Spring naar bijdragen

Jehova's vs Christenen


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 121
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ben een paar jaar geleden met school bij het wachttorengenootschap in Emmen geweest. Mijn ervaring is dat het mensen zijn die met veel 'passie' over hun geloof kunnen vertellen, natuurlijk probeerden ze ons als scholieren ook te bekeren ;). Ze verschillen in veel dingen van het 'gebruikelijke' christendom:

1 Jehova's getuigen geloven dat Jezus niet aan het kruis is gestorven maar een paal

2 Jehova's geloven niet in de drie-eenheid

3 etc

Ik heb geen moeite met de Jehova's getuigen, al vind ik wel dat ieder zijn geloofsovertuiging gerespecteerd moet worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

volgens mij werden christenen voor de leeuwen gegooid omdat ze niet voor de Keizer offerden, of omdat de keizer er zo klaar mee was hoe ze voor armen en zieken zorgden dat ze een bedreiging voor zijn populariteit waren.

Ze werden duidelijk niet voor de leeuwen gegooit vanwege het feit dat ze iritant litaratuur verpreidden

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een paar jaar geleden met school bij het wachttorengenootschap in Emmen geweest. Mijn ervaring is dat het mensen zijn die met veel 'passie' over hun geloof kunnen vertellen, natuurlijk probeerden ze ons als scholieren ook te bekeren ;). Ze verschillen in veel dingen van het 'gebruikelijke' christendom:

1 Jehova's getuigen geloven dat Jezus niet aan het kruis is gestorven maar een paal

2 Jehova's geloven niet in de drie-eenheid

3 etc

Ik heb geen moeite met de Jehova's getuigen, al vind ik wel dat ieder zijn geloofsovertuiging gerespecteerd moet worden.

Op zich geloof ik dat JG op zichzelf aardig en vriendelijk zijn tegen nieuwkomers en belangstellenden. Als je echter in hun kringen zit en je hebt kritiek op de leer vh Wachttorengenootschap of je plaatst alleen al vraagtekens, dan wordt men minder vriendelijk na een bepaalde tijd. Het is toch wel gewenst je te houden aan de leer van het genootschap, anders dreigt na een tijd vermaning/uitsluiting waarna men omgang met jou zal mijden.

Op eerste gezicht ziet het er inderdaad vriendelijk en gemoedelijk uit. Maar wat ik hoor van mensen die eruit stapten blijft dat niet zo als je het oneens bent met hun leer.

Ik heb als christen ook geen moeite met JG al ben ik het zeer oneens met diverse leerstellingen, en eindigen gesprekken aan de deur vaak in pittige discussies omdat ik vriji goed op de hoogte ben van hun leer en bijbelpassages die ze gebruiken ter ondersteuning van hun doctrines. Ze walsen niet even over me heen, al merk ik wel dat ze vaak proberen te switchen van onderwerp als ze mij niet kunnen overtuigen van een bepaalde leerstellingen of ze bieden een boekje aan wat ik dan moet lezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben een paar jaar geleden met school bij het wachttorengenootschap in Emmen geweest. Mijn ervaring is dat het mensen zijn die met veel 'passie' over hun geloof kunnen vertellen, natuurlijk probeerden ze ons als scholieren ook te bekeren ;). Ze verschillen in veel dingen van het 'gebruikelijke' christendom:

1 Jehova's getuigen geloven dat Jezus niet aan het kruis is gestorven maar een paal

2 Jehova's geloven niet in de drie-eenheid

3 etc

Ik heb geen moeite met de Jehova's getuigen, al vind ik wel dat ieder zijn geloofsovertuiging gerespecteerd moet worden.

Op zich geloof ik dat JG op zichzelf aardig en vriendelijk zijn tegen nieuwkomers en belangstellenden. Als je echter in hun kringen zit en je hebt kritiek op de leer vh Wachttorengenootschap of je plaatst alleen al vraagtekens, dan wordt men minder vriendelijk na een bepaalde tijd. Het is toch wel gewenst je te houden aan de leer van het genootschap, anders dreigt na een tijd vermaning/uitsluiting waarna men omgang met jou zal mijden.

Op eerste gezicht ziet het er inderdaad vriendelijk en gemoedelijk uit. Maar wat ik hoor van mensen die eruit stapten blijft dat niet zo als je het oneens bent met hun leer.

Ja die verhalen gaan rond en zijn helaas ook merendeels waar. Het werd ons op school door de geschiedenis docenten ook niet aangeraden om met Jehova's getuigen in discussie te gaan. Het was heel fascinerend om te zien wat er allemaal gemaakt wordt in bij het WTG om mensen te 'bekeren'.

De kringen worden door ex Jehova's ook als zeer bedrukkend ervaren, er is erg veel controle op leden binnen het genootschap. Daarnaast vinden Jehova's dat zij het ware geloof zijn, in hun ogen zijn andere stromingen onwaar en duivels ;).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ze het deden maakt niet uit, irritant was het wel...

O werkelijk!

Dus dat was de reden van de vervolgingen! Leer ik elke dag toch weer iets nieuws. ;)

En ik nou maar in al mijn naïviteit denken dat het een politieke verklaring had met oog op oa. De macht in het rijk, rol van de keizer en niet te vergeten de zondebok these.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben nog steeds benieuwd naar een inhoudelijke reactie van een gebruiker uit het WTG, misschien kan hij/zij een korte en heldere uitleg geven over waarin hun geloof verschilt met het algemene christelijke geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ze het deden maakt niet uit, irritant was het wel...

O werkelijk!

Dus dat was de reden van de vervolgingen! Leer ik elke dag toch weer iets nieuws. ;)

En ik nou maar in al mijn naïviteit denken dat het een politieke verklaring had met oog op oa. De macht in het rijk, rol van de keizer en niet te vergeten de zondebok these.

Het gaat me ook helemaal niet om de inhoud, ik wilde gewoon even een punt maken.

Er wordt naar mijn mening toch wat te vaak stigmatiserend en lacherig op Jehova getuigen gereageerd en ze worden te makkelijk met een muts in de hoek gezet. Het komt op mij over dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet. Jehova getuigen zijn een makkelijk doelwit omdat ze wat afwijkender zijn dan de rest, maar gelovigen zijn in het algemeen wat afwijkend dus kijk dan alsjeblieft eerst naar je eigen gebreken. En ja, ik vind ze hier soms ook vervelend en lees de lappen tekst niet omdat het teveel is, maar heb wel een beetje respect voor elkaar alsjeblieft.

Ondanks 'grote' verschillen geloven jullie in dezelfde god met een daarbij behorende levensstijl. In plaats van elkaar zwart te maken vanwege de verschillen zou het opbouwender zijn elkaar ondanks deze verschillen te respecteren en waar nodig te steunen.

Sorry dat ik wat fel ben maar ik kan hier gewoon niet zo goed tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rutgerza, alhoewel ik je ergernis volkomen begrijp ligt dat hier in de aard van de vraag van de TS om de verschillen wél helder te krijgen. Misschien dat een duidelijk zicht op de verschillen kan bijdragen aan een beter (wederzijds) begrip.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ze het deden maakt niet uit, irritant was het wel...

O werkelijk!

Dus dat was de reden van de vervolgingen! Leer ik elke dag toch weer iets nieuws. ;)

En ik nou maar in al mijn naïviteit denken dat het een politieke verklaring had met oog op oa. De macht in het rijk, rol van de keizer en niet te vergeten de zondebok these.

Het gaat me ook helemaal niet om de inhoud, ik wilde gewoon even een punt maken.

Er wordt naar mijn mening toch wat te vaak stigmatiserend en lacherig op Jehova getuigen gereageerd en ze worden te makkelijk met een muts in de hoek gezet. Het komt op mij over dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet. Jehova getuigen zijn een makkelijk doelwit omdat ze wat afwijkender zijn dan de rest, maar gelovigen zijn in het algemeen wat afwijkend dus kijk dan alsjeblieft eerst naar je eigen gebreken. En ja, ik vind ze hier soms ook vervelend en lees de lappen tekst niet omdat het teveel is, maar heb wel een beetje respect voor elkaar alsjeblieft.

Ondanks 'grote' verschillen geloven jullie in dezelfde god met een daarbij behorende levensstijl. In plaats van elkaar zwart te maken vanwege de verschillen zou het opbouwender zijn elkaar ondanks deze verschillen te respecteren en waar nodig te steunen.

Sorry dat ik wat fel ben maar ik kan hier gewoon niet zo goed tegen.

Laat ik het zo zeggen ik respecteer hun overtuiging. Als ze inhoudelijk op bepaalde kwesties reageren zie ik alleen dat men stelselmatig kwesties ontwijkt en men niet op zaken ingaat.(mijn persoonlijke ervaring met hen). Dus ik heb niet veel goede ervaring met JG wat betreft inhoudelijk argumenten uitwisselen.

Daarbij zal een JG die later christen wordt en dus geloofd dat Jezus God is enz.. worden uitgesloten. Dus mbt respect denk ik dat ze dan zulke rare dingen moeten nalaten.

Nogmaals dit is mijn ervaring in 90% vd gevallen dat ik inhoudelijk met hen in discussie ga over leerstellige zaken. Uiteraard wil dat niet zeggen dat ze los daarvan op zichzelf vriendelijke mensen kunnen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De TS heeft deze ervaringen misschien nog niet, en al zou hij die wel hebben, dan lijkt het mij de bedoeling om op inhoudelijke grond de verschillen proberen duidelijk te krijgen. Dat lukt niet als we dit topic laten ontaarden in hoe vervelend/lastig/moeilijk getuigen van Jehova soms ervaren worden.

Tip om topics ordelijk te houden: gebruik de quote functie alleen als het nodig is, je kan in principe alle berichten zelf teruglezen door naar boven te scrollen. Deze functie is dus handig wanneer je op diverse gedeeltes ordelijk wil reageren, of als je enkele zinnen wil aanhalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De TS heeft deze ervaringen misschien nog niet,

Dat klopt ik weet niet in hoeverre de TS weleens gesprekken heeft gevoerd aan de deur of hier op credible met een JG. Ik heb zelf wel veel ervaring hierin, en op grond van mijn ervaringen weet ik dat het moeizame gesprekken zijn als het op bepaalde theologische kwesties aankomt. Dus ik spreek vooral voor mezelf en vanuit mijn persoonlijke ervaring

en al zou hij die wel hebben, dan lijkt het mij de bedoeling om op inhoudelijke grond de verschillen proberen duidelijk te krijgen. Dat lukt niet als we dit topic laten ontaarden in hoe vervelend/lastig/moeilijk getuigen van Jehova soms ervaren worden.

Inhoudelijk geloven JG wat anders dan christenen:

-Ze geloven niet in een lichamelijke opstanding van Jezus, maar geloven in een geestelijke opstanding van Jezus. Veel christenen weten dit niet en zeker als je niet doorvraagd naar wat een JG onder de opstanding van Christus verstaat dan praat je soms langs elkaar heen zonder dat je het doorhebt. Uiteraard geloven ze in een opstanding, maar als je doorvraagd kom je erachter dat die opstanding eigenlijk geen opstanding is(althans niet wat wij geloven als christen dat Jezus lichamelijk is opgestaan)..groot verschil dus!!

-Wat meer bekend is, is dat JG niet geloven dat Jezus God is. Vaak verzanden discussies over dit thema in het uitspelen van teksten die gaan over Jezus Zijn mens zijn..tegenover de teksten die weldegelijk spreken over Jezus goddelijkheid. Dat beiden type bijbelteksten wellicht iets kunnen zeggen over de 2 naturen van Jezus daar willen JG niet aan. Wat op zichzelf logisch is omdat het WTG de goddelijkheid van Jezus otnkent en als een heidense leer ziet

-christen geloven in de Heilige Geest als persoon, JG geloven in de Heilige Geest als een kracht

-Volgens JG bestaat het hiernamaals uit 2 departementen namelijk de hemel, waar de 144000 uitverkoren/gezalfde JG naar toe gaan om samen met Jezus te regeren over de paradijselijke aarde waar de rest van de gelovigen naar toe gaan(waar me nog niet van duidelijk is of dit alleen JG zijn of ook andere christenen, dat wordt me nooit zo duidelijk omdat JG doen voorkomen alsof je alleen via hun organisatie redding en zaligheid kan vinden. Maar wellicht dat JG hier op credible dit kunnen toelichten?

-JG geloven in een zielenslaap dus dat je na je dood geen bewust zijn hebt en je ziel slaapt tot de opstanding. JG zijn overigens niet de enige die dit als geloofsstandpunt hebben, 7e dags adventisten geloven dit namelijk ook. Men baseert dit o.a. op en passage uit prediker 9, al denk ik dat als je de context leest en heel het boek van prediker met name hoofdstuk 12, deze gedachte vd zielenslaap in conflict komt met andere bijbelgedeeltes(maar die discussie heb ik ergens anders op credible al eens gevoerd en toegelicht hoe ik het boek prediker lees)

Ik denk dat ik hier de belangrijkste dingen op een rijtje heb gezet qua verschillen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe ze het deden maakt niet uit, irritant was het wel...

O werkelijk!

Dus dat was de reden van de vervolgingen! Leer ik elke dag toch weer iets nieuws. ;)

En ik nou maar in al mijn naïviteit denken dat het een politieke verklaring had met oog op oa. De macht in het rijk, rol van de keizer en niet te vergeten de zondebok these.

Het gaat me ook helemaal niet om de inhoud, ik wilde gewoon even een punt maken.

Er wordt naar mijn mening toch wat te vaak stigmatiserend en lacherig op Jehova getuigen gereageerd en ze worden te makkelijk met een muts in de hoek gezet. Het komt op mij over dat de pot de ketel verwijt dat ie zwart ziet. Jehova getuigen zijn een makkelijk doelwit omdat ze wat afwijkender zijn dan de rest, maar gelovigen zijn in het algemeen wat afwijkend dus kijk dan alsjeblieft eerst naar je eigen gebreken. En ja, ik vind ze hier soms ook vervelend en lees de lappen tekst niet omdat het teveel is, maar heb wel een beetje respect voor elkaar alsjeblieft.

Ondanks 'grote' verschillen geloven jullie in dezelfde god met een daarbij behorende levensstijl. In plaats van elkaar zwart te maken vanwege de verschillen zou het opbouwender zijn elkaar ondanks deze verschillen te respecteren en waar nodig te steunen.

Sorry dat ik wat fel ben maar ik kan hier gewoon niet zo goed tegen.

Ik heb vaak hetzelfde gedacht maar ben daar toch anders over gaan denken. Het gaat er niet om of je het doet maar wat je doet. Het werk van de Jehova's Getuigen levert namelijk een drempel op voor andere evangelisatie. Ik ben eens als onderdeel van een evangelisatieproject met een enquête langs de deuren gegaan. Mensen waren wantrouwig en we moesten steeds uitleggen dat we geen Jehova's waren. Ik heb er geen bewondering voor als het werk van de JG sekte (andere) christenen in de weg zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb vaak hetzelfde gedacht maar ben daar toch anders over gaan denken. Het gaat er niet om of je het doet maar wat je doet. Het werk van de Jehova's Getuigen levert namelijk een drempel op voor andere evangelisatie. Ik ben eens als onderdeel van een evangelisatieproject met een enquête langs de deuren gegaan. Mensen waren wantrouwig en we moesten steeds uitleggen dat we geen Jehova's waren. Ik heb er geen bewondering voor als het werk van de JG sekte (andere) christenen in de weg zit.

Ja, het zou wel mooi zijn als ze hun aanpak eens zouden evalueren en zich zouden afvragen of deze aanpak wel het gewenste effect heeft en of een andere aanpak misschien niet beter zou kunnen zijn? Ben ik met je eens. Ik vraag me af of dat weleens gebeurt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Ik merk zelf in discussies met JG dat ze andere christenen echt niet als mede-gelovigen zien. Wij zien het echt heeeel fout en al onze argumenten zijn in hun ogen gebaseerd op heidense ideeën, en wij kennen de bijbel lang niet zo goed als de JG die alles beter weten, en als enigen de juiste bijbelse leer aanhangen.

Nee ik merk dat ze ons echt niet als broeders of zusters zien, meer als gevaarlijke dissidenten die er wel heel erg naast zitten.

--------------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat Danny hier zijn enorme frustratie de vrije loop laat, ben ik niet van hem gewend.

Jehovah's Getuigen zijn helemaal geen betweters, zij houden zich wat strikter aan Gods Woord dan anderen zonder de geest van de Bijbel geweld aan te doen.

Ja alle christenen je broeders en zusters te noemen, dat is nogal wat!

Let wel er zijn heel wat denominaties die zichzelf "christelijk" noemen

Volgens de Atlas of Global Christianity waren het er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen. Maar er staat ook dat die christenen verbonden zijn met meer dan 41.000 kerkgenootschappen, die allemaal hun eigen leerstellingen en gedragsregels hebben.

Jezus christus noemde mensen "zijn familie" als zij "de wil van de Vader deden". Zelfs zijn eigen familie (moeder, broers en zussen) noemde hij niet zo maar familie.....

(Mattheüs 12:48-50) . . .„Wie is mijn moeder, en wie zijn mijn broers?â€â€ƒ49 En zijn hand naar zijn discipelen uitstrekkend, zei hij: „Zie! Mijn moeder en mijn broers! 50 Want al wie de wil doet van mijn Vader, die in de hemel is, die is mijn broer en zuster en moeder.â€

Jezus aanvaardt bovendien niet iedere "christen" als zijn discipel, maar dat weet Danny ook..........

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Een Bijbelse kijk behouden moet wel de basis zijn voor onze beweringen.

fijne dag,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja alle christenen je broeders en zusters te noemen, dat is nogal wat!

Let wel er zijn heel wat denominaties die zichzelf "christelijk" noemen

Volgens de Atlas of Global Christianity waren het er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen.

Hoe zou jij al die mensen noemen dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja alle christenen je broeders en zusters te noemen, dat is nogal wat!

Let wel er zijn heel wat denominaties die zichzelf "christelijk" noemen

Volgens de Atlas of Global Christianity waren het er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen.

Hoe zou jij al die mensen noemen dan?

Dat is toch eenvoudig

Iemand die de protestanten gehoorzaamt (gelooft) is een Protestants - gelovige

Iemand die de Wachttoren gemeenschap gehoorzaamt ( gelooft) is een WTG - gelovige

Iemand die de RKK gehoorzaamt (gelooft) is een RKK - gelovige

Iemand die Christus gehoorzaamt ( gelooft) is een Christus - gelovige; ... Hetzelfde voor Moslim gelovige , Boedha - gelovige, ...enz

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is toch eenvoudig

Iemand die de protestanten gehoorzaamt (gelooft) is een Protestants - gelovige

Iemand die de Wachttoren gemeenschap gehoorzaamt ( gelooft) is een WTG - gelovige

Iemand die de RKK gehoorzaamt (gelooft) is een RKK - gelovige

Iemand die Christus gehoorzaamt ( gelooft) is een Christus - gelovige; ... Hetzelfde voor Moslim gelovige , Boedha - gelovige, ...enz

En het komt niet bij je op dat iemand die de RKK of het wachttoren genootschap gehoorzaamt oprecht denkt dat hij daarmee Christus gehoorzaamt? (H)

Maar goed, jij bent dus een Bernard 3 gelovige aldus je eigen definitie. Helder.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Danny hier zijn enorme frustratie de vrije loop laat, ben ik niet van hem gewend.

Het klink misschien heel negatief, alleen weet ik dat hier vaak zo over gedacht wordt door veel JG. Stel dat een JG het niet eens is met bepaalde leerstellingen van het WTG, en hij of zij sluit zich aan bij een baptistengemeente(waar ik zelf toe behoor)

Ik denk dat deze persoon niet meer wordt aangekeken door zijn broeders en zusters vd koninkrijkszaal. Als in mijn gemeente iemand zou verkassen naar een evangelische gemeente of naar een PKN gemeente oid dan zal niemand in mijn kerk dat deze persoon kwalijk nemen of zeggen dat die andere kerk of gemeente niet deugd.

JG zien het WTG toch echt als de enige ware organisatie, die als enige Gods boodschap op de juiste manier verkondigd.

Ik heb uitspraken zowel hier als elders gehoord en gelezen over o.a. de RK kerk waarin ze niet heel positief waren(druk ik me nog licht uit). Nu heb ik ook bepaalde zaken binnen de RK waar ik uiteraard kanttekeningen bij heb, maar ik zie ze zeker wel als mijn broeders en zusters). JG ziet hen zover ik gelezen heb(in hun commentaren over de RKK) niet als broeders en zusters.

Jehovah's Getuigen zijn helemaal geen betweters, zij houden zich wat strikter aan Gods Woord dan anderen zonder de geest van de Bijbel geweld aan te doen.

Ligt er uiteraard aan hoe je dit "strikter houden aan Gods woord" definieert. Ik kende een aantal bonders(vd gereformeerde bond) die vonden dat ze zich veel strikter aan Gods woord hielden. (vrij strenge stroming!)

Ja alle christenen je broeders en zusters te noemen, dat is nogal wat!

In principe kijk ik hierbij naar wat christen geloofd o.a. over Jezus, als men erkend dat Jezus Heer is en gestorven is voor onze zonden en weer is opgestaan. En men er ook naar leeft(het voorbeeld van Jezus probeert na te streven in zijn of haar leven) dan noem ik iemand een broeder of zuster in de Heer. Het maakt me dan echt niet uit of iemand uit een evangelische gemeente komt of baptistenkerk of gereformeerd is. Ik zie ze dan als mede christen.

Let wel er zijn heel wat denominaties die zichzelf "christelijk" noemen

Volgens de Atlas of Global Christianity waren het er in 2010 over de hele wereld bijna 2,3 miljard christenen. Maar er staat ook dat die christenen verbonden zijn met meer dan 41.000 kerkgenootschappen, die allemaal hun eigen leerstellingen en gedragsregels hebben.

In principe is het WTG daar ook eentje van met eigen leerstellingen en gedragsregels, dat zul je toch moeten erkennen. Iemand die bijvoorbeeld niet gelovig is kijkt naar de JG als ook 1 vd vele stromingen van die 41.000 kerkgenootschappen.

Ik denk dat het gaat om de essentiele geloofswaarheden die deze 41000 kerkgenootschappen nastreven. Als daar eenheid in is noem ik leden van deze kerkgenootschappen mijn broeders en zusters. In de bijbel staan genoeg richtlijnen waarmee je deze kerkgenootschappen kan toetsen, of wat ze leren in overeenstemming is met de bijbel.

Jezus christus noemde mensen "zijn familie" als zij "de wil van de Vader deden". Zelfs zijn eigen familie (moeder, broers en zussen) noemde hij niet zo maar familie.....

(Mattheüs 12:48-50) . . .„Wie is mijn moeder, en wie zijn mijn broers?â€â€ƒ49 En zijn hand naar zijn discipelen uitstrekkend, zei hij: „Zie! Mijn moeder en mijn broers! 50 Want al wie de wil doet van mijn Vader, die in de hemel is, die is mijn broer en zuster en moeder.â€

Als iemand Jezus voorbeeld nastreeft kun je iemand je broer en zus in Christus noemen. Welke kerk iemand lid van is zegt vaak minder.

Jezus aanvaardt bovendien niet iedere "christen" als zijn discipel, maar dat weet Danny ook..........

(Mattheüs 7:21-23) . . .Niet een ieder die tot mij zegt: ’Heer, Heer’, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar hij die de wil doet van mijn Vader, die in de hemelen is. 22 Velen zullen op die dag tot mij zeggen: ’Heer, Heer, hebben wij niet in uw naam geprofeteerd, en in uw naam demonen uitgeworpen, en in uw naam vele krachtige werken verricht?’ 23 En toch zal ik hun dan openlijk verklaren: Ik heb U nooit gekend! Gaat weg van mij, GIJ werkers der wetteloosheid.

Dat ben ik met je eens dat niet iedereen die zich christen noemt, christen is. Al heeft dat wel minder te maken met tot welke kerkgemeenschap je behoort of lid bent, maar of je nastreeft en naleeft waar Jezus ons in voorging. Oa je naaste liefhebben als jezelf, maar ook is het belangrijk wat iemand leert over de persoon van Jezus of dit in overeenstemming is met wat de schrift leert.

Een Bijbelse kijk behouden moet wel de basis zijn voor onze beweringen.

fijne dag,

Ed

Uiteraard de bijbel is het fundament waaraan alles getoetst moet worden of iets wel of niet uit God is. Dat doe ik overigens zoveel mogelijk en bij iedere christelijke stroming(ook het WTG). Kijken of hetgeen men leert en beweerd in overeenstemming is met de schrift. Dat zul je altijd moeten doen, om bepaalde leringen buiten de deur te houden die tegen Gods woord ingaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zou jij al die mensen noemen dan?

Dat is toch eenvoudig

Iemand die de protestanten gehoorzaamt (gelooft) is een Protestants - gelovige

Iemand die de Wachttoren gemeenschap gehoorzaamt ( gelooft) is een WTG - gelovige

Iemand die de RKK gehoorzaamt (gelooft) is een RKK - gelovige

Iemand die Christus gehoorzaamt ( gelooft) is een Christus - gelovige; ... Hetzelfde voor Moslim gelovige , Boedha - gelovige, ...enz

-------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt Bernard, inderdaad we hoeven het ook niet moeilijker maken dan het is!

Maar, christenen gehoorzamen niet een bepaalde geloofsrichting. Men kan zich daarin vinden of belijden die richting te ondersteunen of te volgen.

Ik persoonlijk gehoorzaam Jehovah God en zijn wetten en volg Gods zoon Jezus na.

groet,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja Danny,

Prima post.

Inderdaad JG's behoren ook tot de meer dan 41.000 christelijke denominaties.

Men kan alleen maar erg gelukkig zijn als God Zijn geestelijk licht geeft om de duistere harten van mensen te verlichten.

Dan leeft een mens pas echt, als hij de ware God leert kennen.

1 Timotheüs:17 Beveel hun die rijk zijn+ in het tegenwoordige samenstel van dingen, niet hooghartig te zijn+ en hun hoop niet op onzekere rijkdom te vestigen, maar op God, die ons alle dingen rijkelijk verschaft om ervan te genieten; 18 goed te doen, rijk te zijn in voortreffelijke werken, vrijgevig te zijn, mededeelzaam, 19 voor zichzelf een voortreffelijk fundament+ voor de toekomst veilig als een schat wegleggend, opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zou jij al die mensen noemen dan?

Dat is toch eenvoudig

Iemand die de protestanten gehoorzaamt (gelooft) is een Protestants - gelovige

Iemand die de Wachttoren gemeenschap gehoorzaamt ( gelooft) is een WTG - gelovige

Iemand die de RKK gehoorzaamt (gelooft) is een RKK - gelovige

Iemand die Christus gehoorzaamt ( gelooft) is een Christus - gelovige; ... Hetzelfde voor Moslim gelovige , Boedha - gelovige, ...enz

-------------------------------------------------------------------------------------

Bedankt Bernard, inderdaad we hoeven het ook niet moeilijker maken dan het is!

Maar, christenen gehoorzamen niet een bepaalde geloofsrichting. Men kan zich daarin vinden of belijden die richting te ondersteunen of te volgen.

Ik persoonlijk gehoorzaam Jehovah God en zijn wetten en volg Gods zoon Jezus na.groet,

Ed

Ik ben blij te horen dat je Christus eigenhandig geschreven wetten ( Exodus 20: 1-17)aanneemt (bewaard) en gehoorzaamt en zodoende ook de voorschriften van de WGT gemeenschap van vóór 1940-45 met betrekking tot deze wetten, in ere houdt.

Zie uittreksel uit de WT van februari 1932 pagina 26 en sept 1937 pagina 189

DE wet Gods , die het eerst werd verkondigd aan de Joden, verandert nooit en is met GELIJKE KRACHT TOEPASSELIJK op AL DIE MENSEN, die op zich nemen , GODS WIL te doen. Tien geeft volkomenheid aan en betekent de volledige verklaring van Gods GRONDWET voor de MENS

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja Danny,

Prima post.

Inderdaad JG's behoren ook tot de meer dan 41.000 christelijke denominaties.

Men kan alleen maar erg gelukkig zijn als God Zijn geestelijk licht geeft om de duistere harten van mensen te verlichten.

Dan leeft een mens pas echt, als hij de ware God leert kennen.

1 Timotheüs:17 Beveel hun die rijk zijn+ in het tegenwoordige samenstel van dingen, niet hooghartig te zijn+ en hun hoop niet op onzekere rijkdom te vestigen, maar op God, die ons alle dingen rijkelijk verschaft om ervan te genieten; 18 goed te doen, rijk te zijn in voortreffelijke werken, vrijgevig te zijn, mededeelzaam, 19 voor zichzelf een voortreffelijk fundament+ voor de toekomst veilig als een schat wegleggend, opdat zij het werkelijke leven stevig mogen vastgrijpen.

Dank.

Baptistengemeente is overigens ook 1 vd 41000. Soms zijn het kleine dingen die verschillen, of legt men de nadruk wat meer op bepaalde bijbelse thema's binnen bepaalde stromingen.

Uiteindelijk ziet God wel of je voor en met Hem leeft en probeert na te streven wat Hij ons wil leren door Zijn woord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid