Spring naar bijdragen

Echte tolerantie


Aanbevolen berichten

Russische inzending Eurovisie Songfestival

Het Eurovisie Songfestival 2014. Een man/vrouw met een baard wint het festival voor Oostenrijk. Geen rare freakshow deze keer, maar een duidelijk statement over tolerantie, met een prachtige act. Prima dus dat ze dit jaar wint en de tranen zijn bij haar dan ook niet van de lucht. Ook in Nederland wordt haar overwinning, en onze tweede plaats, volop gevierd en worden er hier en daar nepbaarden gedragen, om zo bij het statement aan te sluiten.

Op hetzelfde festival voeren twee leuke dames voor Rusland hun act uit, maar de respons is voor hen ineens heel anders. Voor hun lied wordt nog wel geapplaudisseerd, maar als Rusland punten krijgt, is het gejouw niet van de lucht. Elke keer weer moeten deze dames het boegeroep aanhoren. Het geloei is natuurlijk vooral voor Rusland bedoeld en is dus niet persoonlijk, maar je zou er maar zitten. Hoe oprecht kun je dan nog in de camera lachen?

Vreemd om te zien hoe op dezelfde dag, in hetzelfde uur, een fraai statement zowel wordt toegejuicht als consequent met voeten getreden. Want tolerantie geldt dan blijkbaar alleen voor mensen en landen waarmee we het helemaal mee eens zijn. Alleen betekent tolerantie nu juist dat je iets of iemand duldt, waar je het níét mee eens bent. Dissidenten dus, die tegen jouw principes ingaan, die ze absoluut niet vanzelfsprekend en maatgevend vinden.

Niet dat deze twee Russinnen een expliciete mening in hun lied verkondigden. De enige reden dat ze uitgejouwd werden, was dat ze uit Rusland kwamen. Ze werden blijkbaar dus meteen vereenzelvigd met president Poetin. Alsof Rusland alleen daaruit bestaat, en niet ook een volk van mensen is, met ieder hun eigen ideeën en idealen, met een eigen cultuur en geschiedenis. Maar ja, dat zijn natuurlijk wel erg moeilijke gedachten voor zo’n festival.

Breedsprakig roepen hoe goed je wel niet homo’s, travestieten of baardvrouwen tolereert, dat is niet zo moeilijk als je toch al geen problemen met ze hebt. Maar kun je dan ook mensen tolereren die niets op moeten hebben van zulke lui, of enkel maar in een land wonen waar zulke ideeën normaler zijn? Zo niet, spreek dan niet over tolerantie, maar geef gewoon toe dat je enkel je eigen ideeën accepteert en zelf ook wel ergens bekrompen in zult zijn.

Robert

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens mij ben je een beetje inconsequent.Zoals je zelf zegt:

Een man/vrouw met een baard wint het festival voor Oostenrijk.

Het zijn landen die tegen elkaar strijden. Op het scorebord stond geen Wurst, Ilse of Carl, maar Austria, Netherlands en Norway.

Eigenlijk heeft geen enkele zanger/zangeres punten gekregen, alleen de landen die ze vertegenwoordigen.

Dat maakt het nog steeds niet leuk voor de Russische deelnemers, maar ik kan me ook wel weer voorstellen dat sommige aanwezigen hun woede richting Rusland uitten, net zoals wij Duitse vakantiegangers heel lang moffen hebben genoemd (en wellicht nog vaak doen). Dat mensen die naast een vervelende buurman zich laten gaan, is niet netjes, maar wel begrijpelijk. Helaas hebben Olympische spelen en een songfestival wel degelijk invloed op de politiek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Robert,

Ik begrijp je kritiek. Heel juist. Tolerantie houdt niet op bij de eigen waarden (immers, geldt dat niet voor iedereen? Is niet iedereen tolerant naar zijn eigen ideeen?)

Maar dit is wel degelijk een overwinning op het gebied van tolerantie jegens de LGBT-ers die onze samenleving rijk is. Deze is erg lang niet te vinden geweest. Ook in de Christelijke kerken niet (en soms nog).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar kun je dan ook mensen tolereren die niets op moeten hebben van zulke lui, of enkel maar in een land wonen waar zulke ideeën normaler zijn? Zo niet, spreek dan niet over tolerantie, maar geef gewoon toe dat je enkel je eigen ideeën accepteert en zelf ook wel ergens bekrompen in zult zijn.

Hoewel jezelf afreageren op twee mensen die op een toneel staan, en dus enorm kwetsbaar zijn natuurlijk niet getuigd van goede smaak of een "eerlijk gevecht" vind ik best dat je intolerant mag zijn tegenover intolerantie, want anders krijg je zo'n prachtige circel redenering. Hoe tolerant zou jij staan tegenover mensen die vinden dat christenen opgesloten moeten worden in kampen, en daar geïndoctrineerd moeten worden tot atheïst? Of een mooier voorbeeld: Hoe tolerant ben jij ten opzichte van Boko Haram, die zo'n tweehonderd van je zusters hebben ontvoerd en gedwongen tot de islam hebben bekeerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het probleem ligt denk ik eerder in het feit dat een politieke kwestie wordt uitgevochten op een muziekfestival. Dat is net zoiets als hooligans die een voetbalwedstrijd gebruiken als excuus om de boel af te breken. Dat geweld heeft ook niets met het voetbal zelf te maken.

Het standpunt van het festival dat er niet over politiek gepraat zou worden vind ik dan ook terecht. Je moet dat gescheiden houden, want de artiesten hebben niets te maken met de politiek die hun land bedrijft en het liedjes festijn al helemaal niet. Het festival heeft altijd de boodschap uitgedragen van vrede en verdraagzaamheid. Dat die boeren in het publiek dat onderscheid niet willen/kunnen maken vind ik meer dan jammer.

Ik ben het dan ook wel eens met Roberts laatste zin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Rutgerza geeft inderdaad prima aan wat ik bedoel. Natuurlijk behoren overheden de menselijke waardigheid en het leven te respecteren, maar een land is meer dan haar overheid en deze Russinnen zijn dus meer dan enkel burgers van Poetin. Zij zijn gewoon mensen zoals jij en ik, die een eigen cultuur en geschiedenis onderhouden en daar waarschijnlijk ook gewoon dankbaar voor zijn. Mensen waarmee je gewoon kunt praten, sporten en muziek uitwisselen. Waar je van kunt leren, zoals zij ook van jou weer kunnen leren.

Ook als deze dames uiteindelijk Rusland vertegenwoordigden en niet zozeer zichzelf, vertegenwoordigden ze niet president Poetin, maar Rúsland. Dus het land zelf, die enorm grote en complexe verzameling gemeenschappen, ideeën en tradities. Met eigen normen en waarden die verder reiken dan enkel wat president Poetin allemaal zegt. Net zoals zelfs in nazi-Duitsland heel veel bewoners geen nazi's waren en Duitsland ook een compleet land bleef. En net zoals ook Noord-Korea een prachtig land is, met zowel goede als kwade mensen, doch helaas getiranniseerd door haar overheid. Je moet dan júíst die mensen niet afwijzen (waarbij ik overigens niet meteen wil zeggen dat de Russen getiranniseerd zouden worden; ik geef enkel twee extremere voorbeelden).

Ideeën hoef je niet te tolereren; je kunt prima ergens (fel) op tegen zijn en op juiste wijze ter discussie stellen. Maar mensen blijven mensen en culturen zijn dus meer dan een verzameling dingen die wij in het westen toevallig niet op prijs stellen. Verdieping, dialoog en uitwisseling, het omgaan met mensen zoals met mensen en mensen dus niet afwijzen of discrimineren op grond van hun afkomst, daar creëer je meer vrede mee dan met dit soort minachting. Dergelijke internationale evenementen kunnen juist een prima voedingsbodem zijn voor dit soort uitwisseling en dialoog, om tolerantie te oefenen en misschien zelfs te ontdekken dat bijvoorbeeld die Russen eigenlijk best wel meevallen. Misschien waren die twee dames het wel met de baard eens, maar ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe tolerant zou jij staan tegenover mensen die vinden dat christenen opgesloten moeten worden in kampen, en daar geïndoctrineerd moeten worden tot atheïst?

Daar zullen er vast genoeg van rondlopen. Ik zou ze niet opsluiten of vervolgen, ik zou hooguit lachen maar waarschijnlijk zou ik ze negeren.

Of een mooier voorbeeld: Hoe tolerant ben jij ten opzichte van Boko Haram, die zo'n tweehonderd van je zusters hebben ontvoerd en gedwongen tot de islam hebben bekeerd?

Boko Haram is een criminele organisatie die criminele daden verricht.

Link naar bericht
Deel via andere websites
DeThomas schreef:

Hoe tolerant zou jij staan tegenover mensen die vinden dat christenen opgesloten moeten worden in kampen, en daar geïndoctrineerd moeten worden tot atheïst?

Daar zullen er vast genoeg van rondlopen. Ik zou ze niet opsluiten of vervolgen, ik zou hooguit lachen maar waarschijnlijk zou ik ze negeren.

Ik betwijfel of dat waar is, maar ik kan niet in hun hoofden kijken. Als ze rondlopen is uitlachen een goede optie, maar negeren? Lijkt mij nogal dom.

Waar Robert Frans voor lijkt te pleiten is de vrijheid om alles te zeggen tegen je "tegenstanders", maar als die dan iets terugzeggen hen verwijten dat ze niet tolerant zijn. Ikzelf ben ontzettend tolerant.

Wil iemand heel groot "Jezus leeft" op zijn dak schilderen? Doen, wat mij betreft! Van mij mag men een homo-hater zijn en zelfs hun bekrompen verachtelijke ideeën spuien op televisie. Ga lekker vinden dat atheïsten gelijkstaan aan duivelsaanbidders zonder moraal en plaats het op facebook, youtube en wat je nog meer kan vinden. Zeg 1000 keer hardop dat ik, omdat ik niet copuleer conform Paus en Kerk in de hel zal branden. Laat mensen hun adem en hun tijd verspillen aan het verdedigen van het Creationisme tegen alle bewijzen in. Wees een roepende in de woestijn.

Je zult mij zelfs aan je kant vinden, als er lieden zijn die je die rechten willen ontzeggen.

Maar verwacht niet van mij dat ik zwijgend sta te luisteren terwijl je dat allemaal doet. Met alle verstand dat ik heb, met het schamele talent waar evolutie en opvoeding me hebben geschonken, met de vingers waarmee ik typ en de mond die woorden vormt zal ik di soort praktijken bestrijden.

Ik heb gezegd (en nog aardig vurig ook!)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maar verwacht niet van mij dat ik zwijgend sta te luisteren terwijl je dat allemaal doet. Met alle verstand dat ik heb, met het schamele talent waar evolutie en opvoeding me hebben geschonken, met de vingers waarmee ik typ en de mond die woorden vormt zal ik di soort praktijken bestrijden.

Ik heb gezegd (en nog aardig vurig ook!)

De kans is nihil dat mensen die dat willen het in de praktijk kunnen brengen. En als ze het al kunnen doen dan is het regime waarschijnlijk zodanig dat ze met plezier de vingers breken waar je tegen ze mee typt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Veel kwaad kan worden voorkomen als het goede niet zo zou zwijgen. Dus inderdaad, schrijven of spreken heeft altijd wel zin en is niet zelden zelfs een plicht, zeker ook voor christenen. We mogen niet zwijgen als zoveel mensen worden uitgebuit, mishandelt en onderdrukt, niet zelden ook voor westerse behoeften. We mogen niet zwijgen als iemand oproept tot haat, discriminatie of wat voor kwaad ook. Ook niet als iemand dat als leuk vermaak brengt en slechts zegt te imiteren, zoals ik in een andere column eens schreef.

Ik pleit dan niet voor een onevenredige behandeling, waar Thomas op lijkt te doelen. Men mag en soms moet bepaalde ideeën bediscussieren of bestrijden, het beste met de pen of de tong. Maar het betekent niet dat je mensen moet afwijzen, of zelfs mensen moet uitjouwen die toevallig op de verkeerde tijd op de verkeerde plaats zijn geboren. Dat riekt meer naar totalitair denken: jij schuldig, dan ook je hele omgeving schuldig. Net zoals we bijvoorbeeld homohaters mogen oproepen normaal met homo's om te gaan, ondanks hun ideeën, zo mag het ook andersom. Dus dat wij ook normaal met homohaters omgaan.

Niet omdat we het met homohaters eens zouden moeten zijn en eventuele misdrijven van hun kant uit ongestraft zouden moeten laten, maar omdat wij hetzelfde moeten kunnen doen als wij van hen vragen of eisen: iemand tolereren of zelfs respecteren die tegen onze leefwijze ingaat, en zo dus verder kijken dan onze eigen ideeën lang zijn. Als de ander dat moet doen, dan wij nog veel meer. Wanneer je dat echter niet kunt, bedenk je dan dat die ander dat zeer waarschijnlijk om precies dezelfde redenen niet kan en oordeel dan net zo mild over hem (of haar) dan je over jezelf doet. En spreek dan niet over tolerantie als zo'n belangrijke waarde, want tolerantie is dan domweg onhoudbaar en irreëel gebleken. Je wilt dan blijkbaar niet alles en iedereen tolereren en daarom dat dus ook niet van andere mensen vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haat schept haat, dus haat moet met alle middelen bestreden worden. Respect, tolerantie en discussie houden ergens op. Iemand die mensen haat om wie ze zijn, joden, homo's, andere huidskleur etc.. moeten met alle middelen bestreden worden, discussie niet mogelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Haat schept haat, dus haat moet met alle middelen bestreden worden. Respect, tolerantie en discussie houden ergens op. Iemand die mensen haat om wie ze zijn, joden, homo's, andere huidskleur etc.. moeten met alle middelen bestreden worden, discussie niet mogelijk.

Als discussie niet meer mogelijk is, komt dat dan niet heel dicht tegen haat aan te liggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Haat schept haat, dus haat moet met alle middelen bestreden worden. Respect, tolerantie en discussie houden ergens op. Iemand die mensen haat om wie ze zijn, joden, homo's, andere huidskleur etc.. moeten met alle middelen bestreden worden, discussie niet mogelijk.

Als discussie niet meer mogelijk is, komt dat dan niet heel dicht tegen haat aan te liggen?

klopt, mensen die mij of anderen het leven moeilijk proberen te maken haat ik, geen enkel respect. Iedereen heeft het recht op zijn mening hoe verwrongen die ook mag zijn en mag die ook gewoon uiten. Maar zodra je mensen gaat dwarsbomen en dingen gaat ontzeggen, verbieden of achterstellen vanwege het feit dat je de eigen overtuiging wil doordrukken, is voor mij de tijd van discussie voorbij.
Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid