Spring naar bijdragen

Stoppen met opleiding?


Aanbevolen berichten

Hallo, mijn naam is Anke. Ik zit nu in het eerste jaar van de MBO opleiding Pedagogisch Medewerker Kinderopvang. Ik vind de opleiding best wel leuk! Ook loop ik 1 dag in de week stage op een christelijk kinderdagverblijf en ik zit daar helemaal op mijn plek. Op school gaat het best goed, sommige werkstukken moet ik nog inleveren die eigenlijk al twee periodes geleden ingeleverd moesten worden. Helaas ben ik niet zo'n held in het plannen en loop ik dus een beetje achter met sommige dingen. Ook op stage gaat het best wel goed. Alleen mag ik iets meer initiatief tonen en meer dingen uit mij zelf doen en oppakken. Dat ik dit niet echt doe heeft te maken met het feit dat ik niet zoveel zelfvertrouwen heb om dingen zelf op te pakken en te doen. :$ Nu kreeg ik twee weken geleden te horen van mijn Slber te horen dat het beter is om met mijn opleiding te stoppen. Dit omdat ik niet zo goed ben in het plannen van dingen, en omdat ik op stage meer initiatief moet tonen. Dat dit lastige punten zouden worden in mijn opleiding kwamen al naar voren bij mijn intake en ik was in eerste instantie ook niet aangenomen op de opleiding. Nadat mijn ouders en decaan van de middelbare school gesprekken op school hebben gehad ben ik toch aangenomen. Nu blijkt dat ik inderdaad tegen deze punten aan loop en school vind nu dus dat het beter is dat ik stop met deze opleiding. Nu weet ik niet wat ik moet doen. Luisteren naar wat school te zeggen heeft en inderdaad stoppen met de opleiding, of mijn hart volgen en door gaan met opleiding met de kans dat ik volgend jaar helemaal vastloop op deze punten. Kan iemand mij hier mee helpen want ik weet het niet meer! :$

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het ergste wat kan gebeuren is dat je volgend jaar vastloopt en dus uiteindelijk een jaar 'verspeeld' hebt. Verspeeld tussen haakjes omdat je natuurlijk ook in dat jaar veel ervaring opdoet die later in je leven van pas kunnen komen.

Ik denk eigenlijk dat dat wel te overzien is ondanks dat het een behoorlijke tegenslag voor je kan zijn op dat moment.

Ik zou dus als ik jou was je hart volgen en dat stapje extra zetten. Vraag op school begeleiding in het plannen, als het een goed MBO is kunnen ze je daar prima bij helpen. En dan kan je in de grote vakantie daar nog mee aan de slag. En met eigen initiatief tonen zal het uiteindelijk wel goed komen als je wat ouder wordt en wat meer zelfvertrouwen krijgt door wat je allemaal aangeleerd krijgt op de opleiding.

Link naar bericht
Deel via andere websites

plannen en initiatief tonen zijn ook dingen die je heel goed kunt leren, ik kon daar eerder ook niets van, en nu kan ik niet meer zonder (beide: plannen ben ik een kei in nu, en initiatief nemen is ook gelukt: van de dokter zelf niet durven bellen tot zelfstandig naar het buitenland ge-emigreerd ;) ). Ik heb nog wel een paar tips voor plannen van schoolwerk en dergelijke als je wilt :) Initiatief heeft gewoon te maken met lef, en dat kun jij ook, maar zal een meer persoonlijke ontwikkeling zijn.

En: je hebt niets te verliezen, als jij je toekomst in dit vak ziet, en je stopt nu, loop je kans daar altijd spijt van te hebben. Als je het volgend jaar niet redt: dan ben je een les wijzer en kun je altijd nog verder kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem: Als ik nu nog een andere opleiding moet kiezen voor het volgend school jaar, verspil ik waarschijnlijk ook een jaar omdat ik nu binnen 7 weken een nieuwe opleiding moet kiezen en dan iets kies wat waarschijnlijk niet bij mij past. Helaas is het geen goed MBO en moet je veel dingen maar gewoon zelf uitzoeken.

@Étoile Het zijn inderdaad dingen die kan leren, maar als ik nu stop met de opleiding omdat ik hier niet goed in ben, zou ik daar in een andere opleiding ook niet tegen aanlopen? Ik zou graag die tips willen hebben! :D Ik zie inderdaad mijn toekomst in dit vak!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is weinig werk in en een tekort aan stageplekken, daarom kunnen opleidingen in SPW wat selectiever worden.

Jaa maar geeft dat de school het recht om te zeggen dat het beter is om te stoppen met mijn opleiding en dat dan 7 weken voor de zomervakantie? Met dus geen tijd meer voor het kiezen van een andere opleiding?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je school mag heel veel zeggen maar het tijdstip is wel wat vreemd. Wat ze eigenlijk zeggen is wij willen geen energie steken in dat jij wat leert dus zoek het maar uit. Ik denk wel dat je ze kan vragen waarom ze een school zijn als ze je niet plannen en geen initiatief nemen willen leren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als dit is wat je wil doen dan zou ik gewoon doorgaan, echter het is wel belangrijk dat je actief aan de slag gaat met de dingen waar je nu tegenaan loopt.

Met plannen kan je hulp vragen, maar initiatief tonen is denk ik toch meer iets wat je jezelf aan moet leren, en dat kan wel.

Waarschijnlijk hebben ze op het kinderdagverblijf ook specifiek wat punten aangegeven waarop je meer initiatief kan tonen, bijv. alvast een activiteit starten met kinderen, of spullen pakken zonder eerst te overleggen of wachten tot een ander het doet...

Schrijf die punten voor jezelf op een blaadje, en bedenk wanneer die punten of vergelijkbare dingen terugkomen op de dag, en plan dan bewust dat je die dag daar een bepaalde stap in gaat nemen. Ik weet dat dit in het begin best eng kan zijn, maar je zal toch een beetje door die angst heen moeten als je er echt wat van wil gaan maken, zeker volgend jaar. doe niet alles tegelijk, maar plan elke dag 1 of 2 'enge' dingen waar je initiatief in gaat tonen.

er zijn vaak ook wel korte cursussen plannen of studievaardigheden, vraag hier eens naar, ik kan je ook wel wat dingetjes doorsturen als je wil.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Anke,

Ik denk dat de school vindt je ze je vanaf het begin al hadden gewaarschuwd. Een oordeel kan altijd pas aan he einde van het jaar, dus ze waarschuwen je een paar weken van tevoren.

Ik zou een afspraak maken met de decaan/studiekeuzeadviseur. Zoek dan samen iets op niveau 2/3.

Er zijn heus nog opleidingen met plek hoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Anke,

Ik denk dat de school vindt je ze je vanaf het begin al hadden gewaarschuwd. Een oordeel kan altijd pas aan he einde van het jaar, dus ze waarschuwen je een paar weken van tevoren.

Een goede school zou dan gelijk aan het begin van het jaar een handelingsplan opzetten om de student onder begeleiding te laten werken aan de zwakke punten. Een goede school volgt zijn leerlingen gedurende het hele jaar en kan al vrij vroeg in het jaar zien waar er problemen verwacht kunnen worden en zal daarop inspelen.

Helaas zijn veel MBO scholen ronduit waardeloze scholen waar men van didactiek en pedagogiek maar weinig heeft meegekregen. Ze verwachten een zelfstandigheid van leerlingen die ze simpelweg niet kunnen verwachten in veel gevallen.

Ik zou een afspraak maken met de decaan/studiekeuzeadviseur. Zoek dan samen iets op niveau 2/3.

Ik zou zeker een gesprek aangaan met de decaan/studiekeuzeadviseur. Ik zou ze echter wel de waarheid vertellen, met onderbouwing. Ik zou (maar goed, ik heb dan ook zelf in het onderwijs gezeten) de kwaliteit van het onderwijs ter sprake brengen en niet schromen om het hogerop te zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij mij werken een aantal tijdelijke krachten tussen de 16 en 19 jaar, die zijn in ontwikkeling allemaal heel verschillend, dat is helemaal geen probleem want de 1 is wat zelfverzekerder en volwassener dan de ander. Ik heb er als 'werkgever' helemaal geen moeite mee als iemand wat problemen heeft met initiatief tonen of zelfvertrouwen als er maar wel de wil is om te verbeteren.

Ik heb liever dat iemand een paar fouten maakt en daarvan leert dan dat iemand niks durft en zichzelf niet verbeterd. Mensen worden meestal niet boos als je fouten maakt, maar het kan behoorlijk irriteren als je geen fouten maakt maar een enorm afwachtende houding hebt, waardoor na een aantal weken nog steeds elke keer tegen je gezegd moet worden wat je moet doen. Maak fouten daar leer je echt van en als je het dan de volgende keer goed doet, of de keer daarop, dan is dat goed voor je zelfvertrouwen. En wees niet te bang niemand is perfect en iedereen heeft fouten gemaakt.

En voor die werkstukken moet je jezelf een schop onder je kont geven ;), niemand gaat ze voor je doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ thorgrem

Je kunt best boos worden, maar daar kom je zelf niet veel verder mee.

Wanneer het advies aan het begin al niet goed was en dat is het nog steeds niet, is het wellicht een goed idee te kiezen voor een andere opleiding. Gezien de nauwere instroomeisen zijn niet alle opleidingsopties nog open. Ik zou je aanraden dus snel je te gaan herorienteren. En bedenk: niveau 2 en 3 zijn wellicht beter omdat daar minder eigen iniatief wordt verwacht. Op niveau wordt verwacht dat je initierend bent in de uitvoering, wanneer dat niet je sterke punt is, is het beter een andere richting op te kijken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ thorgrem

Je kunt best boos worden, maar daar kom je zelf niet veel verder mee.

Wat je wil bereiken is dat deze onderwijsinstellingen zijn leerlingen wel serieus neemt en haar onderwijsverplichting eens goed vorm geeft.

Wanneer het advies aan het begin al niet goed was en dat is het nog steeds niet, is het wellicht een goed idee te kiezen voor een andere opleiding.

Wanneer het advies aan het begin al niet goed was, maar men toch akkoord ging met toelating zou men al gelijk een handelingsplan moeten opstellen met duidelijke doelen zodat de leerling wist waar zij aan toe was gedurende de verschillende perioden in het jaar. Dan had de school al na een half jaartje of korter kunnen aangeven dat dit geen haalbare kaart was. Nu heeft de school ernstig verzaakt door pas in de 7e week voor de vakantie met deze boodschap aan te komen.

Onderwijskundig is hier gewoon al ontzettend veel mis gegaan als ik het zo lees. Amateurisme ten top en dat mag zeker benoemd worden en indien nodig bestraft.

Gezien de nauwere instroomeisen zijn niet alle opleidingsopties nog open. Ik zou je aanraden dus snel je te gaan herorienteren. En bedenk: niveau 2 en 3 zijn wellicht beter omdat daar minder eigen iniatief wordt verwacht. Op niveau wordt verwacht dat je initierend bent in de uitvoering, wanneer dat niet je sterke punt is, is het beter een andere richting op te kijken.

Ik ben niet de persoon in kwestie. :) Ik hoef me dus niet te heroriënteren.

Niveau 2 en 3 ontnemen je natuurlijk wel de kans om straks direct door te stromen naar het HBO. Daarnaast geeft de topicstarter verder niet echt aan dat het niveau onmogelijk haalbaar is voor haar. Wat motivatieproblemen zijn ze wel gewend op het MBO en daar moeten ze ook mee om kunnen gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor de reacties. Ik heb vandaag een gesprek gehad met de decaan, slber en mijn ouders. Alleen ben ik daar niet veel wijzer uit geworden. Ik doe nu niveau 3 en ze zeiden dat ik qua cijfers best niveau 4 kan doen volgend jaar, maar dat de kans dan erg groot is dat ik in mijn stage helemaal vast loop en dan aan het eind van het jaar weer terug moet naar niveau 3. Verder vond ik nog steeds dat ze het beter vinden als ik stop, al hebben ze het niet zo gezegd. Maar ik heb mij niet van de wijs laten brengen en heb ze even laten weten dat ik dit erg graag wil doen en dat ik verwacht dat ze mij daarbij gaan helpen als school ;) Nu maar hopen dat ze dat ook daadwerkelijk gaan doen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

fijn dat je in ieder geval gesprek hebt gehad, en dat je in ieder geval door kan gaan volgend jaar.

onthoud wel dat het aan jou is om in de gaten te houden of ze je ook echt genoeg helpen, je moet dat zelf aangeven, en initiatief tonen. of het anders op tijd met je ouders bespreken, want het zou jammer zijn als het niet lekker loopt, en je dat niet goed aan durft te geven aan school, want dan krijgen zij het ook niet door.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid