Spring naar bijdragen

Het vereren van de Heilige Maagd Maria


Aanbevolen berichten

5 uur geleden zei Robert Frans:

Daarom vragen we het ook aan hen in de hemel, die niet dood zijn.

Nu niet meer, maar ze zijn pas tot leven gekomen toen Jezus op de troon ging zitten en dat was op de tijd van het einde der heidenen. Maar dat is zoals wij het zien. Maar dan nog praat je met, voor jou, dode mensen en dat mag niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 252
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En "er is maar één God en Hij bestaat uit drie personen", zei de kapelaan. "Kijk, eindelijk iemand waar je normaal mee kunt praten." (ook Finkers). 

Zingen jullie dat tijdens de metten? Bij ons, de katholieken, wordt het magnificat namelijk tijdens de vespers gezongen. Toch bijzonder, zulke verschillen. Het tweede gezang is een berijmde ve

Om dezelfde reden waarom mensen ook hier elkaar vragen voor elkaar te bidden en zo elkaar tot voorspraak te zijn. En om dezelfde reden waarom mensen ook hier met elkaar vriendschappen sluiten en elkaa

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat betreft de eerste zin: Ja, als je in plaats van God, Jezus leest, dan ook dat.
Wat betreft de tweede zin: dat is figuurlijk, moet je niet letterlijk nemen hoor.

Ik zie dat letterlijk zo, omdat God zichzelf als schepper onze Vader noemt en ons Zijn kinderen. Mijn ouders op aarde zijn eigenlijk mijn broers en zussen, als je het vanuit het geloof bekijkt. Die mij van de Hemelse Vader hebben gekregen.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

 


Wat betreft de 3e zin: daar lopen de meningen over uiteen.

Dat blijkt en dat snap ik dus niet.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

 Je schrijft wel onder mijn regel, maar je reageert er niet inhoudelijk op. Waarom is dat 

Het was wel inhoudelijk bedoeld.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat weten we niet.

Als God er altijd was, kan Hij geen moeder hebben.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Wat is belangrijker: Hoe het werkelijk is, of wat er van wordt gezegd?

Ik.geloof dat het werkelijk zo is.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat weten we niet, maar áls je dit aanhangt, kun je niet tegelijk stellen dat hij God's enig geboren zoon is.

Tenzij God Hem als Zijn verwekte kind ziet.. Al zou Hij eeuwig het verwekt hebben in de oorspronkelijke Licht bij God, voor Hij echt een persoon werd.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Nee, dat is niet feitelijk zo, dat is figuurlijk zo. Als je de betekenissen van feitelijk en figuurlijk door elkaar gaat halen wordt het een puinhoop.

Waarom figuurlijk? Als Jezus ons geschapen heeft, zou je Hem onze vader kunnen noemen, maar omdat Hij weer doorverwijst naar Zijn Vader als de Gene door Wiens kracht Hij ons schiep, omschrijft Hij Zich eerder als onze broer.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dat geldt niet alleen voor wat de Paus zegt, maar voor meer zaken...…

Absoluut!

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Dan kan zijn moeder er toch ook altijd al zijn geweest, ik zie het probleem niet ?

Ze was gewoon een mens en zelf geschapen. Daar zal geen Christen het over oneens zijn.

7 uur geleden zei Dat beloof ik:

Feitelijk (nu wel) leert de geschiedenis dat God in Kanaän oorspronkelijk El heette en zelfs een vrouw had, genaamd Ashera. Ashera had een zoon die Baal heette. Al deze namen kun je dan ook veelvuldig terug vinden in de Bijbel. Het begrip 'El' komt je nog in veel (samengestelde) woorden tegen. Israël, om maar eens een voorbeeld te noemen. Tot zover maar weer de geschiedenisles.


 

Leuke Godsdienst, maar je weet vast wel wat ik daar van vind.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 uur geleden zei Robert Frans:

Niet per se. Ook in die tijd kende men al de koningin-moeder, dus de moeder van de koning. Zij had weliswaar een belangrijke, invloedrijke rol aan het hof, maar zij bekleedde niet het hoogste gezag. Ook nu is prinses Beatrix weliswaar de moeder van koning Willem-Alexander, maar zij staat niet hoger in rang.

Ik vind de devotie naar Maria toe toch veel op o.a. Isis-aanbidding lijken. Beeltenissen komen overeen en als je het goed onderzoekt zijn er nog wel meer heidense invloeden te vinden, zoals de kleur blauw, de koningin des hemels (Jer 44), Artemis-Diana (die onder meer aanbeden werd in Efeze, waar de Mariaverering is begonnen) ; ‘Moeder Gods’ Anahita, de moeder van Mithras; moedergodin Cybele; de Griekse godin Maia; Semiramis (met Ninus/Tammuz); of Isis en Horus – een moeder-met- kind uit de Egyptische mythologie.

Pas late aanbidding via Maria. Voor de 4e eeuw werd dit sowieso niet gedaan.

Doden mogen niet worden aangeroepen  (Lev. 20:6,27) ook als ze in de hemel zijn opgenomen. 

Joh 1:14 zegt dat Jezus vol van genade is. De RKK projecteert dat op Maria, waarbij je Jezus tekort doet. We hebben genoeg aan Jezus.

De Mariacultus werkt naar mijn inzicht als een soort bliksemafleider van Jezus af. Hoedanigheden die aan Maria worden toegedicht komen in werkelijkheid Jezus toe. Daarmee doe je Jezus tekort.

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 uur geleden zei Thorgrem:

Bijzonder dat nog niemand gereageerd heeft op het artikel. Schijnbaar is dit forum niet geschikt om hier geloofsopbouwend over te spreken. 

Mod; sluit dit topic maar. Experiment mislukt. 

Hoe kan je als protestant opbouwend reageren op iets wat een protestant niet aanhangt? 

Missen wij als protestanten iets?

Link naar bericht
Deel via andere websites
12 minuten geleden zei Gaitema:

Hoe kan je als protestant opbouwend reageren op iets wat een protestant niet aanhangt? 

Missen wij als protestanten iets?

Ja, een hele lieve Moeder die ook voor jou bidt. *:};)

Serieus weer: ik denk dat als je een onderwerp tegenkomt die geheel bezijden jouw geloofsbeleving en -traditie is, en het topic het onderwerp zelf niet ter discussie wil stellen, je dan niet per se hoeft te reageren.
Nieuwsgierige vragen stellen mag altijd natuurlijk, maar ik begrijp uit Thogrems reactie dat hij geen discussie over de Maria-verering zelf wil, maar (met medekatholieken) de oproep van de paus wil bespreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
5 minuten geleden zei Robert Frans:

Ja, een hele lieve Moeder die ook voor jou bidt. *:};)

Serieus weer: ik denk dat als je een onderwerp tegenkomt die geheel bezijden jouw geloofsbeleving en -traditie is, en het topic het onderwerp zelf niet ter discussie wil stellen, je dan niet per se hoeft te reageren.
Nieuwsgierige vragen stellen mag altijd natuurlijk, maar ik begrijp uit Thogrems reactie dat hij geen discussie over de Maria-verering zelf wil, maar (met medekatholieken) de oproep van de paus wil bespreken.

Oke, maar ja, ik had wel gereageerd :)

Wat ik wel positief vind, is het gebed tot Michaël. Op zich heeft hij een gewone verhouding. Geen goddelijke verering. Het is gewoon een vraag aan hem om demonen terug de hel in te zenden en zo kan gecommuniceerd worden met geesten in het hiernamaals. 

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
59 minuten geleden zei Gaitema:

Wat ik wel positief vind, is het gebed tot Michaël. Op zich heeft hij een gewone verhouding. Geen goddelijke verering. Het is gewoon een vraag aan hem om demonen terug de hel in te zenden en zo kan gecommuniceerd worden met geesten in het hiernamaals.

Zelf heb ik ook een voorkeur voor de meer "rustige" gebeden. Het weesgegroetje is daarvan natuurlijk de meest bekende, waarin Maria als gezegende onder de vrouwen gewoon om voorspraak wordt gevraagd, maar een ander Mariagebed die ik bij de cisterciënzers in Diepenveen destijds leerde is deze:

Gezegend de Moeder van God, Maria. U gedenkend, bevelen wij onszelf, elkander en heel de wereld door u aan Christus onze God. Amen.

Dit zongen zij altijd na elk getijdengebed en dat doe ik zelf nog steeds. En de Marialitanie is al iets lyrischer, maar wel "zakelijker" in die zin dat zij eenvoudigweg de verschillende titels die zij binnen de katholieke geloofstraditie draagt opsomt, met steeds de aanroep "bid voor ons."

Link naar bericht
Deel via andere websites
6 uur geleden zei Thorgrem:

Bijzonder dat nog niemand gereageerd heeft op het artikel. Schijnbaar is dit forum niet geschikt om hier geloofsopbouwend over te spreken. 

Mod; sluit dit topic maar. Experiment mislukt. 

Ik laat het nog even open. Maar mensen, lees nog even het bericht van Thorgrem waarvan je hieronder het begin ziet en waarheen je kunt linken.

Oppositie tegen het vereren van Maria heeft inmiddels zijn plek gehad en nu dus verder met het topic zoals Thorgrem het eigenlijk bedoelde. Heb je daar geen voeling mee, post dan niet in dit topic.

 

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei Robert Frans:

Zelf heb ik ook een voorkeur voor de meer "rustige" gebeden. Het weesgegroetje is daarvan natuurlijk de meest bekende, waarin Maria als gezegende onder de vrouwen gewoon om voorspraak wordt gevraagd, maar een ander Mariagebed die ik bij de cisterciënzers in Diepenveen destijds leerde is deze:

Gezegend de Moeder van God, Maria. U gedenkend, bevelen wij onszelf, elkander en heel de wereld door u aan Christus onze God. Amen.

Dit zongen zij altijd na elk getijdengebed en dat doe ik zelf nog steeds. En de Marialitanie is al iets lyrischer, maar wel "zakelijker" in die zin dat zij eenvoudigweg de verschillende titels die zij binnen de katholieke geloofstraditie draagt opsomt, met steeds de aanroep "bid voor ons."

Dat klinkt inderdaad wat rustiger. Ik moet alleen nog steeds denken aan Herman Vinkers. Hij beweerde dat Maria haar kleinzoon gebaard heeft. Ik snapte het eerst niet, tot ik zag dat de Moeder van God de Zoon van God baarde :D Dat even als grap tussendoor 

Link naar bericht
Deel via andere websites
2 minuten geleden zei Gaitema:

Dat klinkt inderdaad wat rustiger. Ik moet alleen nog steeds denken aan Herman Vinkers. Hij beweerde dat Maria haar kleinzoon gebaard heeft. Ik snapte het eerst niet, tot ik zag dat de Moeder van God de Zoon van God baarde :D Dat even als grap tussendoor 

God is het begin van alles. Voor God was er niets. En Maria is zijn moeder.
-evenals Herman Finkers ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-10-2018 om 14:51 zei Robert Frans:

Raakte het toch een beetje overrompeld door de herhaling van discussies hier... :N Terwijl het inderdaad een mooie en terechte oproep is om in het bijzonder Maria en de aartsengel Michaël, aanvoerder van het hemelse leger, te vragen zich bij onze gebeden aan te sluiten.
Met alle beproevingen en aanvallen van het kwaad zelfs van binnen de Kerk uit, kunnen we wel wat hemelse bijstand en wijsheid gebruiken.

Ben eigenlijk dan ook wel nieuwsgierig hoe jij (en mijn medekatholieken) aan deze oproep vormgeeft of gaat vormgeven. Misschien moeten wij daar gewoon hier over spreken en al het andere negeren. Of in een ander topic, als je dat liever hebt.
Zelf bid ik de rozenkrans niet, maar wel dagelijks de litanie van Maria. Denk dat het mooi is om daar deze maand nu elke keer het gebed van Michaël eraan toe te voegen.

Zelf heb ik de rozenkrans wel eens gebeden en het gaf zeker rust in rusteloze tijden. Ik denk dat ik iig weer een rozenhoedje in mijn broekzak ga doen. Dan zal ik elke keer dat ik mijn hand in mijn broekzak steek er in ieder geval aan herinnerd worden om even een weesgegroetje te bidden. Michaël is een van mijn favoriete heiligen, ik zal deze maand hem wat vaker vragen om bijstand voor de Kerk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
13 minuten geleden zei Thorgrem:

Zelf heb ik de rozenkrans wel eens gebeden en het gaf zeker rust in rusteloze tijden. Ik denk dat ik iig weer een rozenhoedje in mijn broekzak ga doen. Dan zal ik elke keer dat ik mijn hand in mijn broekzak steek er in ieder geval aan herinnerd worden om even een weesgegroetje te bidden. Michaël is een van mijn favoriete heiligen, ik zal deze maand hem wat vaker vragen om bijstand voor de Kerk.

Zelf heb ik er niets mee. Maar wel mooi om te lezen wat het voor jou betekent.

Link naar bericht
Deel via andere websites
31 minuten geleden zei Thorgrem:

Zelf heb ik de rozenkrans wel eens gebeden en het gaf zeker rust in rusteloze tijden. Ik denk dat ik iig weer een rozenhoedje in mijn broekzak ga doen. Dan zal ik elke keer dat ik mijn hand in mijn broekzak steek er in ieder geval aan herinnerd worden om even een weesgegroetje te bidden. Michaël is een van mijn favoriete heiligen, ik zal deze maand hem wat vaker vragen om bijstand voor de Kerk.

Als je je er beter door voelt, zou ik zeggen zeker doen. Ikzelf heb er niet zoveel aan, terwijl voor velen het herhalen van mantra's (in dit geval dus gebeden) een rustgevend en meditatief effect kunnen hebben, denk ik dat ik er te rusteloos voor ben (ook aan mindfulness b.v. heb ik niets), verder houd ik ook gewoon niet van het opzeggen van voorgeformuleerde gebeden. Verder herinner ik me dat de rozenkrans vooral als boete bij de biecht werd gebruikt, misschien dat dat nog wat in mij schuilt.

Verder verbaast het me dat mensen die beweren uit het katholieke veld te komen (meen ik me te herinneren) denken dat Katholieken geloven dat ze maria aanbidden... Dat wordt namelijk expliciet ontkend... Zij vereren Maria, maar aanbidden haar niet. Volgens eigen zeggen natuurlijk. Verder was Maria grond voor veel ruzie tussen mijn protestantse overgrootvader en mijn katholieke grootvader.

bewerkt door ZENODotus
Link naar bericht
Deel via andere websites
2 uur geleden zei Thorgrem:

Zelf heb ik de rozenkrans wel eens gebeden en het gaf zeker rust in rusteloze tijden. Ik denk dat ik iig weer een rozenhoedje in mijn broekzak ga doen. Dan zal ik elke keer dat ik mijn hand in mijn broekzak steek er in ieder geval aan herinnerd worden om even een weesgegroetje te bidden. Michaël is een van mijn favoriete heiligen, ik zal deze maand hem wat vaker vragen om bijstand voor de Kerk.

Een duit kan ik wel ij de zak doen. De katholieke vriend van me had last van duistere krachten om het zo maar te zeggen. Hij was depressief. Had zelfmoordgedachten. De pastoor adviseerde hem dan de rozenkrans te bidden. En het hielp! 

Snap ik als protestant niks van, maar hij is nu een stuk positiever geworden :)

bewerkt door Gaitema
Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 5-10-2018 om 18:52 zei Gaitema:

Een duit kan ik wel ij de zak doen. De katholieke vriend van me had last van duistere krachten om het zo maar te zeggen. Hij was depressief. Had zelfmoordgedachten. De pastoor adviseerde hem dan de rozenkrans te bidden. En het hielp! 

Snap ik als protestant niks van, maar hij is nu een stuk positiever geworden :)

Helpt je concentratie op iets anders te zetten, ik snap het wel. Breekt je los van andere gedachten. Strikt seculier begrijp ik het wel.

Religieus pragmatisch bekeken is dat "anders" het geloof, kan ook geen kwaad.
Inhoudelijk bekeken: Je vraagt Maria om voor je te bidden in tijd van nood en ondertussen denk je na over belangrijke gebeurtenissen in het evangelie van Jezus. 

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 3-10-2018 om 17:10 zei Robert Frans:

Zelf heb ik ook een voorkeur voor de meer "rustige" gebeden.  [...]

Zijn er ook onrustige gebeden dan? Bijvoorbeeld als we bidden 'libera nos a malo' (verlos ons van het kwade) is het confrontationeel, maar is het dan ook niet bedoeld voor de zalige rust, uiteindelijk?

Op 5-10-2018 om 18:52 zei Gaitema:

Een duit kan ik wel ij de zak doen. De katholieke vriend van me had last van duistere krachten om het zo maar te zeggen. Hij was depressief. Had zelfmoordgedachten. De pastoor adviseerde hem dan de rozenkrans te bidden. En het hielp! 

Snap ik als protestant niks van, maar hij is nu een stuk positiever geworden :)

ja, ik heb het ook wel eens met een krans van madeliefjes geprobeerd, maar met rozen werkt het toch beter. Geen idee waarom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Op 26-4-2014 om 17:40 zei Thorgrem:

Elders had men het over de paus en zijn devotie tot de Heilige Maagd Maria (die noem ik in het vervolg voor het gemak verder Maria, maar het betreft dus de moeder van Jezus). Schijnbaar zijn er nog steeds vele misvattingen rond dit christelijke gebruik vandaar dit topic. Dit topic staat in geloof algemeen en niet in bijbelstudie houd daar rekening mee als je een vraag hebt.

Zoals veruit de meeste christenen, we praten dan over katholieken, oosters-orthodoxen, kopten maar bijvoorbeeld ook over een grote groep anglicanen, heeft ook de paus een devotie tot Maria. Hij bid dus tot Maria. Nu staat dat bidden niet gelijk aan aanbidden. Aanbidding binnen het christendom is enkel voor de drie-enige God. We spreken hier van verering.

Thorgrem hoe kijken jullie katholieken tegen deze teksten aan ?

Deuteronomium

11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.

12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.

13 Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei Thinkfree:

Thorgrem hoe kijken jullie katholieken tegen deze teksten aan ?

Deuteronomium

11 Of een bezweerder, die met bezwering omgaat, of die een waarzeggenden geest vraagt, of een duivelskunstenaar, of die de doden vraagt.

12 Want al wie zulks doet, is den HEERE een gruwel; en om dezer gruwelen wil verdrijft hen de HEERE, uw God, voor uw aangezicht, uit de bezitting.

13 Oprecht zult gij zijn met den HEERE, uw God.

Volgens mij is dat hier al meerdere malen uitgelegd. :) Maria is niet dood, net zoals de heiligen dat ook niet zijn, maar zij leeft nu ten volle in de hemel.

bewerkt door Robert Frans
Link naar bericht
Deel via andere websites
10 minuten geleden zei Robert Frans:

Volgens mij is dat hier al meerdere malen uitgelegd. :) Maria is niet dood, net zoals de heiligen dat ook niet zijn, maar zij leeft nu ten volle in de hemel.

Openbaringen

Een heilige engel van God mag niet aanbeden worden volgens deze engel.

8 En ik, Johannes, ben degene, die deze dingen gezien en gehoord heb. En toen ik ze gehoord en gezien had, viel ik neder om aan te bidden voor de voeten des engels, die mij deze dingen toonde.

9 En hij zeide tot mij: Zie, dat gij het niet doet; want ik ben uw mededienstknecht, en uwer broederen, der profeten, en dergenen, die de woorden dezes boeks bewaren; aanbid God.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Plakken als rijke tekst.   Opmaak herstellen

  Er zijn maximaal 75 emoticons toegestaan.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen in vanaf URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid