Spring naar bijdragen

Maria en Thomas


Aanbevolen berichten

Toen Jezus was opgestaan en verscheen bij Maria mocht zij hem niet aanraken.

"Raak mij niet aan", zei Jezus. "Want Ik ben nog niet teruggekeerd naar mijn Vader." Johannes 20:17

Maar toen Jezus verscheen aan de discipelen toen Thomas erbij was, mocht Thomas wel zijn handen aanraken om de wonden te voelen.

"Thomas, zie je mijn handen en mijn zij? Voel er maar eens aan en twijfel niet meer. Geloof dat Ik leef!Johannes 20:27

Waarom mocht Maria niet aan de wonden voelen en Thomas wel?

En toen Jezus opgestaan was, had hij toch een verheerlijkt lichaam? Maar waarom had hij dan nog wel de wonden van het kruis?

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien, ik schrijf gewoon mijn gedachten op, want ik heb er nog nooit overnagedacht.

Wat ik wel zeker weet: Thomas had het nodig. Hij geloofde het anders niet. En Jezus weet wat we nodig hebben.

Maria geloofde het zo. Zij had het niet nodig. Misschien moest haar juist duidelijk gemaakt worden dat het niet meer zo zou worden als het was. Misschien hoopte ze alsnog op een aards koninkrijk. Zo zou ik het me kunnen voorstellen.

En ja, Jezus had een verheerlijkt lichaam. Ik durf ook niet te zeggen of Hij de wonden nu nog heeft, na de hemelvaart. En na de wederkomst, als wij Hem zien. Maar ik kan me ergens voorstellen dat juist die wonden horen bij het verheerlijkte lichaam. Door die wonden heeft Hij immers alles overwonnen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Nicoletx, welkom op Credible! :)

Goede vragen! Dat verschil is me nooit zo opgevallen. Maria is erg verdrietig over wat er gebeurd is met Jezus. Ze is zo van slag dat ze Hem niet eens herkent. Pas als Hij haar aanspreekt herkent ze Zijn stem. De tekst vertelt het niet, maar misschien dat ze Jezus wilde omhelzen of vastpakken. Ik heb de tekst eigelijk altijd zo gelezen/geïnterpreteerd dat zij nooit meer van haar geliefde Meester gescheiden wilde zijn. Maar dat Jezus haar duidelijk maakt dat Zijn bestemming niet op aarde ligt.

Jezus' toestemming aan Thomas om Hem aan te raken is een antwoord op Thomas' twijfel. Thomas zei immers: pas als ik hem aan kan raken, als ik de wonden kan zien en voelen, dan zal ik geloven. En Jezus zegt tegen Hem: kom maar, voel maar. Ik ben het echt! Dan hoeft Thomas niet eens meer te voelen, hij gelooft wat hij ziet.

De Bijbel spreekt zich niet expliciet uit over Jezus' wonden na de Opstanding. Wel spreekt ook Openbaringen (hfst. 5) over een geslacht lam. Dat heeft een groot litteken. Ik weet niet of 'verheerlijkt' hetzelfde is als 'perfect'. Ik ben het met kitten eens dat juist Jezus' wonden Zijn overwinning en de kosten daarvan aanduiden. Ik denk dat Hij ook nu de wonden draagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Toen Jezus was opgestaan en verscheen bij Maria mocht zij hem niet aanraken.
"Raak mij niet aan", zei Jezus. "Want Ik ben nog niet teruggekeerd naar mijn Vader." Johannes 20:17

Maar toen Jezus verscheen aan de discipelen toen Thomas erbij was, mocht Thomas wel zijn handen aanraken om de wonden te voelen.

"Thomas, zie je mijn handen en mijn zij? Voel er maar eens aan en twijfel niet meer. Geloof dat Ik leef!Johannes 20:27

Waarom mocht Maria niet aan de wonden voelen en Thomas wel?

En toen Jezus opgestaan was, had hij toch een verheerlijkt lichaam? Maar waarom had hij dan nog wel de wonden van het kruis?

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft.

Joch 16-18

Jezus zeide tot haar: Maria! Zij keerde zich om en zeide tot Hem in het Hebreeuws: Rabboeni, dat wil zeggen: Meester! 17 Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God. 18 Maria van Magdala ging heen en boodschapte de discipelen, dat zij de Here had gezien en dat Hij haar dit gezegd had

Met betrekking tot bovenstaande verzen las ik een verklaring die voor mezelf een bevredigend antwoord gaf betreffende deze gebeurtenis.

“Jezus weigerde de eer van Zijn volk aan te nemen, voordat Hij de verzekering had, dat Zijn offer door de Vader was aanvaardt. Hij steeg op naar de hemelse hoven en vernam van God Zelf de verzekering, dat Zijn boetedoening voor de zonden der mensen overvloedig was geweest, dat door Zijn bloed allen eeuwig leven zouden verkrijgen. De Vader bekrachtigde het met Christus gemaakte verbond, dat Hij berouwvolle en gehoorzame mensen zou aannemen, en hen zou liefhebben gelijk Hij de Zoon liefheeft. Christus zou Zijn werk voltooien en Zijn plechtige belofte vervullen “ Ik zal de stervelingen kostbaarder maken dan gelouterd goud, en de mensen dan fijn goud van Ofir†(Jes 13:12)

Alle macht in de hemel en op de aarde was gegeven aan de Vorst de levens en Hij keerde terug naar zijn volgelingen in een zondige wereld, om hun Zijn macht en heerlijkheid te verlenen.â€

Wat nu betreft de blijvende letsels in het verheerlijkt lichaam van Christus .

Blijkbaar heeft Christus het nodig geacht deze te behouden als een blijvend bewijs, ook voor de komende eeuwigheid . Waarbij het voor elk schepsel ( of voor hen die eventueel nog komen zouden) het levend bewijs blijft van de rechtvaardigheid en de liefde van de Godheid voor hen. Alsook als de waarschuwing voor hen die net als Lucifer in opstand tegen Gods systeem zouden willen komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik snap echt geen bal van je citaat en welke link het heeft met de vraag van Nicoletx of met de tekst. Sorry.

Ik wilde enkel aantonen dat de inhoud van Joh 20:17-18 in feite niets te maken heeft met het al of niet fysisch vasthouden van de opgestane Heiland maar wel met het (nog) niet aannemen van de eer die Maria van Magdala Hem wilde bewijzen .

Hij kon dit op dat ogenblik nog niet toestaan omdat Hij eerst moest verzekerd worden door God de Vader van de aanname van zijn verzoenend offer (zijn Middelaarschap )

De link die dan vervolgens gemaakt werd naar de handeling van Thomas is hierbij dan ook volledig irrelevant

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid