Spring naar bijdragen

internet, hersenen en geloof.


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 58
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Welkom op Credible James.

Je vraag is heel breed en mist wat context uit het boekje over wat teveel internet gebruik zou zijn. Hoe heeft de auteur bepaalt dat iemand oppervlakkiger wordt, welke argumenten worden daarvoor opgevoerd?

Een oplossing, als het internet gebruik zou leiden tot een mindere relatie met Jezus, is om gerichte tijd in te ruimen in je dag om het contact met Jezus te zoeken. Door bijvoorbeeld gebed, bijbel lezen of een dagboek en dat overdenken. Op die manier dus actief aan de gang met je geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik las het boekje 'Beeldscherm, brein en bidden' en daarin wordt gesteld dat (veel) internetgebruik niet zo goed is voor je leven met Jezus. Je zou er oppervlakkiger van worden. Is dit zo? En hoe moet je hier mee omgaan?

- Of je in een klooster staat of in een nachtclub, maakt heel veel uit voor hoe je door ooggebruik schade lijdt.

- Als je veel in de zon kijkt, zul je vaak veel slecht zien en waarschijnlijk hoofdpijn krijgen.

- Als je stopt met denken bij wat je ziet, stomp je via je ogen af.

- Als je geen discipline hebt bij het kijken, wordt je door het heftigste afgeleid van waarmee je goed bezig was.

Ik ben het dus wel eens met wat je boekje zegt. Maar ik vraag me af of het niet een beetje om het werkelijke onderwerp heen gaat, namelijk dat de kwaliteit zo belabberd slecht is van hetgeen op het internet wordt aangeboden, gezocht, gevonden, en bij wordt gebleven. Er is daarbij ook geen systeem van orde waardoor onzin normatief wordt gescheiden van zinvol internetten.

En ten tweede gaat het om iets dat daarboven uitstijgt, namelijk de staat van oppervlakkigheid die aan het concrete internetten vooraf gaat. Die wordt namelijk gevormd door de gezindheid van de gebruiker en de opvoeding voorafgaand aan het internetgebruik.

Niemand hoeft je te vertellen hoe je ermee om moet gaan. Als je weet wat je leidt, dan vind je ook de wegen om daarbij te blijven, of in ieder geval van tijd tot tijd te herijken of bij te sturen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Omdat je hersenen veranderen
Dat lijkt me niet wetenschappelijk aan te tonen. Lijkt me wel dat je minder tijd hebt om te Bijbellezen.

Het wordt dus wel gezegd door hersenwetenschappers.

Welke wetenschappers, referenties/links? Verslavingen kunnen als ik het goed herinner veranderingen in je hersens veroorzaken dus bij internetverslaving zou dat dan ook kunnen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb al even gegoogeld op "internet changes brain" en kwam dit tegen.

http://www.bbc.com/future/story/20120424-does-the-internet-rewire-brains.

Conclusie: alles verandert je hersenen.

Inderdaad. Alles wat wij onthouden leidt tot een verandering in de hersenen, want er worden constant verbindingen gelegd. Daarmee kan je niet 123 de conclusie trekken dat Internet gebruik leidt tot een minder goede relatie met Jezus. De stelling van het topic impliceert dat je geen invloed meer uitoefent op datgene wat je doet naast het Internet gebruik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

20 jaar geleden programmeerde ik op een computer in de kelder van het kantoor. Nu doe ik dat op een computer die ik via het internet benader. Mijn internet gebruik is dus gigantisch toegenomen. Nu maakt dat voor mij als atheïst niet veel uit, maar ik kan me niet indenken dat dit voor een gelovige collega veel uitmaakt.

Het lijkt me dat het internetgebruik in de stelling wat nader gespecificeerd moet worden.

Overigens doe ik ook aan Bijbellezen ... via internet. Nooit zo'n boek in huis gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Internet biedt vele mogelijkheden, ten goede en ten kwade. Men zegt wel eens dat sociale media contacten oppervlakkiger maken. Je stuurt geen kaartje meer maar je zet 'gefeliciteerd!' op iemands profiel en daarmee is het klaar. Maar voor mijn idee is dat nog steeds een keuze. Je kiest er zelf voor wat je doet online en met wie.

Als ik kijk naar mijn eigen internetgebruik, dan heeft het mijn geloofsleven verrijkt. Via internet kwam ik in aanraking met andersgelovigen en andersdenkenden, en van hen heb ik (onder andere hier) veel mogen leren en zijn vooroordelen weggenomen. Aan de andere kant heb ik ook veel tijd verspild met farmville-achtige spelletjes en plaatjes kijken. :P

Internet is een gebruiksmiddel. Je kunt het gebruiken om je geloof te verrijken maar ook om het te vervlakken. Als je merkt dat internetgebruik je geloof meer afbreekt dan opbouwt, dan is het goed wat meer afstand te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb al even gegoogeld op "internet changes brain" en kwam dit tegen.

http://www.bbc.com/future/story/20120424-does-the-internet-rewire-brains.

Conclusie: alles verandert je hersenen.

Maar we moeten nog iets anders zoeken, namelijk dat het het brein zo beïnvloedt dat het het geloof ondermijnt.

Mmm. Dit klopt dus in het boek. Maar in dat boek staat dat je hersenen zo veranderen dat je minder goed kunt lezen en naar preken kunt luisteren.

Nou lees ik wel minder dan vroeger, maar of dat door internet komt ?

En ik vraag me dan af: hoe kun je eigenlijk minder geconcentreerd worden? Te veel prikkels? Er wordt verwezen naar een paar buitenlandse hersendeskundigen en een hoogleraar uit Groningen. Maar hoe kunnen zulke mensen dat weten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er wordt verwezen naar een paar buitenlandse hersendeskundigen en een hoogleraar uit Groningen. Maar hoe kunnen zulke mensen dat weten?

Zet wat namen neer, dan kunnen we googlen.

Oef, ik heb dat boek (Beeldscherm, brein en bidden) nu niet bij de hand. Maar in ieder geval Susan Greenfield.

Link naar bericht
Deel via andere websites

http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_Gree ... n_disorder

Instintief denk ik dat ze gelijk heeft. Ik denk dat veelvuldig internet en gebruik van andere digitale media de kans verhoogt op desensitisatie en deze 'hyper realiteit' een vertekende kijk op de realiteit geeft. En dat dit tot kwalijke zaken kan leiden moge duidelijk zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. De wereld van sociale media, nieuws en amusement is snel en vluchtig. Hoeveel mensen snakken niet naar een moment van rust? Even niet appen, twitteren, facebook chatten. Even stille tijd.

Ik vind het heerlijk. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dit vond ik een leuk stukje voor onze discussie:

What makes social networks and computer games any different from previous technologies and the fears they aroused?

The fact that people are spending most of their waking hours using them. When I was a kid, television was the centre of the home, rather like the Victorian piano was. It's a very different use of a television, when you're sitting around and enjoying it with others, compared to when you are going up to your room and watching it until two or three in the morning on your own. So it is not the technologies themselves that I'm criticising, but how they are used and the extent to which they are used. I didn't say that technology rots the brain; I would never make a value judgement.

Bron

Wat ik zelf merk met kinderen is dat ze door de computerspellen minder met lego spelen. Het spelen op de computer is volgens mij zoveel intenser, dat het gewone spelen saai wordt. Al moet ik er wel bij zeggen dat de jongste (5) opeens de iPad zat is en liever op de fiets naar buiten gaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij het slechts bevalt is dat volgens het boek je hersenen door het vele internetten zo zouden veranderen, dat het juist steeds lastiger wordt om te lezen, bidden enz enz.

Is dat echt zo? Zo ja, dan is dat toch wel een probleem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Susan verwijst naar een onderzoek.

Daarin wordt schade gevonden, maar kijk even naar de onderzochte groep:

journal.pone.0020708.t001&representation=PNG_I

IAD is de aanduiding voor Internet Addiction Disorder. De personen hebben gemiddeld zo'n 3 jaar 10 uur per dag, 6,5 dag per week op internet gezeten.

En dan denk ik ook dat je de stressfactor van het internetgebruik moet meten. Een spelletje doen is intensiever dan solitaire spelen via het net.

Let wel, sommige dingen zijn stressvoller dan je denkt. Als je fanatiek op een forum rondhangt en alles wilt lezen en reageren, is de stressfactor ook aardig hoog.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet niet waarom de schrijver de gevolgen zo specifiek richt op je geloofsleven. En waarom er een heel boek over geschreven moet worden bovendien. Het is toch heel simpel?

Als je een paar uur achter internet zit, heb je daar je tijd aan besteed, en heb je in die tijd geen tijd voor andere dingen gehad. Als je helemaal 'in' internet zit, een beetje in die wereld verdwaalt, duurt het vaak evenvoor je weer in de werkelijke wereld 'landt' en je je kunt concentreren op iets anders.

Maar geldt dat niet voor alles? Als ik werk heb ik geen tijd voor andere dingen, en als ik gewerkt heb en thuiskom moet ik eerst ook ff gaan zitten en wat drinken voor ik 'geland' ben.

Je hoeft er geen boek over te lezen om te weten wat voor impact iets op je heeft (los van de fysieke impact op je hersens). Gewoon even naar jezelf kijken. Als het je bevalt, waarom stoppen? Als het je niet bevalt, doe er iets aan. Vaak geeft je lichaam/gevoel zelf wel aan of iets goed voor je is of niet.

En: overal zit een uitknop op, dus zo moeilijk hoeft t niet te zijn!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is dat niet een beetje te simpel? Volgens mij wel. Als heel je manier van denken door veel internetgebruik zou veranderen, wordt het ook steeds moeilijker om tot een ander patroon over te gaan. Dat geldt tenminste voor mij eerlijk gezegd wel. Ik heb vaak gewoon geen rust meer om een boek te lezen, terwijl ik dat vroeger (voor mijn gevoel) veel gemakkelijker kon.

De vraag voor mij blijft. Heeft dit boek gelijk en zijn mijn hersens in een bepaald opzicht veranderd? Of is het overdreven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid