoals Pasen (dat nooit! mag samenvallen met Pesach), de kerst als de geboortedag van Jeshua, of het dogma dat de wet teniet is gedaan, de Mariaverering, het corrumperen van de tien geboden, VICARIUS FILII DEI, de inquisities, haar onmetelijke rijkdommen, het heulen met koningen en staatshoofden, zegenen van wapens, enz. enz. enz.

Ook de beschrijving van de vrouw die op het beest uit de zee zit, past akelig nauwkeurig op de Moederkerk en om maar niet te spreken over de aanbidding van een godheid die uit 3 personen/persoonlijkheden bestaat.

Allemaal toevallig?

Shalom en Agape

bEngel

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kortom, Christus Jezus werd vóór -4GT geboren

je mag het volhouden maar je weerlegt niets, enkel van iemand overnemen of dat wiki is of een theoloog zegt weinig, het gaat om het historisch materiaal.

Morgen ga ik verder, tot schrijfs

in iedergeval wil ik nu toch even evalueren

je ziet aan de berekening dat Jezus dan geen 35 is zoals je zegt maar precies 33

3 berekeningen lopen voor Herodes door naar 1bc, dat lijkt mij toch geen geknoei maar extrapoleren op historisch materiaal

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt het over de tijd tussen eclips en Pacha

ingeval van 4bc is er heel weinig ruimte

ingeval van 1bc is er wel de ruimte voor de dingen die genoemd worden

Herodes zijn ziekte.

Tijd tussen de eclips en het naderende Pacha.

(1) Hij ging een kuur in de Asphaltophoros meren doen bij de Jordaan in warme baden, afstand denk ik 10 mijl dat mislukte, hij moest 20 mijl afleggen met zijn zieke lichaam (heen en terug) = 32 km. dat is snel 1 dag Voor de kuur lijkt het redelijk daar een week voor uit te trekken. = 8 dagen

(2)Hij gaf opdracht om belangrijke mensen uit elk dorp in de natie te laten komen; Voor de boodschapper En de tocht naar Herodes wordt het ongeveer - 2 x 80 MIJL = 257 KM. Men had nog geen goed openbaar vervoer, ook geen auto zelfs geen fiets, Het lijkt redelijk om hier een week voor uit te trekken. Maakt 15 dagen

(3)Herodes zoon Antipater kreeg de dood straf en 5 dagen later stierf herodes maakt 20 dagen.

(4)Een prachtige begrafenis werd gepland en gehouden voor Herodes, wiens lichaam ongeveer 23 mijl (heen en terug) naar het Herodium werd vervoerd en daarna begraven.

Alles bij elkaar snel 4 dagen maakt 24 dagen.

(5)Rouwen Van 7 dagen begon, gevolgd door een begrafenisfeest. (feest een dag) bij elkaar 8 dagen maakt 31 dagen

(6)Archeolous maakt zijn aantrede bij het volk HIJ moet een revolutie neerslaan: 3000 man worden gedood snel 2 dagen. maakt 33 dagen

(7) Rond die tijd stond het pacha voor de deur, schrijft Flavius, voor de deur, het was nog niet zover laten we zeggen dat het 3 dagen voor het feest was maakt 36 dagen Dat past totaal niet bij 4bc tussen de eclips en het naderende pacha in. wel probleemloos in als we van 1bc uitgaan.

Koning Herodes I stierf in het jaar -4 GT (Gregoriaanse kalender).

Op 23 maart van dat jaar was er een maansverduistering en op 29 april was het Pesach.

Precies zoals Josephus schreef: "niet lang na een maansverduistering en kort voor een Pascha"

schreef bEngel

Je dient het zo te lezen

Boek XVII Hoofdstuk 6 Blz. 1116 De andere Matthias, die deze opstand had ontketend, liet hij samen met een aantal van zijn volgelingen levend verbranden. In diezelfde nacht was er een maans verduistering.

Boek XVII Hoofdstuk 8 Blz. 1124 2e alinea

Rond die tijd stond het feest voor de deur waaropde Joden naar voorvaderlijk gebruik ongezuurde broden serveren. Dit feest staat belend als het Pascha

Flavius schrijft pas over pacha na dat Archelaüs ovengenoemde dingen had gedaan

4813 - 23 maart 04bc Pascha 11 april verschil 18 dagen

4821 - 10 januari 01bc Pascha 07 april verschil 47 dagen

Al die handelingen kunnen onmogelijk in 18 dagen gedaan worden

en natuurlijk ook Shalom en Agape

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sorry hoor, maar de exacte datum van het overlijden van koning Herodes I is gewoon bekend.

De Joden hebben dat keurig netjes bijgehouden.

Herodes stierf op Nisan 4, 3756

http://www.bijbelseplaatsen.nl/plaatsen ... 0vChr/225/

Hoe je ook schuift met jaren en datums, het Hebreeuwse jaar 3756 correspondeert met het jaar -4 in de Gregoriaanse kalender en met -5 Juliaanse kalender.

En om het nog ingewikkelder te maken, moet je ook nog in de gaten houden dat de hebreeuwse jaarwisseling niet gelijk is aan de christelijke jaarwisseling.

Dus de jaren -2 BC en later komen zo wie zo niet in aanmerking bij de discussie over het jaar wanneer Herodes stierf.

Kortom,

Indien Jeshua in 33 n.Chr. gestorven zou zijn, was hij minimaal 36 jaar.

en zoals ik al eerder aangaf, is dat een stuk ouder dan wat de bijbel ons leert.

Het enige jaar dat in aanmerking komt als het jaar waarin Jeshua gekruisigd werd, is het jaar 27AD.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe je ook schuift met jaren en datums,

Ik schuif juist niks, maar laat de data spreken, morgen de volgende sessie, met al het materiaal dat aanwezig is kunnen we voorlopig doorgaan.

Indien Jeshua in 33 n.Chr. gestorven zou zijn, was hij minimaal 36 jaar.

33 dus zoals ik heb laten zien, maar ik zal het morgen nog aanvullen om het duidelijker te maken.

vrede zij u, tot morgen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe je ook schuift met jaren en datums, het Hebreeuwse jaar 3756 correspondeert met het jaar -4 in de Gregoriaanse kalender en met -5 Juliaanse kalender.

Dat ontken ik ook niet, maar doet niet terzake.

En om het nog ingewikkelder te maken, moet je ook nog in de gaten houden dat de hebreeuwse jaarwisseling niet gelijk is aan de christelijke jaarwisseling.

1 Tishri begint het Joods burgelijk jaar, ongeveer sep/okt voor ons, ik ben daar mee bekend nisan begint verder het Godsdienst en feesten jaar

Dus de jaren -2 BC en later komen zo wie zo niet in aanmerking bij de discussie over het jaar wanneer Herodes stierf.

komen dus wel in aanmerking Herodes stierf 1bc ongeveer januari, ik heb de berekeningen gegeven, en dat was maar het topje van de ijsberg er is meer.

Kortom,Indien Jeshua in 33 n.Chr. gestorven zou zijn, was hij minimaal 36 jaar.

ik heb je de optelling gegeven, door in de onhoudbare stelling te volharden, daar heb je alleen jezelf mee.

Het enige jaar dat in aanmerking komt als het jaar waarin Jeshua gekruisigd werd, is het jaar 27AD.

Johannes begon te dopen in het 15e jaarLukas 3:1-3

van Tiberius. in 14 verkreeg Tiberius het keizerschap dus Johannes begon in 29 te dopen, kort daarna kwam Jezus bij hem en onderging

eveneens de doop , waarmee zijn bediening ook begon. 27AD past gewoon niet bij de doop en het begin van Tiberius

Tiberius keizer 17 augustus 14ad.

01e jaar augustus - 14 tot augustus 15ad

02e jaar augustus - 15 tot augustus 16ad

03e jaar augustus - 16 tot augustus 17ad

04e jaar augustus - 17 tot augustus 18ad

05e jaar augustus - 18 tot augustus 19ad

06e jaar augustus - 19 tot augustus 20ad

07e jaar augustus - 20 tot augustus 21ad

08e jaar augustus - 21 tot augustus 22ad

09e jaar augustus - 22 tot augustus 23ad

10e jaar augustus - 23 tot augustus 24ad

11e jaar augustus - 24 tot augustus 25ad

12e jaar augustus - 25 tot augustus 26ad

13e jaar augustus - 26 tot augustus 27ad

14e jaar augustus - 27 tot augustus 28ad

15e jaar augustus - 28 tot augustus 29ad Johannes begon te dopen Jezus kwam bij hem op 30 jarige leeftijd. (Geboortemaand van Jezus is sep/okt, dus niet zolang daarna).

3,5 jaar bediening op aarde maakt dat hij op 33 jarige leeftijd stierf in 33ad

3,5 jaar bediening op aarde is te bevestigen door de 4 Pachas die hij meemaakte.

jaar 30 Johannes 2:13

jaar 31 Johannes 5:1

jaar 32 Johannes 6:4

jaar 33 Johannes 13:1

Voorlopig wil ik het hierbij laten, mocht ik niets horen dan kom ik volgende week op een ander aspect terug.

Enja ik weet dat er stromingen en theologen zijn die met een andere datum komen, echter ik heb nog nooit normale op de bijbel en geschiedenis gebaseerde argumentatie gezien

Link naar bericht
Deel via andere websites

Stel nu dat je dit weet,

wat veranderd dat aan je geloofsbeleving?

Helemaal niets. Voor de geloofsbeleving van de gemiddelde christen zijn dit soort randzaken volstrekt niet van belang. Wel heb ik het idee dat mensen hun geloofsbeleving kunnen verliezen in een brei aan gegevens die afleiden van de hoofdzaken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op zich is het wel een prestatie.

Ik ben historicus, maar wat ze vertellen over de geschiedenis daar val ik echt val in slaap van saaiigheid.

Misschien is "vertellen" (van een verhaaltje) wel iets anders dan feiten uitzoeken? Is het echt nodig om zo'n flauwe opmerking te plaatsen over iets waar anderen duidelijk wel voor warm lopen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op zich is het wel een prestatie.

Ik ben historicus, maar wat ze vertellen over de geschiedenis daar val ik echt val in slaap van saaiigheid.

schreef henkjan37

Als jij een historicus ben, dan moet jij ook onderkennen dat ik van de pure historie uitga en dat op een verantwoorde wijze uiteenzet en er geen eigen verhaaltjes maakt, iets wat veel historici en theologen wel doen..

maar inplaats van kan jij ook met een argument komen, jij ben historicus.

Of bedoel je met saaiigheid, dat je word van hedendaagse geleerden, dan kan ik je wel gelijk geven, en in dat geval geldt het bovenstaande natuurlijk niet voor jou, dan daarvoor inplaats mijn instemming met wat je schrijft, en natuurlijk excuses dat ik je verkeerd beoordeel.

@ Antoon

Stel nu dat je dit weet,

wat veranderd dat aan je geloofsbeleving?

schreef henkjan37

serieuze vraagstelling van je, aan de kern verandert er niet veel, maar ik ben blij dat we een God hebben die als een meester regiseur de dingen laat gebeuren en opschrijven, dat geeft vertrouwen in de toekomst, ook met zijn beloften

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid