Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen zijn er in soorten en maten en de mate van elkaar vrij laten in wat je gelooft varieert per christelijke stroming. Binnen de PKN is men heel erg vrij daar kan zelfs een atheïst dominee zijn. Dat zul je in de GKv niet zo snel meemaken, trouwens in de meeste christelijke stromingen niet. Maar per onderwerp is er per stroming wel een afwijkende mening, soms op basis van argumenten, soms op basis van gevoel. Je kunt gewoon het beste naar de lokale kerk kijken. En als je er thuis voelt bij wat er zondags vanaf de preekstoel verteld wordt, je niet al te druk maken over alle strijdpunten buiten je lokale gemeente.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

U zegt, "ik ben recent tot geloof gekomen"

Wat bedoel je daar eigenlijk mee!!??

Tot welk geloof ben je gekomen of met andere woorden wiens leer volg je nu eigenlijk?

Want geloven houdt in trouw te zijn aan iets of iemand en dan ook te aanvaarden hetgeen iets of iemand onderwijst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

U zegt, "ik ben recent tot geloof gekomen"

Wat bedoel je daar eigenlijk mee!!??

Tot welk geloof ben je gekomen of met andere woorden wiens leer volg je nu eigenlijk?

Want geloven houdt in trouw te zijn aan iets of iemand en dan ook te aanvaarden hetgeen iets of iemand onderwijst.

Een hele goede vraag, ik ben atheistisch opgevoed, en heb tijdens het volgen van een alpha cursus het bestaan van God erkend zoals deze in het Christendom gezien wordt, in tegenstelling tot God zoals die in b.v. de Islam gezien wordt.

Hierbij ben ik waarschijnlijk al voor een deel beinvloed door de GKv visie, aangezien die alpha cursus bij gereformeerd vrijgemaakte kerk gegeven werd, en de meeste christenen waar ik mee omga ook tot die kerk behoren.

Ik ben nu echter in de fase waarbij ik aan het nadenken ben over doop en belijdenis, en dus ook het toetreden tot een kerk. Vandaar ook mijn vraag over de verschillen tussen de christelijke stromingen, omdat ik er eigenlijk nog niet helemaal uit ben of ik de christelijke leer die men in de GKv onderwijst volledig kan aanvaarden, of dat een andere leer mij toch redelijker lijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt Mystic!

Dingo ook bedankt voor je input, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, het is vooral belangrijk dat ik me thuisvoel in een gemeente, en op zich ben ik ook heel blij met deze gemeente en voel ik me er ook heel prettig. tegelijkertijd ligt het niet in mijn aard om gewoon maar een stroming te volgen zonder te weten waar die echt voor staat, en daar mijn eigen mening over te vormen, ik wil me niet alleen maar thuisvoelen in een gemeente, maar ik wil ook achter de leer kunnen staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt Mystic!

Dingo ook bedankt voor je input, gedeeltelijk ben ik het wel met je eens, het is vooral belangrijk dat ik me thuisvoel in een gemeente, en op zich ben ik ook heel blij met deze gemeente en voel ik me er ook heel prettig. tegelijkertijd ligt het niet in mijn aard om gewoon maar een stroming te volgen zonder te weten waar die echt voor staat, en daar mijn eigen mening over te vormen, ik wil me niet alleen maar thuisvoelen in een gemeente, maar ik wil ook achter de leer kunnen staan.

Beste Mieke,

ik ben ook nieuw in t geloof en ik kreeg hier op het forum juist de tip om verschillende kerken te bezoeken om zo de beste eruit te kunnen pikken. Ik heb nu (ben natuurlijk pas net begonnen met zoeken) een katholieke kerk, een gereformeerde,en twee hervormde bezocht.

Zo kun je natuurlijk kijken welke leer of kerk het best bij jou past (al lukt dit misschien niet na één dienst). Ik ben er eigenlijk vrijwel meteen na de katholieke dienst achter gekomen dat ik het met hun manier niet mee eens ben en na de andere diensten dat ik de kerk in mijn dorp toch het prettigst vind qua leer, dominee, mensen. ( al is de leer van hervormde en gereformeerde niet heel verschillend volgens mij).

PS: Dit gaat in op de reactie van dingo en Mystic, niet je originele vraag, pardon

Link naar bericht
Deel via andere websites
maar ik wil ook achter de leer kunnen staan.

Welkom Miekje.

Bedoel je dat gevoelsmatig of verstandelijk?

Ik bedoel dit vooral verstandelijk, natuurlijk speelt er ook een stukje gevoel mee, maar ik wil vooral kunnen uitleggen (aan mezelf) waarom iets op een bepaalde manier is (voorzover mogelijk) en waarom ik dat geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gewoon eens rondkijken in andere kerken kan natuurlijk nooit kwaad. Het merendeel van de christenen staat achter de geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel en daar heb je wel de hoofdlijn van de christelijke leer wel te pakken.

Als het over leervrijheid gaat is de PKN heel erg vrij en de GKv heel strikt maar in de PKN zijn genoeg plaatselijke kerken waar het verschil met de GKv helemaal niet zo groot is. Kun je aangeven welk deel van de leer je nu vragen over hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

U zegt, "ik ben recent tot geloof gekomen"

Wat bedoel je daar eigenlijk mee!!??

Tot welk geloof ben je gekomen of met andere woorden wiens leer volg je nu eigenlijk?

Want geloven houdt in trouw te zijn aan iets of iemand en dan ook te aanvaarden hetgeen iets of iemand onderwijst.

Mag het wat vriendelijker? Waarom gelijk twijfelen aan iemands woorden? :N

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

U zegt, "ik ben recent tot geloof gekomen"

Wat bedoel je daar eigenlijk mee!!??

Tot welk geloof ben je gekomen of met andere woorden wiens leer volg je nu eigenlijk?

Want geloven houdt in trouw te zijn aan iets of iemand en dan ook te aanvaarden hetgeen iets of iemand onderwijst.

Mag het wat vriendelijker? Waarom gelijk twijfelen aan iemands woorden? :N

Mag ik u vragen om wat minder bevooroordeeld teksten te lezen aub

Wat is er dan zo onvriendelijk en wat doet u besluiten dat ik aan hem twijfel.

Ik denk dat het enkel uw bevooroordelende instelling is die u tot een dergelijk besluit doen komen

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

U zegt, "ik ben recent tot geloof gekomen"

Wat bedoel je daar eigenlijk mee!!??

Tot welk geloof ben je gekomen of met andere woorden wiens leer volg je nu eigenlijk?

Want geloven houdt in trouw te zijn aan iets of iemand en dan ook te aanvaarden hetgeen iets of iemand onderwijst.

Een hele goede vraag, ik ben atheistisch opgevoed, en heb tijdens het volgen van een alpha cursus het bestaan van God erkend zoals deze in het Christendom gezien wordt, in tegenstelling tot God zoals die in b.v. de Islam gezien wordt.

Hierbij ben ik waarschijnlijk al voor een deel beinvloed door de GKv visie, aangezien die alpha cursus bij gereformeerd vrijgemaakte kerk gegeven werd, en de meeste christenen waar ik mee omga ook tot die kerk behoren.

Ik ben nu echter in de fase waarbij ik aan het nadenken ben over doop en belijdenis, en dus ook het toetreden tot een kerk. Vandaar ook mijn vraag over de verschillen tussen de christelijke stromingen, omdat ik er eigenlijk nog niet helemaal uit ben of ik de christelijke leer die men in de GKv onderwijst volledig kan aanvaarden, of dat een andere leer mij toch redelijker lijkt.

Je bent nu blijkbaar tot de zekerheid gekomen dat er een God bestaat.

Een volgende stap zal nu zijn of je nu ook bereidt bent om deze God te volgen en je dan ook aan Hem toe te wijden door hetgeen Hij de mens voorhoud te aanvaarden en in de praktijk uit te leven.

Dit betekent dan ook dat je bereidt bent om uw karakter door Hem te laten vormen en je voorgaande levenswijze aan zijn leer en voorwaarden aan te passen.

Deze kan je samengevat vinden in Matteus hoofdstuk 5 tot en met hoofdstuk 7 de zogenaamde " Bergrede" die Christus gaf aan zijn volgelingen .

Je zal daarin vier onderdelen kunnen onderscheiden

1) hoofdstuk 5:1-12 waarin Christus de mens gelukkig prijst als hij een bepaalde houding (levenswijze) heeft

2) Wat een volgeling van Christus t.o.v. de wereld moet zijn hoofdstuk 5: 13-16

3) de onveranderlijkheid van Gods geboden en de diepere betekenis ervan hoofdstuk 5: 17-48

4) een duidelijke uitleg hoe een volgeling van Christus zich moet gedragen en het belang van de gehoorzaamheid aan hetgeen God ons vraagt om te doen. hoofdstukken 6 en 7 :

Christus volgen gaat niet zo maar vanzelf , het vraagt inspanning en volharding waarbij Gods hulp onontbeerlijk zal blijken te zijn ( gebed en Bijbelstudie zijn hierbij het aangewezen middel) want er zijn vele valkuilen en verwarring opgeworpen door de tegenstander (satan).

Ik hoop dan ook dat je die God waarvan je nu het bestaan erkent ook zal willen volgen en je leven aan Hem zal willen aanpassen.

Overweeg dan ook alvorens je tot de doop en belijdenis overgaat of je reeds genoeg weet en beseft wat God van de mens vraagt tegenover wat de mens ervan gemaakt heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gelukkig is er n Helper die, ondanks de nu al fervent opgelepelde obstakels waar de blijdschap voor t gevonden zijn van Miekje nou niet bepaald van af te lezen zijn, Miekje zal helpen. Deze Helper, naast bidden en de Bijbel, en de gemeente waar Miekje hopelijk zich thuis in zal voelen zal Miekje ook bijstaan in haar keuzen.

Gods zegen toegewenst Miekje!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

sorry miekje

Maar zoals je kan vaststellen zijn bepaalde raadgevingen hier niet toegestaan

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hey allemaal,

ben recent tot geloof gekomen, en las al af en toe mee op het forum, maar heb nu zelf toch ook wel een vraag, dus me maar ff geregistreerd.

Ik ben bij toeval bij een gereformeerd vrijgemaakte gemeente beland, en ben nu aan het kijken of ik ook echt lid wil worden van die gemeente, maar alle stromingen binnen het christendom verwarren me nogal.

Ik heb nu een klein boekje met info over de gereformeerd vrijgemaakte kerk, en daarin wordt gezegd dat bij de PKN leervrijheid geldt? wat dan omschreven wordt als: naast alle goede dingen die er gebeuren en gezegd worden is er de vrijheid om dingen te zeggen en doen die dwars tegen de bijbel ingaan?

ik vroeg me af of er hier mensen zijn die bij een van die kerken zitten

Ik ben vroeger lid geweest van de PKN en nu van de GKv, telt dat ook? :)

, en mij kunnen vertellen hoe dit nu zit? is er een verschil in hoe stromingen tegen de bijbel aankijken? want ik neem ff aan dat niemand dingen wil zeggen of doen die tegen God ingaan?

Meestal zullen gelovigen inderdaad niet in de kerk zitten met het idee dat ze eens lekker tegen God in willen gaan. Bedoeld wordt, dat vanuit het perspectief van de GKv (en ook CGK, NGK, diverse andere kerken, incl. evangelisch, katholiek, baptisten, etc) het zo is dat in de PKN van alles toegestaan (en geleerd, vanaf de preekstoel) wordt dat volgens heel veel andere kerken tegen de bijbel in gaat, en tegen God in gaat. Je kunt daarbij denken aan het ontkennen van de opstanding van Jezus uit de dood, of zelfs van het ontkennen dat God bestaat (!!). In veel andere kerken zou een dominee die tegenspreekt wat de kerk officieel gelooft, uit z'n functie ontheven worden ofzo.

De PKN heeft daar nogal moeite mee, gezien het feit dat ze dominee Hendrikse niet eens af konden (wilden?) zetten, ondanks dat hij ontkent dat God bestaat. Het probleem is, dat de PKN een samenvoeging is van diverse stromingen, sommige behoorlijk orthodox (o.a. de gereformeerde bond) en andere behoorlijk vrijzinnig. Als het dan op landelijk niveau op een keuze of stellingname of veroordeling van een bepaald standpunt moet komen, dan is dat vrijwel niet mogelijk. De orthodoxe partijen zijn groot, maar vormen geen absolute meerderheid, dus een dominee die van alles ontkent wat volgens de anderen in de bijbel staat, kan niet zomaar tegen gehouden worden. Het lijkt wat dat betreft bijna op de Nederlandse politiek ;(

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Miekje

Stellen dat de PKN ' leervrijheid' gaat veel te ver, maar zoals al is opgemerkt is de PKN een kerk waarbinnen verschillende stromingen zijn. Die lopen uiteen van liberaal, tot orthodox en van bevindelijk. Daarnaast bevinden zich er ook nog evangelischen binnen de PKN.

Al met al een kerk die dus een wat gemengd karakter heeft. Dat hebben kleinere kerkgenootschappen zoals de GKV veel minder. Het idee erachter is een beetje dat iedere christen zich thuis moet voelen binnen de PKN, terwijl zeker binnen de GKV van oorsprong een beetje het idee heerste dat er maar een manier goed was en dat afwijkende ideen dus niet binnen de kerk pasten. Overigens is de GKV hier recentelijk aardig op teruggekomen en zie je daarbinnen ook wel grotere verschillen ontstaan (bijv. meer evangelisch)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat houdt de PKN nu precies in dan, want als ik op google zoek dan kom ik uit op een samengevoegde kerk van gereformeerde, hervormde en luthers-evangelische kerken. Dus de kerk waar ik naartoe ga, Hervormde Kerk, is PKN?

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Davey

Ja, dat is een samenwerkingsverband tussen 3 kerken, die nu samen een zijn geworden.

In de praktij heb je binnen de pkn heel veel soorten gemeentes: het is een kerk met daar binnen drie stromingen, de lutherse, de hervormde en de gereformeerde. In bepaalde plaatsen zijn die een, op andere plaatsen zijn het verschillende gemeentes, die dan wel samen een kerk vormen toch.

Overigens: om het nog wat ingewikkelder te maken zijn die drie stromingen ook weer niet bepaald eenduidig. Binnen de gereformeerde kerken zijn er twee soorten stromingen, een normale en een strengere. Binnen de hervormde kerken zijn er vijf verschillende stromingen, van vrijzinnig tot zeer orthodox. Binnen de lutherse kerk zijn er geen officiele stromingen, omdat die tegenwoordig te klein is, maar vroeger bestond daarbinnen ook een pietistische (strenge) stroming en een gematigde stroming. Tegenwoordig is de lutherse kerk over het algemeen ook aardig vrijzinnig.

De PKN is dus een soort conglomeraat van verschillende gemeentes, die toch samen een kerk vormen. Mijns inziens is dat een prachtig concept. Toch levert het weleens spanningen op: hoe ver mag je gaaan wanneer iemand een hele afwijkende mening heeft.

Die Klaas Hendrikse wordt door mensen die tegen de PKN zijn altijd als een argument gebruikt om aan te geven dat de PKN fout zit. Tegelijkertijd is Klaas Hendrikse gewoon een goede theoloog, die zijn werk ook goed doet, alleen daarbij in alle eerlijkheid zijn Godsbeeld zodanig heeft veranderd dat hij meer als een niet-religieus humanist zijn werk doet. In een strengere kerk was zo iemand er direct uitgezet natuurlijk, daar wordt je al voor kleine fouten soms buiten de poort gezet. Binnen de diversiteit van de PKN bleef er een bepaalde ruimte voor hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ nunc en henkjan: bedankt voor jullie antwoorden! dit geeft inderdaad wat meer inzicht in wat de 'leervrijheid' binnen de PKN nu precies inhoud. Ook goed om wat meer inzicht in de PKN zelf te krijgen, en het feit dat daarin echt zoveel verschillende stromingen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Davy

Die Klaas Hendrikse wordt door mensen die tegen de PKN zijn altijd als een argument gebruikt om aan te geven dat de PKN fout zit. Tegelijkertijd is Klaas Hendrikse gewoon een goede theoloog, die zijn werk ook goed doet, alleen daarbij in alle eerlijkheid zijn Godsbeeld zodanig heeft veranderd dat hij meer als een niet-religieus humanist zijn werk doet. In een strengere kerk was zo iemand er direct uitgezet natuurlijk, daar wordt je al voor kleine fouten soms buiten de poort gezet. Binnen de diversiteit van de PKN bleef er een bepaalde ruimte voor hem.

Nou ik weet wel dat er nimmer een ongelovige dominee in onze kerk wordt toegelaten die zegt dat God niet bestaat en predikt dat het goed is om te denken dat God niet bestaat. Dat bewijst maar weer het verschil in de PKN I guess..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat houdt de PKN nu precies in dan, want als ik op google zoek dan kom ik uit op een samengevoegde kerk van gereformeerde, hervormde en luthers-evangelische kerken. Dus de kerk waar ik naartoe ga, Hervormde Kerk, is PKN?

Als ze zichzelf nog steeds Hervormd noemen zijn ze waarschijnlijk niet mee gegaan in de PKN. Maar dan noemen ze zichzelf meestal Hersteld Hervomd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Dingo

Binnen de PKN is een groot deel van de gemeentes nog van een heldere signatuur, bijvoorbeeld hervormd. De kans dat je daarbij zit is veel groter dan bij 'hersteld; hervormd/ Hersteld hervormd is namelijk een heftig strenge reformatorische kerk, waar je niet toevallig bij zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Dingo

Binnen de PKN is een groot deel van de gemeentes nog van een heldere signatuur, bijvoorbeeld hervormd. De kans dat je daarbij zit is veel groter dan bij 'hersteld; hervormd/ Hersteld hervormd is namelijk een heftig strenge reformatorische kerk, waar je niet toevallig bij zit.

Mijn kerk is als het goed is wel meegegaan in de PKN. Er zijn in mn dorp nog 2 kerken: een gereformeerde en een hersteld hervormde kerk. De hersteld hervormde is volgens mij afgesplitst van onze hervormde.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid