Spring naar bijdragen

Klassieke muziek past beter bij christenen dan Q-music


Aanbevolen berichten

“Eigenlijk is liturgie vooral gebaseerd op emotie. Mensen zingen met orgel omdat ze zich daar thuis bij voelen – of omdat het voor hen goed klinkt bij gemeentezang - of ze hanteren de liedbundel omdat ze daarmee opgevoed zijn. Deze gevoelens moet je wel serieus nemen, vandaar dat ik in onze gemeente het liefst op voorzichtige wijze gezangen wil invoeren.†Op de praatstoel zit dominee J. Bogerd uit Bunschoten. Hij heeft geen problemen met een breder assortiment aan muziek, maar bewaart gepaste afstand tot hedendaagse muziekstijlen.

“Het vergaderpunt over gezangen ligt er nog in de kerkenraad. Het gaat om de vraag of we ons beperken tot Psalmen, of dat er ‘breder’ gezongen zal worden. Ik heb in een gemeente gestaan waar we ook gezangen zongen, dus ik heb er weinig op tegen. De criteria in onze gemeente zijn: is het Bijbelgetrouw? Wat is de kwaliteit? En is het te begeleiden op het orgel? Maar het is wel belangrijk om geen overhaaste veranderingen door te voeren. Uiteindelijk moet Christus ermee gediend worden, en dat krijg je niet als het gezang een splijtzwam worden.â€

God in middelpunt

Bogerd zal psalmen nooit willen schrappen. “Die zijn onopgeefbaar. Psalmen zingen meer dan welk lied ook direct over God en Zijn daden. Die diepte vind je ook niet in gezangen, aangezien Psalmen een directe berijming van Gods Woord zijn. Maar gezangen gaan weer iets directer over Christus, dus het vult elkaar mooi aan.†Echt moderne christelijke muziek, zoals Opwekking ziet Bogerd liever niet in zijn gemeente. “Wat je veel in moderne muziek ziet is dat de gelovige en zijn geloof in het middelpunt komen te staan. God en Zijn Woord verdwijnen uit het middelpunt. Dat is inhoudelijk een grote verschuiving. God en Zijn heil vind ik inhoudelijk dieper dan ‘ík prijs God.’â€

Desondanks sluit opwekkingsmuziek beter aan bij de tijdgeest. Bogerd kan zich dat voorstellen als hij kijkt naar zijn catechisanten, die liever naar Qmusic of Jan Smit luisteren dan naar psalmen. “Het is een feit dat de manier waarop we onze dienst invullen steeds haakser staat op de tijdgeest. Maar ik denk dat je niet meer ontkomt aan vervreemding. De stijl van hedendaagse muziek die je op de radio staat behoorlijk ver af van kerkelijke gedachten over muziek. Ik denk dat klassieke muziek veel beter past bij een kerkganger.â€

Lees verder: CIP

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid