Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

In 1 Petrus 3:19 staat:

Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen

In het Grieks begint dit met 'Hen Ho Kai.'

Volgens mijn Nsetle-Aland Griekse Bijbel is dit in sommige manuscripten: Henoch.

Dit zit ook in henhokai. De 'k' (kappa) en de 'ch' (chi) lijke heel veel op elkaar.

In de context klopt het ook beter:

Henoch is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered.

Dit komt overeen met Gen. 6, Judas en het apocriefe boek Henoch.

Wat is jullie mening hierover?

Wie die geesten zijn in de gevangenis? Ik heb heel sterk het idee dat het gevallen engelen zijn. In de king james spreekt men van: "spirits in prison"(1 pet 3 :19)

En in 2 petr 2:4 wordt er iets verteld over gevallen engelen:

For if God spared not the angels that sinned, but cast them down to hell, and delivered them into chains of darkness to be reserved into judgement'

Ik heb zelf het idee dat het om deze gevallen engelen gaat, en zie een verband tussen deze 2 passages uit de 2 boeken van petrus.

Maar dan blijven er nog steeds vragen open staan over het Waarom Jezus aan hen predikte!

Als Jezus spreekt of predikt is dit steeds met het doel opdat diegenen waartegen hij spreekt of preekt zich zouden bekeren

Dat Petrus het hier niet heeft over engelen wordt duidelijk als men de brief aan de Hebreeën leest waarin Paulus duidelijk stelt dat de engelen zich niet (meer) kunnen bekeren en dus de veronderstelling dat Christus nog gaat prediken voor hen totaal zinloos is

Hebr 2: 14-18

Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 79
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

In 1 Petrus 3:19 staat:

Hij is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen

In het Grieks begint dit met 'Hen Ho Kai.'

Volgens mijn Nsetle-Aland Griekse Bijbel is dit in sommige manuscripten: Henoch.

Dit zit ook in henhokai. De 'k' (kappa) en de 'ch' (chi) lijke heel veel op elkaar.

In de context klopt het ook beter:

Henoch is naar de geesten gegaan die gevangenzaten, om dit alles te verkondigen 20 aan hen die ten tijde van Noach weigerden te gehoorzamen, toen God geduldig wachtte en de ark gebouwd werd. In de ark werden slechts enkele mensen, acht in totaal, van de watervloed gered.

Dit komt overeen met Gen. 6, Judas en het apocriefe boek Henoch.

Wat is jullie mening hierover?

Wie die geesten zijn in de gevangenis? Ik heb heel sterk het idee dat het gevallen engelen zijn. In de king james spreekt men van: "spirits in prison"(1 pet 3 :19)

En in 2 petr 2:4 wordt er iets verteld over gevallen engelen:

For if God spared not the angels that sinned, but cast them down to hell, and delivered them into chains of darkness to be reserved into judgement'

Ik heb zelf het idee dat het om deze gevallen engelen gaat, en zie een verband tussen deze 2 passages uit de 2 boeken van petrus.

Maar dan blijven er nog steeds vragen open staan over het Waarom Jezus aan hen predikte!

Als Jezus spreekt of predikt is dit steeds met het doel opdat diegenen waartegen hij spreekt of preekt zich zouden bekeren

Dat Petrus het hier niet heeft over engelen wordt duidelijk als men de brief aan de Hebreeën leest waarin Paulus duidelijk stelt dat de engelen zich niet (meer) kunnen bekeren en dus de veronderstelling dat Christus nog gaat prediken voor hen totaal zinloos is

Hebr 2: 14-18

Daar nu de kinderen aan bloed en vlees deel hebben, heeft ook Hij op gelijke wijze daaraan deel gekregen, opdat Hij door zijn dood hem, die de macht over de dood had, de duivel, zou onttronen, 15 en allen zou bevrijden, die gedurende hun ganse leven door angst voor de dood tot slavernij gedoemd waren. 16 Want over de engelen ontfermt Hij Zich niet, maar Hij ontfermt Zich over het nageslacht van Abraham. 17 Daarom moest Hij in alle opzichten aan zijn broeders gelijk worden, opdat Hij een barmhartig en getrouw hogepriester zou worden bij God, om de zonden van het volk te verzoenen. 18 Want doordat Hij zelf in verzoekingen geleden heeft, kan Hij hun, die verzocht worden, te hulp komen

Of dat prediken altijd is om te bekeren weet ik niet. We weten immers niet wat Hij gepredikt heeft. Tot dusverre vind ik deze 2 bijbelpassages verwijzingen naar elkaar hebben, en acht ik het zeker niet onmogelijk.

Maar nochtans ik hou alle opties open maar ik vind het aannemelijk als er wordt gesproken over geesten in de gevangenis en engelen die geketend zijn dan zie ik een overeenkomst en een aanwijzing. Maar wellicht hebben anderen nog meer aanwijzingen mbt tot die geesten in de gevangenis.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In de echte hel is geen plaats voor hoop of vergeving.

Houd je dan niet erg vast aan het Middeleeuwse concept van Hemel-Hel-vagevuur/voorgeborgte

Vooropgesteld: een andere oplossing is Bijbel gezien bijna niet te verzinnen: maar het probleem van een soort universele hel lijkt me toch problematisch: dat zou betekenen dat er een plek is waar God niet aanwezig is.

Er zijn diverse interpretaties van de hel. Uiteraard zijn er middeleeuwse voorstellingen vd hel die niet overeenkomen met de bijbelse leer over de hel. Maar uiteraard wil dat niet zeggen dat er dan geen hel meer bestaat.

Wellicht een plek waar God inderdaad niet is. Al wil dat niet zeggen dat de hel niet onder Gods soevereiniteit valt. Dus zo problematisch lijkt het me niet en bijbels gezien ook logisch omdat Jezus deze plaats vergelijkt met de buitenste duisternis. En als ik dan lees in de bijbel dat God zelf licht is en het hemelse Jeruzalem verlicht wordt door Gods licht(en er daarom geen zon nodig is) dan lijkt de hel inderdaad op een plek waar God afwezig is(er is daar alleen duisternis en geen licht).

Maar dat is even mijn gedachtespinsel wat ik probeer te staven met wat ik in de bijbel lees.

Uiteraard zal ik niet claimen dat ik alles weet over hemel en hel, en ben ik vooral afhankelijk van de bijbelse aanwijzingen en interpretaties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Even verder over de passage uit 1 petr 3:19 omdat het inderdaad een aantal vraagtekens zet bij wie die geesten in de gevangenis zijn.

Ik probeer wat bijbelse aanwijzingen op te sommen die wellicht kunnen helpen, ik heb gisteravond de bijbel doorgespit omdat ik deze vraag interessant vond en ik nog nooit echt heel diep op dit bijbelgedeelte ben ingegaan. En ik wil toch op basis van de bijbel zelf proberen te achterhalen wie die geesten in de gevangenis zijn waar 1 petr 3:19 over spreekt.

Ik vond een aantal aanwijzingen:

1. er staat in de tekst dat deze geesten gezondigd hebben(of:ongehoorzaam waren) in de dagen van Noach(vers 20)

2. Ik denk zelf dat het hier niet om menselijke zielen in het algemeen gaat omdat er gespecificeerd bij staat dat het alleen gaat om hen die gezondigd hebben in de dagen van Noach.

3. over het algemeen worden mensen die zijn overleden nooit geesten genoemd in de bijbel, als er wel gesproken wordt over geesten van mensen dan worden ze:

-geesten der rechtvaardigen genoemd

-of geesten van de levende schepselen,

-of de geester der profeten

Dus als het om geesten van mensen gaat wordt het altijd gespecificeerd in de bijbel en worden ze niet alleen maar: 'geesten' genoemd.

4. Er schijnt een soort van speciale gevangenis te zijn voor engelen, aanwijzingen hiervoor vond ik o.a. in1 petr 2 vers 4(had ik al eerder benoemd), maar ook in judas1 vers 6 vers 7

5. Het griekse woord voor: prediken wat hier gebruikt wordt heb ik nagezocht in mijn nederlands grieks lexicon en schijnt hier ook proclameren te kunnen betekenen: grieks: kerusso, het kan ook: "iets afkondigen" betekenen of "als heraut optreden".

Het prediken waar Bernard het over had dat is het griekse woord evangelizo, en dat heeft inderdaad meer met ons begrip van evangeliseren te maken, alleen dit griekse woord wordt in deze passage in 1 petr 3 vers 19 niet gebruikt!

6. Het evangelie is nog nooit gepredikt aan mensen die zijn overleden ook niet aan de mensen die zijn overleden in de dagen van Noach. Er is er geen speciaal evangelie wat alleen aan die groep overleden mensen in de dagen van Noach verkondigd zou moeten worden. Dus ook daarom denk ik niet dat hier gesproken kan worden over evangeliseren in de zin dat Jezus het evangelie van zijn dood en opstanding en redding aan deze geesten heeft verkondigd(zie ook vorige argument dat er ook een totaal ander grieks woord wordt gebruikt!!)

7. Voor mensen is er geen speciale gevangenis, alleen in verband met engelen wordt er over een gevangenis gesproken in de bijbel. Een bepaalde groep mensen gaan naar de sheol of hades vlgs de bijbel, en niet naar een gevangenis. Ik kon geen bijbelteksten vinden waarin overleden mensen in verband worden gebracht met een soort gevangenis waarin ze tot het oordeel moeten verblijven, dat verband vind ik alleen bij gevallen/ongehoorzame engelen die wachten op het oordeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid